De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud
zoeken in:
0
geplaatst: 14 januari 2011, 19:44 uur
Nee het is net andersom, het is dat nummer dat de plaat een boost gaf. Ten bevat ook geen andere song die de boel in gang kon trekken zoals Alive dat heeft gedaan. Ten heeft zo'n status opgebouwd dat in het verlengde daarvan ook anders songs een status aparte gekregen hebben zoals Jeremy en meer nog Black. Overigens moet nu niet gedacht worden dat ik een lans van Pearl Jam wil breken. Jullie stelling was dat de populariteit van Alive veel minder was Smells like teen spirit. Dat is niet het geval, misschien is er wel een periode geweest dat Alive juist populairder was dan Smells like teen spirit.
0
geplaatst: 14 januari 2011, 19:46 uur
Overigens kan ik me wel wat voorstellen bij Snakeskins woorden. Alive is echt een soort "anthem" geworden. Ik denk ook wel dat dat zeker belangrijk is geweest voor het album.
0
geplaatst: 14 januari 2011, 22:56 uur
Het was net geen top 10-hit, maar echt wel een nummer dat toen enorm opviel, omdat er verder amper gitaarrock in de top 40 stond. Ik zat geloof ik in de brugklas toen het in de top 40 stond en weet nog dat bij muziekles iemand dat nummer ging spelen. Dat was toch wel een zeldzaamheid, de enige twee andere nummers die ooit voorbij zijn gekomen zijn Dreadlock Holiday en Bohemian Rhapsody...
Zonder Alive had ik Ten nooit ontdekt in ieder geval.
Overigens geloof ik best dat Nevermind de tand destijds beter heeft doorstaan, maar ik heb die plaat vroeger zo vaak gehoord dat ik hem nu al zeker tien jaar niet meer gedraaid heb. Inmiddels doet Ten inderdaad wel gedateerd aan, maar zo erg vind ik dat ook niet.
Afgaande op Last.FM is Smells Like Teen Spirit trouwens wel ongeveer 3 keer zo bekend als Alive (plusminus 7700k vs 2500k plays en 1100k vs 400k luisteraars).
Persoonlijk verbaast de hoge positie van Pearl Jam in de top 250 mij ook wel wat in ieder geval.
Zonder Alive had ik Ten nooit ontdekt in ieder geval.
Overigens geloof ik best dat Nevermind de tand destijds beter heeft doorstaan, maar ik heb die plaat vroeger zo vaak gehoord dat ik hem nu al zeker tien jaar niet meer gedraaid heb. Inmiddels doet Ten inderdaad wel gedateerd aan, maar zo erg vind ik dat ook niet.
Afgaande op Last.FM is Smells Like Teen Spirit trouwens wel ongeveer 3 keer zo bekend als Alive (plusminus 7700k vs 2500k plays en 1100k vs 400k luisteraars).
Persoonlijk verbaast de hoge positie van Pearl Jam in de top 250 mij ook wel wat in ieder geval.
0
geplaatst: 14 januari 2011, 23:10 uur
Verbazen doe ik mij ook over de positie van Jeff Buckley. Ik misgun het de man niet maar het verbaast mij hogelijk hoe iemand die in Nederland reletief weinig platen verkocht zo hoog staat. Jij zou bijna kunnen stellen dat een ieder die in Nederland de plaat gekocht heeft het in zijn top 10 heeft opgenomen. De plaat is werkelijk prachtig en nogmaals: het is de man gegund, maar zijn toppositie kan ik moeilijk rijmen met het bereik van de plaat qua impact, want dat ligt wezenlijk anders dan de andere top 10 platen.
0
geplaatst: 14 januari 2011, 23:22 uur
Ik kan het me nog wel herinneren dat hij overleed en op mijn middelbare school op 1 meisje na niemand hem kende. Die heeft zeker geen hits gescoord inderdaad, maar naderhand wel een enorme status opgebouwd (en terecht).
0
geplaatst: 14 januari 2011, 23:26 uur
chevy93 schreef:
Bij denk ik aan een top 10-notering en/of een lange tijd in de hitparade staan. Maar technisch gezien zijn alle nummers die erin staan "hits".
Bij denk ik aan een top 10-notering en/of een lange tijd in de hitparade staan. Maar technisch gezien zijn alle nummers die erin staan "hits".
Onderschat de bekendheid van Alive niet. Het nummer zelf was populair, maar in de jaren erna werd er ook nog gescoord met slappe house-aftreksels van het refrein:
0
geplaatst: 14 januari 2011, 23:28 uur
Scooter 
verrek, je hebt gelijk! het is me ongelofelijk genoeg nooit opgevallen dat het een aftreksel van Alive is...

verrek, je hebt gelijk! het is me ongelofelijk genoeg nooit opgevallen dat het een aftreksel van Alive is...
0
geplaatst: 14 januari 2011, 23:31 uur
Het viel mij meteen op. Het ging bij mij echter andersom. Ik kende het nummer van Scooter eerder dan die van Pearl Jam, en de eerste dat ik Alive hoorde, dacht ik meteen: he dat refrein komt me wel heel bekend voor! Heeft nog wel een tijdje geduurd voordat ik besefte waar ik het van kende. 

0
geplaatst: 15 januari 2011, 11:15 uur
herman schreef:
maar naderhand wel een enorme status opgebouwd (en terecht).
Is dat niet voor een groot deel vanwege de (uitstekende) Leonard Cohen-cover?maar naderhand wel een enorme status opgebouwd (en terecht).
Ik snap ook niet waarom het album zo bekend was. De eerste keer dat ik van Jeff Buckley had gehoord, was toen ik Hallelujah in een toplijst tegenkwam. En dat hij zo'n grote(?) artiest was, zag ik pas toen ik Grace hier in de top 5 zag staan.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 15 januari 2011, 12:43 uur
Dat van scooter was me nog nooit opgevallen (vreemd genoeg eigenlijk). Nu weet ik het helaas, ik denk niet dat ik me nu nog een Eddie Vedder zonder heliumstem kan inbeelden. 

0
geplaatst: 15 januari 2011, 13:02 uur
heliumstem? dan denk ik aan deze...
overigens een van de weinige keren dat ik Pearl Jam boven Supertramp prefereer
overigens een van de weinige keren dat ik Pearl Jam boven Supertramp prefereer

0
geplaatst: 15 januari 2011, 19:54 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Is dat niet voor een groot deel vanwege de (uitstekende) Leonard Cohen-cover? Denk dat dat wel meevalt, die cover is de laatste paar jaar een echte evergreen geworden.
0
geplaatst: 16 januari 2011, 08:35 uur
wat hebben Kate Bush, Amy Winehouse, Kelly Clarkson, Rihanna en Tori Amos met elkaar gemeen? Behalve dat het vrouwen zijn staan allen bij de onderste vijftig van lijst. Alle vrouwen zijn aan het zakken. Kate Bush komt telkens terug in de lijst maar het ziet er naar uit dat zij ons allen gaan verlaten als er niet meer gescoord wordt dan nu het geval is.
0
geplaatst: 18 januari 2011, 20:58 uur
Grappig dat Masta Ace in de lijst staat. Waarschijnlijk krijgt hij steeds meer bekendheid doordat de plaat al lange tijd een +4,3 scoren heeft en zich staande houdt tussen grote namen als The Beatles, Miles Davis, Pink Floyd en The Doors.
0
geplaatst: 18 januari 2011, 22:33 uur
met Rubber Sout die de honderdste plek heeft gehaald hebben The Beatles vijf platen in de top 100. Dat doet wel eer aan het gegeven dat zij de beste band ter wereld zijn.
0
geplaatst: 18 januari 2011, 22:37 uur
Tja, maar Radiohead heeft er dan weer 4 in de top 20.
The Beatles de beste band ter wereld, tja, blijft een mening natuurlijk. Als je naar verkoopcijfers kijkt wel.
The Beatles de beste band ter wereld, tja, blijft een mening natuurlijk. Als je naar verkoopcijfers kijkt wel.
0
geplaatst: 18 januari 2011, 23:49 uur
Voor degenen die op statistiekjes geilen, ik had even opgezocht wat nou de best beoordeelde albums zijn per aantal stemmen. Dit naar aanleiding van het extreme gemiddelde van Opeth's nieuwe live-plaat.
Hoogst gewaardeerde album met meer dan 6 stemmen:
Oceansize - Feed to Feed (2009) met een gemiddelde van 4,80 en 10 stemmen
Hoogst gewaardeerde album met meer dan 10 stemmen:
Fela Kuti - Music Is the Weapon (2004) met een gemiddelde van 4,77 en 11 stemmen
Hoogst gewaardeerde album met meer dan 11 stemmen:
Opeth - In Live Concert at the Royal Albert Hall (2010) met een gemiddelde van 4,76 en 40 stemmen
Hoogst gewaardeerde album met meer dan 40 stemmen:
Bruce Springsteen & The E Street Band - Hammersmith Odeon, London '75 (2006) met een gemiddelde van 4,58 en 120 stemmen
Hoogst gewaardeerde albums met meer dan 120 stemmen:
Elbow and the BBC Concert Orchestra - The Seldom Seen Kid Live at Abbey Road (2009) met een gemiddelde van 4,54 en 215 stemmen
Neil Young - Live at Massey Hall 1971 (2007) met een gemiddelde van 4,54 en 365 stemmen
Hoogst gewaardeerde albums met meer dan 365 stemmen:
The Beatles - 1967-1970 (1973) met een gemiddelde van 4,41 en 420 stemmen
Pink Floyd - Wish You Were Here (1975) met een gemiddelde van 4,41 en 1709 stemmen
Hoogst gewaardeerde album met meer dan 1709 stemmen:
Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973) met een gemiddelde van 4,32 en 2213 stemmen
Hoogst gewaardeerde album met meer dan 2213 stemmen:
Radiohead - OK Computer (1997) met een gemiddelde van 4,10 en 3349 stemmen
Voor reguliere albums is het iets minder interessant vanwege het extreme gemiddelde van Wish You Were Here.
Hoogst gewaardeerde albums met meer dan 5 stemmen:
Erkan Ogur - Bir Omurluk Misafir (1996) met een gemiddelde van 4,78 en 7 stemmen
Hoogst gewaardeerde albums met meer dan 7 stemmen:
B.O.N.E. Enterprise - Faces of Death (1993) met een gemiddelde van 4,75 en 8 stemmen
Hoogst gewaardeerde albums met meer dan 8 stemmen:
Alborosie - Soul Pirate (2008) met een gemiddelde van 4,57 en 13 stemmen
Hoogst gewaardeerde albums met meer dan 13 stemmen:
Moonsorrow - Voimasta Ja Kunniasta (2001) met een gemiddelde van 4,55 en 20 stemmen
Hoogst gewaardeerde albums met meer dan 20 stemmen:
Pink Floyd - Wish You Were Here (1975) met een gemiddelde van 4,41 en 1709 stemmen
Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973) met een gemiddelde van 4,32 en 2213 stemmen
Hoogst gewaardeerde album met meer dan 6 stemmen:
Oceansize - Feed to Feed (2009) met een gemiddelde van 4,80 en 10 stemmen
Hoogst gewaardeerde album met meer dan 10 stemmen:
Fela Kuti - Music Is the Weapon (2004) met een gemiddelde van 4,77 en 11 stemmen
Hoogst gewaardeerde album met meer dan 11 stemmen:
Opeth - In Live Concert at the Royal Albert Hall (2010) met een gemiddelde van 4,76 en 40 stemmen
Hoogst gewaardeerde album met meer dan 40 stemmen:
Bruce Springsteen & The E Street Band - Hammersmith Odeon, London '75 (2006) met een gemiddelde van 4,58 en 120 stemmen
Hoogst gewaardeerde albums met meer dan 120 stemmen:
Elbow and the BBC Concert Orchestra - The Seldom Seen Kid Live at Abbey Road (2009) met een gemiddelde van 4,54 en 215 stemmen
Neil Young - Live at Massey Hall 1971 (2007) met een gemiddelde van 4,54 en 365 stemmen
Hoogst gewaardeerde albums met meer dan 365 stemmen:
The Beatles - 1967-1970 (1973) met een gemiddelde van 4,41 en 420 stemmen
Voor reguliere albums is het iets minder interessant vanwege het extreme gemiddelde van Wish You Were Here.
Hoogst gewaardeerde albums met meer dan 5 stemmen:
Erkan Ogur - Bir Omurluk Misafir (1996) met een gemiddelde van 4,78 en 7 stemmen
Hoogst gewaardeerde albums met meer dan 7 stemmen:
B.O.N.E. Enterprise - Faces of Death (1993) met een gemiddelde van 4,75 en 8 stemmen
Hoogst gewaardeerde albums met meer dan 8 stemmen:
Alborosie - Soul Pirate (2008) met een gemiddelde van 4,57 en 13 stemmen
Hoogst gewaardeerde albums met meer dan 13 stemmen:
Moonsorrow - Voimasta Ja Kunniasta (2001) met een gemiddelde van 4,55 en 20 stemmen
Hoogst gewaardeerde albums met meer dan 20 stemmen:
0
geplaatst: 20 januari 2011, 08:35 uur
de uitzending van Graceland in classic albums heeft Paul Simon acht plaatsen winst opgeleverd, en Amy Winehouse heeft de weg naar boven weer ingezet.
0
geplaatst: 20 januari 2011, 09:30 uur
Teunnis schreef:
Dit naar aanleiding van het extreme gemiddelde van Opeth's nieuwe live-plaat.
Meh... outsiders gaan niet zomaar even 3 uur luisteren.Dit naar aanleiding van het extreme gemiddelde van Opeth's nieuwe live-plaat.
0
geplaatst: 21 januari 2011, 11:40 uur
Snakeskin schreef:
de uitzending van Graceland in classic albums heeft Paul Simon acht plaatsen winst opgeleverd, en Amy Winehouse heeft de weg naar boven weer ingezet.
Was ook zeer interessant.
0
geplaatst: 23 januari 2011, 12:50 uur
hetzelfde effect heeft de uitzending op de plaat van Lou Reed. Die staat dan niet in de Top 250 maar er worden meer stemmen op uitgebracht of aangepast.
0
geplaatst: 29 januari 2011, 08:50 uur
vanavond wordt "bat out of hell" van Meatloaf behandeld in classic albums. Het is wel aardig om te zien dat de plaat toch langzaam terrein wint mume. Ik is zo'n plaat waar mijn hoofd eigenlijk zelden naar staat, maar die, als ik ernaar luister best wel goed is om daarna weer voor tijden in de platenkast te verdwijnen.
0
geplaatst: 29 januari 2011, 09:12 uur
Meatloaf? Slappe hap. Bruiloftsdeuntjes.
Misschien wel interessant om eens te kijken wat voor een rare kronkels er voor gezorgd hebben dat die plaat ooit tot stand kwam.
Misschien wel interessant om eens te kijken wat voor een rare kronkels er voor gezorgd hebben dat die plaat ooit tot stand kwam.
0
Zorin
geplaatst: 29 januari 2011, 12:28 uur
Het laatste wat Meatloaf deed was wel slappe hap nuttigen
. Een viertal sterke, passievolle rockers (misschien niet voor een overwegende 'metallist'
), en een 3 -tal (wat) zoetige ballads. Overigens heeft dit album door de meeste 'normale' mensen uitstekend gesmaakt, want het is miljoenen keer als 'gehaktballen' over de toonbank gevlogen.
. Een viertal sterke, passievolle rockers (misschien niet voor een overwegende 'metallist'
), en een 3 -tal (wat) zoetige ballads. Overigens heeft dit album door de meeste 'normale' mensen uitstekend gesmaakt, want het is miljoenen keer als 'gehaktballen' over de toonbank gevlogen.
0
Zorin
geplaatst: 29 januari 2011, 12:57 uur
Nu ik toch in dit topic zit, zie ik dat de klassieker van Masta Ace slechts op nr. 250 staat....
. Snel maar weg uit dit topic.
. Snel maar weg uit dit topic.
0
geplaatst: 29 januari 2011, 17:55 uur
Zorin schreef:
Overigens heeft dit album door de meeste 'normale' mensen uitstekend gesmaakt, want het is miljoenen keer als 'gehaktballen' over de toonbank gevlogen.
Overigens heeft dit album door de meeste 'normale' mensen uitstekend gesmaakt, want het is miljoenen keer als 'gehaktballen' over de toonbank gevlogen.
De laatste Justin Bieber cd ook

0
Zorin
geplaatst: 29 januari 2011, 18:43 uur
Helaas zijn er ook veel mensen die troep kopen, maar ieder zijn meug. Dit zijn dan ook de nulties
.
.
0
geplaatst: 30 januari 2011, 08:40 uur
Wat bij de Pearl Jam discussie onbesproken gebleven is is haar toppositie die ik overdreven vindt.De plaat is goed maar hier toch wel behoorlijk overschat.
* denotes required fields.