MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud

zoeken in:
als ik overigens alle stemmen bij RYM van Abbey Road en Revolver optel en deel door de stemtotalen krijg ik hele andere gemiddelden dan de gegeven rating - zelfs dat loopt niet synchroon.

RYM kijkt ook naar de activiteit van de users die gestemd hebben. Hoe langer je afwezig bent geweest op de site hoe minder zwaar jou stem meetelt. Vandaar waarschijnlijk dat Revolver boven Abbey Road staat. Kijk maar eens in een willekeurig "esoteric" lijstje, daar vindt je vaak genoeg een album boven een ander album met een hoger gemiddelde en meer stemmen.

Oh ja, dat was ook zo. Is die exacte formule ook geheim?

ClassicRocker
GrafGantz schreef:
Of ben ik nu de verkeerde was aan het doen?

Nee, ik deed de was verkeerd. Kwestie van op een te laag toerental centrifugeren.

Allereerst dient er natuurlijk sprake te zijn van een voldoende gewichtig minimum aantal (100) stemmen. Vervolgens wordt mijn rekenformule toegepast en staat Made in Japan bovenaan.

Zo zal, onder het mom van liever een gladgestreken smoking dan een kronkelige overall, alsnog een veel betrouwbaardere en representatievere toplijst onstaan dan die er nu is.

De oplossing is wellicht twee lijsten: een verkenningslijst (de huidige lijst ) en een erkenningslijst (een lijst naar mijn normen).

Nu lijkt het net of je een rekenmethode aan het bedenken bent om Made In Japan (ik vind het een verschrikkelijk album) op 1 te krijgen

En waarom moeten er steeds weer lijstjes bijkomen? Ja, die lijst is niet goed dus er moet een alternatieve lijstje komen en dan maar etc. etc. Echt, het is zwaar voor jullie, maar MusicMeter is een site voor muziekliefhebbers om hun passie te delen en om erover de discussiëren. Niet om steeds weer te zeuren over een 1 of ander lijstje wat niet ''klopt''. Mensen blijven daar toch moeilijk over doen als hun favoriete albums er niet instaan. MuMe is geen lijstjessite, ik stel voor om daarvoor gewoon naar RYM te gaan. En hier op MuMe gewoon die lijstjes zo te laten staan, ze zijn er immers maar gewoon voor de lol zoals eerder aangegeven.

@Teunnis: thanks. Dat ziet er alleszins redelijk uit. Ik zie er alleen het nut niet van in om van ooit actieve leden na een tijdje gewoon maar al hun stemmen niet meer mee te tellen, maar soit.

@ClassicRocker: ken je dit album al? Made in Japan komt dus sowieso niet op 1, of je moet een grens stellen van minimaal 4,15 gemiddeld.

ClassicRocker
@freitzen

Die kan ik dromen. Ach, dan strijkt 'the loudest band playing in the world' een eervolle tweede plaats op. Niks geen schande om Nirvana voor je te moeten dulden. Congrats Kurt (R.I.P), Krist & Dave!

Casartelli (moderator)
Ataloona schreef:
En waarom moeten er steeds weer lijstjes bijkomen? Ja, die lijst is niet goed dus er moet een alternatieve lijstje komen en dan maar etc. etc. Echt, het is zwaar voor jullie, maar MusicMeter is een site voor muziekliefhebbers om hun passie te delen en om erover de discussiëren. Niet om steeds weer te zeuren over een 1 of ander lijstje wat niet ''klopt''. Mensen blijven daar toch moeilijk over doen als hun favoriete albums er niet instaan. MuMe is geen lijstjessite, ik stel voor om daarvoor gewoon naar RYM te gaan. En hier op MuMe gewoon die lijstjes zo te laten staan, ze zijn er immers maar gewoon voor de lol zoals eerder aangegeven.

Waarom heet de site dan MusicMeter? Dan had het ook wel Musickoffieleut kunnen heten. Zo moeilijk als het voor sommige mensen lijkt om vrede te hebben met de toplijsten, zo moeilijk lijkt het voor sommige anderen om er vrede mee te hebben dat er mensen zijn met een fascinatie voor lijstjes en het daarover van gedachte wisselen. Laat eenieder een beetje in zijn waarde.

Persoonlijk zou het RYM-principe van een toplijst en een tiplijst mij ook wel aanspreken, maar een transparante rekenmethode heeft ook altijd wel wat. Het huidige systeem van enerzijds een top-250 die de boel vrij aardig weergeeft, maar die toch ook nog wel een enigszins significante vervuiling door inactieve gebruikers kent en anderzijds een serie toplijsten-in-naam die in feite tiplijsten zijn omdat ze op niets anders dan een eenvoudig stemgemiddelde gebaseerd zijn, biedt ruimte voor verbetering en het kan helemaal geen kwaad dat af en toe aan de orde te stellen.

Zolang de site niet verandert, levert het in elk geval af en toe een initiatief op van iemand die zelf een alternatieve lijst uitrekent en dan zijn we daar allemaal weer een tijdje zoet mee.

Ik vind het best als iemand zelf een alternatieve lijst zou maken, dat zal ik juist toejuichen, zie dan ook de lijstjes die gebaseert zijn op die OOR top 40 lijst. Alleen heeft Jordy al meerdere keren aangegeven dat we die lijstjes gewoon als een leuke bonus mogen zien, en dat hij niet van plan is om het hele lijstjesstelsel te veranderen. En de site is toch echt van Jordy, dus hij beslist.

En trouwens, ik post hier ook eens een bericht (mijn eerste volgens mij in dit topic) en geef dus gewoon mijn mening die trouwens ook niet echt tegen de man is. Dus van ''iemand niet in zijn waarde laten'' kun je niet spreken in mijn geval

ClassicRocker
Casartelli schreef:
en het kan helemaal geen kwaad dat af en toe aan de orde te stellen.

Sterker nog, daar is dit topic voor bedoeld.

ClassicRocker schreef:
(quote)

Van alle een live-albums met een stemgemiddelde van 3,5 of hoger het stemgemiddelde vermenigvuldigen met het aantal stemmen. Hoe hoger de uitkomst, des te hoger de positie. GrafGantz kan de was doen. Zo zal een veel betrouwbaardere en representatievere toplijst onstaan dan die er nu is.

Je bent er bijna, moet natuurlijk zijn stemgemiddelde vermenigvuldigen met het aantal nummers op het betreffende album.
En dan maakt deze een goede kans:

Ramones - It's Alive (1978)

Wat gegooi met modder verwijderd. Ruzie maken doe je maar via pm's.

Casartelli (moderator)
Ataloona schreef:
En trouwens, ik post hier ook eens een bericht (mijn eerste volgens mij in dit topic) en geef dus gewoon mijn mening die trouwens ook niet echt tegen de man is. Dus van ''iemand niet in zijn waarde laten'' kun je niet spreken in mijn geval

Zie het dan als een algemene opmerking mijnerzijds

"In an earoplane over te sea" en "exile on main street" zijn de 900 puntengrens gepasseert en ik ben benieuw of het de platen gegund is om ook de 1000 punten te halen. In deze fase blijven de platen vaak steken en vallen terug uit de 1000 punten zone als die behaald wordt.

Bon Iver heeft de Top 100 gehaald. Interresante aanwinst voor dat deel van de lijst. Sticky fingers schuift ook heel langzaam op in de richting van de honderd beste, hij komt vanaf de 131e plek en is ondertussen beland op de 119e. Megadeth is weer vertrokken.

Interessant? Hardly.

Inderdaad een mooie aanwinst. Ik denk dat het nieuwe album over 2 jaar ook een hoge plek in de top 250 heeft.

Zephyr
Verdwenen uit de top-250 : Kate Bush - The Kick Inside (1978)

Als ik zie wat er allemaal in de onderste regionen staat, hoop ik dat ze gauw weer terugkeert.

Die is toch de hele tijd erin en eruit? Of is dat haar andere?

Dat album mag wat mij betreft in de top 20 staan hoor. Verdient het niet om zo laag of zelfs helemaal niet in de top 250 te staan.

Eerlijk gezegd snap ik niet wat iedereen nu in dat album hoort... Ik zal hem niet missen.

ClassicRocker
herman schreef:
Eerlijk gezegd snap ik niet wat iedereen nu in dat album hoort... Ik zal hem niet missen.

Ik ook niet, al snap ik wel wat iedereen in Kate ziet.

Ik kan die stem van haar überhaupt niet horen.

Voor de gein eens wat statistiekjes op een rij gezet, 's kijken hoe de lijst wat dat betreft verandert over een andere periode.

7073 (1030)1. Radiohead - OK Computer (1997)
4085 (594)2. Pink Floyd - The Dark Side of the Moon (1973)
3885 (622)3. Pearl Jam - Ten (1991)
3247 (549)4. Coldplay - A Rush of Blood to the Head (2002)
3169 (498)5. Pink Floyd - Wish You Were Here (1975)
3081 (481)6. Jeff Buckley - Grace (1994)
2798 (481)7. Nirvana - Nevermind (1991)
2429 (362)8. The Beatles - Abbey Road (1969)
2278 (320)9. Nas - Illmatic (1994)
2251 (367)10. Interpol - Turn on the Bright Lights (2002)

N albums met meer dan x punten:
2000: 15
1000: 53
750: 81
500: 136

Aantal punten van de nr. 100: 635
Aantal punten van de nr. 250: 293

Verhouding per decennium in de top 100:

jaren '50: 1
jaren '60: 10
jaren '70: 14
jaren '80: 12
jaren '90: 29
jaren '00: 34
jaren '10: 0

jasper1991 schreef:
Ik kan die stem van haar überhaupt niet horen. Ik krijg daar rillingen over mijn rug van.

Grappig, als powermetalliefhebber zou je toch wat gewend moeten zijn.

Ik zie ook wel wat in haar en hoor ook wel wat in haar, maar dit album vind ik niet zo geweldig dat het in de top 250 hoeft te staan.

jasper1991 schreef:

Zó hoog is het nou ook weer niet...

jasper1991 schreef:

Blijft voor mij het sterkste album van Kate Bush (staat dan ook in mijn top 10). Jammer dat ze eruit is.

MarkJS schreef:
(quote)

Zó hoog is het nou ook weer niet...
Haha, dat vind ik humor.

ClassicRocker
Onderstaand de voor mij belangrijkste toplijst die ik tot op heden op MuMe aantrof, t.w. de artiestenlijst aan de hand van het aantal albumnominaties toegekend tijdens 'De MuMe Top 40 van de Jaren '70' die gisteravond tot een zinderende climax kwam.

01. Pink Floyd: 63
02. Neil Young 48
03. David Bowie 44
04. Queen 26
05. Bruce Springsteen 24
05. Led Zeppelin 24
07. Can 23
08. Stevie Wonder 22
08. Van Der Graaf Generator 22
10. Joy Division 21
10. The Who 21
12. King Crimson 19
12. Lou Reed 19
12. Roxy Music 19
12. The Rolling Stones 19
16. Fleetwood Mac 18
17. Genesis 16
17. Nick Drake 16
17. Yes 16
20. Kraftwerk 14
20. Marvin Gaye 14
20. Supertramp 14
20. The Clash 14

Gast
geplaatst: vandaag om 13:02 uur

geplaatst: vandaag om 13:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.