De Site / Algemeen / Feedback MusicMeter: de inhoud
zoeken in:
0
geplaatst: 28 juni 2013, 20:26 uur
het concert van Springsteen werkt voor wat betreft DOTEOT zeer positief uit. Het album is pijlsnel gestegen en heeft de top 100 in zicht.
0
geplaatst: 28 juni 2013, 23:40 uur
Klopt het dat Takk... aan het wegzakken is? Volgens mij stond die een tijd terug nog ruim binnen de top 100. Nu op 101.
edit: Ja dus. Begin 2009 nog op 77.
Sigur Rós - ( ) (2002) heeft nog maar één punt achterstand op nummer 21 Achtung Baby en 15 op nummer 20 The Bends.
Hun nieuwe albums zorgen duidelijk voor een impuls en de top 20 is dus binnen handbereik.
edit: Ja dus. Begin 2009 nog op 77.
Sigur Rós - ( ) (2002) heeft nog maar één punt achterstand op nummer 21 Achtung Baby en 15 op nummer 20 The Bends.
Hun nieuwe albums zorgen duidelijk voor een impuls en de top 20 is dus binnen handbereik.

0
geplaatst: 29 juni 2013, 11:42 uur
Voor mij is muziek emotie, passie, onuitwisbaar vermaak en een stem die je meeneemt na je eigen paradijsje, dat soort muziek vindt je veel te weinig terug in de top 250. Neem nou Rod Stewart, minachtend opzij geschoven door vele critici, maar geliefd bij de fans, gezien ook de steeds uitverkochte concerten en dat zijn wonderschone nieuwe album Time al 7 weken in Engeland in de top 5 staat. Een groter contrast zie je nergens in de wereld van de kunst. deze zanger heeft zeker 4 albums Gasoline Alley - Every picture tells a story - Foot loose and Fancy Free en het laatste album Time die je ook lang na het verschijnen zult blijven draaien.......
0
geplaatst: 6 juli 2013, 09:13 uur
John Coltrane staat met zijn 232 positie op de lijst historisch laag. Coldplay, Muse en Artic Monkeys geven nog steeds langzaam terrein prijs. De echte klassieker (Hendrix, Beatles, Springsteen, Beatles en ook Marvin Gaye) blijven langzaam terrein winnen.
0
Jav-
geplaatst: 11 juli 2013, 04:51 uur
In De Site > Algemeen > Geldigheid top 250:
Hallo allen,
kijkend naar de top 250 zien we al geruime tijd Radiohead met een gigantische voorsprong op plek één staan. Dit heeft me aan het denken gezet met betrekking tot top 10 lijstjes.
Zoals we weten heeft de rotatielijst een beperkte geldigheid van 2 weken. Hierdoor geeft de algemene rotatielijst bijna altijd een goed beeld van wat actieve MuMe-users aan het luisteren zijn. Ik heb echter ook de indruk gekregen dat er een grote hoeveelheid users is die niet meer actief is of dat nooit echt was, maar wel een bijdrage leveren aan de algemene top 250. Ik wil graag ter discussie stellen of dit wel redelijk is.
Ik ben me goed bewust dat top 10 lijstjes niet zo veranderlijk zijn als rotatielijstjes. Het is zeer goed denkbaar dat iemand gedurende lange tijd geen veranderingen kent in zijn of haar top 10. Maar door de top 10 lijstjes van ALLE gebruikers mee te nemen, inclusief die van gebruikers die hier nooit meer komen, vraag ik me af of er een goed beeld ontstaat van die top 250. Bovendien vermoed ik dat actieve gebruikers meer tijd hebben gestopt in een top 10 waar zij zich in kunnen vinden dan users die hier nooit meer komen. Ik denk dat sites als musicmeter helaas veel gebruikers trekken die zich voor de lol eens inschrijven, snel een lijstje maken, hier en daar misschien nog iets posten in de eerste week en het vervolgens voor gezien houden. Ik vermoed dat dit van invloed is op Radioheads grote voorsprong. Het is volgens mij een bekend verschijnsel dat mensen geneigd zijn om blindelings grote groepen te volgen, maar ik vermoed dat dit verschijnsel zich in grotere mate voordoet bij de "niet-serieuze" gebruiker, als ik dat zo even mag noemen. Wie weet hebben deze mensen eens voor de grap de top 250 bekeken en Radiohead op 1 zien staan. Misschien hebben mensen dit, bewust dan wel onbewust, meegenomen in hun vlot opgestelde lijstjes. Ik kan me in ieder geval slecht voorstellen dat OK Computer 3000 punten meer haalt dan haar naaste achtervolgers als alle lijstjes onbeïnvloed en zorgvuldig waren opgesteld. En begrijp me niet verkeerd, ik vind OK Computer een geweldig album, maar ik ben toch benieuwd om te zien wat er zou gebeuren als we inactieve users buiten deze lijst konden weren.
Dat wilde ik dan ook vragen. Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn om enkel top 10 lijstjes mee te nemen van mensen die in de laatste 365 dagen actief zijn geweest (al is het maar een pageview)? Ik ben erg benieuwd hoe de top 250 er dan uit zou komen te zien.
Graag jullie meningen!
Hallo allen,
kijkend naar de top 250 zien we al geruime tijd Radiohead met een gigantische voorsprong op plek één staan. Dit heeft me aan het denken gezet met betrekking tot top 10 lijstjes.
Zoals we weten heeft de rotatielijst een beperkte geldigheid van 2 weken. Hierdoor geeft de algemene rotatielijst bijna altijd een goed beeld van wat actieve MuMe-users aan het luisteren zijn. Ik heb echter ook de indruk gekregen dat er een grote hoeveelheid users is die niet meer actief is of dat nooit echt was, maar wel een bijdrage leveren aan de algemene top 250. Ik wil graag ter discussie stellen of dit wel redelijk is.
Ik ben me goed bewust dat top 10 lijstjes niet zo veranderlijk zijn als rotatielijstjes. Het is zeer goed denkbaar dat iemand gedurende lange tijd geen veranderingen kent in zijn of haar top 10. Maar door de top 10 lijstjes van ALLE gebruikers mee te nemen, inclusief die van gebruikers die hier nooit meer komen, vraag ik me af of er een goed beeld ontstaat van die top 250. Bovendien vermoed ik dat actieve gebruikers meer tijd hebben gestopt in een top 10 waar zij zich in kunnen vinden dan users die hier nooit meer komen. Ik denk dat sites als musicmeter helaas veel gebruikers trekken die zich voor de lol eens inschrijven, snel een lijstje maken, hier en daar misschien nog iets posten in de eerste week en het vervolgens voor gezien houden. Ik vermoed dat dit van invloed is op Radioheads grote voorsprong. Het is volgens mij een bekend verschijnsel dat mensen geneigd zijn om blindelings grote groepen te volgen, maar ik vermoed dat dit verschijnsel zich in grotere mate voordoet bij de "niet-serieuze" gebruiker, als ik dat zo even mag noemen. Wie weet hebben deze mensen eens voor de grap de top 250 bekeken en Radiohead op 1 zien staan. Misschien hebben mensen dit, bewust dan wel onbewust, meegenomen in hun vlot opgestelde lijstjes. Ik kan me in ieder geval slecht voorstellen dat OK Computer 3000 punten meer haalt dan haar naaste achtervolgers als alle lijstjes onbeïnvloed en zorgvuldig waren opgesteld. En begrijp me niet verkeerd, ik vind OK Computer een geweldig album, maar ik ben toch benieuwd om te zien wat er zou gebeuren als we inactieve users buiten deze lijst konden weren.
Dat wilde ik dan ook vragen. Zou het bijvoorbeeld mogelijk zijn om enkel top 10 lijstjes mee te nemen van mensen die in de laatste 365 dagen actief zijn geweest (al is het maar een pageview)? Ik ben erg benieuwd hoe de top 250 er dan uit zou komen te zien.
Graag jullie meningen!
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 11 juli 2013, 09:45 uur
Die discussie is al diverse keren gevoerd, onder meer in dit topic. Eind van het liedje was altijd dat
- de lijst als experiment eens herberekend is, dat dat voor de toptien geen verschil maakte, voor de rest van de lijst wel wat, maar ook weer niet astronomisch veel
- de meeste gebruikers het er wel mee eens lijken dat een toplijst van enkel de min of meer actieve gebruikers statistisch representatiever is dan een toplijst gebaseerd of veel mogelijk gedateerde lijstjes (anders dan bij een stemgemiddelde wordt een gedateerde toptiennotering immers niet gecompenseerd door een gedateerde 'antitoptiennotering' of iets dergelijks)
- Jordy evenwel niet aan de verandering wil, vanwege het zijns inziens beperkte effect op de lijst, maar ook omdat hij wel waarde hecht aan de bijdragen aan de site van niet meer actieve leden
- de lijst als experiment eens herberekend is, dat dat voor de toptien geen verschil maakte, voor de rest van de lijst wel wat, maar ook weer niet astronomisch veel
- de meeste gebruikers het er wel mee eens lijken dat een toplijst van enkel de min of meer actieve gebruikers statistisch representatiever is dan een toplijst gebaseerd of veel mogelijk gedateerde lijstjes (anders dan bij een stemgemiddelde wordt een gedateerde toptiennotering immers niet gecompenseerd door een gedateerde 'antitoptiennotering' of iets dergelijks)
- Jordy evenwel niet aan de verandering wil, vanwege het zijns inziens beperkte effect op de lijst, maar ook omdat hij wel waarde hecht aan de bijdragen aan de site van niet meer actieve leden
0
geplaatst: 13 juli 2013, 08:35 uur
50 cent is terug. Zelden is men zo verdeeld geweest over een cd en het is leuk dat er ruimte is voor deze plaat met een gemiddelde van 2,80. Het laagste in de top 250.
0
geplaatst: 13 juli 2013, 13:08 uur
Dat zal wel door user Gucci Mane en zijn reincarnatie zijn. Die is morgen weer uit de top 250.
0
geplaatst: 13 juli 2013, 16:57 uur
Bij 50 Cent - Get Rich or Die Tryin' (2003):
dit album heeft een score van 2.81 en staat in de top 250....?
dit album heeft een score van 2.81 en staat in de top 250....?
0
geplaatst: 13 juli 2013, 18:06 uur
Dat komt omdat de top 250 niet werkt via stemgemiddelden, maar via persoonlijke top 10's. Vandaar.
0
geplaatst: 14 juli 2013, 17:01 uur
Psycholamp schreef:
Dat komt omdat de top 250 niet werkt via stemgemiddelden, maar via persoonlijke top 10's. Vandaar.
Aha. Maar dan nog... Dus dit album staat in genoeg persoonlijke top 10's om in de top 250 te komen, desondanks heeft het krap drie sterren. Maw, niemand vindt het echt geweldig, terwijl het toch nog in genoeg top 10's staat...
0
geplaatst: 14 juli 2013, 18:41 uur
rocknrolla schreef:
Aha. Maar dan nog... Dus dit album staat in genoeg persoonlijke top 10's om in de top 250 te komen, desondanks heeft het krap drie sterren. Maw, niemand vindt het echt geweldig, terwijl het toch nog in genoeg top 10's staat...
(quote)
Je hoeft niet per se te stemmen op een album om het in je top 10 te zetten. Er zijn heel veel intussen inactieve users die deze plaat in hun toplijst hebben staan, vandaar de top 250-notering.
Ik ga de berichten overigens even verplaatsen naar het juiste topic.
0
geplaatst: 14 juli 2013, 19:39 uur
bennerd schreef:
Je hoeft niet per se te stemmen op een album om het in je top 10 te zetten. Er zijn heel veel intussen inactieve users die deze plaat in hun toplijst hebben staan, vandaar de top 250-notering.
(quote)
OK, ik begrijp het!

0
geplaatst: 24 juli 2013, 07:46 uur
John Coltrane is verdwenen uit de lijst. Dat is razend snel gegaan.
0
geplaatst: 24 juli 2013, 13:22 uur
herman schreef:
Dat zal wel door user Gucci Mane en zijn reincarnatie zijn. Die is morgen weer uit de top 250.
Blijkbaar niet. Dat zal wel door user Gucci Mane en zijn reincarnatie zijn. Die is morgen weer uit de top 250.

0
geplaatst: 24 juli 2013, 13:43 uur
0
geplaatst: 26 augustus 2013, 01:42 uur
Niemand is volgens mij nog echt happy met deze lijst, hoe kunnen in hemelsnaam Otis Redding, Sam Cooke en Rod Stewart in deze lijst ontbreken, de eerste twee hebben legendarische nummers uitgebracht, de laatste zelfs nog in dit jaar, gaan we hier alleen voor intellectueel verantwoorde muziek of telt passie, emotie en uniek stemgeluid ook nog mee!!!!!!!!
0
geplaatst: 20 oktober 2013, 20:36 uur
Mumford and sons vallen bijna uit de top 100. Nimmer stond de plaat zo laag.
0
geplaatst: 27 oktober 2013, 20:33 uur
Ben benieuwd of het debuut van VU nog gaat stijgen na het overlijden van Lou Reed.
Hij staat nu op plek 35 met 1495 punten.
Hij staat nu op plek 35 met 1495 punten.
0
geplaatst: 27 oktober 2013, 20:38 uur
of dat Berlin weer fors gaat stijgen, of dat New York de top 250 haalt. Reed behoort tot de allergrootsen.
0
geplaatst: 27 oktober 2013, 20:56 uur
Ik zou eerder gokken op Transformer (die bedoel je ws. ook). Die heeft nu 212 uit 44. Dat lijkt me een brug te ver. Zelf verwacht ik weinig schuivingen. Lou Reed is niet bepaald een man, zoals Michael Jackson, waar men het weken later nog steeds over heeft.
Amy Winehouse, groter nieuws, ging ook van 219 naar 202 nu.
Amy Winehouse, groter nieuws, ging ook van 219 naar 202 nu.
0
geplaatst: 27 oktober 2013, 21:03 uur
chevy93 schreef:
Ik zou eerder gokken op Transformer (die bedoel je ws. ook). Die heeft nu 212 uit 44. Dat lijkt me een brug te ver. Zelf verwacht ik weinig schuivingen. Lou Reed is niet bepaald een man, zoals Michael Jackson, waar men het weken later nog steeds over heeft.
Misschien niet op tv, maar onder muziekliefhebbers toch wel. Dit is iemand uit het rijtje Dylan, McCartney, Young, etc. Een van de allergrootsten.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 30 oktober 2013, 09:50 uur
't Heeft toch nog bijna een week geduurd totdat de nieuwe Arcade Fire de rotatielijst aanvoert. Zijn we hier getuige van een langzaam afbrokkelende hype? 

0
geplaatst: 30 oktober 2013, 09:53 uur
Ow dat zou jammer zijn want we moeten natuurlijk wel genoeg deelnemers hebben in de tie-break voor de MuMe-ladder 2014 want er komen natuurlijk wel gewoon 13 nieuwe nominaties bij van deze groep.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 30 oktober 2013, 09:58 uur
vigil schreef:
Ow dat zou jammer zijn want we moeten natuurlijk wel genoeg deelnemers hebben in de tie-break voor de MuMe-ladder 2014 want er komen natuurlijk wel gewoon 13 nieuwe nominaties bij van deze groep.
Pas op: hoog zuurgraad gehalte!
0
geplaatst: 30 oktober 2013, 22:10 uur
vigil schreef:
Mijn stem hebben ze in elk geval.
* denotes required fields.