De Site / Algemeen / Stemmen op albums in genres waar je niet van houdt
zoeken in:
0
geplaatst: 5 juni 2008, 01:07 uur
Wat een gezellige discussie hier. Is het misschien een idee naast "Stemgedrag" een topic "Informatie-gedrag" in het leven te roepen. Vond de laatse berichten hier niet gezellig en zeker niet constructief.
0
geplaatst: 6 juni 2008, 02:58 uur
Zullen we het in dit topic, maar over stemmen hebben en niet hoe lang we hierop moeten wachten. Bij bepaalde albums heb ik zo het idee hoeveel stemmen het waard is. Bij andere is dit wat moeilijker, waardoor er meer luisterbeurten nodig zijn. Geduld blijft een schone zaak in deze en een dwangmatige stem is voor mij uit de boze.
Op dit moment is het na mijn laatste bericht erg stil hier en dat kan niet de bedoeling zijn op deze site. We dienen elkaar scherp te houden en te vertellen waarom we handelen zoals we doen. Elkaar opjagen is in geen geval goed te noemen. Rust en opbouw van een mening wel. Daarom is het wel belangrijk hier je criteria te vermelden waar aan je je houdt te vermelden. Daar hebben we allemaal wat aan.
Het "spijt" mij dus dat er twee berichten van mij na elkaar staan na het uitblijven van reacties.
Op dit moment is het na mijn laatste bericht erg stil hier en dat kan niet de bedoeling zijn op deze site. We dienen elkaar scherp te houden en te vertellen waarom we handelen zoals we doen. Elkaar opjagen is in geen geval goed te noemen. Rust en opbouw van een mening wel. Daarom is het wel belangrijk hier je criteria te vermelden waar aan je je houdt te vermelden. Daar hebben we allemaal wat aan.
Het "spijt" mij dus dat er twee berichten van mij na elkaar staan na het uitblijven van reacties.
0
geplaatst: 6 juni 2008, 10:36 uur
Ja ga je schamen! 2 berichten achter elkaar schrijven.

De discussie is volgens mij wel een beetje over. Ik denk dat het een lastig verhaal wordt. Ik heb mijn twijvels aangegeven over een stem die is uitgebracht maar probeerde net als aERo er achter te komen hoe het album dan zou moeten klinken. Helaas komt hier geen antwoord op net als hij geen antwoord wil geven op de wat "vage" stem. Hij is natuurlijk niet tot antwoorden verplicht en dus is het (voor mij iniedergeval) om het hierbij te laten.

De discussie is volgens mij wel een beetje over. Ik denk dat het een lastig verhaal wordt. Ik heb mijn twijvels aangegeven over een stem die is uitgebracht maar probeerde net als aERo er achter te komen hoe het album dan zou moeten klinken. Helaas komt hier geen antwoord op net als hij geen antwoord wil geven op de wat "vage" stem. Hij is natuurlijk niet tot antwoorden verplicht en dus is het (voor mij iniedergeval) om het hierbij te laten.
0
geplaatst: 6 juni 2008, 12:09 uur
Gerards Dream schreef:
Op dit moment is het na mijn laatste bericht erg stil hier en dat kan niet de bedoeling zijn op deze site.
Op dit moment is het na mijn laatste bericht erg stil hier en dat kan niet de bedoeling zijn op deze site.
Heel eerlijk gezegd denk ik dat alles ook wel gezegd is over dit onderwerp: het is van de ene herhaling in de andere vallen. Dat de één na 5 draaibeurten pas stemt en de ander al na de eerste is voor iedereen verschillend.
Een soort algemeen aangenomen 'wet' is dat een album in elk geval in z'n geheel gehoord moet worden en dat dit niet te controleren valt is een feit.
Een toelichting op welke stem dan ook is altijd prettig maar kan niet verplicht worden. Niet iedereen is bereid om een stuk te schrijven bij albums.
Hier kunnen we natuurlijk eeuwig op door blijven gaan maar volgens mij werpt het geen nieuw licht meer op deze kwestie. Niet zo heel vreemd dat het dan wel eens stil komt te liggen. Misschien wanneer nieuwe users zich hier melden dat de discussie weer wat opleeft maar ook dan zie je een herhaling.
En voor wat de laatste discussie betreft (die naar dit topic verplaatst is) sluit ik me aan bij wat Woody er over zegt. Op een gegeven moment is ook dat klaar.
0
geplaatst: 6 juni 2008, 12:22 uur
Waarom zou ik mij moeten schamen om het feit dat ik twee berichten achter elkaar schrijf? Als er op de eerste geen reactie komt ga ik twijfelen of ik deze wel goed geschreven heb. Daarom schreef ik een tweede, want tussen het eerste en tweede zit wel een ruime dag, dus ruime tijd voor de mede gebruikers van deze dynamische site om een bericht te plaatsen. Als daar behoefte aan is. Blijkbaar was dit er niet tot nu toe en dan weet ik genoeg. Daarvoor hoef ik niet met een rood hoofd achter de computer te zitten, het is voor mij een vorm van gezonde nieuwsgierigheid, daarvoor hoef ik mij niet voor te schamen.
0
geplaatst: 6 juni 2008, 12:25 uur
Gerards Dream schreef:
Waarom zou ik mij moeten schamen om het feit dat ik twee berichten achter elkaar schrijf?
Waarom zou ik mij moeten schamen om het feit dat ik twee berichten achter elkaar schrijf?
Volgens mij bedoelde Woody dat als grapje

0
geplaatst: 6 juni 2008, 13:00 uur
Gerards Dream schreef:
'
Ehh... misschien een reactie hierop

Ik vond het eigenlijk wel leukere humor dan een 16+++++++++++++++ geven aan een avatar. Maar goed
.
0
geplaatst: 6 juni 2008, 18:36 uur
Gerards Dream schreef:
Het was natuurlijk een grapje! Juist omdat het toch heel vaak gebeurd dat iemand 2 berichten achter elkaar schrijft en het natuurlijk helemaal niet erg is. Geen dijenkletser, zo was het niet bedoeld, maar een vleugje sarcasme kan toch geen kwaad? De
icoon geeft ook aan dat iemand het niet serieus bedoeld. (Je moet het met een knipoog nemen. )
0
geplaatst: 13 juni 2008, 15:22 uur
http://www.musicmeter.nl/us...
Mag ik hier mijn vraagtekens bij plaatsen? En is hier niets tegen te doen?
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 13 juni 2008, 15:35 uur
wouter8 schreef:
Dat mag, via een PM aan een van de moderators.
0
Kadafi
geplaatst: 24 juni 2008, 22:45 uur
Waarom zijn er zoveel users die een stemgemiddelde van 4 sterren of hoger hebben? Ik vind dat zo jammer! Het idee is natuurlijk om favoriete albums te belonen met 4,5 of 5 sterren, maar geef dan ook minder favoriete albums een cijfer...
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 25 juni 2008, 09:07 uur
Zeer wijs gesproken Kadafi!
Gegroet,
Casartelli (2,85)
Gegroet,
Casartelli (2,85)
0
pretfrit
geplaatst: 25 juni 2008, 13:39 uur
Kadafi schreef:
Waarom zijn er zoveel users die een stemgemiddelde van 4 sterren of hoger hebben? Ik vind dat zo jammer! Het idee is natuurlijk om favoriete albums te belonen met 4,5 of 5 sterren, maar geef dan ook minder favoriete albums een cijfer...
interessante opmerking
....zo denk ik er over:- Heb even door jouw stemlijsten gebladerd en kan je melden dat ik voor die albums ook geen4*, 4,5* of 5* over zou hebben gehad....het is dus niet zo dat ik niet kritisch zou zijn.(inkoppertje
)- Ik bestem alleen albums die ik in bezit heb of heb gehad..ik koop natuurlijk niet iets wat mij niet aanstaat. Voor downloaden hetzelfde verhaal...waarom zou ik moeite doen voor iets waarvan ik met mijn persoonlijk muziekaal inzicht kan verwachten dat het niet binnen mijn smaakpatroon ligt ?...Ik heb wel wat beters te doen. Die houding heb ik altijd gehad, vandaar dat ook oude albums nog steeds hun waarde hebben...mijn smaak heeft zich wel ontwikkeld, maar niet zo dat ik mijn oude collectie onvoldoende of waardeloos beoordeel.
- Er zijn users die zichzelf een "kritisch imago" aanmeten door overvloedig laag te stemmen (en dan vooral albums die door een groot of specifiek kennerspubliek gewaardeerd worden...) ik zeg niet dat jij zo bent...maar ze zijn er wel.
Samengevat: Ik wil op muziekgebied het beste voor mezelf, ik ben serieus op zoek naar "pareltjes" ....ik besteed mijn tijd (en geld) liever aan iets waar ik plezier aan beleef. Dat is de reden waarom ik weinig lage beoordelingen tegenkom
0
DonDijk
geplaatst: 25 juni 2008, 13:57 uur
Ja dat heb ik ook, ik stem alleen op dingen die ik daadwerkelijk in mn collectie heb of heb gehad.
Zo heb ik bijv. nog niet op de nieuwe van Sigur Ros gestemd omdat ik hem nog niet thuis heb, hoewel ik hem al wel een paar keer heb beluisterd. Maar ja, dat is via computerboxjes en dat kan ik maar niet serieus nemen.
Ook stem ik niet op ongein-dingen als 06-sexlijnhits of zulke trieste bedoeningen.
Zo heb ik bijv. nog niet op de nieuwe van Sigur Ros gestemd omdat ik hem nog niet thuis heb, hoewel ik hem al wel een paar keer heb beluisterd. Maar ja, dat is via computerboxjes en dat kan ik maar niet serieus nemen.
Ook stem ik niet op ongein-dingen als 06-sexlijnhits of zulke trieste bedoeningen.

0
tangmaster
geplaatst: 1 juli 2008, 10:44 uur
Gerards Dream schreef:
Dat heb hier op de MusicMeter eerder geschreven, bij extreem stemmen dit even motiveren door een bericht. Zoiets schept duidelijkheid en voorkomt een dergelijke discussie als deze. Sorry dat ik zo snel weer terug was.
Dat heb hier op de MusicMeter eerder geschreven, bij extreem stemmen dit even motiveren door een bericht. Zoiets schept duidelijkheid en voorkomt een dergelijke discussie als deze. Sorry dat ik zo snel weer terug was.
Waarom? Als ik bijvoorbeeld een 0,5 aan een album geef betekent het niet dat ik m'n tijd ga verspillen om het uit te leggen. Daarom geef ik ze zo min mogelijk. Natuurlijk verklaren woorden meer dan een simpel cijfertje. Ach ik heb het al eerder gezegd laat dat aan de stemmer zelf over. Ik hoef me niet te verantwoorden hoe ik over albums denk, en als ik er iets over te melden heb doe ik dat maar dan wel vrijwillig en niet gedwongen want daar begint het op te lijken. Ben het er wel mee eens dat je stem op een album wel gebaseerd moet zijn op kennis van het album. Nee laat ieder in z'n eigen waarde, en als er stemmers zijn die er op uit zijn om artiesten de kelder in te jagen of op een voetstuk willen plaatsen dan is dat hun eigen verantwoordelijkheid. Persoonlijk is een stem van een ander niet zo heel erg belangrijk, ik luister naar dat gene wat ik goed vind en dat doen zo velen op deze aardbol, smaken verschillen nu eenmaal. En dat houd het spannend.
0
geplaatst: 1 juli 2008, 16:30 uur
Binnen die discussie ging het over de zogenamde haat stemmen. Zo had iemand bijna alle albums van Tina Turner een 0.5 gegeven, wat te denken geeft. Om een dergelijke actie te ontmoedigen had ik inderdaad bedacht om in dat geval het "verplicht" te stellen dat even schriftelijk te motiveren. Daar sta ik nog steeds achter om dergelijk gedrag in de toekomst te voorkomen. Belangrijkste reden; de site schoonhouden van onzin stemmen.
Dit is voor mij geen tijdverspilling, omdat een ander zijn of haar voordeel er mee kan doen. En dus wel of niet kan beslissen naar een bepaald album te gaan luisteren.
Dit is voor mij geen tijdverspilling, omdat een ander zijn of haar voordeel er mee kan doen. En dus wel of niet kan beslissen naar een bepaald album te gaan luisteren.
0
DonDijk
geplaatst: 1 juli 2008, 16:35 uur
Een 0,5 is in 98% van de gevallen onzin naar mijn mening.
0
geplaatst: 1 juli 2008, 16:48 uur
DonDijk schreef:
Een 5,0 ook, hoe kwistig daar mee wordt gestrooid Een 0,5 is in 98% van de gevallen onzin naar mijn mening.

0
DonDijk
geplaatst: 1 juli 2008, 18:46 uur
Ja klopt. Een 5 is ook redelijk onrealistisch. Heb er zelf ook 2 gegeven maar dat was om er bij te horen. 

0
Spijtoptant
geplaatst: 1 juli 2008, 18:56 uur
Een 5 is een stuk realistischer dan een 0,5, want een album dat je heel goed vind, blijf je draaien, en als het heel goed blijft, dan is het een 5, maar een album dat je zwaar klote vind draai je niet snel nog eens, en de kans dat het iets beter wordt, een 1, of een 1,5 is dan minder aanwezig.
Eigenlijk vind ik een 0,5 realistischer dan een 1.
Eigenlijk vind ik een 0,5 realistischer dan een 1.
0
tangmaster
geplaatst: 1 juli 2008, 22:40 uur
Gerards Dream schreef:
Binnen die discussie ging het over de zogenamde haat stemmen. Zo had iemand bijna alle albums van Tina Turner een 0.5 gegeven, wat te denken geeft. Om een dergelijke actie te ontmoedigen had ik inderdaad bedacht om in dat geval het "verplicht" te stellen dat even schriftelijk te motiveren. Daar sta ik nog steeds achter om dergelijk gedrag in de toekomst te voorkomen. Belangrijkste reden; de site schoonhouden van onzin stemmen.
Ik kan het hele verhaal zoals jij het bedoeld best volgen en ben er niet op tegen dat je er iets over vertelt. Alleen als er zoals gestelt wordt dat er haat stemmers zijn dan kan ik je van uit mijn positie dit zeggen dat bijv. Radiohead mij persoonlijk gestolen kan worden en dan stem ik er bijna niet op of ik moet een bepaald album gehoord hebben. Een haat stemmer of andersom iemand die probeert een band op te vijzelen want dat is omgekeerd het zelfde, ach ik kan er niks mee als iemand die weg verkiest, of anders gezegd ik maak me er geen seconde druk om. Als iemand een van beide wegen wil inslaan is dat zijn of haar verantwoordelijkheid en op zo'n moment denk dan is er een crew die dat kunnen accepteren of niet. Vind het in beide gevallen wel kinderachtig gedrag maar goed wie ben ik. Gewoon iemand die van muziek houd. Zoals velen op deze site met ieders hun eigen smaak.
0
tangmaster
geplaatst: 1 juli 2008, 22:42 uur
DonDijk schreef:
Denk het niet maar dat er gevallen tussen zitten die twijfels oproepen ja.
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 22 juli 2008, 11:42 uur
Gerards Dream schreef:
maar goed wie ben ik. Gewoon iemand die van muziek houd. Zoals velen op deze site met ieders hun eigen smaak.
maar goed wie ben ik. Gewoon iemand die van muziek houd. Zoals velen op deze site met ieders hun eigen smaak.
Vanwege een gelijkgezinde: met dergelijke mensen gaan we het verst van al schoppen - zoals in de realiteit: gezond verstand en geen "fundamentalisme". Vanwege een collega-muziekfan.

Smaken mogen verschillen maar altijd met respect en een heel klein beetje begrip voor elkaar.
0
geplaatst: 22 juli 2008, 11:50 uur
En je toont begrip voor anderen door geen lage stemmen uit te delen 

0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 22 juli 2008, 13:53 uur
Ik toon begrip door bvb. geen 0,5 te geven aan groepen die mij totaal niet liggen en waar ik geen uitstaans mee heb. Bijvoorbeeld: ik ben absoluut geen fan van Bon Jovi, maar ik zou mezelf te ver vinden gaan om daar overal 0,5 of 1 of 1,50 of 2 te geven. Ik ga wel op tijd en stond mijn mening over die groep zeggen, maar geen stemmen geven. Voor de liefhebbers: ik neem toevallig Bon Jovi als voorbeeld. Ik heb niets tegen die groep noch iets voor die mannen.
Toch heb je een punt: als elkeen maar redelijk hoge stemmen geeft, schiet het natuurlijk ook wel een beetje zijn doel voorbij. Ik troost me met de gedachte dat je toch nooit voor iedereen goed kunt doen en dat je daardoor enkel maar je zin kan doen. Ik hou enkel niet van dat "bashing": een groep of muzikant (die ook maar haar/zijn stinkende best doet) afschieten om niet-muzikale redenen.
In het geval van Bon Jovi kan ik enkel zeggen dat het me totaal niet aanspreekt, maar een andere kan die groep dan weer de max vinden. Ik mag zeggen dat groep X mij totaal niet aanstaat maar ik wil het ook netjes houden.
Met muzikale groeten
de Sir / de Zeur

0
geplaatst: 22 juli 2008, 14:05 uur
Sir Spamalot schreef:
Ik toon begrip door bvb. geen 0,5 te geven aan groepen die mij totaal niet liggen en waar ik geen uitstaans mee heb. Bijvoorbeeld: ik ben absoluut geen fan van Bon Jovi, maar ik zoumezelf te ver vinden gaan om daar overal 0,5 of 1 of 1,50 of 2 te geven. Ik ga wel op tijd en stond mijn mening over die groep zeggen, maar geen stemmen geven. Voor de liefhebbers: ik neem toevallig Bon Jovi als voorbeeld. Ik heb niets tegen die groep noch iets voor die mannen.
(quote)
Ik toon begrip door bvb. geen 0,5 te geven aan groepen die mij totaal niet liggen en waar ik geen uitstaans mee heb. Bijvoorbeeld: ik ben absoluut geen fan van Bon Jovi, maar ik zoumezelf te ver vinden gaan om daar overal 0,5 of 1 of 1,50 of 2 te geven. Ik ga wel op tijd en stond mijn mening over die groep zeggen, maar geen stemmen geven. Voor de liefhebbers: ik neem toevallig Bon Jovi als voorbeeld. Ik heb niets tegen die groep noch iets voor die mannen.
Denk je dat ik door ergens een 1* voor te geven ermee aangeef dat ik een hekel heb aan personen ofzo? of dat ik iets tegen die groep heb?
Als ik iets een waardeloze plaat vind moet ik dat net zo goed kunnen laten blijken als wanneer ik iets goed vind... En dat oordeel heeft verder niks met hen als persoon te maken... Ik zie ook echt neit in hoe het het een blijk van begrip is wanneer je niet laag stemt... Misschien dat sommige mensen de stemmen iets te persoonlijk nemen..
Ik geef The Wall van Pink Floyd bijvoorbeeld een 1*, maar ik vind Pink Floyd (bij vlagen) een geweldige band, ook tegen fans van The Wall heb ik helemaal niks.. ik vind The Wall alleenecht pure onzin.. En dan is er toch niks mis mee wanneer ik dat uitdruk d.m.v.een stem?
De enige voorwaarde die eraan zit is dat je het album geluisterd moet hebben.. geloof me, dat heb ik bij The Wall vaak genoeg gedaan... Maar dat is bijvoorbeeld ook de reden dat ik nooit een hele discografie van een artiest laag zal bestemmen (een paar kleine uitzonderingen zijn dingen die ik vroeger goed vond maar nu niet meer)... Die zal ik nooit allemaal gaan luisteren...
Om een hele discografie van Marco Borsato allemaal 1* te geven.. ja, dat vind ik vrij nutteloos (al zijn er vast uitzonderingen e bedenken waarin het wel weer zou kunnen)
Toch heb je een punt: als elkeen maar redelijk hoge stemmen geeft, schiet het natuurlijk ook wel een beetje zijn doel voorbij. Ik troost me met de gedachte dat je toch nooit voor iedereen goed kunt doen en dat je daardoor enkel maar je zin kan doen. Ik hou enkel niet van dat "bashing": een groep of muzikant (door ook maar haar/zijn stinkende best doet) afschieten om niet-muzikale redenen.
Denk je dat zo'n artiest zich er iets van aantrekt dat jij zijn album 0,5* geeft?.. heck.. als artiest zou ik het wel heel ongeloofwaardig vinden als iedereen positief over mijn album zou zijn.
Ik mag zeggen dat groep X mij totaal niet aanstaat maar ik wil het ook netjes houden.
Met muzikale groeten
de Sir / de Zeur
Zolang je geen woorden gaat gebruiken als:
Wat een rare dikzak.. 1*
maar gewoon op een normale manier zegt waarom je het niks vindt zie ik neit in wat er niet netjes aan zo'n bericht is.
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 22 juli 2008, 14:09 uur
The Scientist schreef:
Denk je dat ik door ergens een 1* voor te geven ermee aangeef dat ik een hekel heb aan personen ofzo? of dat ik iets tegen die groep heb?
Als ik iets een waardeloze plaat vind moet ik dat net zo goed kunnen laten blijken als wanneer ik iets goed vind... En dat oordeel heeft verder niks met hen als persoon te maken... Ik zie ook echt neit in hoe het het een blijk van begrip is wanneer je niet laag stemt... Misschien dat sommige mensen de stemmen iets te persoonlijk nemen..
Ik geef The Wall van Pink Floyd bijvoorbeeld een 1*, maar ik vind Pink Floyd (bij vlagen) een geweldige band, ook tegen fans van The Wall heb ik helemaal niks.. ik vind The Wall alleenecht pure onzin.. En dan is er toch niks mis mee wanneer ik dat uitdruk d.m.v.een stem?
De enige voorwaarde die eraan zit is dat je het album geluisterd moet hebben.. geloof me, dat heb ik bij The Wall vaak genoeg gedaan... Maar dat is bijvoorbeeld ook de reden dat ik nooit een hele discografie van een artiest laag zal bestemmen (een paar kleine uitzonderingen zijn dingen die ik vroeger goed vond maar nu niet meer)... Die zal ik nooit allemaal gaan luisteren...
Om een hele discografie van Marco Borsato allemaal 1* te geven.. ja, dat vind ik vrij nutteloos (al zijn er vast uitzonderingen e bedenken waarin het wel weer zou kunnen)
Denk je dat zo'n artiest zich er iets van aantrekt dat jij zijn album 0,5* geeft?.. heck.. als artiest zou ik het wel heel ongeloofwaardig vinden als iedereen positief over mijn album zou zijn.
Wat een rare dikzak.. 1*
maar gewoon op een normale manier zegt waarom je het niks vindt zie ik neit in wat er niet netjes aan zo'n bericht is.
(quote)
(quote)
(quote)
Wat een rare dikzak.. 1*
Eigenlijk heb je gelijk en ik zeg dit absoluut niet "om er van af te zijn". Jouw mening stel ik ten zeerste op prijs. Waar liggen mijn Bon Jovi platen?

* denotes required fields.