MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Stemmen op albums in genres waar je niet van houdt

zoeken in:
titan schreef:
Bij mij vormen de 5* albums 0,9% van het totaal.

1,71% hiero.

neo
Hmm bij mij iets boven de 7 %, met 1488 stemmen (dus net iets over de 200 5 sterren albums). Of reken ik nu verkeerd?

handsome_devil
neo schreef:
Hmm bij mij iets boven de 7 %, met 1488 stemmen (dus net iets over de 200 5 sterren albums). Of reken ik nu verkeerd?

Ja, 200 / 1488 * 100 % = 13,44 %

Sietse
totaal 1810 stemmen
55 x 5 sterren
geeft 3,0%

vigil schreef:
(quote)

Ik denk dat heel veel mensen anders stemmen als jij, want een 3,5 een redelijke cd maar wel tegenvallend vinden, zou ik eerder een 2,5 geven. en een 3,0 voor een miskoop ?!? dat is dus nog een kleine voldoende voor een miskoop

want simpel omgerekend is een een 5 een 10 en een 0,5 een 1.

Kijk, ik verdiep me eerst nogal in een cd, of ik hem echt goed vind. Als mensen op MuMe er positief over zijn (en dan vooral mensen met dezelfde smaak als mij), ik er een paar goede recensies over heb gelezen (pitchfork, OOR?) en ik 2 nummertjes gedownload heb, die goed bevallen, dan haal ik de hele cd. Is het uiteindelijk een 3,5 dan zal ik hem heus nog weleens luisteren, en vind ik hem niet slecht ofzo. Maar als ik dan lees dat anderen hem helemaal geweldig vinden, dan vind ik hem een beetje tegenvallen.
En een miskoopje een 6-je, dat kan toch best logisch zijn. Tenminste een 5,5 tm een 6,4. Dan heb ik er een paar keer met plezier naar geluisterd, maar van dat geld had ik liever een andere cd gekocht achteraf, die misschien meer met me had gedaan, in die zin vind ik het een miskoop.

Marcel²
Veel mensen zullen zich misschien afvragen hoe ik aan zoveel stemmen komt. Ik heb een erg grote platen en cd collectie. Al mijn stemmen zijn erg serieus en zal nooit een protest stem geven. Natuurlijk heb ook ook wat lage stemmen, maar nooit een 0.5. Cds die je een halve ster geeft is naar mijn gevoel toch een album die je niet in zijn geheel uit kunt draaien. Als ik een album ongeveer 2 maal heeft beluisterd, dan stem ik pas. 5* geef ik niet gauw alleen als het naar mijn gevoel een meesterwerk is. 3* is voor mijn altijd goed (voldoende) met een paar uitschieters. 4* is bij mij erg goed met veel hoogtepunten. 5* een meesterwerk in mijn ogen.
De stemmen onder de 3 bv 2* is een tegenvaller en 1* slecht.
Zo hebben jullie een beetje een idee hoe ik stem.

Er zijn ook mensen die systematisch de top 50 0,5* geven...

Voorbeeld: http://www.musicmeter.nl/user/1938/votes/0.5

Zoiets vind ik dus echt niet kunnen. Kan ik ergens wangedrag aangeven op het vlak van stemmen?

ZERO schreef:
Kan ik ergens wangedrag aangeven op het vlak van stemmen?

PM naar de mods, maar het moet dan wel een gegronde reden hebben.

aERodynamIC schreef:
(quote)

PM naar de mods, maar het moet dan wel een gegronde reden hebben.

Gedaan, nou die zijn er wel, zie inderdaad die lijst. De gehele top zit er ongeveer in.

Yak
Een PM die kant uit gestuurd. Als jullie dit soort dingen tegenkomen kun je idd het beste een berichtje sturen naar mij of Scientist.

Ik had hem zelf ook al een pm gestuurd.

Marcel Jongeneel schreef:
Veel mensen zullen zich misschien afvragen hoe ik aan zoveel stemmen komt. Ik heb een erg grote platen en cd collectie. Al mijn stemmen zijn erg serieus en zal nooit een protest stem geven. Natuurlijk heb ook ook wat lage stemmen, maar nooit een 0.5. Cds die je een halve ster geeft is naar mijn gevoel toch een album die je niet in zijn geheel uit kunt draaien. Als ik een album ongeveer 2 maal heeft beluisterd, dan stem ik pas. 5* geef ik niet gauw alleen als het naar mijn gevoel een meesterwerk is. 3* is voor mijn altijd goed (voldoende) met een paar uitschieters. 4* is bij mij erg goed met veel hoogtepunten. 5* een meesterwerk in mijn ogen.
De stemmen onder de 3 bv 2* is een tegenvaller en 1* slecht.
Zo hebben jullie een beetje een idee hoe ik stem.
Hier kan ik me (bijna) helemaal in vinden. Mijn stemgedrag is bijna gelijkaardig. Ik vind ook dat de kans dat je een 0,5 of zelfs 1 kunt geven heel laag is. Ik ga er van uit dat het dan over een heel slechte CD gaat. En zeg nu zelf: wie wil er 1 uur van z'n leven aan weggooien om een slechte CD te beluisteren? Dus maw ik vind het een kleine contradictie in terminus. De enige 0,5 of 1'en die ik ooit heb gegeven zijn voor platen die ik ergens ooit noodgedwongen heb moeten luisteren zoals bv. op jeugdkelder of uit mijn zus haar kamer (take that).

vraag: mag men op een verzamelaar stemmen als men alle individuele liedjes kent (gehoord heeft) maar niet de CD in kwestie zelf? Even ervan uitgaande dat het geen remixes, bewerkingen etc. zijn. En wat met ge-remasterde liedjes?

grovonion schreef:
vraag: mag men op een verzamelaar stemmen als men alle individuele liedjes kent (gehoord heeft) maar niet de CD in kwestie zelf? Even ervan uitgaande dat het geen remixes, bewerkingen etc. zijn. En wat met ge-remasterde liedjes?

Dat lijkt me perfect verantwoord hoor! Als je alle liedjes van een cd kent zie ik het probleem niet.

Een wat betreft 'wangedrag': bij "nefast" was het wel heel duidelijk, omdat hij bijna de gehele top50 op 0,5* had gestemd... Maar wat met deze: http://www.musicmeter.nl/user/9491/votes/0.5

Een heleboel 5*, de top 4 op 0,5* en verder niets. Ik vind het op zijn minst te noemen vreemd, maar ik vind het ook weer wat overdreven om een moderator in te lichten. Wat vinden jullie? Kan er een soort 'grens' getrokken worden ofzo?

Ik geloof heel erg in gauss-curves. Een natuurlijke verdeling van gelijk wat dat meetbaar is komt vaak uit op een gauss-curve. Dat toegepast op stemgedrag vind ik dat iemand die in de stem-statistiek een curve heeft die ver afwijkt van een gauss-curve verdacht is. Extreem voorbeeld: iemand die enkel 0,5 en 5 stemt.
Misschien kan hier wel een soort van criterium worden afgeleid. Een aantal beperkingen/bedenkingen hiervan: er moet een minimum aantal stemmen zijn. Iemand die bv. enkel op zijn lievelings albums stemt kan wel eens een redelijk eenzijdige curve hebben. Er zijn ook een aantal mensen die erg positief stemmen en die slechts een halve gauss curve hebben. Dit herken je ook vaak aan het relatief hoge gemiddelde. Voor alle duidelijkheid: ik heb niks tegen die laatste 2 categorieen. Alhoewel ikzelf een heel keurige gauss-curve heb

En dit heeft niets met honden van doen?

neen, niet met hondenfokken wel met statistieken fokken

Relax
Ik vind dat al die 0,5's van het album Eminem - Infinite (1996) (Eminem - Infinite) eraf moeten want het zijn allemaal van die diehard Rock Luisteraars die dat gestemd hebben

Relax schreef:
Ik vind dat al die 0,5's van het album Eminem - Infinite (1996) (Eminem - Infinite) eraf moeten want het zijn allemaal van die diehard Rock Luisteraars die dat gestemd hebben

En op zich ben ik het daar wel mee eens.

Ik vind dat al die 5,0's van het album Nas - Illmatic (1994) (Nas - Illmatic) eraf moeten watn het zijn allemaal van die diehard Hiphop Luisteraars die dat gestemd hebben

freakystyle schreef:
Ik vind dat al die 5,0's van het album Nas - Illmatic (1994) (Nas - Illmatic) eraf moeten watn het zijn allemaal van die diehard Hiphop Luisteraars die dat gestemd hebben

Die stemmen bij Infinite zijn erg raar omdat dat album helemaal niet bekend is. De kans is erg groot dat geen enkele 0,5 ster stemmer het album gehoord heeft of er zelfs maar van gehoord had voordat ze het op MuM zagen verschijnen.

Relax schreef:

Wat een verschrikkelijke generalisering.

Ach ja de rapliefhebbers voelen zich zo vaak 'aangevallen' etc.. Dus ik generaliseer even mee.

Casartelli (moderator)
freakystyle schreef:

@ BoordAppel: als mensen nog nooit van een album gehoord hebben voor ze op MuMe kwamen maar sindsdien wel, lijkt me dat alleen maar een positieve ontwikkeling. Voor ik op MuMe kwam, was het werkelijk nooit bij me opgekomen dat er nog serieuze muziekluisteraars boven de 15 naar rap zouden luisteren. Blijkbaar een misvatting, dus sindsdien probeer ik ook af en toe een rapalbum uit te zitten om te achterhalen of ik niet toch iets mis. Heb dat nog niet gevonden, maar toch...

Natuurlijk, je bent op zoek naar een goed hiphop album en je begint bij het slechtst gewaardeerde album van een artiest die je haat (aangezien het hele oeuvre al een 0,5 heeft gekregen). Daarna ga je ook maar even op zoek naar een obscuur EPtje van de betreffende artiest, misschien dat die wél goed is...

Typisch gevalletje van het omlaag stemmen van een artiest.

Casartelli (moderator)
BoordAppel schreef:
Natuurlijk, je bent op zoek naar een goed hiphop album en je begint bij het slechtst gewaardeerde album van een artiest die je haat (aangezien het hele oeuvre al een 0,5 heeft gekregen). Daarna ga je ook maar even op zoek naar een obscuur EPtje van de betreffende artiest, misschien dat die wél goed is...

Typisch gevalletje van het omlaag stemmen van een artiest.

Dat heeft mijn goedkeuring ook beslist niet (integendeel), maar ik reageerde vooral op het "of er zelfs maar van gehoord had voordat ze het op MuM zagen verschijnen".

HiLL schreef:
Ach ja de rapliefhebbers voelen zich zo vaak 'aangevallen' etc.. Dus ik generaliseer even mee.

En dat vind je heel erg gek? Er zijn gewoon gebruikers die de top 250 aflopen en alle hip-hop albums die erin staan 0,5 sterren geven! Lekker is dat, als dat met je favoriete genre gebeurt.

En Relax en BoordAppel hebben gewoon 100% gelijk: de 0,5-stemmers zijn (grotendeels, maar eigenlijk kan je dat zelfs weglaten) mensen die albums van Eminem omlaag willen stemmen. Ik ken niemand die Infinite kent en ik ken toch genoeg hip-hopliefhebbers. Het album is niet verkrijgbaar of het moet op minder legale wijze of tweehands zijn en zelfs dat gaat je nog enige moeite kosten. Eminem zelf heeft in elk interview dat erover ging gezegd dat hij het album meer als vingeroefening ziet dan als het serieuze werk en dat wat hem betreft zijn carriere bij The Slim Shady LP is begonnen, dus dat nodigt ook niet echt om het album te gaan luisteren. Je moet serieus op zoek gaan naar het album om er wat van te kunnen luisteren en het is nog maar de vraag of je dat wilt ook, omdat de rapper het album zelf niet helemaal serieus neemt. Ik geloof er geen zak van dat die 0,5-stemmers het album hebben gehoord.
Het komt wel vaker voor dat mensen hier albums van (bepaalde) hip-hopartiesten omlaag stemmen, allleen gebeurt het hier zo opzichtig dat het opvalt, dat is het hele probleem eigenlijk in een notendop.

En dat vind je heel erg gek? Er zijn gewoon gebruikers die de top 250 aflopen en alle hip-hop albums die erin staan 0,5 sterren geven! Lekker is dat, als dat met je favoriete genre gebeurt.

Ach ja omgekeerd gebeurt hetzelfde, en dus niet alleen in de top.

Casartelli (moderator)
Tja, dat is helder genoeg dan. Maar goed, ik neem aan dat de moderatoren wel een soort 'zwarte lijst' bijhouden van notoire valsstemmers?

Gast
geplaatst: vandaag om 11:35 uur

geplaatst: vandaag om 11:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.