De Site / Algemeen / Toelaten van klassieke muziek
zoeken in:
0
geplaatst: 14 december 2008, 09:04 uur
Het probleem met klassiek is dat je duizende uitvoeringen
van één en hetzelfde meesterwerk op MuMe zou kunnen zetten.
Dat zou meteen quasi onoverzichtelijk zijn voor de crew.
Jammer genoeg heeft Schubert zelf geen opnames gemaakt.
Of kan je niet spreken van de definitieve uitvoering van een stuk.
Maar volgens mij moet het wel mogelijk zijn om op het forum
een luikje over klassieke muziek in te voegen, waar je bijvoorbeeld
per componist (iedere componist zijn eigen topic) zou kunnen chatten.
Ik zag graag iets soortgelijks voor singles op MuMe,
maar dat lijkt me nog moeilijker te realiseren dan een
klassieke muziek onderdeel ... ik ben zeker een voorstander.
Beste crew: een extra genre (GENRES) toevoegen: klassieke muziek.
Geen albums invoeren, maar gewoon per componist platentips
en luisterervaring uitwisselen ... moet kunnen, toch?
Dat zou meteen quasi onoverzichtelijk zijn voor de crew.
Jammer genoeg heeft Schubert zelf geen opnames gemaakt.
Of kan je niet spreken van de definitieve uitvoering van een stuk.
Maar volgens mij moet het wel mogelijk zijn om op het forum
een luikje over klassieke muziek in te voegen, waar je bijvoorbeeld
per componist (iedere componist zijn eigen topic) zou kunnen chatten.
Ik zag graag iets soortgelijks voor singles op MuMe,
maar dat lijkt me nog moeilijker te realiseren dan een
klassieke muziek onderdeel ... ik ben zeker een voorstander.
Beste crew: een extra genre (GENRES) toevoegen: klassieke muziek.
Geen albums invoeren, maar gewoon per componist platentips
en luisterervaring uitwisselen ... moet kunnen, toch?
0
geplaatst: 14 december 2008, 11:04 uur
dazzler schreef:
Dat argument geldt niet eens, want je zou ook gewoon op 'werk' kunnen groeperen. Je krijgt dan het volgende:
Artiest wordt Componist
Album wordt Werk (Opus)
Track wordt Deel (No.)
Op die manier kan je dan "Ludwig van Beethoven - Symfonie nr. 9 in d klein, op. 125" in je top 10 zetten. Binnen de reactiepagina van dat werk kun je eventueel informeel wat topuitvoeringen noemen, maar in principe is de reactiepagina dan bedoeld om op het werk zelf in te gaan.
Mochten de admins wat zien in dit idee, dan ben ik bereikbaar voor meer details die al in mijn hoofd zitten.
Want ik vind het nog steeds erg spijtig dat Musicmeter meegaat in de trend dat muziekwebsites nauwelijks rekening houden met klassieke muziek.
0
geplaatst: 14 december 2008, 11:12 uur
frankmulder schreef:
Dat argument geldt niet eens, want je zou ook gewoon op 'werk' kunnen groeperen. Je krijgt dan het volgende:
Artiest wordt Componist
Album wordt Werk (Opus)
Track wordt Deel (No.)
Artiest wordt Componist
Album wordt Werk (Opus)
Track wordt Deel (No.)
Lijkt een okee idee.
Ik vind dat frankmulder hiermee moet solliciteren.
Deze werkwijze is het nadenken waard, precies omdat
het een heel overzichtelijk en beheerbaar principe is.
Kunnen we eindelijke eens lijnen trekken tussen klassiek en pop.
0
geplaatst: 14 december 2008, 12:53 uur
Ik vrees toch echt dat het niet gaat gebeuren: Jordy is hier altijd vrij stellig in geweest 
(Ondertussen geniet ik op deze zondag lekker door van mijn klassieke cd's)

(Ondertussen geniet ik op deze zondag lekker door van mijn klassieke cd's)
0
geplaatst: 14 december 2008, 13:03 uur
aERodynamIC schreef:
Ik vrees toch echt dat het niet gaat gebeuren: Jordy is hier altijd vrij stellig in geweest

Dus klassiek is verboden, ongeacht welke goede reden er wordt aangedragen om het toch erop te zetten? Dan wordt het tijd voor een onafhankelijke klassiekmeter.nl denk ik zo...
0
titan (crew)
geplaatst: 14 december 2008, 13:05 uur
Ik vrees hetzelfde als aERondynamIC. Vind het ook wel raar dat deze discussie telkens opnieuw opgerakeld wordt, terwijl van tevoren al duidelijk is hoe ze af zal lopen.
0
geplaatst: 14 december 2008, 13:08 uur
titan schreef:
Ik vrees hetzelfde als aERondynamIC. Vind het ook wel raar dat deze discussie telkens opnieuw opgerakeld wordt, terwijl van tevoren al duidelijk is hoe ze af zal lopen.
Er wordt gewoon nagedacht over een manier
om klassieke muziek toch een plaats te geven.
En met dat briljante voorstel van frankmulder
is het alleen maar des te meer jammer dat het niet gebeurt.
Discussiëren betekent niet noodzakelijk gelijk halen.
Het kan ook betekenen dat we beter begrijpen waarom
sommige mensen VOOR en sommigen TEGEN zijn.
Daar gaat het voor mij in de eerste plaats toch om.
0
Sheplays
geplaatst: 14 december 2008, 13:08 uur
titan schreef:

Klassieke muziek maakt je ondynamisch!

0
titan (crew)
geplaatst: 14 december 2008, 13:14 uur
Discussies over nieuwe genres (niet alleen klassiek) zijn al diverse malen gevoerd, telkens met dezelfde uitkomst. Jordy is daar heel stellig in. Dit betekent niet dat de crew tegen nieuwe genres zou zijn, maar uit realisme roep ik dat het een zinloze discussie is.
0
geplaatst: 14 december 2008, 13:44 uur
Jordy schreef:
Mijn mening is nog steeds dat het toelaten van klassieke muziek een totaal andere structuur vergt, en inderdaad misschien wel een totaal andere site. De interesse om dat te doen ontbreekt bij mij helaas....
Mijn mening is nog steeds dat het toelaten van klassieke muziek een totaal andere structuur vergt, en inderdaad misschien wel een totaal andere site. De interesse om dat te doen ontbreekt bij mij helaas....
0
geplaatst: 14 december 2008, 13:49 uur
Jordy schreef:
Mijn mening is nog steeds dat het toelaten van klassieke muziek een totaal andere structuur vergt, en inderdaad misschien wel een totaal andere site.
Mijn mening is nog steeds dat het toelaten van klassieke muziek een totaal andere structuur vergt, en inderdaad misschien wel een totaal andere site.
Misschien wel en misschien ook niet.
Ik vond het voorstel van frankmulder het overwegen waard.
Waarom wordt deze topic ook niet gewoon gesloten dan?
0
geplaatst: 14 december 2008, 13:50 uur
Ik denk eigenlijk ook dat klassieke muziek voor een totaal ander publiek/doelgroep is dan waar deze site nu interessant voor is. Denk dat de aard van en "sfeer" op de site dan ook zou veranderen en dat zou wat mij betreft wel jammer zijn.
0
geplaatst: 14 december 2008, 13:54 uur
dazzler schreef:
Deze discussie moet toch gewoon gevoerd kunnen worden? Zie geen reden om dit topic te sluiten, met als gevolg dat het van de site verdwijnt en er een maand later weer een soortgelijk topic geopend wordt.
0
geplaatst: 14 december 2008, 16:20 uur
Jordy schreef:
Deze discussie moet toch gewoon gevoerd kunnen worden? Zie geen reden om dit topic te sluiten, met als gevolg dat het van de site verdwijnt en er een maand later weer een soortgelijk topic geopend wordt.
(quote)
Laten we de discussie dan ook voeren.
Wat vind je van frankmullers voorstel een paar posts lager?
Hij maakt het toch behoorlijk eenvoudig door alleen componisten
(= bands) en hun werken (= platen) toe te laten. Ik durf wedden
dat hij de boel wellicht zelf zou willen modereren.
Wat vind je van mijn voorstel ivm een forum stek
voor klassieke muziek onder "genres"? Zodat users
per componist ervaringen kunnen uitwisselen en
er links kunnen gelegd worden tussen klassiek en pop.
Of blijft het aprior neen ... ook al mag deze "discussie" gevoerd worden?
0
geplaatst: 14 december 2008, 16:25 uur
titan schreef:
Vind het ook wel raar dat deze discussie telkens opnieuw opgerakeld wordt, terwijl van tevoren al duidelijk is hoe ze af zal lopen.
Vind het ook wel raar dat deze discussie telkens opnieuw opgerakeld wordt, terwijl van tevoren al duidelijk is hoe ze af zal lopen.
Dat lijkt me nogal duidelijk: mensen willen graag ook hun mening delen over klassieke muziek, en aangezien ze hun mening over hun andere muziek ook op deze site zetten, zou het logisch zijn om dat met klassiek ook te doen. En aangezien hier nog geen bevredigende oplossing voor is (hetzij in de vorm van een aanpassing van deze site of in de vorm van een nieuwe site), komt dit elke keer weer naar boven.
Maar het is me duidelijk dat de wil niet bestaat (bij de crew) om deze site aan te passen, en bovendien heb ik begrepen dat er geen extra sites in de *meter-serie zullen worden toegevoegd.
Daarom heb ik een wiki-pagina opgezet om te brainstormen over een alternatieve site over klassieke muziek (en heb alvast een beginnetje gemaakt): http://klassiek.wikispaces.com/. Iedereen kan daar zijn ideeën toevoegen (met de knop 'Edit this page').
De bedoeling is om eerst goed na te denken over een fijne opzet van de site, voordat iemand eraan begint. Ik ga niet beloven dat ik een dergelijke site zelf op ga zetten, maar misschien als er genoeg enthousiasme voor is, dat we iets voor elkaar kunnen krijgen.
0
geplaatst: 14 december 2008, 16:50 uur
dazzler schreef:
Hij maakt het toch behoorlijk eenvoudig door allen componisten
Hij maakt het toch behoorlijk eenvoudig door allen componisten
Ik waardeer dat mensen meedenken over hoe we dit een plaatsje zouden kunnen geven op de site. Helaas vind ik het voorstel ten eerste niet ver genoeg gaan (ik denk dat er een hele andere structuur wenselijk is) en ten tweede zou ook deze simpele variant al erg veel werk opleveren. Naast technische details waar ik je niet mee zal vermoeien, zal ook bv. de hele site nagelopen moeten worden zodat er nergens dingen staan als "het album Requiem van de artiest Mozart", of "de track Rex Tremendae Majestatis". En aangezien ik geen tijd en zin heb om dit te doen (er staan nl. nog genoeg klusjes open om wat we nu WEL doen te verbeteren) zal dit op MusicMeter dus helaas niet gaan gebeuren.
Wat vind je van mijn voorstel ivm een forum stek
voor klassieke muziek onder "genres"? Zodat users
per componist ervaringen kunnen uitwisselen en
er links kunnen gelegd worden tussen klassiek en pop.
Mocht er in het bestaande topic over klassieke muziek zo veel gediscussieerd gaan worden dat een aparte categorie wenselijk wordt, dan is dat een goed idee. Zoals voor elk genre geldt.
0
geplaatst: 14 december 2008, 17:04 uur
Jordy schreef:
Helaas vind ik het voorstel ten eerste niet ver genoeg gaan (ik denk dat er een hele andere structuur wenselijk is) en ten tweede zou ook deze simpele variant al erg veel werk opleveren.
Helaas vind ik het voorstel ten eerste niet ver genoeg gaan (ik denk dat er een hele andere structuur wenselijk is) en ten tweede zou ook deze simpele variant al erg veel werk opleveren.
Kan je misschien een indruk geven van hoe zo'n andere structuur eruit zou zien? Ik wil hier niet over moddergooien, maar ik ben benieuwd hoe jij het op zou lossen. En dat het veel werk is snap ik; database-technisch gezien is het een kleine hel om zoiets te implementeren.
0
geplaatst: 14 december 2008, 17:06 uur
frankmulder schreef:
Maar het is me duidelijk dat de wil niet bestaat (bij de crew) om deze site aan te passen
Maar het is me duidelijk dat de wil niet bestaat (bij de crew) om deze site aan te passen
Ho, ho: daar mag je mij nooit van betichten (wie heeft immers het topic klassieke muziek geopend?!).
Maar het is Jordy die er mee aan de gang moet gaan en eerlijk gezegd snap ik dat het er niet komt en de redenen daarvoor heb ik al meerdere malen aangehaald.
Ik snap net als titan niet dat mensen deze berichten blijkbaar niet lezen waardoor de discussie telkens herhaald wordt.
0
geplaatst: 14 december 2008, 17:07 uur
frankmulder schreef:
Kan je misschien een indruk geven van hoe zo'n andere structuur eruit zou zien?
Kan je misschien een indruk geven van hoe zo'n andere structuur eruit zou zien?
Dan zou ik me eerst veel meer in klassieke muziek moeten verdiepen, dus dat antwoord moet ik je schuldig blijven. Je zou eens kunnen kijken wat er op allmusic.com gebeurt als je naar Mozart of Beethoven zoekt.
0
geplaatst: 14 december 2008, 17:10 uur
aERodynamIC schreef:
Ho, ho: daar mag je mij nooit van betichten (wie heeft immers het topic klassieke muziek geopend?!)
(quote)
Ho, ho: daar mag je mij nooit van betichten (wie heeft immers het topic klassieke muziek geopend?!)
Was niet als een beschuldiging bedoeld.
Ik bedoel met 'aanpassen' niet het openen van een topic, maar het omgooien van de site om klassiek te integreren.
0
geplaatst: 14 december 2008, 17:13 uur
frankmulder schreef:
Ik bedoel met 'aanpassen' niet het openen van een topic, maar het omgooien van de site om klassiek te integreren.
En ook daar heb ik me al meerdere malen over uitgelaten: dat is geen onwil. Technisch gezien zitten er teveel haken en ogen aan en ik begrijp de tegenargumenten van Jordy.
Daarbij weet ik zeker dat het maar voor een select clubje interessant zal zijn en dat is de moeite niet waard (ik vind de deelname op boekmeter ook best bedroevend en daar ben ik als boekenlezer zelf ook verantwoordelijk voor door mijn passieve houding aldaar: bij klassiek zal het echt niet veel beter worden).
0
geplaatst: 14 december 2008, 17:25 uur
aERodynamIC schreef:
En ook daar heb ik me al meerdere malen over uitgelaten: dat is geen onwil. Technisch gezien zitten er teveel haken en ogen aan en ik begrijp de tegenargumenten van Jordy.
Daarbij weet ik zeker dat het maar voor een select clubje interessant zal zijn en dat is de moeite niet waard (ik vind de deelname op boekmeter ook best bedroevend en daar ben ik als boekenlezer zelf ook verantwoordelijk voor door mijn passieve houding aldaar: bij klassiek zal het echt niet veel beter worden).
(quote)
Mijns inziens is het niet 'te veel' werk, maar ik snap dat je de hoeveelheid werk nogal groot vindt in verhouding tot de belangstelling die er waarschijnlijk zal komen. Ik denk alleen wel dat een dergelijke site (die klassiek toestaat) toch redelijk veel animo zal trekken, aangezien het een van de eerste sites zal zijn die dat mogelijk maakt. Tot die tijd is klassiek helaas nog een ondergeschoven kindje op het internet.
Voor de rest nog mijn excuses voor het 'oprakelen' van de discussie. Ik had het gevoel dat de discussie er voorheen voornamelijk over ging dat het onmogelijk was om klassiek op de site te zetten 'vanwege de vele uitvoeringen'. Wat mij betreft is dat dus geen argument, maar het blijkt dus dat de reden vooral van technische aard is. In ieder geval bedankt voor jullie reacties.
0
geplaatst: 14 december 2008, 17:29 uur
En plotseling waren we in een echte discussie beland.
Eentje die me bevredigde omdat duidelijk te lezen was
hoe de betrokkenen tot hun standpunt zijn gekomen.
Dank daarvoor.
Eentje die me bevredigde omdat duidelijk te lezen was
hoe de betrokkenen tot hun standpunt zijn gekomen.
Dank daarvoor.
0
geplaatst: 14 december 2008, 17:40 uur
dazzler schreef:
En plotseling waren we in een echte discussie belandt.
En plotseling waren we in een echte discussie belandt.
Mocht ik me het vervelende toontje in bovenstaande zin slechts inbeelden dan heb ik niets gezegd, maar je kunt toch moeilijk verwachten dat ik (wij) elke keer dat iemand een onderwerp oprakelt weer uitgebreid in de pen klimmen om de standpunten te verdedigen? Vooral wanneer dit al een paar keer gedaan is in dit topic, zonder dat blijkbaar de moeite wordt genomen om de reeds gevoerde discussie te lezen.
0
geplaatst: 14 december 2008, 17:45 uur
Ik had de indruk dat niet de moeite werd gedaan
om nieuwe inzichten en ideeën te lezen en daarop te reageren.
Soms krijg ik de indruk dat er tegenover sommige antwoorden
een apriori nee bestaat op MuMe en dat iedereen die dat onderwerp
op zijn/haar manier wil belichten vrij snel een aantal crewleden
in de nek krijgt die een vermanend vingertje opsteken.
En als ik nu schrijf dat ik SOMS die INDRUK krijg,
dan bedoel ik precies hetzelfde als Jordy die schrijft ...
Opnieuw vraag ik me af of de "reeds gevoerde discussie"
hiermee niet definitief beëindig is. I rest my case.
Toch opnieuw: dank voor de opheldering.
om nieuwe inzichten en ideeën te lezen en daarop te reageren.
Soms krijg ik de indruk dat er tegenover sommige antwoorden
een apriori nee bestaat op MuMe en dat iedereen die dat onderwerp
op zijn/haar manier wil belichten vrij snel een aantal crewleden
in de nek krijgt die een vermanend vingertje opsteken.
En als ik nu schrijf dat ik SOMS die INDRUK krijg,
dan bedoel ik precies hetzelfde als Jordy die schrijft ...
Jordy schreef:
Mocht ik me het vervelende toontje in bovenstaande zin slechts inbeelden dan heb ik niets gezegd (...) zonder dat blijkbaar de moeite wordt genomen om de reeds gevoerde discussie te lezen.
Mocht ik me het vervelende toontje in bovenstaande zin slechts inbeelden dan heb ik niets gezegd (...) zonder dat blijkbaar de moeite wordt genomen om de reeds gevoerde discussie te lezen.
Opnieuw vraag ik me af of de "reeds gevoerde discussie"
hiermee niet definitief beëindig is. I rest my case.
Toch opnieuw: dank voor de opheldering.
0
geplaatst: 18 januari 2009, 16:55 uur
ik ben ook heel benieuwd, of de implementatie van klassiek er per definitie niet gaat komen, of dat als er hele goede voorstellen zijn het toch wordt overwogen.
Ikzelf zou er echt héél blij mee zijn als ik op deze site klassiek kan gaan ontdekken. Over dat mogelijke gebrek aan animo: ik denk dat dat reuze meevalt. De onoverzichtelijke en vaak immense hoeveelheid werk die klassieke componisten hebben afgeleverd maken het erg moeilijk voor een beginneling (en ook de gevorderde) zich te gaan verdiepen in klassieke muziek en te ontdekken wat je écht mooi vindt. En dan heb ik heb ik het allen nog maar over de grote namen in de klassieke muziek; enige richtlijnen voor minder bekende componisten zijn haast niet te vinden.
Maar als er inderdaad heel goed wordt nagedacht over een juiste structuur kan deze site een gigantische bijdrage leveren aan het toegankelijk maken van klassieke muziek in deze moderne tijd. En dan neemt het animo vanzelf toe. Bijna alles in mijn toptien had ik nooit gevonden zonder deze site, en voor klassiek geldt: heel veel zál ik nooit gaan vinden zonder een site als dit. Een tweede reden is dat de implementatie van klassiek welicht weer een hele nieuwe doelgroep aan nieuwe users trekt.
Ikzelf heb ook wel een aantal ideeën over hoe klassiek te implementeren, maar dat heeft pas zin om neer te schrijven als de bereidheid en de overtuiging er is hoe cool het zou zijn als er klassiek op deze site komt. En de crew-leden kunnen waarschijnlijk nog veel betere ideeën bedenken.
Ik snap trouwens best dat het heel veel werk is en ik vind het fantastisch dát jullie (of Jordy, ik weet niet hoe het precies zit) al zoveel werk in deze -meter sites hebben gestoken. En zeker als je zelf niet zoveel met klassieke muziek hebt (wat ik een beetje begrijp van Jordy) is het niet echt motiverend om dit te gaan doen. Maar ik denk echt dat er veel mensen enorm veel plezier aan zullen beleven als klassiek - hoe ingewikkeld het ook mag zijn - in de site geïmplementeerd wordt. Ik weet zeker dat het in ieder geval kán, hoeveel werk het is heb ik geen idee van.
Ikzelf zou er echt héél blij mee zijn als ik op deze site klassiek kan gaan ontdekken. Over dat mogelijke gebrek aan animo: ik denk dat dat reuze meevalt. De onoverzichtelijke en vaak immense hoeveelheid werk die klassieke componisten hebben afgeleverd maken het erg moeilijk voor een beginneling (en ook de gevorderde) zich te gaan verdiepen in klassieke muziek en te ontdekken wat je écht mooi vindt. En dan heb ik heb ik het allen nog maar over de grote namen in de klassieke muziek; enige richtlijnen voor minder bekende componisten zijn haast niet te vinden.
Maar als er inderdaad heel goed wordt nagedacht over een juiste structuur kan deze site een gigantische bijdrage leveren aan het toegankelijk maken van klassieke muziek in deze moderne tijd. En dan neemt het animo vanzelf toe. Bijna alles in mijn toptien had ik nooit gevonden zonder deze site, en voor klassiek geldt: heel veel zál ik nooit gaan vinden zonder een site als dit. Een tweede reden is dat de implementatie van klassiek welicht weer een hele nieuwe doelgroep aan nieuwe users trekt.
Ikzelf heb ook wel een aantal ideeën over hoe klassiek te implementeren, maar dat heeft pas zin om neer te schrijven als de bereidheid en de overtuiging er is hoe cool het zou zijn als er klassiek op deze site komt. En de crew-leden kunnen waarschijnlijk nog veel betere ideeën bedenken.
Ik snap trouwens best dat het heel veel werk is en ik vind het fantastisch dát jullie (of Jordy, ik weet niet hoe het precies zit) al zoveel werk in deze -meter sites hebben gestoken. En zeker als je zelf niet zoveel met klassieke muziek hebt (wat ik een beetje begrijp van Jordy) is het niet echt motiverend om dit te gaan doen. Maar ik denk echt dat er veel mensen enorm veel plezier aan zullen beleven als klassiek - hoe ingewikkeld het ook mag zijn - in de site geïmplementeerd wordt. Ik weet zeker dat het in ieder geval kán, hoeveel werk het is heb ik geen idee van.
0
Father McKenzie
geplaatst: 5 juli 2009, 09:59 uur
Muziek is muziek. Onbegrensd.
Dus ja; ik ben echt voor om ook klassieke muziek toe te voegen.
Ik vrees dat er dan meer "internetruimte" of hoe heeft dat, door de makers van deze website zal moeten "gekocht" of "gehuurd" of hoe heet dat? zal moeten worden, want het aantal platen van klassieke muziek is GIGANTISCH groot!
Dus ja; ik ben echt voor om ook klassieke muziek toe te voegen.

Ik vrees dat er dan meer "internetruimte" of hoe heeft dat, door de makers van deze website zal moeten "gekocht" of "gehuurd" of hoe heet dat? zal moeten worden, want het aantal platen van klassieke muziek is GIGANTISCH groot!
0
geplaatst: 8 juli 2009, 13:23 uur
Ik ben gek op klassieke muziek, heb honderen cd's, maar het past niet binnen MuMe, zoals Herman al zei, er zijn van sommige stukken wel duizenden uitvoeringen te krijgen, het is erg lastig om alleen de originele platen van Bach toe te voegen.
0
geplaatst: 20 november 2009, 23:27 uur
Een dergelijke site voor klassieke muziek bestaat al:
Muziekstromen.nl - streams klassieke muziek / informatie over componisten, werken en uitvoeringen
Muziekstromen.nl - streams klassieke muziek / informatie over componisten, werken en uitvoeringen
0
geplaatst: 20 november 2009, 23:40 uur
Even een blik geworpen op de site Muziekstromen.nl die mulimans hier tipt. En ik moet zeggen dat ziet er goed uit.
* denotes required fields.