MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Toelaten van klassieke muziek

zoeken in:
Het probleem is dat er van sommige stukken wel 10,000 uitvoeringen bestaan. Voor welke kies je dan? De eerste, de beste, allemaal? Het past gewoon niet in het huidige format van de site, helaas.

Bijkomend probleem is versnippering. Je krijgt te weinig stemmen bij b.v. het vioolconcert van Bruch. De één stemt op versie a, de ander op versie b enzovoort.

tangmaster
@herman: Ben ik het niet mee eens. Het gaat dan niet om het werk maar om de uitvoerenden. Dat is een gegeven in de klassieke muziek. Daardoor wordt de keuze van de liefhebber bepaalt. Maar je hebt gelijk als je zegt dat het niet past in de format van deze site.

Als je in mijn oren iets zou willen gaan opzetten voor klassieke muziek zou het mij verstandig lijken om daar een speciale site voor op te zetten en deze niet op te nemen in deze al erg grote site. Vraag daarbij is wel: Trekt een dergelijke site wel genoeg gebruikers? Dat lijkt mij het grootste probleem. Door de jaren heen heb ik zowel pop- als klassieke concerten bezocht. Daarbij viel vooral op dat er op klassieke concerten minder bezoekers afkomen. Dat ook dit geen probleem is bewijst een site als Boekmeter. De enige vragen zijn dus voor mij: Hoe dient bijvoorbeeld KlassiekMeter worden opgezet, en is dat wenselijk?

Davez
Het zou voor mij persoonlijk wel van pas komen omdat ik de bomen door het bos niet zie. Het is een genre waar ik (nog) geen fluit van afweet. Zonder een centraal punt, een bibliotheek als het ware komt het er misschien nooit van.

Klassiek is ook een ingewikkeld verhaal. Door al die uitvoerringen van hetzelfde werk. Dit los van het feit dat al die componisten in feite niets meer of minder zijn dan een artiest zoals we die vandaag kennen. Maar door het ontbreken van een geluidsdrager in de tijd dat ze leefde is dit zo ontstaan. Door de vele jaren is het er niet gemakkelijker op geworden. Er zijn namelijk legio uitvoeringen van hetzelfde werk te krijgen. Dat maakt klassiek meteen ook zo moeilijk. Wat is de beste uitvoering van ....? Daardoor is het ook een "oerwoud" aan hobbels geworden. Daarom lijkt het mij ook verstandig daar een aparte site voor in het leven te roepen.

Harco
KlassiekMeter zal er nooit komen, dat kan ik je zo wel vertellen.

Kan je dit kort motiveren?

Harco
Volgens mij heeft Jordy ooit gezegd dat er geen nieuwe Meter-sites meer zullen komen.

Bedankt voor je antwoord. Toch lijkt het mij gezien de reacties hier wel behoefte aan te zijn. Daarom wil ik iedereen veel wijsheid toe wensen. In de tussentijd wacht ik de reactie van Jordy in vertrouwen af.

Gerards Dream schreef:
Wat is de beste uitvoering van ....?

je kan ook creatief zijn en hier een topic over openen. Als er genoeg animo is kan je misschien daar je ei kwijt. of hier:
http://www.musicmeter.nl/forum/13/120/

Gerards Dream schreef:
In de tussentijd wacht ik de reactie van Jordy in vertrouwen af.

Ik heb helaas niet veel toe te voegen aan wat ik eerder in dit topic al gezegd heb.

Dat is wel jammer, maar wel eerlijk. Daarom wil ik Jordy en iedereen die hier over hebben meegedacht hartelijk danken. Na mijn idee is de discussie gelopen zo als die moest lopen. Open en met zicht op de eventuele uitwerking er van.

tangmaster
aERodynamIC schreef:
Bijkomend probleem is versnippering. Je krijgt te weinig stemmen bij b.v. het vioolconcert van Bruch. De één stemt op versie a, de ander op versie b enzovoort.

Niet dus, je krijgt bij de echte liefhebbers juist een discussie over de diverse uitvoeringen en dat is echt heel leuk alleen denk ik niet dat he in de format van deze site past. Overigens door de term Avant-garde staan er al een flink aantal klassieke platen op deze site.

tangmaster schreef:
Niet dus, je krijgt bij de echte liefhebbers juist een discussie over de diverse uitvoeringen

Daar heb ik zeer grote twijfels over: kijk maar naar de discussies die gevoerd worden op boekmeter... zeer minimaal en ik verwacht het hier nog erger. Naar mezelf kijkend post ik wat bij de versie die ik ken en dan mag ik blij zijn als er nog zo'n 10 users op stemmen waarvan er misschien 2 nog wat willen posten

alleen denk ik niet dat he in de format van deze site past.

Exact: daar ligt het grootste probleem ook denk ik.

Overigens door de term Avant-garde staan er al een flink aantal klassieke platen op deze site.

En daar moeten er nog een aantal van verwijderd worden.

Het probleem van de versnippering kan mijns inziens opgelost worden door alsnog geen uitvoerder te vermelden: op die manier zullen ongetwijfeld discussies ontstaan over uitvoeringen (denk maar aan de tientallen geniale versies van de Mahler-symphonieën), die voor de minder ingewijden ook interessant zijn.

Anderzijds geloof ik ook dat klassieke muziek toch niet voor de volle 100% in dit format past. Maar mocht er met zekerheid geen nieuwe site komen, dan kunnen we het hier alsnog voorzichtig proberen. Want het publiek dat erop zit te wachten, wordt met de dag groter...

CHIEP (crew)
JJ_D schreef:
Het probleem van de versnippering kan mijns inziens opgelost worden door alsnog geen uitvoerder te vermelden: op die manier zullen ongetwijfeld discussies ontstaan over uitvoeringen (denk maar aan de tientallen geniale versies van de Mahler-symphonieën), die voor de minder ingewijden ook interessant zijn.

Wat ga er dan bijzetten als cover?

tangmaster
@aERodynamIC: Over het echte aantal users bij een site die alleen klassieke muziek bevat heb ik ook mijn twijfels. Te meer dat de markt er ook niet echt niet meer zo vol van is. Als ik alleen al kijk naar het blad Luister dat gemaakt wordt voor de liefhebber van klassieke muziek dat verschijnt nu nog maar 8x per jaar en het was een maandblad, daar hebben ze ook al problemen met het vullen met albums. Nee houden deze site zoals die is. En ja verwijderen dat wat tot de klassieke hoek behoort.

CHIEP schreef:
Wat ga je er dan bijzetten als cover?

Duidelijk een probleem.

Misschien moeten we (om te beginnen) gewoon een artiestenpagina inrichten (vb. Ludwig von Beethoven), waar rechtstreeks kan gestemd worden op alle werken. Klikken we deze werken aan, komen we op een forum zoals dit, met als "topictitel" de naam van het werk in kwestie.

Lijkt me geen slechte optie: users kunnen dan het plaatje posten van hun uitvoering en kort noteren wat hun bedenkingen zijn. Ook technisch zie ik geen grote problemen: oeuvre-lijsten van klassieke componisten zijn in een vingerknip van Wiki te halen en het linken naar een "forum" zal voor Jordy waarschijnlijk ook niet al te moeilijk zijn.

Ik blijf er bij dat 'stemlijsten' immens onvolledig blijven als we geen klassieke interesses van een bepaalde user zien. Door het niet te proberen isoleren we de klassieke muziek immers nog verder - is een kruisbestuiving tussen melomanen van allerlei slag niet de grote MusicMeter-utopie?

Laten we het gewoon lekker bij een topic over klassieke muziek houden waar iedereen zijn tips kwijt kan, dat volstaat volgens mij perfect (ook gezien het aantal liefhebbers, want echt storm lopen doet het in die topics ook niet).

Simpelweg omdat velen (waaronder ik zelf) niet elke ontdekking die ze hebben gedaan daar zullen meedelen.
Volgens mij heeft het project een proefperiode nodig om de ware impact ervan te kunnen schatten.

tangmaster
Wat er voorbij komt lijkt mij vrij duidelijk. Klassiek past niet op deze site, naar mijn mening loopt het dan echt uit de hand en zien we de bomen door het bos niet meer. Ik ben zelf een liefhebber van klassieke muziek, en twijfel er sterk aan of een eigen site zoals deze maar dan alleen met klassiek er in wel te behappen is. Ik denk van niet. Blijft de laatste jaren wel het ondegeschoven kindje van de muziek wereld maar dat neemt niet weg dat de belangstelling erg klein zal zijn.

Op zich wel zonde ik ben een groot Mahler liefhebber.......

*Deze zouden echt meer mensen moeten kennen, Berlioz: Requiem; Mahler: Symphony No. 1 ("Titan")

tangmaster
Amicus schreef:

*Deze zouden echt meer mensen moeten kennen, Berlioz: Requiem; Mahler: Symphony No. 1 ("Titan")

Tja dit zouden meer mensen moeten kennen. Maar op deze site past het zeker niet. Jammer want er is meer onder de muzikale zon.
Maar goed heb dit al eerder uitgelegd, denk dat klassieke muziek op een eigen site zoals deze niet zal slagen. Helaas.

max en joep
ik zeg:
klassiek op Musicmeter!
muziek is muziek
of een nieuwe site ervoor
(classicmeter.nl)

zou ik heel erg leuk vinden!

Kos
10 Allegri Miserere
9 Beethoven Pianoconcert nr. 5
8 Vivaldi De vier jaargetijden
7 R. Strauss Vier letzte Lieder
6 Pergolesi Stabat Mater
5 Fauré Requiem
4 Händel Messiah
3 Bach Hohe Messe
2 Mozart Requiem
1 Bach Matthäus Passion

was de top 10 uit de top 400 .

Amicus schreef:

Leuk dat je dit zegt. Ik lees weinig lofuitingen over Mahlers Eerste,. in vergelijking met zijn andere symfonieen dan. Hij is toch wel favoriet bij mij. Onder meer door de geweldige openingsmaten van het eerste deel.

Arvo Pärt iemand?

tangmaster
andnino schreef:
Arvo Pärt iemand?

Dat is gewoon klassiek, en men heeft op deze site de regel dat het er niet op kan. Het is jammer maar het is nou eenmaal een keuze die gemaakt is.

Antonio
Het is praktisch geschiedvervalsing dat ik dus niet kan stemmen op Beethoven's 9e Symfonie--->Het Beste Muziekstuk Aller Tijden !!!

Toch jammer, ik had het graag in mijn Top 10 zien staan

Gast
geplaatst: vandaag om 08:32 uur

geplaatst: vandaag om 08:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.