De Site / Algemeen / Toelaten van klassieke muziek
zoeken in:
0
geplaatst: 21 november 2009, 02:29 uur
Wat ik er van gezien heb tot nu toe is het nog een site in wording waarvan de vormgeving top is. Natuurlijk is er muziek gemaakt voor de Barok, wat de Oude Muziek wordt genoemd. Dat is misschien nog in ontwikkeling of ze hebben een grens voor zichzelf gesteld. Lijkt me daarom handiger om daar even wat langer te gaan neuzen dan gelijk kritiek te hebben. De lokale Jordy heb ik daar nog niet gezien en die zal er vast wezen.
0
geplaatst: 21 november 2009, 11:03 uur
Was ook niet als kritiek bedoeld, maar als groot liefhebber van Oude Muziek was het wel het eerste dat mij opviel. Maar het heeft vermoedelijk meer zin om die vraag op die site neer te leggen dan hier.
0
geplaatst: 21 november 2009, 13:38 uur
Bertus schreef:
mooie site. maar waarom beginnen ze pas bij de Barok?
mooie site. maar waarom beginnen ze pas bij de Barok?
De informatie op die site is überhaupt nog lang niet volledig. Zo te zien willen ze bij elk werk dat ze vermelden ook de mogelijkheid geven om een uitvoering ervan te beluisteren. Ik vraag me af hoe dat zit met de rechten. In ieder geval vertraagt het de uitbreiding van de informatie op de site wel. Verder hoop ik dat dit eindelijk is wat we zoeken; ik heb me maar vast aangemeld.

0
geplaatst: 21 november 2009, 16:06 uur
Op oude composiies zitten geen rechten meer en is een ieder vrij ze ten gehore te brengen. Tot zo ver de composities. Wel zijn er regelingen van kracht die de musici van een inkomen moeten voorzien. Deze worden betaald uit subsidies die via belastinggeld is binngekomen. Daarnaast is de verkoop van concerkaartjes een bron van inkomsten. Verder komt een klein deel binnen door de verkoop van cd's.
In principe blijft dan voor Muziekstromen.nl over het geld dat ze moeten afdragen aan de musici. Wellicht zijn daar harde afspraken over gemaakt of krijgt de site van bijvoorbeeld platenmaatschappijen de kans om zich eerst te bewijzen, want het is toch wel een soort reclame die door het publiek wordt gemaakt in plaats dat ze een duur bureau daarvoor te hoeven inhuren. Hoe dan ook het is sowieso een mooi initiatief te noemen.
In principe blijft dan voor Muziekstromen.nl over het geld dat ze moeten afdragen aan de musici. Wellicht zijn daar harde afspraken over gemaakt of krijgt de site van bijvoorbeeld platenmaatschappijen de kans om zich eerst te bewijzen, want het is toch wel een soort reclame die door het publiek wordt gemaakt in plaats dat ze een duur bureau daarvoor te hoeven inhuren. Hoe dan ook het is sowieso een mooi initiatief te noemen.
0
geplaatst: 27 november 2009, 16:28 uur
Als nieuwe deelnemer aan MusicMeter (afgelopen week aangemeld) ben ik me even aan het oriënteren en deze site aan het rondstruinen alsmede de forumdiscussies.
En als liefhebber van klassieke muziek interesseert dit forumonderwerp me natuurlijk! Heb de discussie een beetje nageplozen en ik begrijp de tegenargumenten wat het voorstel betreft klassieke muziek toe te laten. Al moet ik er wel bij zeggen dat ik het heel jammer vind! In mijn naieviteit dacht ik ook aanvankelijk dat klassiek hier gewoon bij zat maar toen ik naast obscure modern klassieke componisten ook geen Bach en Beethoven vond viel het kwartje wel
.
Ik pleit overigens ook voor dit onderwerp niet te sluiten. Er komen nieuwe deelnemers die de discussie niet hebben gevolgd en er kunnen andere inzichten komen en ideeën. Muziek is muziek, voor mij bestaat er gevoelsmatig geen wezenlijk verschil tussen genres.
En als liefhebber van klassieke muziek interesseert dit forumonderwerp me natuurlijk! Heb de discussie een beetje nageplozen en ik begrijp de tegenargumenten wat het voorstel betreft klassieke muziek toe te laten. Al moet ik er wel bij zeggen dat ik het heel jammer vind! In mijn naieviteit dacht ik ook aanvankelijk dat klassiek hier gewoon bij zat maar toen ik naast obscure modern klassieke componisten ook geen Bach en Beethoven vond viel het kwartje wel
.Ik pleit overigens ook voor dit onderwerp niet te sluiten. Er komen nieuwe deelnemers die de discussie niet hebben gevolgd en er kunnen andere inzichten komen en ideeën. Muziek is muziek, voor mij bestaat er gevoelsmatig geen wezenlijk verschil tussen genres.
0
geplaatst: 27 december 2009, 21:39 uur
Het blijft een lastige kwestie, wel of geen klassiek op deze site. Links en rechts zijn er nu boeiende initiatieven te zien op dit gebied, zoals de oprichting van de site Muziekstromen.nl. Ook een zender als Classic FM is bezig met klassiek aan de man te brengen op een populaire manier. Op Radio 2 heb je nu de top 2000 en wie eens wil kijken hoe Nederland stemt op klassiek gebied kan een blik werpen in de Top 1000 van Classic FM via nevenstaande link.
http://www.classicfm.nl/ind...
http://www.classicfm.nl/ind...
0
geplaatst: 27 december 2009, 22:46 uur
Alle lof voor het initiatief, maar mijn hemel, wát een saaie lijst 
Verder blijf ik moeite hebben met het vergelijke van composities zolang er geen uitvoerenden bij gezet zijn. Neem de nummer 6 uit de Top 1000 van Classic FM, Pachelbels Canon. Helaas volkomen kapotgedraaid maar an sich natuurlijk een prachtig stuk - als je de juiste uitvoering beluisterd, althans. Ik ken ook verschrikkelijke versies.

Verder blijf ik moeite hebben met het vergelijke van composities zolang er geen uitvoerenden bij gezet zijn. Neem de nummer 6 uit de Top 1000 van Classic FM, Pachelbels Canon. Helaas volkomen kapotgedraaid maar an sich natuurlijk een prachtig stuk - als je de juiste uitvoering beluisterd, althans. Ik ken ook verschrikkelijke versies.
0
geplaatst: 28 december 2009, 15:49 uur
De positieve reacties hier over Muziekstromen.nl klinken bemoedigend! Natuurlijk ontbreekt er nog heel veel aan de site, maar met inzet van zowel onze als jullie kant hopen we de site binnen afzienbare tijd tot een succesvol geheel te maken.
Ons hoofdstreven: Mensen meer bewust en vertrouwd te maken met de klassieke muziek. De muziek die onze samenleving niet alleen in belangrijke mate geïnspireerd en gevormd heeft tot wie we zijn, maar waarin wij mede daardoor als mens (en onderdeel van die samenleving) als in geen andere muziek onszelf weerspiegeld kunnen zien. Helaas wordt de klassieke muziek ons steeds minder met de paplepel ingegoten. Daarom 'vergeten' we steeds meer hoe naar deze muziek te luisteren. Aan ons dus de taak dit te helpen herstellen.
Trouwens: Om het bestaan van Muziekstromen.nl ook voor in de toekomst veilig te kunnen stellen zijn we op zoek naar sponsors:
Kijk voor meer informatie op: Muziekstromen.nl - streams klassieke muziek / informatie over componisten, werken en uitvoeringen
Ons hoofdstreven: Mensen meer bewust en vertrouwd te maken met de klassieke muziek. De muziek die onze samenleving niet alleen in belangrijke mate geïnspireerd en gevormd heeft tot wie we zijn, maar waarin wij mede daardoor als mens (en onderdeel van die samenleving) als in geen andere muziek onszelf weerspiegeld kunnen zien. Helaas wordt de klassieke muziek ons steeds minder met de paplepel ingegoten. Daarom 'vergeten' we steeds meer hoe naar deze muziek te luisteren. Aan ons dus de taak dit te helpen herstellen.
Trouwens: Om het bestaan van Muziekstromen.nl ook voor in de toekomst veilig te kunnen stellen zijn we op zoek naar sponsors:
Kijk voor meer informatie op: Muziekstromen.nl - streams klassieke muziek / informatie over componisten, werken en uitvoeringen
0
tangmaster
geplaatst: 28 december 2009, 16:48 uur
Maar jongens, als je gewoon verder kijkt dan je neus lang is, dan moet je toch gezien hebben dat de klassieke muziek er gewoon niet op komt.
Dat is nu eenmaal het beleid van MuMe niet meer en niet minder.
0
geplaatst: 28 december 2009, 19:03 uur
tangmaster schreef:
Maar jongens, als je gewoon verder kijkt dan je neus lang is, dan moet je toch gezien hebben dat de klassieke muziek er gewoon niet op komt.
Dat hadden we al door. Daarom keken we ook al hoopvol uit naar muziekstromen.nl.

0
geplaatst: 20 januari 2010, 11:03 uur
tangmaster schreef:
Dat hebben we inderdaad kunnen constateren en ik begrijp de argumenten van de redactie. Argumenten kan ik ook begrijpen en respecteren maar geen korte 'statements' als 'het gebeurt gewoon niet'. En zoals frankmulder aangeeft gaan hier de laatste bijdragen van de discussie over zeer interessante alternatieven voor de liefhebbers van klassieke muziek.
0
beaster1256
geplaatst: 18 oktober 2010, 21:13 uur
In Muziek > Algemeen > arvo part:
ik vind niks terug van arvo part op mume , hoe is dat mogelijk , zo'n mooie minimalistische kunst muziek ???
ik vind niks terug van arvo part op mume , hoe is dat mogelijk , zo'n mooie minimalistische kunst muziek ???
0
geplaatst: 18 oktober 2010, 21:23 uur
Wordt waarschijnlijk als klassiek gezien.
Overigens het Kronos qaurtet staat wel op MM.
Op bv winter is hard staat in ieder geval een track van Part.
Overigens het Kronos qaurtet staat wel op MM.
Op bv winter is hard staat in ieder geval een track van Part.
0
beaster1256
geplaatst: 18 oktober 2010, 22:10 uur
ja ik vind het ook vreemd , voor mij is er een groot verschil tussen arvo part en zeg maar mozart of bach , en kronos , penguin orchestra staan er wel op vreemd ! 

0
geplaatst: 18 oktober 2010, 22:20 uur
Er is inderdaad een groot verschil tussen Pärt en Mozart, maar dat betekent niet dat het geen klassiek is.
0
geplaatst: 19 oktober 2010, 09:53 uur
En dingen als Max Richter en Johann Johannson, lijkt allemaal op Part...
0
geplaatst: 19 oktober 2010, 15:14 uur
Met als voornaamste verschil dat die gebruik maken van elektronica.
0
Rizz
geplaatst: 3 november 2010, 13:29 uur
In De Site > Algemeen > Feedback, klachten en andere opmerkingen:
Ik weet niet of ik hier goed zit, maar zijn artiesten die klassieke muziek maken hier eigenlijk welkom?
Ik weet niet of ik hier goed zit, maar zijn artiesten die klassieke muziek maken hier eigenlijk welkom?
0
Lukk0
geplaatst: 3 november 2010, 13:42 uur
Rizz schreef:
Die discussie is in dit topic al een paar keer gevoerd: Toelaten van klassieke muziek. Voorlopig wordt klassieke muziek niet toegelaten door Jordy, ik denk niet dat dat snel zal veranderen.
0
geplaatst: 3 november 2010, 13:46 uur
Rizz schreef:
Klassieke muziek is geen hoofddoel van deze site, maar er zijn wel wat topics waarin deze wordt behandeld. Dus geen discussie over een album van Bach of een andere componist. Hieronder enkele linken.
De Site >> Algemeen >> Toelaten van klassieke muziek
Genres >> Overigen >> Maak kennis met Klassiek en beoordeel
Genres >> Overigen >> Klassieke muziek
Genres >> Overigen >> Klassieke vioolmuziek (alias Henri's muziekhoek deel1)
0
geplaatst: 3 november 2010, 16:30 uur
Gallow schreef:
Modern Klassiek wordt dan weer wel toegevoegd.
Modern Klassiek wordt dan weer wel toegevoegd.
Is dat zo? Het is niet toegestaan in elk geval. Het kan zijn dat er nog albums op de site ronddwalen maar die moeten er dan van af.
Wel weten wij ook wel dat de scheidslijn erg dun wordt qua modern klassiek. 100% Waterdicht is het dan niet te krijgen.
In elk geval geen Vivaldi, Bach en Mozart

Misschien moeten we intern toch weer eens kijken naar wat wel en niet. Ik kan er bijv. prima mee leven als we bv kiezen voor componisten vanaf een bepaald jaartal of zo (dus nog levende of recentelijk overleden componisten met vrij unieke uitvoeringen of zo: dus waar er niet 20 versies van bestaan).
Voordat er hier een discussie over onstaat: dit is iets wat we beter intern als crew kunnen bespreken. Vooralsnog is klassiek niet toegestaan.
0
geplaatst: 4 november 2010, 08:17 uur
aERodynamIC schreef:
Is dat zo? Het is niet toegestaan in elk geval.
Is dat zo? Het is niet toegestaan in elk geval.
Kronos Quartet, Philip Glass, Steve Reich...
0
titan (crew)
geplaatst: 4 november 2010, 09:09 uur
Bertus schreef:
Maar van hen staat ook weer niet alles op de site.
0
Benno
geplaatst: 4 november 2010, 10:12 uur
Misschien kan je ervoor kiezen om alleen componisten toe te laten die in de 20ste eeuw geboren zijn. Dan kun je eigenlijk alles wat op deze site staat laten staan (Glass, Reich, Mertens, Cage, Xenakis). Het is misschien wel raadzaam om een nieuw label toe te voegen voor "moderne compositie" of iets dergelijks.
* denotes required fields.