De Site / Algemeen / Toelaten van klassieke muziek
zoeken in:
0
tangmaster
geplaatst: 23 december 2010, 17:48 uur
Bertus schreef:
Gewoon album toevoegen, genre: avantgarde en afwachten wat er gebeurd
(quote)
Gewoon album toevoegen, genre: avantgarde en afwachten wat er gebeurd
Het wordt tijd dat het genre Avant garde ook verdwijnt.
0
geplaatst: 23 december 2010, 17:49 uur
herman schreef:
Stockhausen is van de site.
Stockhausen is van de site.
Om met de Heikrekels te spreken: Waarom?
Dit lijkt echt wel volkomen willekeurige autocratie - Pierre Henry mag zeker ook niet??

En fröbelmuziek voor knutselen ("Erotic Lounge" - hapklare brokken voor ritmisch hotseflotzen) is wel toegestaan? Waar zit daar de culturele meerwaarde.
Avantgarde lijkt sowieso ernstig over-rated

0
tangmaster
geplaatst: 23 december 2010, 17:50 uur
Chameleon Day schreef:
Gaat Greg Haines - Until the Point of Hushed Support nu ook van de site? Dat is toch gewoon modern klassiek. Sterk beïnvloed door Pärt. En Pärt kan niet. En zo zijn er nog wel wat albums.
(quote)
Gaat Greg Haines - Until the Point of Hushed Support nu ook van de site? Dat is toch gewoon modern klassiek. Sterk beïnvloed door Pärt. En Pärt kan niet. En zo zijn er nog wel wat albums.
Dit is gewoon electronische muziek dit hoort gewoon op MUME zit geen spat klassiek aan.
0
geplaatst: 23 december 2010, 17:52 uur
De albums van Stockhausen waren de afgelopen jaren al vaker ter sprake gebracht binnen het crewforum en bij de albums zelf ging het ook voor driekwart over het feit dat dit klassiek was, maar toch maar op de site stond of daar eigenlijk vanaf moest. Natuurlijk zullen er nog wel meer van dit soort albums zijn zoals wellicht Pierre Henry, maar daar ben ik niet mee bekend.
De grens tussen avant-garden en klassiek is een lastige.
De grens tussen avant-garden en klassiek is een lastige.

0
geplaatst: 23 december 2010, 17:57 uur
tangmaster schreef:
Dit is gewoon electronische muziek dit hoort gewoon op MUME zit geen spat klassiek aan.
(quote)
Ken je die plaat? Ik hoor toch echt heel veel Pärt. Met wat electronische toevoegingen. Maakt dat het album electronic en geen modern klassiek? Mss is dit album van Haines wel meer klassiek dan Stockhausen.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 23 december 2010, 18:07 uur
Bij de albums van Stockhausen is de originele, eerste uitvoering/plaat nog wel te achterhalen, daar ligt denk ik het grote verschil.
0
geplaatst: 23 december 2010, 18:18 uur
Mag ik de mod's alhier de tekst op deze wiki over Musique concrète - daar is niets klassieks aan - van harte aanbevelen. Lees en plaats dingen in hun tijd; m.n. Stockhausen, Boulez en Henry zijn juist modern of noemen we dat nou weer avantgardististisch 

0
geplaatst: 23 december 2010, 20:31 uur
Fuck a duck - da's dus de ellende van die *&&*(%*^&&*&%&* character sets; MuMe hanteert een 'verouderde' ISO-set - de wiki over concrete music. Wiki hanteert nl Unicode UTF 8 
Google maar op "Musique concrète" en neem de Engelse versie.

Google maar op "Musique concrète" en neem de Engelse versie.
0
pretfrit
geplaatst: 23 december 2010, 22:08 uur
Zolang componist en uitvoerende dezelfde persoon zijn kan het goed op deze site. dus waarom dan zo moeilijk doen?
Als je vasthoud aan de regel dat modern klassiek niet op de site mag dan kun je Steve Reich en Philip Glass ook wel uitsluiten. De helft van de ECM catalogus verdient dan ook een inspectie. en ik zou ook infiltreren tussen de electronica liefhebbers. Er zijn ook nog jazzartiesten die improviseren op klassieke thema's. Oh en ik ken score's waar zelfs echte (nee?,ja echt!) klassieke muziek op staat
m.a.w. als het op de site past, gewoon toevoegen
Als je vasthoud aan de regel dat modern klassiek niet op de site mag dan kun je Steve Reich en Philip Glass ook wel uitsluiten. De helft van de ECM catalogus verdient dan ook een inspectie. en ik zou ook infiltreren tussen de electronica liefhebbers. Er zijn ook nog jazzartiesten die improviseren op klassieke thema's. Oh en ik ken score's waar zelfs echte (nee?,ja echt!) klassieke muziek op staat

m.a.w. als het op de site past, gewoon toevoegen

0
geplaatst: 23 december 2010, 22:48 uur
We zouden voor de grap eens een lijste moeten maken met albums die als modern of populair klassiek aangemerkt kunnen worden, maar toch op de site staan.
'Aion' van Dead Can Dance zou bijvoorbeeld ook van de site af moeten. Gewoon middeleeuwse muziek.
Hoewel niet ideaal spreekt de "oplossing" van pretfrit me wel aan. Die benadering vergt, denk ik, niet veel aanpassingen van de site. Wel zouden bij voorkeur alle uitvoeringen van werken van een componist te linken moeten zijn. Maar mss dat dat technisch gezien weer een te grote aanpassing van de opzet van de site is.
'Aion' van Dead Can Dance zou bijvoorbeeld ook van de site af moeten. Gewoon middeleeuwse muziek.
Hoewel niet ideaal spreekt de "oplossing" van pretfrit me wel aan. Die benadering vergt, denk ik, niet veel aanpassingen van de site. Wel zouden bij voorkeur alle uitvoeringen van werken van een componist te linken moeten zijn. Maar mss dat dat technisch gezien weer een te grote aanpassing van de opzet van de site is.
0
tangmaster
geplaatst: 23 december 2010, 23:14 uur
Mjuman schreef:
Mag ik de mod's alhier de tekst op deze wiki over Musique concrète - daar is niets klassieks aan - van harte aanbevelen. Lees en plaats dingen in hun tijd; m.n. Stockhausen, Boulez en Henry zijn juist modern of noemen we dat nou weer avantgardististisch
Musique concrète, en kijk nou niet op wiki, is een afgeleide van de klassieke structuren. Gewoon een moderne vorm van klassieke muziek. Maak een onderscheidt tussen wat men noemde hedendaagse componisten en de pop cultuur en je bent er.
0
tangmaster
geplaatst: 23 december 2010, 23:16 uur
Chameleon Day schreef:
Ken je die plaat? Ik hoor toch echt heel veel Pärt. Met wat electronische toevoegingen. Maakt dat het album electronic en geen modern klassiek? Mss is dit album van Haines wel meer klassiek dan Stockhausen.
(quote)
Ja ik ken hem. Dat er invloeden in zitten is waar maar het is toch gewoon electronisch in de populare zien. Mijn favoriete band Tangerine Dream hadden in het begin ook invloeden van stockhausen in hun muziek.
0
titan (crew)
geplaatst: 23 december 2010, 23:20 uur
Chameleon Day schreef:
Een raar voorbeeld. Het zijn in dit geval allemaal eigen composities uitgevoerd door de originele artiest.
0
geplaatst: 23 december 2010, 23:27 uur
tangmaster schreef:
Maak een onderscheidt tussen wat men noemde hedendaagse componisten en de pop cultuur en je bent er.
Maak een onderscheidt tussen wat men noemde hedendaagse componisten en de pop cultuur en je bent er.
Maar zo duidelijk is dat onderscheid niet. Geef eens aan waarom volgens jou het laatste album van Greg Haines tot de popcultuur behoort en Stockhausen een "hedendaagse componist" van modern klassieke muziek is. Dat album van Haines is zo doordrenkt van (modern) klassieke invloeden dat Haines in zijn huidige fase eveneens een "hedendaagse componist" genoemd kan worden. Of kun je anno 2010 geen "hedendaagse componist" zijn?
0
geplaatst: 23 december 2010, 23:29 uur
titan schreef:
Een raar voorbeeld. Het zijn in dit geval allemaal eigen composities uitgevoerd door de originele artiest.
(quote)
Hoezo raar? Kan het dan nooit het label (modern/populair) klassiek dragen? Dat vind ik nou raar.
Overigens staan op het album 'Aion' niet allemaal eigen composities maar ook traditionals en composities uit de middeleeuwen (o.a. 'Saltarello' en 'Song of the Sybil', naar ik meen).
Wat ik me wel kan voorstellen - en dat is waar ook pretfrit op wijst - is dat je er pragmatisch mee omgaat. Albums die zijn uitgevoerd door of onder leiding staan van de componist van het werk, laat je toe tot de site.
0
pretfrit
geplaatst: 23 december 2010, 23:39 uur
tangmaster schreef:
Musique concrète, en kijk nou niet op wiki, is een afgeleide van de klassieke structuren. Gewoon een moderne vorm van klassieke muziek. Maak een onderscheidt tussen wat men noemde hedendaagse componisten en de pop cultuur en je bent er.
(quote)
Dus jij wil principieel Steve Reich en Glass van de site af hebben?
Zie verder Chameleon Day 23:27 uur
0
geplaatst: 23 december 2010, 23:42 uur
Het draait dus gewoon weer om die mankelende etikettering (genre-aanduiding) die hier ongeveer als het NBW wordt gehanteerd.
Een band als DCD heeft idd middeleeuwse invloeden in haar muziek (regelmatig), maar om dat nou gothic te noemen (zoals ook de Dom een voorbeeld is van Gotiek) gaat te ver, 'wereldmuziek' is ook naast de pot en 'klassiek'is evenmin adequaat.
Die hele genretypering deugt dus net zo goed als een ouwe man met een rollator voor de 200 meter sprint.
Mensen als Stockhausen en Pierre Henry (zie o.m. pioneers of electronic music) hebben voor veel muzikale vernieuwing gezorgd en verdienen daarom alleen al een plek. En die verwijzing naar Klassieke muziek .... Laat ik het zo stellen: ook Bach Kunst der Fuge is zeker minimal te noemen; en dus eigenlijk modern. En veel (etnische) muziek vindt zijn oorsprong juist in het minimale: de lokroep voor de schapen, geiten etc - die uitingen zijn begrijpelijkerwijs minimal; ik ken nl weinig muzikale schapen, behalve die die over de dam zijn
Een band als DCD heeft idd middeleeuwse invloeden in haar muziek (regelmatig), maar om dat nou gothic te noemen (zoals ook de Dom een voorbeeld is van Gotiek) gaat te ver, 'wereldmuziek' is ook naast de pot en 'klassiek'is evenmin adequaat.
Die hele genretypering deugt dus net zo goed als een ouwe man met een rollator voor de 200 meter sprint.
Mensen als Stockhausen en Pierre Henry (zie o.m. pioneers of electronic music) hebben voor veel muzikale vernieuwing gezorgd en verdienen daarom alleen al een plek. En die verwijzing naar Klassieke muziek .... Laat ik het zo stellen: ook Bach Kunst der Fuge is zeker minimal te noemen; en dus eigenlijk modern. En veel (etnische) muziek vindt zijn oorsprong juist in het minimale: de lokroep voor de schapen, geiten etc - die uitingen zijn begrijpelijkerwijs minimal; ik ken nl weinig muzikale schapen, behalve die die over de dam zijn

0
pretfrit
geplaatst: 23 december 2010, 23:48 uur
titan schreef:
Het zijn in dit geval allemaal eigen composities uitgevoerd door de originele artiest.
(quote)
Het zijn in dit geval allemaal eigen composities uitgevoerd door de originele artiest.
ik denk dat we dit inderdaad (bij twiijfel) als "grens" moeten zien.
0
geplaatst: 23 december 2010, 23:54 uur
Mjuman schreef:
Zeker, het werk van DCD in zijn geheel is niet als klassiek te bestempelen; daar zitten veel meer invloeden in. Maar het album 'Aion' is een uitzondering. Dat is zo sterk middeleeuws georienteerd dat je het wel het plakkertje 'klassiek' kan meegeven (ook al zal een echte kenner van middeleeuwse composities kunnen wijzen op heel veel verschillen).
0
tangmaster
geplaatst: 23 december 2010, 23:54 uur
pretfrit schreef:
(quote)
Ik wil er niets af hebben, waarom zou ik dat willen. Maar als we echt het onderscheid gaan maken en dat doe ik persoonlijk niet maar de regels van MUME, en die zijn lekker duidelijk als je Avant Garde als genre gebruikt, dan zul je heel goed naar Glass en Reich moeten kijken want daar zit muziek tussen dat er dan niet op hoort.
0
tangmaster
geplaatst: 23 december 2010, 23:56 uur
Chameleon Day schreef:
Maar zo duidelijk is dat onderscheid niet. Geef eens aan waarom volgens jou het laatste album van Greg Haines tot de popcultuur behoort en Stockhausen een "hedendaagse componist" van modern klassieke muziek is. Dat album van Haines is zo doordrenkt van (modern) klassieke invloeden dat Haines in zijn huidige fase eveneens een "hedendaagse componist" genoemd kan worden. Of kun je anno 2010 geen "hedendaagse componist" zijn?
(quote)
Sorry hoor maar invloeden is iets compleet anders dan zuiver componeren in die structuur.
0
geplaatst: 23 december 2010, 23:56 uur
pretfrit schreef:
ik denk dat we dit inderdaad als "grens" moeten zien.
(quote)
ik denk dat we dit inderdaad als "grens" moeten zien.
Kom, nou moet je niet terugkomen op je eerste voortstel.
Dat voorstel ging deze "grens" toch ver voorbij.
0
pretfrit
geplaatst: 24 december 2010, 00:08 uur
Chameleon Day schreef:
Dat voorstel ging deze "grens" toch ver voorbij.
(quote)
Dat voorstel ging deze "grens" toch ver voorbij. Voor dat "eerste voorstel" hebben we Jordy nodig...
Tip: Stel je opportunistisch op. "Panklaar" en praktisch toepasbaar binnen het meter concept. Het moet commercieel aantrekkelijk zijn. Laat zeurpieten zeuren. en zoek een klassiekmuziek liefhebber die verstand heeft van webdesign (of hoe dat ook mag heten...ik dus niet
)Als je een sluitend plan hebt, bel dan nog eens aan bij Jordy
Succes

0
geplaatst: 24 december 2010, 00:14 uur
tangmaster schreef:
Sorry hoor maar invloeden is iets compleet anders dan zuiver componeren in die structuur.
(quote)
Misschien had ik niet van "invloeden" moeten spreken, maar van "thema's" (hoewel het een beetje semantisch wordt). Maar waarom zou je van Haines niet kunnen zeggen dat zijn wijze van componeren niet als modern klassiek kan worden gezien? En waarom geldt dat voor Stockhausen of Pärt wel? Voor jou is dat kennelijk zo klaar als een klontje, voor mij (en mss ook anderen) bepaald niet. Zoals ik al zei, is dat laatste album van Haines meer (modern) klassiek te noemen dan menig werk van Stockhausen.
Bovendien....If it walks like an elephant, and talks like an elephant...
.
0
geplaatst: 24 december 2010, 00:17 uur
Chameleon Day schreef:
[Zeker, het werk van DCD in zijn geheel is niet als klassiek te bestempelen; daar zitten veel meer invloeden in. Maar het album 'Aion' is een uitzondering. Dat is zo sterk middeleeuws georienteerd dat je het wel het plakkertje 'klassiek' kan meegeven (ook al zal een echte kenner van middeleeuwse composities kunnen wijzen op heel veel verschillen).
[Zeker, het werk van DCD in zijn geheel is niet als klassiek te bestempelen; daar zitten veel meer invloeden in. Maar het album 'Aion' is een uitzondering. Dat is zo sterk middeleeuws georienteerd dat je het wel het plakkertje 'klassiek' kan meegeven (ook al zal een echte kenner van middeleeuwse composities kunnen wijzen op heel veel verschillen).
Het punt dat ik wilde maken is dat een enkelvoudige (of max. dubbele) genretypering niet afdoende is. New wave is niet én rock én pop 'new wave is iets eigens.
Een typering staat of valt bij de herkenning die users erbij hebben. Zij vinden graag (h)erkenning voor hun 'wereldbeeld' - the world as they know it. Niets voor niets is Tim Berners-Lee bezig met wat genoemd wordt het semantisch web - om betekenisverbanden sneller aan te kunnen geven.
Heb al meermalen suggesties gedaan voor een classificatiesysteem waarin gebruikers zich zouden kunnen herkennen en waarin domeinexperts (=kennishouders, actieve experts-users) ook hun kennis aandragen voor de opzet van een thesaurus, de basis voor een erkend en 'proven'classificatiesysteem (obv features). To no avail ...
Overigens is ook de genretypering op Discogs verre van adequaat en dat terwijl ...
0
pretfrit
geplaatst: 24 december 2010, 00:17 uur
tangmaster schreef:
Ik wil er niets af hebben, waarom zou ik dat willen. Maar als we echt het onderscheid gaan maken en dat doe ik persoonlijk niet maar de regels van MUME, .
(quote)
Ik wil er niets af hebben, waarom zou ik dat willen. Maar als we echt het onderscheid gaan maken en dat doe ik persoonlijk niet maar de regels van MUME, .
Je bent nogal fanatiek wat betreft "regels"...
Er zijn hier diverse personen die de componist/uitvoerende artiest "ontsnappingsroute" aandragen...Dat valt binnen de regels van mume. Dan heb je ook niet het probleem wat wel en wat niet modern klassiek is.
Zie het als een maas in de belastingwet: handig en leuk bovendien

0
geplaatst: 24 december 2010, 00:18 uur
pretfrit schreef:
... en zoek een klassiekmuziek liefhebber die verstand heeft van webdesign (of hoe dat ook mag heten...ik dus niet
)
... en zoek een klassiekmuziek liefhebber die verstand heeft van webdesign (of hoe dat ook mag heten...ik dus niet
) Ha, volgens mij moeten we dan bij Mjuman zijn (?).
0
pretfrit
geplaatst: 24 december 2010, 00:27 uur
Als hij "vlotjes" weet te handelen ( en voor nop
) lijkt mij dat een goede optie
0
geplaatst: 24 december 2010, 10:55 uur
Tijd voor een nieuw voorbeeld
Wat moeten we hier nu mee? Dat de muziek van Gershwin's opera gebruikt is als score bij een film, doet natuurlijk niets af aan het feit dat we hier met een (moderne) opera te maken hebben. Bovendien is het onzin dat Gershwin hier als artiest staat aangegeven; die heeft alleen de muziek gecomponeerd. Libretto is van DuBose Heyward en Ira Gershwin. De score van de film is bewerkt door Andre Previn - overigens waren de erven Gershwin helemaal niet tevreden met zijn bewerking.
Wat moeten we hier nu mee? Dat de muziek van Gershwin's opera gebruikt is als score bij een film, doet natuurlijk niets af aan het feit dat we hier met een (moderne) opera te maken hebben. Bovendien is het onzin dat Gershwin hier als artiest staat aangegeven; die heeft alleen de muziek gecomponeerd. Libretto is van DuBose Heyward en Ira Gershwin. De score van de film is bewerkt door Andre Previn - overigens waren de erven Gershwin helemaal niet tevreden met zijn bewerking.* denotes required fields.