De Site / Algemeen / Toelaten van klassieke muziek
zoeken in:
0
tangmaster
geplaatst: 24 december 2010, 11:20 uur
Chameleon Day schreef:
Misschien had ik niet van "invloeden" moeten spreken, maar van "thema's" (hoewel het een beetje semantisch wordt). Maar waarom zou je van Haines niet kunnen zeggen dat zijn wijze van componeren niet als modern klassiek kan worden gezien? En waarom geldt dat voor Stockhausen of Pärt wel? Voor jou is dat kennelijk zo klaar als een klontje, voor mij (en mss ook anderen) bepaald niet. Zoals ik al zei, is dat laatste album van Haines meer (modern) klassiek te noemen dan menig werk van Stockhausen.
Bovendien....If it walks like an elephant, and talks like an elephant...
.
(quote)
Misschien had ik niet van "invloeden" moeten spreken, maar van "thema's" (hoewel het een beetje semantisch wordt). Maar waarom zou je van Haines niet kunnen zeggen dat zijn wijze van componeren niet als modern klassiek kan worden gezien? En waarom geldt dat voor Stockhausen of Pärt wel? Voor jou is dat kennelijk zo klaar als een klontje, voor mij (en mss ook anderen) bepaald niet. Zoals ik al zei, is dat laatste album van Haines meer (modern) klassiek te noemen dan menig werk van Stockhausen.
Bovendien....If it walks like an elephant, and talks like an elephant...
.
Wat zijn volgens jou dan thema's. Is dat niet het zelfde als invloeden. Om duidelijk te zijn: je componeert iets en dat lijkt op.
0
pretfrit
geplaatst: 24 december 2010, 12:02 uur
Laat de razzia's beginnen!!! Weg met alle muziek die niet zuiver Mume is!!!
Ik heb er nog een paar gevonden, vermomd als jazz....
Miles Davis - Porgy and Bess (1958)
Frank Sinatra - Sinatra & Strings (1962)

0
tangmaster
geplaatst: 24 december 2010, 12:08 uur
pretfrit schreef:
Beide geen klassieke muziek.
0
geplaatst: 24 december 2010, 12:14 uur
Gaan we nu de inquisitie starten? Willen wij voor het einde van het jaar nog even een witte voet halen, teneinde gezuiverd 2011 in te gaan?
Leg me anders uit wat:
dit of dit en dit bijv. hier op de site doet. Dat lijkt me veel relevanter dan dat pseudologisch 'expert'gepraat over klassiek ("geen klassiek" - wat, hoe, waarom - wat is de ratio; of is die zeker - zie Eno of het wave-top5 topic).
Leg me anders uit wat:
dit of dit en dit bijv. hier op de site doet. Dat lijkt me veel relevanter dan dat pseudologisch 'expert'gepraat over klassiek ("geen klassiek" - wat, hoe, waarom - wat is de ratio; of is die zeker - zie Eno of het wave-top5 topic).
0
pretfrit
geplaatst: 24 december 2010, 12:15 uur
tangmaster schreef:
(quote)
leg uit?
Porgy And Bess is toch een klassieke compositie. en die Sinatra die heeft ook nog nooit zelf wat op papier gezet. Hij zingt klassiek materiaal. Oh ja, in mijn "Klassiek voor Dummie's" staat deze meneer ook vermeld met zijn suite's Duke Ellington
Wat doen we ermee? Heb je nog gedacht aan Glass? geef jij hem aan of doe ik het?
eigenlijk zouden we een bonus moeten krijgen voor ieder klassiek album wat we weten op te sporen vind jij ook niet?

0
pretfrit
geplaatst: 24 december 2010, 12:32 uur
Laten we de Beatles ook nog onder de loep nemen, Ik hoor regelmatig een viool in hun muziek Ik heb ook wel eens bladmuziek van ze gezien, en hun compositie's zijn ondertussen door zo'n beetje iedere artiest op mume gespeeld.
Ik vind het wel verwarrend allemaal
Wat is anno 2010 nu nog klassiek, modern klassiek, avant-garde, electronica. Het lijkt wel alsof het allemaal door elkaar loopt. Ik vind dat iedere artiest gewoon in zijn eigen hokje moet blijven. Dat is ook handig voor de overheid, dan kun je van hogerhand bepalen wat wel goed is voor den mensch en wat niet. Moet er overigens op mume geen afdeli.....he' er stopt een wit busje bij mij voor de deur.

Ik vind het wel verwarrend allemaal
Wat is anno 2010 nu nog klassiek, modern klassiek, avant-garde, electronica. Het lijkt wel alsof het allemaal door elkaar loopt. Ik vind dat iedere artiest gewoon in zijn eigen hokje moet blijven. Dat is ook handig voor de overheid, dan kun je van hogerhand bepalen wat wel goed is voor den mensch en wat niet. Moet er overigens op mume geen afdeli.....he' er stopt een wit busje bij mij voor de deur.
0
geplaatst: 24 december 2010, 12:48 uur
En ik vind dat deze score uit de film "Avalon" toch ook wel heel erg klassiek aandoet.
Kenji Kawai Live - Voyage to AVALON
Dus, nogmaals, waar leg je de grens?
Kenji Kawai Live - Voyage to AVALON
Dus, nogmaals, waar leg je de grens?
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 24 december 2010, 13:18 uur
@ pretfrit:
De originele opnames zijn gewoon door de Beatles zelf gespeeld, dus dat is geen probleem. Vivaldi heeft geen hele symfonie zelf ingespeeld, en geen idee wat de eerste uitvoering was.
De originele opnames zijn gewoon door de Beatles zelf gespeeld, dus dat is geen probleem. Vivaldi heeft geen hele symfonie zelf ingespeeld, en geen idee wat de eerste uitvoering was.
0
geplaatst: 24 december 2010, 14:44 uur
tangmaster schreef:
Arthur Honegger - Les Misérables (1991)
Ondanks dat dit een Fimscore is, dit is puur klassiek.
Arthur Honegger - Les Misérables (1991)
Ondanks dat dit een Fimscore is, dit is puur klassiek.
Je spreekt jezelf nogal tegen. Ik ken zoveel scores die zodanig als klassiek aanvoelen, maar het niet zijn. Dat voorbeeld is geen klassiek.
0
tangmaster
geplaatst: 26 december 2010, 13:20 uur
pretfrit schreef:
leg uit?
Porgy And Bess is toch een klassieke compositie. en die Sinatra die heeft ook nog nooit zelf wat op papier gezet. Hij zingt klassiek materiaal. Oh ja, in mijn "Klassiek voor Dummie's" staat deze meneer ook vermeld met zijn suite's Duke Ellington
Wat doen we ermee? Heb je nog gedacht aan Glass? geef jij hem aan of doe ik het?
eigenlijk zouden we een bonus moeten krijgen voor ieder klassiek album wat we weten op te sporen vind jij ook niet?
(quote)
leg uit?
Glass, Reich, Henri noem ze maar op hoor, geef ze maar aan. Porgy and Bess is zeker geen klassiek, en zeker geen opera. Hier zitten te veel andere elementen in. Sinatra al helemaal niet.
Ja extra spaarpunten

0
geplaatst: 26 december 2010, 13:33 uur
Voor mij is klassiek al lang geen punt meer: het bestaat gewoon niet!
Zouden de Brandenburger Concerten op de site staan (of worden toegevoegd), zou ik het label prompt wijzigen in pop (van populair) en dance; op de verschillende hoven waren de Brandenburger Concerten in de 18e eeuw destijds erg populair: er werd veel op gedanst.
Zouden de Brandenburger Concerten op de site staan (of worden toegevoegd), zou ik het label prompt wijzigen in pop (van populair) en dance; op de verschillende hoven waren de Brandenburger Concerten in de 18e eeuw destijds erg populair: er werd veel op gedanst.

0
tangmaster
geplaatst: 26 december 2010, 13:35 uur
neo schreef:
Je spreekt jezelf nogal tegen. Ik ken zoveel scores die zodanig als klassiek aanvoelen, maar het niet zijn. Dat voorbeeld is geen klassiek.
(quote)
Honegger, geen klassiek?
0
pretfrit
geplaatst: 26 december 2010, 13:37 uur
Dan kunnen we de limburgse hoempapa van André Rieu ook wel toevoegen 

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 26 december 2010, 13:53 uur
Bij ons op de opleiding bij het vak muziekcultuur wordt André Rieu door de docent popmuziek genoemd. Hij flipt als je toch zegt dat het klassiek is. 

0
geplaatst: 26 december 2010, 13:56 uur
Absoluut: cultuurverrijkend element, vlaai met edelstrijk-kitsch oet Mestréééch!
@Stijn: zo'n docent zou ik dan ook een chill-pill aanbevelen; of anders wellicht deze ero-lounge: om te chillen!
0
geplaatst: 27 december 2010, 11:28 uur
tangmaster schreef:
Honegger, geen klassiek?
Honegger, geen klassiek?
Je herhaalt jezelf en geeft bovendien geen argumenten. Honegger is voornamelijk bekend als klassieke componist, maar ook hij schreef zo voor Les Miserables een originele score. Zo zijn er nog tal van voorbeelden. Prokofiev voor Alesandr Nevsky. Of meer productie (film)componisten als Shostakovich en Khachaturian (zie bv Aram Khachaturian - Khachaturian: Film Music (1997) ) hebben tal van films voorzien van originele muziek.
0
Nicci
geplaatst: 27 december 2010, 11:47 uur
En als je een film voorziet van muziek dan is het plots geen klassieke muziek meer?
Dan is deze geen jazz?
Miles Davis - Ascenseur Pour L'Échafaud (1958)
Dan is deze geen jazz?
Miles Davis - Ascenseur Pour L'Échafaud (1958)
0
geplaatst: 27 december 2010, 11:57 uur
Wat ik mij dus nog steeds afvraag is waarom mensen denken dat filmscores klassieke muziek zijn... Je kunt hoogstens zeggen dat het er veel scores zijn met een klassiek geluid (orkest etc).
Scores zijn simpel gezegd originele gecomponeerde muziek voor een medium als film, games, series. Dat kan vanuit verschillende invalshoeken met een variatie aan muziekstijlen of invloeden uit genres. Of zoals in het geval van Davis een jazzy score.
Scores zijn simpel gezegd originele gecomponeerde muziek voor een medium als film, games, series. Dat kan vanuit verschillende invalshoeken met een variatie aan muziekstijlen of invloeden uit genres. Of zoals in het geval van Davis een jazzy score.
0
tangmaster
geplaatst: 27 december 2010, 12:05 uur
neo schreef:
Je herhaalt jezelf en geeft bovendien geen argumenten. Honegger is voornamelijk bekend als klassieke componist, maar ook hij schreef zo voor Les Miserables een originele score. Zo zijn er nog tal van voorbeelden. Prokofiev voor Alesandr Nevsky. Of meer productie (film)componisten als Shostakovich en Khachaturian (zie bv Aram Khachaturian - Khachaturian: Film Music (1997) ) hebben tal van films voorzien van originele muziek.
(quote)
Ik herhaal mij zelf niet in tegendeel. De compositie voor de film die Honegger schreef is gewoon een zuiver klassiek op gebouwd stuk, als we dit soort stukken tegen een film aanplakken dan wordt het dus plotseling score en verlaat het de klassieke vormen? Nee helaas dit werk wordt ook als concert stuk gezien, dus gewoon klassiek. En al die ander componisten die je noemt en hun werken zij gewoon klassieke composities. Alleen durft men het niet toe te geven dat is alles.
0
Nicci
geplaatst: 27 december 2010, 12:29 uur
neo schreef:
Wat ik mij dus nog steeds afvraag is waarom mensen denken dat filmscores klassieke muziek zijn... Je kunt hoogstens zeggen dat het er veel scores zijn met een klassiek geluid (orkest etc).
Dit is een vrij serieuze denkfout moet ik zeggen. Het betreffende album van Davis in dus inderdaad geen Jazz meer. Het is filmmuziek met een jazz-geluid!
Het simpele feit dat iets als filmmuziek gebruikt wordt veranderd natuurlijk niets aan het genre.
0
tangmaster
geplaatst: 27 december 2010, 12:34 uur
Nicci schreef:
Dit is een vrij serieuze denkfout moet ik zeggen. Het betreffende album van Davis in dus inderdaad geen Jazz meer. Het is filmmuziek met een jazz-geluid!
Het simpele feit dat iets als filmmuziek gebruikt wordt veranderd natuurlijk niets aan het genre.
(quote)
Juist, als je dus gebruik maakt van het Genre score vervalt dus gelijk alles wat met een ander genre te maken heeft, dit is het zelfde als klassieke muziek onder Avant Garde verstoppen.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 27 december 2010, 12:51 uur
Daarentegen is het ook wel handig om score aan te geven. Twee genres invoeren bij scores zou dat al grotendeels oplossen.
0
geplaatst: 27 december 2010, 19:15 uur
tangmaster schreef:
Ik herhaal mij zelf niet in tegendeel. De compositie voor de film die Honegger schreef is gewoon een zuiver klassiek op gebouwd stuk, als we dit soort stukken tegen een film aanplakken dan wordt het dus plotseling score en verlaat het de klassieke vormen? Nee helaas dit werk wordt ook als concert stuk gezien, dus gewoon klassiek. En al die ander componisten die je noemt en hun werken zij gewoon klassieke composities. Alleen durft men het niet toe te geven dat is alles.
Het is geen stuk wat als klassiek stuk is bedoeld en later maar aan een film is geplakt. Integendeel, het is speciaal voor de film gecomponeerd en daarmee gewoon score. Dat men er een suite van maakt voor een cd tovert het ook niet om in klassiek. Ook de opbouw als een klassiek stuk is niet geheel wereldvreemd binnen de wereld van de score, vooral niet in begin tijd van de score. Het heeft geen zin nog verder te discussiëren als sommige niet willen erkennen dat een componist die originele muziek schrijft voor een film, een score schrijft.
0
Nicci
geplaatst: 27 december 2010, 19:34 uur
Niet zo hoog van de toren, het wordt nu amusant. Een 'score' is geen genre. Op geen enkele manier. Ik heb ook geen idee hoe je er bij komt dat dit wel zo is.
Natuurlijk schrijft een componist een 'score' als hij filmmuziek schrijft. Hij schrijft die score echter binnen een bepaald genre (of meerdere vanzelfsprekend). Een Tango is een Tango. Of hij nu als score dient of niet.
Als jij dat niet wilt erkennen heeft discussiëren inderdaad weinig zin.
Natuurlijk schrijft een componist een 'score' als hij filmmuziek schrijft. Hij schrijft die score echter binnen een bepaald genre (of meerdere vanzelfsprekend). Een Tango is een Tango. Of hij nu als score dient of niet.
Als jij dat niet wilt erkennen heeft discussiëren inderdaad weinig zin.
0
geplaatst: 27 december 2010, 19:44 uur
Nicci schreef:
(Film) Score is een genre. Ja, het is een wat vreemde eend binnen de muziekwereld. Het is niet een genre wat zodanig is te bestempelen is als zijnde een genre met geluid x, stijl y, instrument z... Een willekeurige score kan vanuit een jazz invalshoek zijn gemaakt. Van mij mag je het jazz noemen, maar officieel is het naar score begrippen gewoon een score.
0
geplaatst: 27 december 2010, 19:45 uur
Met alle respect, maar ik begrijp ook niets van de stelling van neo. Een score is idd geen genre, maar gewoon muziek geschreven/gecomponeerd voor een film. Dat kan pop, rock, avant-garde of......(modern) klassiek zijn. Dat het stuk algemeen als "score" wordt aangeduid - om mee aan te geven dat het muziek voor bij een film is -, maakt het nog geen genre of mss beter gezegd: muziekstijl.
0
geplaatst: 27 december 2010, 19:49 uur
Dat was me al duidelijk. 
Maar je kunt toch niet volhouden dat als een bepaald muziekstuk volledig voldoet aan alle stijlkenmerken van bv. jazz, pop, tango of klassiek het niet zo genoemd kan worden alleen omdat het stuk geschreven is als een score? Dat is toch kul?

Maar je kunt toch niet volhouden dat als een bepaald muziekstuk volledig voldoet aan alle stijlkenmerken van bv. jazz, pop, tango of klassiek het niet zo genoemd kan worden alleen omdat het stuk geschreven is als een score? Dat is toch kul?
* denotes required fields.