MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Toelaten van klassieke muziek

zoeken in:
Een slotje is ook niet handig:
Jordy schreef:
Zie geen reden om dit topic te sluiten, met als gevolg dat het van de site verdwijnt en er een maand later weer een soortgelijk topic geopend wordt.

tangmaster schreef:
Als je Stockhausen toelaat, waarom de rest zoals Bach, Mozart enz. niet. Beetje vreemd in mijn ogen.

Als dat onder de noemer klassiek kan vallen moet het er af. En dat blijft een lastige. Waar ligt precies de grens. Ook wij als crew komen daar niet helemaal uit. Maar als ik daar de discussie lees zou je haast gaan denken dat het van de site moet.
Ik denk dat users hier zelf ook een beetje over moeten meedenken.
Zelf blijf ik het een lastig iets vinden, zeker ook omdat ik klassiek graag op de site zie komen maar ik de 'problemen' heel goed begrijp.

tangmaster
aERodynamIC schreef:
(quote)

Als dat onder de noemer klassiek kan vallen moet het er af. En dat blijft een lastige. Waar ligt precies de grens. Ook wij als crew komen daar niet helemaal uit. Maar als ik daar de discussie lees zou je haast gaan denken dat het van de site moet.
Zelf blijf ik het een lastig iets vinden, zeker ook omdat ik klassiek graag op de site zie komen maar ik de 'problemen' heel goed begrijp.

Begrijp me goed, Stockhausen behoort tot de klassieke muziek onder de kop Hedendaagse componisten, althans toen hij nog leefde. Helaas bied MUME je de mogelijkheid het erop te krijgen, je noemt het gewoon avant-garde en klaar is kees.

tangmaster schreef:
je noemt het gewoon avant-garde en klaar is kees.

En die worden dan ook verwijderd (hoe pijnlijk ook).

dix
aERodynamIC schreef:

Ik denk dat users hier zelf ook een beetje over moeten meedenken...

En dat probeer ik. Als een bepaalde componist ( en we hebben het doorgaans toch altijd over neo-klassiek ) regelmatig als referentiepunt opduikt, dan verdient dat honorering.

Gek dat dit probleem niet speelt met folk of jazz. Zo'n beetje alle muziek van 50 jaar oud of ouder valt daaronder, en dat is in mijn oren méér 'klassiek' dan het recente werk van Pärt .

Waarom zou klassieke muziek niet op MuMe kunnen?

jellecomicgek72 schreef:
Waarom zou klassieke muziek niet op MuMe kunnen?

Omdat er van klassieke werken meer uitvoeringen bestaan en dat vergt onder andere een heel andere Infrastructuur van de site dan dat die nu is. Lees dit topic maar eens door.

Nicci
En dat hoeft geen probleem te zijn als je dat gegeven loslaat.

Toch is dat het probleem. Je kunt het over bijvoorbeeld de vijfde van Beethoven hebben, maar welke bedoel je dan precies. Er zijn namelijk legio uitvoeringen van dit werk, wat je één, twee, drie niet los kan laten. Ze hebben zo hun plus- en minpunten of noem maar op. Het is niet iets wat je snel los kan laten dus, omdat de verschillen groot kunnen zijn door een andere benadering bijvoorbeeld. Dat schuif je niet zomaar weg. Dat maakt het toelaten van klassieke muziek tot een dilemma.

Stijn_Slayer
Een slechte uitvoering kan een compositie compleet om zeep helpen. Daarnaast denk ik niet dat iedereen voldoende inzicht heeft in de compositie om deze los te kunnen zien van de uitvoering.

Het zal ook niet lukken om mensen te verplichten dat ze een bepaald aantal uitvoeringen van het stuk kennen, zodat ze het (niveau)verschil van de uitvoeringen beter kunnen scheiden van de compositie an sich.

Blijft een moeilijk punt helaas, want ik zou klassieke muziek ook graag op de site zien.

dix
Gerards Dream schreef:
Toch is dat het probleem. Je kunt het over bijvoorbeeld de vijfde van Beethoven hebben, maar welke bedoel je dan precies. Er zijn namelijk legio uitvoeringen van dit werk, wat je één, twee, drie niet los kan laten. Ze hebben zo hun plus- en minpunten of noem maar op. Het is niet iets wat je snel los kan laten dus, omdat de verschillen groot kunnen zijn door een andere benadering bijvoorbeeld. Dat schuif je niet zomaar weg. Dat maakt het toelaten van klassieke muziek tot een dilemma.

Dat kan ik wel volgen, maar voor neo-klassieke componisten die óók geweerd worden, telt dat helemaal niet zo nadrukkelijk. Daar is meestal sprake van een eenduidige, originele uitvoering. Waarom wel Basinski en geen Kanchelli ? I don't get it.

Nicci
Gerards Dream schreef:
Toch is dat het probleem. Je kunt het over bijvoorbeeld de vijfde van Beethoven hebben, maar welke bedoel je dan precies?

Dan bedoel ik de 5e van Beethoven. Het leuke van de klassiek traditie is dat ze er normaal gesproken geen noten bij verzinnen. Behalve de interpretatie van de aanwijzingen (tempo e.d.) zijn alle uitvoering identiek.
Als we het hebben over de 5e van Beethoven en jij hebt een andere uitvoering dan ik, geeft dat geen enkel probleem. We hebben het over hetzelfde stuk.
Ik krijg de indruk dat mensen er een groter probleem van maken dan nodig. De meeste luisteraars kennen maar één uitvoering van een stuk. Toch menen ze te weten dat er enorme verschillen zijn. Ik heb van een aantal stukken meerdere uitvoeringen. Natuurlijk hoor je verschil, maar dat is hooguit de inkleuring. Niet het stuk zelf. Het Requiem van Mozart klinkt wat trager en dikker aangezet door Karajan en iets luchtiger en hupellender door Marriner, maar je hoort exact hetzelfde stuk. Aan eenduidigheid waar Dix het over heeft geen enkel gebrek.
Het is totaal wat anders dan Hendrix die een uitvoering van Dylans All Along the watchtower geeft. Die maakt daar een totaal ander arrangement van . De onderliggende akkoorden en tekst blijven overeind: al het andere verandert.

Nicci schreef:
Geen enkel probleem zelfs. Een compositie is een compositie. De ene uitvoering is sterker dan de andere, maar over het algemeen zijn de verschillen niet zo groot dat je een compositie in de ene uitvoering goed en in de andere uitvoering slecht vind. Ik heb van sommige stukken meerdere uitvoering en ik heb wel degelijk een voorkeur, maar in alle uitvoeringen blijft de compositie meer dan prima overeind.

Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Luister bijvoorbeeld naar de uitvoering van de Canon van Pachelbel door Jorge Savall en naar de uitvoering door Musica da Camera. Bij Savall klinkt de Canon tamelijk gejaagd, hij speelt hem op hoog tempo. De versie van Musica da Camera daarentegen, is zeer gedragen. Geheel tegen mijn gewoonte in, geef ik hier de voorkeur aan Musica da Camera.

Als er geen noemenswaardig verschil zou bestaan tussen twee uitvoeringen van een compositie, waarom zou Glenn Gould de Goldbergvariaties dan twee keer hebben opgenomen?

Om bovenstaande reden snap ik heel goed dat ervoor gekozen wordt om klassieke muziek niet op deze site op te nemen. Wel blijf ik er (zoals in dit forum door een aantal anderen ook al gedaan is) voor pleiten om opnamen van composities die gedirigeerd zijn door de componist hier wel op te nemen. In die gevallen bestaat er doorgaans immers geen discussie over welke uitvoering de betere is.

pretfrit
Jou idee lijkt simpel en uitvoerbaar Nicci, en zo zijn er al meerdere ideeen geweest. Probleem is echter dat ze allemaal een aanpassing aan de bassistructuur van *deze* site vragen.

ikzelf denk dat als je enkel bij klassieke albums het catalogusnummer toevoegd je duidelijkheid krijgt. bij albums in de overige genres zou je dan een "n.v.t" . optie kunnen kiezen

Je gaat uit van informatie op de hoes (voornamelijk de zijkant)

Titel: Schubert: String Quartet
Artiest: Alban Berg Quartet / Heinrich Schiff
Label: EMI
Type Album: kies in het genre klassiek altijd voor normaal
Jaar: 1998
Land: met sommige jazzorkesten is dit nu ook al een probleem, kies dus gewoon voor geboortegrond belangrijkste uitvoerende artiest(en) zoals vermeld bij Artiest
Genre; Klassiek

cat nr: (alleen van toepassing bij genre klassiek) 82670827 / VKZ 926

Iedereen weet over welke uitgave je het hebt, en er kan een linkje naar een verkooppunt...

Je gaat dus niet uit van de componist, maar van de uitvoerende. Toevoegingen altijd vergezellen van een goed linke met alle info.

Maar goed, ook hier heb je een aanpassing voor nodig....

Nicci
Bertus schreef:

Als er geen noemenswaardig verschil zou bestaan tussen twee uitvoeringen van een compositie, waarom zou Glenn Gould de Goldbergvariaties dan twee keer hebben opgenomen?

Je gaat aan de haal met wat ik zeg. Ik zeg dat er alleen een verschil in interpretatie bestaat. En dat geldt ook voor de Goldbergvariaties van Gould. Hij heeft er de tweede keer geen noot bij verzonnen of weggelaten.
Maar waarom is dit alles van belang? We zetten de Goldbergvariaties op deze site. We noemen de artiest/componist Bach. JIj geeft in de discussie aan dat je twee uitvoeringen hebt die nogal van elkaar verschillen. Je vertelt ons wat je er van vindt.
Er zijn vele uitvoeringen van de Goldbergvariaties en er zullen er nog wel bij komen ook. Het blijven de noten van Bach.

Nicci
pretfrit schreef:

Je gaat dus niet uit van de componist, maar van de uitvoerende. Toevoegingen altijd vergezellen van een goed linke met alle info.

Dit kan ook, alleen kan je dan niet zoeken op componist.

pretfrit
Nicci schreef:
(quote)

Dit kan ook, alleen kan je dan niet zoeken op componist.

nee , dan zoek je op uitvoerende of catalogusnummer...

Het vraagt in ieder geval minder verbouwing van de site als enkel componist en werk binnen de huidige structuur inpassen. Als je dan mee wil denken aan klassiek op deze site zul je wel met een toepasbare oplossing moeten komen. Naar mijn idee moet je dan dus zo dicht mogelijk bij de huidige structuur blijven

overigens kan ik nu bij pop/rock/jazz etc ook niet op componist zoeken

Stijn_Slayer
pretfrit schreef:

Zo zou het inderdaad moeten gaan, maar is dat niet onhandig en onoverzichtelijk vraag ik me af. Dan staat er tachtig keer een bepaalde compositie op de site.

tangmaster
.
Maar waarom is dit alles van belang? We zetten de Goldbergvariaties op deze site. We noemen de artiest/componist Bach.

Ik vraag me af welke hoes daar nou bij komt?

pretfrit
Stijn_Slayer schreef:
(quote)

Zo zou het inderdaad moeten gaan, maar is dat niet onhandig en onoverzichtelijk vraag ik me af. Dan staat er tachtig keer een bepaalde compositie op de site.

Inderdaad, dat is het probleem met klassieke muziek en één van de belangrijkste reden waarom op het (het album gerichte) mume geen klassieke muziek staat.

Als je dus uitgaat van uitvoerende heb je dat probleem al minder. Janine Jansen heeft mischien 20 albums uitgebracht waarvan 1 met de 4 jaargetijden. Van dezelfde 4 jaargetijden bestaan er echter ( om en nabij ) 266479 uitvoeringen te vinden. Zoek jij dan liever op componist of op uitvoerende (als artiest)? Nog makkelijker word het als je een cat# in kunt voeren.

Als je klassiek op mume wil hebben zul je in ieder geval een manier moeten zoeken die op de huidige structuur aansluit en die daarnaast natuurlijk ook nog werkzaam is.

Het is maar een ideetje, zolang er geen concrete plannen zijn, lijkt het mij vrij zinloos om hier nog verder over door te emmeren

pretfrit
tangmaster schreef:
.
Maar waarom is dit alles van belang? We zetten de Goldbergvariaties op deze site. We noemen de artiest/componist Bach.

Ik vraag me af welke hoes daar nou bij komt?

dat is nog het minste probleem

Ik stel voor een plaatje van de originele partituur

We kunnen er inderdaad over door blijven gaan en eens in de zoveel tijd laait het weer op maar ik denk dat pretfrit er het meest helder in is en aantoont waarom het zo makkelijk nog niet is om klassiek toe te passen in het concept van musicmeter zoals het er nu is en ik kan me voorstellen dat Jordy er geen trek in heeft de boel om te gooien alleen voor klassiek (waar waarschijnlijk niet eens zo heel veel belangstelling voor zal zijn verhoudingsgewijs: je zult er de mensen aantreffen die je nu ook in dit soort topics ziet: een beetje een boekmeter effect ga je dan krijgen vrees ik).

dix
Ik kan me wel vinden in het niet toelaten van klassiek, maar imho moeten we blíjven discussiëren over individueleschrijnende gevallen. Dus ik wil Pärt, verdomme

We hebben er als crew voor gekozen om het heel zwart-wit te stellen omdat de grens anders telkens opgerekt kan worden. Blijft lastig, maar had gevolgen voor Pärt.

Als je Pärt wil zet je toch een lekkere cd van hem op: doe ik ook en daar hoef ik dan verder niet over in discussie te gaan hier. Heerlijk

tangmaster
aERodynamIC schreef:
We hebben er als crew voor gekozen om het heel zwart-wit te stellen omdat de grens anders telkens opgerekt kan worden. Blijft lastig, maar had gevolgen voor Pärt.

Als je Pärt wil zet je toch een lekkere cd van hem op: doe ik ook en daar hoef ik dan verder niet over in discussie te gaan hier. Heerlijk

Dit is niet te volgen. Als bovenstaande componist niet mag, en Stockhausen wel dan twijfel ik aan de waarde die de Mods/Crew stellen aan de regel klassiek niet. Overigens heb ik er persoonlijk geen moeite mee dat Stockhausen op de site staat, maar het gaat om de regel die bij het ene niet toegepast wordt en bij het volgende weer wel. Ander voorbeeld is het Kronos kwartet, lekker die keuze van Avant-Garde, kan je de klassiekers ook lekker kwijt. Wees dan correct en haal de bezem erdoor, of laat het genre toe. Of nog beter verwijder Avant garde.

Beste tangmaster volgens mij lees jij niet goed wat ik daarover zei:
aERodynamIC schreef:

Misschien ongelukkig uitgedrukt (maar dan nog heb ik duidelijk gezegd dat ze er af moeten). Daar doelde ik dus op dit soort albums die je bij de mods kunt melden, daar zij albums ervanaf kunnen halen.
In het verleden zijn op deze manier al meerdere albums van de site gehaald. Mods en crew kunnen dit niet alleen. Misschien komt het over als 'klikken' en dat mensen er daarom niet op willen wijzen.
Als je van mening bent dat een album onder klassiek valt kun je dat aangeven en eventueel onderbouwen.

Wat jij tegenkomt kun je dus aan de mods doorgeven. Zo simpel werkt het.

dix schreef:
Ik kan me wel vinden in het niet toelaten van klassiek, maar imho moeten we blíjven discussiëren over individueleschrijnende gevallen. Dus ik wil Pärt, verdomme

Gewoon album toevoegen, genre: avantgarde en afwachten wat er gebeurd

Stockhausen is van de site.

Bertus schreef:

Gewoon album toevoegen, genre: avantgarde en afwachten wat er gebeurd

Rebel

herman schreef:
Stockhausen is van de site.

Gaat Greg Haines - Until the Point of Hushed Support nu ook van de site? Dat is toch gewoon modern klassiek. Sterk beïnvloed door Pärt. En Pärt kan niet. En zo zijn er nog wel wat albums.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:02 uur

geplaatst: vandaag om 21:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.