De Site / Algemeen / Hoe bepaal jíj het aantal sterren dat je een album geeft?
zoeken in:
0
geplaatst: 10 januari 2016, 18:17 uur
buizen schreef:
Het baart me wel een beetje zorgen dat hele volksstammen een album op Spotify luisteren, en dan een sterrenwaardering voor een album geven.
Is dat nou muziek luisteren?
Draai hetzelfde album eens op vinyl en er kan een wereld open gaan.
Het baart me wel een beetje zorgen dat hele volksstammen een album op Spotify luisteren, en dan een sterrenwaardering voor een album geven.
Is dat nou muziek luisteren?
Draai hetzelfde album eens op vinyl en er kan een wereld open gaan.
Met Spotify premium (ik weet niet of je daar bekend mee bent) kun je gewoon streamen en downloaden in hoge kwaliteit. Dat gelijk staat aan 320 kbit/s. In vergelijking met vinyl zul je dan niet of nauwelijks verschil hebben qua geluidskwaliteit. Ik denk dat ik het verschil zelf vaak niet eens zou horen.
0
Ozric Spacefolk
geplaatst: 10 januari 2016, 18:20 uur
Teunnis schreef:
Volgens mij verlaagd Soundcloud je upload automatisch naar 192 kb/s of iets in die richting.
Volgens mij verlaagd Soundcloud je upload automatisch naar 192 kb/s of iets in die richting.
128 kbps zelfs

SoundCloud | Uploading requirements - uploadandmanage.help.soundcloud.com
Maar bandcamp is wel gewoon de hoogste kwaliteit. Prima site om muziek te streamen maar ook te kopen: Astral Rebirth | Zentennial - zentennial.bandcamp.com
1
geplaatst: 10 januari 2016, 23:02 uur
Gretz schreef:
Met Spotify premium (ik weet niet of je daar bekend mee bent) kun je gewoon streamen en downloaden in hoge kwaliteit. Dat gelijk staat aan 320 kbit/s. In vergelijking met vinyl zul je dan niet of nauwelijks verschil hebben qua geluidskwaliteit. Ik denk dat ik het verschil zelf vaak niet eens zou horen.
(quote)
Met Tidal en Deezer kun je zelfs streamen in FLAC.
0
geplaatst: 30 augustus 2016, 21:50 uur
In Muziek > Algemeen > Hoe vaak luister je naar een album voordat je een conclusie trekt?:
Ik geef een album graag een tijdje om in te laten werken, meestal luister ik hem 3-5 keer helemaal.
Ik geef een album graag een tijdje om in te laten werken, meestal luister ik hem 3-5 keer helemaal.
0
geplaatst: 30 augustus 2016, 22:14 uur
Daar kan je een aardig boom over opzetten!
Ideaal natuurlijk meteen bij de eerste keer het zij positief het zij negatief. In het eerste geval raakt het je meteen van het eerste tot laatste nummer. In het andere geval skip je door een paar nummer en legt dit album op de stapel afgekeurden. Alles wat niet meteen positief of negatief raakt is eigenlijk irritant.
Ideaal natuurlijk meteen bij de eerste keer het zij positief het zij negatief. In het eerste geval raakt het je meteen van het eerste tot laatste nummer. In het andere geval skip je door een paar nummer en legt dit album op de stapel afgekeurden. Alles wat niet meteen positief of negatief raakt is eigenlijk irritant.
0
geplaatst: 30 augustus 2016, 22:27 uur
1x.
Maar dat is vooral omdat je stemmen hier gewoon aan kunt passen nadien.
Maar dat is vooral omdat je stemmen hier gewoon aan kunt passen nadien.
0
geplaatst: 30 augustus 2016, 23:19 uur
Meestal na 2 a 3 keer luisteren.
Het is idd altijd aanpasbaar maar ik vind het ook irritant om eerst een 3 na nog een keer luisteren weer 3,5 en na de derde keer toch weer terug
Het is idd altijd aanpasbaar maar ik vind het ook irritant om eerst een 3 na nog een keer luisteren weer 3,5 en na de derde keer toch weer terug
1
geplaatst: 30 augustus 2016, 23:28 uur
Ik heb geen zin om steeds bij te houden of ik nu al gestemd heb op een album of niet. Ik vrees dat als ik langer wacht er een hoop door de mazen gaat schieten qua stemmen. En deze neuroot heeft z'n database graag tiptop in orde 

0
geplaatst: 30 augustus 2016, 23:37 uur
Hangt ervan af..is het n gemiddeld album dat ik ws niet nog ns ga luisteren en een lage beoordeling geef 3.5 of lager, dan na 1x..vind ik m na 1 x 4* of meer dan luister ik m zeker nog ns of vaker voor ik stem..maar dan kan ie ook nog zakken..maar ook stijgen..
Database boeit mij niks
Database boeit mij niks

0
geplaatst: 31 augustus 2016, 08:31 uur
GrafGantz schreef:
Ik heb geen zin om steeds bij te houden of ik nu al gestemd heb op een album of niet. Ik vrees dat als ik langer wacht er een hoop door de mazen gaat schieten qua stemmen. En deze neuroot heeft z'n database graag tiptop in orde
Exact hetzelfde hier.
0
geplaatst: 31 augustus 2016, 23:13 uur
Toen ik hier registreerde was mijn stelregel altijd 5-10 keer voordat je een album echt helemaal kent, inmiddels heb ik dat principe allang losgelaten en stem ik meestal al wel na 2 of 3 keer, hoewel ik hier ook al vele jaren niet meer fanatiek stem.
Dat moet ook wel met je 11.500 albums
Als ik het zo even vlug uitreken heb jij de afgelopen 30 jaar elke dag een album leren kennen

Als ik het zo even vlug uitreken heb jij de afgelopen 30 jaar elke dag een album leren kennen

0
geplaatst: 1 september 2016, 08:53 uur
Ik stem meestal ook na 2-3 keer luisteren, of soms zelfs sneller als ik het echt niks vind. En dan kan ik altijd later aanpassen, als ik zie dat een album toch langer meegaat, of dat ik er vaak naar teruggrijp.
En in deze moderne spotify-tijden is het 2-3 keer in mijn ontdeklijst, en wat goed is als album koop ik, wat goed is qua paar nummertjes gaat naar een bewaarlijst, en de rest schrap ik uit de ontdeklijst. Wel tof, ik plak er dan ook nummers tussen die ik herontdek door ergens te horen, iets over te lezen in een top 200 enz...
Ik ben ook niet zo heel secuur in altijd stemmen te geven, meestal moet ik mijn rotatielijst eens checken, en af en toe doe ik gewoon ook een groep op zijn geheel, en quoteer ik wat ik er van ken. En soms herdoe ik een groep ook eens, albums eens herschikken qua waardering enz...
En in deze moderne spotify-tijden is het 2-3 keer in mijn ontdeklijst, en wat goed is als album koop ik, wat goed is qua paar nummertjes gaat naar een bewaarlijst, en de rest schrap ik uit de ontdeklijst. Wel tof, ik plak er dan ook nummers tussen die ik herontdek door ergens te horen, iets over te lezen in een top 200 enz...
Ik ben ook niet zo heel secuur in altijd stemmen te geven, meestal moet ik mijn rotatielijst eens checken, en af en toe doe ik gewoon ook een groep op zijn geheel, en quoteer ik wat ik er van ken. En soms herdoe ik een groep ook eens, albums eens herschikken qua waardering enz...
0
geplaatst: 1 september 2016, 09:43 uur
johan de witt schreef:
Toen ik hier registreerde was mijn stelregel altijd 5-10 keer voordat je een album echt helemaal kent, inmiddels heb ik dat principe allang losgelaten en stem ik meestal al wel na 2 of 3 keer, hoewel ik hier ook al vele jaren niet meer fanatiek stem.
(quote)

Daar zit natuurlijk ook veel verzamelwerk bij met 80's en 90's spul en gewoon van artiesten die tig verzamelalbums hebben maar waarvan ik dan wel alle nummers ken. Verder kom ik werkgerelateerd dagelijks in contact met nieuwe muziek (zowel in algemene zin als in letterlijke voor mij).
0
geplaatst: 3 september 2016, 23:04 uur
vigil schreef:
Daar zit natuurlijk ook veel verzamelwerk bij met 80's en 90's spul en gewoon van artiesten die tig verzamelalbums hebben maar waarvan ik dan wel alle nummers ken.
Daar zit natuurlijk ook veel verzamelwerk bij met 80's en 90's spul en gewoon van artiesten die tig verzamelalbums hebben maar waarvan ik dan wel alle nummers ken.
Ik stem alleen op albums die ik ook echt heb op cd en/of lp. Met de functie 'zoeken in eigen stemmen' kan ik dan allerlei zoekopdrachten in mijn verzameling uitvoeren.
0
geplaatst: 2 oktober 2016, 20:42 uur
Ik stem alleen op albums die zelf heb gekocht of langere tijd in bezit heb (geleend).
Ik doe nauwelijks aan streamen, ik ben van de cd's. Op zich is vinyl ook mooi, maar daar heb ik dan toch het geduld niet voor.
Stemmen meestal na 3 keer. Soms duurt het langer, vooral bij groeiplaten laat ik de tijd nog wel eens het werk doen. Wat bij mij ook werkt is na verloop van tijd een halfje erbij.
Qua rating hanteer ik altijd dezelfde werkwijze. Ik verras mezelf meestal nooit met eerder gegeven cijfers. 3,5* is een gekocht album al snel. Bij 4* vind ik het echt goed. 4,5* geef ik meestal pas na verloop van tijd, dat album is dan top imo. 5* is een zeldzaamheid. Dat album maakt iets in mij los, is verbonden met mij, kan ik werkelijk altijd draaien en verveelt nooit. Vaak ook een keerpunt in de geschiedenis van de band. 5* krijg je bij mij pas na vele jaren. Een album zonder zwakke broeders en 1 geheel qua sfeer. Ik geloof gewoon niet in 5* na 1x draaien, grote onzin. 3* of minder is een tegenvaller. 2,5* is echt onvoldoende. Lager kom ik meestal niet tegen, die koop ik niet of gevalletje pech.
Ik doe nauwelijks aan streamen, ik ben van de cd's. Op zich is vinyl ook mooi, maar daar heb ik dan toch het geduld niet voor.
Stemmen meestal na 3 keer. Soms duurt het langer, vooral bij groeiplaten laat ik de tijd nog wel eens het werk doen. Wat bij mij ook werkt is na verloop van tijd een halfje erbij.
Qua rating hanteer ik altijd dezelfde werkwijze. Ik verras mezelf meestal nooit met eerder gegeven cijfers. 3,5* is een gekocht album al snel. Bij 4* vind ik het echt goed. 4,5* geef ik meestal pas na verloop van tijd, dat album is dan top imo. 5* is een zeldzaamheid. Dat album maakt iets in mij los, is verbonden met mij, kan ik werkelijk altijd draaien en verveelt nooit. Vaak ook een keerpunt in de geschiedenis van de band. 5* krijg je bij mij pas na vele jaren. Een album zonder zwakke broeders en 1 geheel qua sfeer. Ik geloof gewoon niet in 5* na 1x draaien, grote onzin. 3* of minder is een tegenvaller. 2,5* is echt onvoldoende. Lager kom ik meestal niet tegen, die koop ik niet of gevalletje pech.
0
geplaatst: 6 oktober 2016, 19:26 uur
In de meeste gevallen stem ik ook pas na een aantal keer luisteren. Bij twijfel wacht ik nog even of zet wat lager in. Ik vind het geen probleem om te verhogen of te verlagen. Albums kunnen altijd bij nader inzien, ook na jaren draaien, plots meer of minder aantrekkelijk worden.
Ik ben dus wel een streamer en natuurlijk het liefst in flac, ik heb geen ruimte voor veel cd's en wil ook geen kasten in de woonkamer daarmee vullen. Ook niet op zolder of zo. Alleen superalbums (Blackstar bijvoorbeeld) wil ik nog wel eens op vinyl (zeker als de verpakking top is) kopen of op dvd (de remixen van Steve Wilson van o.a. Yes en XTC) en als die twee formaten er niet zijn of veels te duur, dan maar op CD, maar ik koop liever 24-Bit Hi-Res, indien beschikbaar, voor in-house streamen. Ik mis de boekjes en al dat papier niet dusdanig dat ik de muziek per se op CD of vinyl moet hebben. De laatste CD van Steve Jansen heb ik dan weer wel, naast de flacs, op cd. Leuk, want zijn echte handtekening staat erop!
Met viltstift krabbelen gaat een beetje lastig op digitale bestanden 
In beginsel koop ik alleen albums waar ik 4* of meer voor wil geven. Uiteraard kan zo'n album dan wel weer zakken of stijgen na verloop van tijd, wat het aantal sterretjes betreft.
Ik ben dus wel een streamer en natuurlijk het liefst in flac, ik heb geen ruimte voor veel cd's en wil ook geen kasten in de woonkamer daarmee vullen. Ook niet op zolder of zo. Alleen superalbums (Blackstar bijvoorbeeld) wil ik nog wel eens op vinyl (zeker als de verpakking top is) kopen of op dvd (de remixen van Steve Wilson van o.a. Yes en XTC) en als die twee formaten er niet zijn of veels te duur, dan maar op CD, maar ik koop liever 24-Bit Hi-Res, indien beschikbaar, voor in-house streamen. Ik mis de boekjes en al dat papier niet dusdanig dat ik de muziek per se op CD of vinyl moet hebben. De laatste CD van Steve Jansen heb ik dan weer wel, naast de flacs, op cd. Leuk, want zijn echte handtekening staat erop!
Met viltstift krabbelen gaat een beetje lastig op digitale bestanden 
In beginsel koop ik alleen albums waar ik 4* of meer voor wil geven. Uiteraard kan zo'n album dan wel weer zakken of stijgen na verloop van tijd, wat het aantal sterretjes betreft.
0
geplaatst: 14 oktober 2016, 23:22 uur
Dit topic weer eens doorgelezen en tot de volgende gedachten gekomen. Het toekennen van een rating vind ik niet zo makkelijk. Soms laat ik meewegen dat een album "objectief" gesproken wel degelijk kwaliteit(en) heeft zonder dat ik er zelf echt warm voor loop. Doorgaans echter is het aantal sterren gewoon een afspiegeling van de indruk die het album op me maakt. Dat kan overigens bij iedere luisterbeurt weer een tikkeltje anders zijn, wat mede afhangt van het verschil in conditie en stemming, en die wordt weer (mede) veroorzaakt door het seizoen, het weer van de dag, of het dagdeel. 's Avonds komt sommige muziek bij mij beter tot zijn recht. Een rating is dus, tot op zekere hoogte, nogal een slag in de lucht. Ik overdrijf natuurlijk een beetje om het "probleem" scherp te stellen. De laatste tijd ben ik strenger in mijn voorselectie van muziek die ik wil beluisteren.Sommige albums, al hebben die wellicht een goede naam, zal ik waarschijnlijk niet gaan beluisteren. Gelukkig is mijn smaak tamelijk breed (zoals het volgens mij ook hoort), en hoef ik dus alleen maar goed naar mijzelf te luisteren om een verantwoorde keuze uit het muziekaanbod te maken. Maar het blijft voor mij lastig om een verantwoorde rating toe te kennen, ook na herhaalde luisterbeurten.
0
geplaatst: 13 november 2016, 16:31 uur
Ach, het is geen exacte wetenschap.
Albums die je uitstekend tot geniaal vindt kan je 4,5* of 5,0* geven. Albums die je goed tot zeer goed vindt kan je 3,5* of 4,0* geven. Albums die je ondermaats of middelmatig vindt kan je 2,5* of 3,0* geven. En alles wat je slecht tot vreselijk vindt kan je minder geven.
De verschillende scores die nog onder 2,5* gegeven kunnen worden zijn mij te talrijk. Albums die daaronder zitten ga ik echt niet zo vaak beluisteren tot ik een onderscheid kan maken tussen 1,0* of 1,5*.
Albums die je uitstekend tot geniaal vindt kan je 4,5* of 5,0* geven. Albums die je goed tot zeer goed vindt kan je 3,5* of 4,0* geven. Albums die je ondermaats of middelmatig vindt kan je 2,5* of 3,0* geven. En alles wat je slecht tot vreselijk vindt kan je minder geven.
De verschillende scores die nog onder 2,5* gegeven kunnen worden zijn mij te talrijk. Albums die daaronder zitten ga ik echt niet zo vaak beluisteren tot ik een onderscheid kan maken tussen 1,0* of 1,5*.
0
geplaatst: 13 november 2016, 17:01 uur
Met stemmen krijg je ook veel meer oordelen over de albums , want niet iedereen post een mening
of laat staan een recensie. Het heeft ook een eerste indicatie hoe iets gewaardeerd wordt.
Met dezelfde visie zou je al die lijstjes hier dan ook kunnen overboord gooien.
Iedereen moet doen wat hij graag doet natuurlijk.
of laat staan een recensie. Het heeft ook een eerste indicatie hoe iets gewaardeerd wordt.
Met dezelfde visie zou je al die lijstjes hier dan ook kunnen overboord gooien.
Iedereen moet doen wat hij graag doet natuurlijk.
0
geplaatst: 15 januari 2017, 15:58 uur
De score die ik hier op MM geeft verschilt van de scores binnen mijn eigen ratinglijst (die gaat tot 10). Een 3,5 hier staat gelijk aan "gewoon goed", terwijl het equivalent in mijn eigen lijst 6 tot 6,5 is. Een 7 in mijn eigen lijst resulteert hier in 4*. Puur gevoelsmatig, omdat ik de indruk heb dat veel members hier ook volgens dezelfde schaal raten. En zoals eerder aangegeven door anderen durf ik ook wel eens te kijken naar het algemeen gemiddelde, zeker bij albums met weinig stemmen, waar mijn stem de score drastisch kan manipuleren.
0
geplaatst: 29 januari 2017, 12:10 uur
Het is natuurlijk totale onzin dat een groot metalliefhebber geen folk zou kunnen waarderen.
Verder is er niks respectloos aan een 0,5* geven aan een album als je het helemaal niks vindt, zelfs al heb je weinig met het genre. Elke mening telt. Bovendien: waarom zo in hokjes denken?
Als ik trouwens naar jouw top 10 kijk, zitten Radiohead (beetje afhankelijk van het album) en zeker Elbow toch niet in genres die je niet aanstaan?
Verder is er niks respectloos aan een 0,5* geven aan een album als je het helemaal niks vindt, zelfs al heb je weinig met het genre. Elke mening telt. Bovendien: waarom zo in hokjes denken?
Als ik trouwens naar jouw top 10 kijk, zitten Radiohead (beetje afhankelijk van het album) en zeker Elbow toch niet in genres die je niet aanstaan?
0
geplaatst: 29 januari 2017, 12:18 uur
Het is slechts mijn mening, ik respecteer de jouwe Arrie. ✌️
0
geplaatst: 29 januari 2017, 12:53 uur
Als je toch zo respectvol wil zijn, de titel van dit topic is: Hoe bepaal jij het aantal sterren dat je een album geeft?
En niet: Wat vind jij van lage stemmen op albums uit een genre waarvan de stemmer niets in zijn Top 10 heeft staan.
En niet: Wat vind jij van lage stemmen op albums uit een genre waarvan de stemmer niets in zijn Top 10 heeft staan.
0
geplaatst: 29 januari 2017, 13:09 uur
Ja lekker dan. Nu staat mijn bericht daar wel heel raar. Beetje respectloos. 

0
buizen
geplaatst: 29 januari 2017, 17:01 uur
Liefst geef ik (voortaan) helemaal geen sterrenwaardering meer aan een album. Raar gedoe. Het is geen wedstrijd of een archief ofzo. Beschrijven wat een album je doet, wederwaardigheden, eventueel of je 't goed vindt. Maar een sterrenwaarderingsysteem, en dan vooral dat af moeten ronden op 0,5: kan er weinig mee.
Maar zal er wel toch wat in mee blijven gaan. Om een 4,5- of 5,0*waardering (enthousiasme) te delen.
Anderzijds: in plaats van een heel verhaal m.b.t. een album te schrijven is het mss wel rustiger dat niet te doen en alleen een cijfertje te geven en that's it.
Word een beetje moe van die discussies op de vierkante millimeter nadat je wat hebt geschreven. Maakt niet uit wat. Het is geen Wet van Meeden en Perzen om te moeten reageren op iemands bijdrage aan een album. Lezen en laten lezen. Schrijven en laten schrijven.
Ik lees zóveel waar ik op zou kunnen reageren. Maar doe dat niet. Tenzij iemand dat nadrukkelijk vraagt.
Sterrenwaarderingen van anderen; kijk er eigenlijk nooit naar.
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
Maar zal er wel toch wat in mee blijven gaan. Om een 4,5- of 5,0*waardering (enthousiasme) te delen.
Anderzijds: in plaats van een heel verhaal m.b.t. een album te schrijven is het mss wel rustiger dat niet te doen en alleen een cijfertje te geven en that's it.
Word een beetje moe van die discussies op de vierkante millimeter nadat je wat hebt geschreven. Maakt niet uit wat. Het is geen Wet van Meeden en Perzen om te moeten reageren op iemands bijdrage aan een album. Lezen en laten lezen. Schrijven en laten schrijven.
Ik lees zóveel waar ik op zou kunnen reageren. Maar doe dat niet. Tenzij iemand dat nadrukkelijk vraagt.
Sterrenwaarderingen van anderen; kijk er eigenlijk nooit naar.
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️
1
geplaatst: 29 januari 2017, 21:48 uur
Graag neem ik de werkwijze van dazzler over en geef alleen hele punten. Daardoor dwing ik mezelf een standpunt in te nemen.
Zo beoordeel ik albums als volgt:
2 ** niet goed genoeg (voor deze artiest)
3 *** voldoende, maar het kan beter
4 **** gewoon goed (en dat zijn de meeste platen eigenlijk wel)
5 ***** uitzonderlijk, en natuurlijk ontbreekt daarbij de emotie niet.
Eentjes geef ik niet, want echt negatieve emoties hoef ik hier niet te uiten. Die kan ik gewoon negeren. Wie zit er nou te wachten op mijn sjagrijn?
Een stem is niet alleen een absoluut getal maar ook een verhoudingsgetal. Ik kijk naar de breedte van wat een artiest gepresteerd heeft en bepaal waar dit album past in die reeks.
Zo beoordeel ik albums als volgt:
2 ** niet goed genoeg (voor deze artiest)
3 *** voldoende, maar het kan beter
4 **** gewoon goed (en dat zijn de meeste platen eigenlijk wel)
5 ***** uitzonderlijk, en natuurlijk ontbreekt daarbij de emotie niet.
Eentjes geef ik niet, want echt negatieve emoties hoef ik hier niet te uiten. Die kan ik gewoon negeren. Wie zit er nou te wachten op mijn sjagrijn?
Een stem is niet alleen een absoluut getal maar ook een verhoudingsgetal. Ik kijk naar de breedte van wat een artiest gepresteerd heeft en bepaal waar dit album past in die reeks.
* denotes required fields.