MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Nieuwe genres?

zoeken in:
Sheplays
Lukas schreef:
(quote)

Fijn, maar daar heb ik het toch ook niet over. Ik schrijf niet voor niets 'niet al te ver'. Als new wave als apart genre genoemd wordt, dan kunnen we ook symfo, prog, americana, britpop, softrock, trashmetal, doommetal, nu-metal, emo, shoegaze, noise, trance enzovoort enzovoort enzovoort wel apart gaan nemen. Ik zie niet in wat die genres objectief gezien onderdoen voor new wave. Wat dat betreft kijk je dus duidelijk vooral in je eigen straatje.

Bij jouw lijstje kan ik met gemak de toevoeging 'rock' zetten en dat kan bij new wave/post punk toch echt niet. Bands als The Cure haten Rock dus hun genre indeling hier op MuMe is tamelijk genant.

the viking schreef:
Ok dat ben ik met jouw eens natuurlijk maar wat is erop tegen om verschillende muziekstromen onder te verdelen in sub - categorieën ?

Dat het beleid van de crew - heel begrijpelijk - is om de genre-aanduidingen vooral overzichtelijk te houden. Op een gegeven moment krijg je gewoon een wildgroei aan subgenres. Daar wordt het echt niet duidelijker op, temeer daar dan helemaal geen enkel dekseltje meer op het potje past (elke plaat heeft dan wel overlap met vijf genres, dus dan krijg je net zo'n waslijst overal als bij Rateyourmusic).

Sheplays
Ben jij de spreekbuis van de crew of gaan die zelf ook nog reageren?

Dan mogen zij mij uitleggen waarom het minder overzichtelijk zou zijn om een zeer belangrijke stroming in de geschiedenis van de hedendaagse muziek niet te willen opnemen op deze site.

Sheplays schreef:
(quote)

Bij jouw lijstje kan ik met gemak de toevoeging 'rock' zetten en dat kan bij new wave/post punk toch echt niet. Bands als The Cure haten Rock dus hun genre indeling hier op MuMe is tamelijk genant.

Tja, er zijn zo veel bands binnen alle genres die ik noem die zich ook vooral geen rock willen noemen. Ik vind dat hier nogal sprake is van tunnelvisie.

Sheplays schreef:

Nee, maar ik ben het wel met ze eens.

Sheplays schreef:

Dan mogen zij mij uitleggen waarom het minder overzichtelijk zou zijn om een zeer belangrijke stroming in de geschiedenis van de hedendaagse muziek niet te willen opnemen op deze site.

Wat hier op MuMe op tegen is:

- Je ziet door de bomen het bos niet meer, want je kunt natuurlijk blijven opsplitsen in sub-sub-subgenres. Waar ligt de grens, en zoals Lukas al zei: "wat is het nut van 5 of 6 genre aanduidingen per plaat".
- Wie bepaald er welke sub-genre labeltjes er op diverse twijfelgevallen geplakt moeten worden. Daar zijn zelfs mensen die affiniteit met een bepaald genre hebben het vaak niet over eens.

Sheplays
Lukas schreef:

Tja, er zijn zo veel bands binnen alle genres die ik noem die zich ook vooral geen rock willen noemen. Ik vind dat hier nogal sprake is van tunnelvisie.

(quote)

Nee, maar ik ben het wel met ze eens.

Welke bands willen geen rock toevoeging?

De tunnelvisie zit meer bij jou en die is er zo gezien op gericht om een overzicht te bewaken die juist tot verwarring leidt.

Sheplays
HammerHead schreef:
(quote)

Wat hier op MuMe op tegen is:

- Je ziet door de bomen het bos niet meer, want je kunt natuurlijk blijven opsplitsen in sub-sub-subgenres. Waar ligt de grens, en zoals Lukas al zei: "wat is het nut van 5 of 6 genre aanduidingen per plaat".
- Wie bepaald er welke sub-genre labeltjes er op diverse twijfelgevallen geplakt moeten worden. Daar zijn zelfs mensen die affiniteit met een bepaald genre hebben het vaak niet over eens.

Helemaal met je eens, Hammerhead, (en ík solliciteer écht niet naar een baantje ) maar ik heb het niet over een sub-genre. New Wave is namelijk geen sub genre.

Sheplays schreef:
(quote)

Welke bands willen geen rock toevoeging?

De tunnelvisie zit meer bij jou en die is er zo gezien op gericht om een overzicht te bewaken die juist tot verwarring lijkt.

Elke britpopband wil vooral britpopband genoemd worden, elke emoband zal vinden dat ie vet heftige emo maakt en ga zo maar door. Zo blijf je nu eenmaal bezig met genres verzinnen.

En daarbij: wat een drukte om een woordje boven de plaat

Ik ga een lekker postpunkplaatje draaien

Sheplays schreef:
(quote)

Helemaal met je eens, Hammerhead, (en ík solliciteer écht niet naar een baantje ) maar ik heb het niet over een sub-genre. New Wave is namelijk geen sub genre.

Oh nee? Het is volgens mij toch echt rockmuziek, met gitaar, bas, drums en zang. Goed er zitten nog wat keyboardjes bij, maar daar wordt het echt geen andere hoofdstroming van.

(Al geef ik toe dat je wat dat betreft ook punk en metal onder rock zou moeten zetten.)

Nu is het zeker bij metal nog wel terecht, aangezien dit op zichzelf al een enorm breed genre is.

Sheplays
Lukas schreef:
(quote)

Elke britpopband wil vooral britpopband genoemd worden, elke emoband zal vinden dat ie vet heftige emo maakt en ga zo maar door. Zo blijf je nu eenmaal bezig met genres verzinnen.

En daarbij: wat een drukte om een woordje boven de plaat

Ik ga een lekker postpunkplaatje draaien

Goed zoeken onder rock dan

Sheplays schreef:
(quote)

Goed zoeken onder rock dan

Throwing Muses rocks

Sheplays
HammerHead schreef:
Nu is het zeker bij metal nog wel terecht, aangezien dit op zichzelf al een enorm breed genre is.

Op zich is het interessant dat Led Zeppelin dan onder Rock is geschaard en niet onder Metal terwijl ze dan weer als medegrondlegger van de metal worden beschouwd.

Uit de Wiki:
With their heavy, guitar-driven sound, Led Zeppelin are regarded as one of the first heavy metal bands.

Sheplays schreef:
(quote)

Op zich is het interessant dat Led Zeppelin dan onder Rock is geschaard en niet onder Metal terwijl ze dan weer als medegrondlegger van de metal worden beschouwd.

Uit de Wiki:
With their heavy, guitar-driven sound, Led Zeppelin are regarded as one of the first heavy metal bands.

Mede grondlegger, persoonlijk denk ik dat Black Sabbath en Blue Cheer belangrijker waren. Feitelijk spelen ze alle drie een zware vorm van blues rock (bij Sabbath op z'n zwaarst). Verder hoeft de grondlegger van een bepaald genre natuurlijk helemaal niet binnen datzelfde genre te vallen. Je moet het als een startpunt zien vanwaaruit een muzieksoort doorevolueert. Op een gegeven moment wordt het dan een nieuw genre, maar waar die grens ligt is lastig te bepalen. Zie ook bijvoorbeeld de punk, of wilde je Velvet Underground dan ook maar punk gaan noemen?

Sheplays
HammerHead schreef:
(quote)

Mede grondlegger, persoonlijk denk ik dat Black Sabbath en Blue Cheer belangrijker waren. Feitelijk spelen ze alle drie een zware vorm van blues rock (bij Sabbath op z'n zwaarst). Verder hoeft de grondlegger van een bepaald genre natuurlijk helemaal niet binnen datzelfde genre te vallen. Je moet het als een startpunt zien vanwaaruit een muzieksoort doorevolueert. Op een gegeven moment wordt het dan een nieuw genre, maar waar die grens ligt is lastig te bepalen. Zie ook bijvoorbeeld de punk, of wilde je Velvet Underground dan ook maar punk gaan noemen?

Tja, zou kunnen en Iggy Pop eigenlijk ook.

Beste Hammerhead, ik zit hier niet een welles/nietes spelletje te spelen.

Jullie maken zelf maar uit wat je wilt. Ik zag dit topic dus ik dacht dat je hier suggesties kon doen.

Ik ben wel verbaasd dat er dan tegengas wordt gegeven door een andere gebruiker.

Sheplays schreef:

Ik ben wel verbaasd dat er dan tegengas wordt gegeven door een andere gebruiker.

Dit is een discussieforum...

Sheplays
Lukas schreef:
(quote)

Dit is een discussieforum...

Grappig, dit is de sectie over de site dus waarom moet ik hier waarde gaan hechten aan jouw opinie?

Sheplays schreef:
(quote)

Grappig, dit is de sectie over de site dus waarom moet ik hier waarde gaan hechten aan jouw opinie?

Nergens staat dat het verboden is hier een discussie te voeren tussen gebruikers hoor. Als je even terugbladert, zie je dat dat ook volop gebeurt. Of je waarde aan mijn mening hecht, moet jij weten. Het staat me toch op zijn minst vrij die te geven.

Sheplays
Lukas schreef:
(quote)

Nergens staat dat het verboden is hier een discussie te voeren tussen gebruikers hoor. Als je even terugbladert, zie je dat dat ook volop gebeurt. Of je waarde aan mijn mening hecht, moet jij weten. Het staat me toch op zijn minst vrij die te geven.

Bij deze dan, nee, als ik iets wil weten over de site vraag ik dat aan een crewmember en niet aan jou.

Sheplays schreef:
Jullie maken zelf maar uit wat je wilt. Ik zag dit topic dus ik dacht dat je hier suggesties kon doen.

De topicstarter was ook iemand die vond dat er meer subgenres moesten komen (zie eerste post). Dus suggesties geven kun je doen, er wordt alleen zeer waarschijnlijk niet naar geluisterd.

Voorlopig zijn ik en de meeste andere crewleden ook het in ieder geval eens over deze genre-indeling.
Echter, als er maar genoeg mensen over doorzeuren zou er best ooit eens iets kunnen veranderen. Je weet nooit natuurlijk.

Yak
Sheplays schreef:

Het staat iedereen vrij om erop te reageren, óók wanneer het over de site gaat. Maar goed, een dergelijke discussie is al vele malen eerder gevoerd en het standpunt van de crew is dat de huidige genre-indeling prima werkt. Hier en daar misschien onvolledig, alla, maar de overzichtelijkheid gaat dan maar even voor want genres kunnen tot in den treure verder worden opgesplitst.

Verder wat flauwe berichten verwijderd.

Sommige mensen vergeten dat Filmmuziek 1 van de belangrijkste genres is! Want een film is immers zonder filmmuziek een rot film!

JohnWilliams schreef:
Sommige mensen vergeten dat Filmmuziek 1 van de belangrijkste genres is! Want een film is immers zonder filmmuziek een rot film!

Dat staat hier nochtans onder de noemer "score"

Niet iedereen weet vast als ik zeg Score of Soundtrack dat dat Filmmuziek is.

Dat is dan pech voor diegenen. Dan zoeken ze de termen score en soundtrack maar op.

Iedereen MOET het gewoon weten!

titan (crew)
Omdat deze discussie al eens op andere plaatsen is gevoerd (en we het zo een beetje centraal kunnen houden) en omdat ik merk dat veel mensen de huidige genreindeling (te) beperkt vinden wil ik eens een balletje opgooien over welke genres dan een aanvulling voor de site zouden zijn. Dan bedoel ik geen verdere uitsplitsing van bestaande genres (postrock is gewoon rock), maar genres die nu nogal versnipperd zijn over diverse genres.

Als suggesties voor nieuwe genres zou ik graag ambient en industrial aandragen. Ambient is onderhand een parapluterm voor een groot aantal artiesten. De meeste albums uit dit genre staan nu onder electronic en avant-garde vermeld, maar je ziet ze ook terug bij rock (Stars of the lid bijvoorbeeld) en pop (new age).

Hetzelfde geldt voor industrial. De dansbare tak (EBM) staat onder dance, terwijl industrial ook voorkomt bij rock en avant-garde (staalpercussionisten als Einstürzende Neubauten). Ook hier is een eigen genre m.i. op zijn plaats. Nog meer suggesties?

fredpit
"Latin"

Voor Salsa, Samba, Cuban, Compas, Merengua, Tropicallia, etcetc maar ook een prima aanvulling. Bijvoorbeeld latin/jazz en latin/pop latin/rock, latin/dance.

Zuid Amerikaanse muziek heeft een eigen geluid en grote liefhebbersgroep. Ik denk dat het daarom een nuttige aanvulling is t.o.v. de begrippen wereldmuziek/dance/roots/folk/jazz waar het nu onder valt

Zeer handige topic.
Dan zou ik in ieder geval met Krautrock willen komen,daar kan je ambient,post-rock,electronic,jazz,oosterse muziek,post-punk,klassiek,blues,country en ska oa in verwachten.
Meestal staat dat onder Avant Garde/Rock,maar ook weleens onder Electronic.Of gewoon Rock.

titan (crew)
schizodeclown schreef:
Zeer handige topic.
Dan zou ik in ieder geval met Krautrock willen komen,daar kan je ambient,post-rock,electronic,jazz, oosterse muziek, post-punk, klassiek, blues, country en ska oa in verwachten.

Krautrock vind ik geen goed idee, dat is gewoon een subgenre binnen de rock (en is eigenlijk gewoon een journalistenverzinsel om Duitse experimentele muziek van eind jaren '60/begin jaren '70 mee te duiden, net als men dat in de jaren '90 met britpop deed). Electronic, jazz, wereld, punk, blues, country en ska bestaan hier al als afzonderlijke genres.

Latin vind ik trouwens wel een goede suggestie. Dat "overstijgt" m.i. net als ambient en industrial de huidige genreindeling.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:20 uur

geplaatst: vandaag om 01:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.