MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Nieuwe genres?

zoeken in:
fredpit
titan schreef:
Ambient is onderhand een parapluterm voor een groot aantal artiesten. De meeste albums uit dit genre staan nu onder electronic en avant-garde vermeld, maar je ziet ze ook terug bij rock (Stars of the lid bijvoorbeeld) en pop (new age).

Hetzelfde geldt voor industrial.

Wat Ambient betreft kan ik het wel met je eens zijn. Het is specifieke muziek met een eigen sfeer/doel en liefhebbers groep.

Industrial lijkt mij meer op instrumentgebruik (effecten) dan op specifiek genre/stijl gebaseerd.

titan schreef:
Krautrock vind ik geen goed idee, dat is gewoon een subgenre binnen de rock (en is eigenlijk gewoon een journalistenverzinsel om Duitse experimentele muziek van eind jaren '60/begin jaren '70 mee te duiden, net als men dat in de jaren '90 met britpop deed). Electronic, jazz, wereld, punk, blues, country en ska bestaan hier al als afzonderlijke genres.

Latin vind ik trouwens wel een goede suggestie. Dat "overstijgt" m.i. net als ambient en industrial de huidige genreindeling.

Krautrock is inderdaad een journalistenverzinsel,maar jah iedereen gebruikt het wel.
Maar goed ben er niet zo verbaasd over eigenlijk.

Deze topic sucks!

sxesven
Noise natuurlijk. Er is momenteel geen enkele manier om deze a-muzikale herrie goed in te delen, anders dan onder het nauwelijks toereikende avant-garde/electronic. Avant-garde is het immers allang niet meer, maar enkel electronic als genre zou al helemaal zoiets zijn; bovendien is er genoeg noise die zonder electronische middelen gemaakt wordt. Misschien zou het onder 'non-music' gegooid kunnen worden zodat field recordings e.d. ook in die hoek geplaatst kunnen worden.

In ieder geval, noise dus, het grootste gemis wat mij betreft!

Persoonlijk ben ik meer voor de "tagging" van genres. Geen onderverdelingen dus, maar keywords die de richting van de muziek binnen een genre aanduiden.

Nieuwe verzamelnamen zoals industrial maken het alleen maar nodeloos complexer denk ik. Sowieso geen al te groot genre (in vergelijking met andere subgenres) en wat het nut is om Gridlock en Nine Inch Nails onder één genre te duwen is mij allesbehalve duidelijk. Zeker wanneer de nieuwe genres crossgenreverzamelingen zijn, wordt het een boeltje.

Kan je ook hardcore aanmaken en daaronder de punk/hip-hop/electronic/dance subgenres gaan stoppen.

titan (crew)
De grootte van het genre lijkt me niet van belang (dan kun je ska net zo goed ook afschaffen). Waarom denk je dat Gridlock en Nine inch nails onder één genre komen? Gridlock is gewoon electronic en zal daar ook wel blijven.

Je moet eens kijken wat voor compleet uiteenlopende dingen onder pop staan, zoiets blijf je altijd houden met de grove indeling die hier gehanteerd wordt. Het doet zich dus niet alleen voor bij crossgenreverzamelingen. Hardcore is (uiteraard) geen genre (maar dat vind je volgens mij zelf ook wel).

Dan zal ik ook maar niet over disco beginnen dan (vind het persoonlijk geen pan dat artiesten als Donna Summer bv. onder dance staan , ik versta onder dance toch wel iets anders).

titan schreef:
Waarom denk je dat Gridlock en Nine inch nails onder één genre komen?

Omdat ze dus beiden onder Industrial vallen ?

En een aanduiding als industrial verschilt volgens mij weinig van hardcore. Het is een aanduiding die in meerdere genres voorkomt op basis van enkele criteria, maar de muziek die daaruit voorkomt is verschillend genoeg om gescheiden te houden.

Nieuwe crossgenres maakt de hoop alleen maar ingewikkelder, terwijl een beperkte maar volledige lijst aan tags voor heel wat opklaring zou kunnen zorgen.

fredpit
Onderhond schreef:
(quote)

Omdat ze dus beiden onder Industrial vallen ?

En een aanduiding als industrial verschilt volgens mij weinig van hardcore. Het is een aanduiding die in meerdere genres voorkomt op basis van enkele criteria, maar de muziek die daaruit voorkomt is verschillend genoeg om gescheiden te houden.

Nieuwe crossgenres maakt de hoop alleen maar ingewikkelder, terwijl een beperkte maar volledige lijst aan tags voor heel wat opklaring zou kunnen zorgen.

Dit is het "nieuwe genre' topic...Daar is het de bedoeling dat we het over nieuwe genres hebben.

Dus niet over tags.

Ik heb het over het nut van eventuele nieuwe genres, welke problemen ik voorzie en welke (betere) alternatieven ik daarvoor zie.

Dus zeker relevant voor de discussie.

fredpit
Onderhond schreef:
Ik heb het over het nut van eventuele nieuwe genres, welke problemen ik voorzie en welke (betere) alternatieven ik daarvoor zie.

Dus zeker relevant voor de discussie.

en wat vind je dan van Ambient en Latin als nieuwe genres.

Ik denk dat er aardig wat mensen specifiek naar die twwe genres zoeken

Ook in overige media zijn het gangbare termen om een stijl/sfeer/invloeden aan te duiden

Ambient vind ik ergens nog kunnen aangezien de lijn tussen rock/electronic daar toch al erg klein is. Als niet muzikant weet ik ook dikwijls niet of het nu gewoon enorme uitgerekte gitaarklanken zijn of electronisch vervaardigd spul.

In gevallen waar het crossgenre element dus niet zoveel verschil maakt is het misschien een oplossing, wat Latin betreft lijkt mij dat al niet zozeer het geval meer.

Los daarvan vind ik dit nog steeds geen solide oplossing, die minstens zoveel verwarring als duidelijkheid kan scheppen. Want een genre als Ambient is steeds inherent te verbinden aan rock of electronic. Waaronder albums met enkel de genreaanduiding "ambient" dan ondervallen heeft iedereen het raden naar.

fredpit
Behoorlijk wat Latin heeft helemaal geen "crossgenre"elementen.

Samba, Marengue, Salsa etc zijn allemaal genres die specifiek hun roots hebben in Zuid Amerika. Daarnaast kent dit genre specifiek instrument gebruik en jaja....zang/taal. Ook geografisch gezien lijkt me dit genre makkelijk te duiden.

Tevens denk ik dat het gezien het consumenten gerichte karakter van mume niet verkeerd zou zijn een veelgebruikte term als Latin ook op deze site te gebruiken.

Ik vind Ambient nog steeds een beetje vage term...is New Age niet een meer gangbare term? of is er mischien een andere naam die het totaalplaatje bereikt.

Ambient is wat mij betreft een subgenre van Rock en een subgenre van Electronic die elkaar heel nauw treffen.

Het probleem met ambient is een beetje dat als je het ofwel _altijd_ mixed met andere genres zoals rock of electronic, ofwel het _nooit_ mixt met genres als rock of electronic.

Wat Latin betreft zal jij wel beter op de hoogte zijn. Ik denk dat wanneer een er een nieuw genre ingevoerd wordt dat vooral op zichzelf moet kunnen staan zonder extra uitbreiding van andere genres, en dan wanneer het genre uitgebreid wordt, dat een serieuze meerwaarde moet geven. Bij Ambient en Industrial is dat niet echt het geval. Bij Latin misschien wel, maar daar ben ik zeker niet de persoon voor om over te oordelen.

neo
fredpit schreef:
Samba, Marengue, Salsa etc zijn allemaal genres die specifiek hun roots hebben in Zuid Amerika. Daarnaast kent dit genre specifiek instrument gebruik en jaja....zang/taal. Ook geografisch gezien lijkt me dit genre makkelijk te duiden.

En sluiten perfect aan bij de definitie van wat wereldmuziek is. Ik vind het een nogal onnodig genre.

titan (crew)
Ambient en industrial hebben volgens mij wel een meerwaarde. Ambient is onderhand boven de conventionele genres uitgegroeid en verdiend daarom m.i. zijn eigen genre. Industrial is een verzamelterm voor heftig ritmische muziek die wordt gekenmerkt door monotomie en geluidsexperimenten en is m.i. ook genreoverstijgend. Hardcore is veel meer een algemene verzamelnaam dan industrial.

Met tags zal alleen maar een grotere versnippering ontstaan. Rock en electronic bijvoorbeeld kun je in tientallen subgenres onderverdelen. Dat is dus geen goed alternatief want dan schieten we denk ik het doel een beetje voorbij. Ik zie hierbij ook veel praktische bezwaren. Ambient is trouwens zeker niet hetzelfde als new age. New age is een onderdeel van ambient (niet een synoniem). Als je vindt dat alleen ambient een te vage omschrijving is kun je er natuurlijk altijd nog een tweede genre bijzetten.

Ik zou dan vooral (modern)klassiek als nieuw genre op de site willen zetten. Dat staat op zichzelf en is nu lastig te plaatsen. Ik denk aan Craig Armstrong (reguliere albums die als genre score hebben), de nieuwste van Sting (roots), Philip Glass (avant-garde) en sommige platen van Rachel's (rock).
Die zouden moeiteloos zonder verdere toevoegingen in die categorie geschaard kunnen worden.

neo
Maar die van Craig zijn ook wel degelijk score, maar ook modern klassiek en pop. Kan je per geval uitleggen hoe het zit. Ik denk dat modern klassiek, net zoals klassiek, moeilijk te hanteren is. Want onder de term vallen ook componisten van tientallen jaren terug, die werken schreven waar talloze uitvoeringen van zijn. Daar zit het probleem.

Industrial is een verzamelterm voor heftig ritmische muziek die wordt gekenmerkt door monotomie en geluidsexperimenten en is m.i. ook genreoverstijgend. Ik zie niet in wat Gridlock daaronder te zoeken heeft

Heeft heel veel te maken met het wat eerdere werk van Gridlock, hoewel ook albums als Trace nog steeds als IDM/Industrial aangeduid worden. Je kan zeggen wat je wil maar Gridlock staat binnen het electronic wereldje te boek als industrial.

Blijft mijn vraag nog wat je met een genre als ambient wil doen ? Geen mix met andere genres toestaan, altijd een mix met andere genres afdwingen of er één grote soep van maken ?

Met tags ontstaat geen versnippering omdat de indeling an sich niet veranderd. Een tag is enkel een verduidelijking. Zaken als toplijstjes ed zou ik zeker niet op basis van tags maken, al kan het bij een zoekopdracht bijv wel een meerwaarde hebben.

titan (crew)
Ik ben er in zijn algemeenheid voorstander van om meerdere genres te gebruiken indien nodig voor een betere verduidelijking. Ambient die raakvlakken heeft met rock wordt dan ambient/rock.

Ik zie met tags vooral praktische problemen. Natuurlijk is het handiger voor de gebruiker, maar het is een immens karwei om dat bij 90.000 albums te gaan veranderen. Daarnaast krijg je dan ook veel meer discussie over welke tag bij een bepaald album hoort. Met een beperkt aantal genres heb je dat niet (althans, veel minder).

Ik zie ook niet het probleem van Gridlock en Nine inch nails onder hetzelfde (tweede) genre. Als ik naar de top 50 rock of pop kijk zie ik ook zeer uiteenlopende muziek staan.

Ambient die raakvlakken heeft met rock wordt dan ambient/rock.

Dat begrijp ik, maar ambient heeft altijd raakvlakken met een ander genre, waardoor de aanduiding "ambient" an sich waardeloos wordt. Dan zit je dus met een genre dat op zich geen inhoudt heeft, wat volgens mij niet de bedoeling kan zijn.

Bij tags zullen er inderdaad meer discussies opduiken rond genre aanduidingen (wat je op een site als discogs ook wel merkt) maar je maakt subgenres in ieder geval niet belangrijker dan ze zijn.

Als ik naar de top 50 rock of pop kijk zie ik ook zeer uiteenlopende muziek staan.

Ik zie onder elk genre uiteenlopende muziek staan. Vind het al een potje genoeg nu.

Hoe meer genres des te groter het probleem!

Er is dus maar één echte oplossing voor jullie probleem: minder genres.

titan (crew)
Onderhond schreef:

Dat begrijp ik, maar ambient heeft altijd raakvlakken met een ander genre, waardoor de aanduiding "ambient" an sich waardeloos wordt. Dan zit je dus met een genre dat op zich geen inhoudt heeft, wat volgens mij niet de bedoeling kan zijn.

Omdat ambient best wel een groot genre is en nu heel versnipperd voorkomt op de site is het handig om hiervoor een apart genre te maken. Nu kun je het niet echt vinden. Om die reden hebben we ook ooit folk ingevoerd. Ambient staat genoeg op zichzelf om er een apart genre voor in te voeren. Punk heeft ook altijd raakvlakken met rock, ook maar in de ban doen dan?

titan schreef:
Punk heeft ook altijd raakvlakken met rock, ook maar in de ban doen dan?

Direct doen!

Zoals jij het omschrijft is punk dan anders omdat het altijd een raakvlak heeft met 1 bepaald genre. Wat bij ambient dus niet heeft. Het heeft altijd een raakvlak met een ander genre, maar dat ander genre kan vanalles zijn.

Wat mij betreft kan punk trouwens gewoon onder rock, gezien de regels betreft andere genres.

Ik vind ambient trouwens niet eens zo'n groot genre. Het kent een grote populariteit op deze site, dat wel.

KSPR
Zou je niet beter een groot genre een eigen forum kunnen geven?

fredpit
neo schreef:
(quote)

En sluiten perfect aan bij de definitie van wat wereldmuziek is. Ik vind het een nogal onnodig genre.

Dus dit is volgens u een afdoende reden om een genre als Latin als niet relevant te zien...geen geweldige argumentatie

Geef dan maar eens een definitie van wereldmuziek....waarom is reggea dan geen wereldmuziek? Latin heeft specifieke kenmerken..de meeste beter gesorteerde speciaalzaken hebben een vak zuid-amerika/latin etcetc.

Je gaat ook nog eens klakkeloos voorbij aan een aantal andere argumenten zoals de vele liefhebbers van het genre en het feit dat het in andere media wel als genre wordt gezien.

Zijn er mischien ook nog mensen die het wel een goed idee vinden om Latin als genre toe te voegen?

Sietse
Als je latin apart gaat doen moet je ook raga apart nemen en rai en gamalan etc.

Verder ben ik het deels met Onderhond eens. Ik heb al eens eerder een gehele uitleg gegeeft over hoe met subgenres om te gaan en deze toe te passen (en ook nu wil ik graag Discogs nog eens aanhalen als goed voorbeeld)

Verder mogen van mij er uiteraard ook wel wat genres bij. Tuurlijk ben ik uit eigenbelang voor ambient, maar naast het eigenbelang ben ik er ook voor omdat het gewoon "niet electronisch is" en ook gewoon "geen gitaar muziek is". Ambient kan gemaakt worden met alles.

De term Non-music van Sven kan ik me voorstellen, maar toch ben ik het daar niet mee eens. Noise past wel degelijk bij avant-garde zowel met toevoeging electronica als rock en voor field-recordings is het niet echt nodig is als je ambient hebt, want in principe is het genre field recordings een subgenre van ambient.

fredpit
Sietse schreef:
Als je latin apart gaat doen moet je ook raga apart nemen en rai en gamalan etc.

hoezo?

Latin is geen subgenre. latin is een evenals rock of pop of jazz of dance een duidelijk begrip. Muziek met zuid-amerikaanse ritmes en taal..ontstaan en ontwikkeld op, of met invloeden van dat continent.

sxesven
Sietse schreef:
De term Non-music van Sven kan ik me voorstellen, maar toch ben ik het daar niet mee eens. Noise past wel degelijk bij avant-garde zowel met toevoeging electronica als rock

Zo doe ik dat tegenwoordig nog vaak inderdaad, maar avant-garde vind ik nauwelijks de lading (meer) dekken voor wat al lang niet avant-garde meer is. Het zou haast suggereren dat platen van eender welke noise act nog grensverleggend en groundbreaking zijn, en hoezeer ik ook van noise hou, vernieuwend en grensverleggend is het vaak toch niet te noemen. Dan krijg je dus puur de indeling electronic (eventueel met de nodige toevoegingen), maar die vind ik persoonlijk dus niet echt ok. Het feit dat noise veelal puur non-muzikaal is is toch wel een belangrijke eigenschap die je gewoon niet kunt aanduiden. Daarom dus: non-music graag!

en voor field-recordings is het niet echt nodig is als je ambient hebt, want in principe is het genre field recordings een subgenre van ambient.

Enigszins mee eens inderdaad, maar in de huidige indeling (excluis ambient) gaat het dus vaak weer onder een grotere noemer, die doorgaans dan maar electronica is (want wat zijn de andere keuzes), terwijl er aan hardcore field recordings natuurlijk geen electronica aan te pas komt... (althans, bij het creëren van de geluiden). Bij bewerkte field recordings (Mizutani's Bird Songs, Geir Jenssen's Cho Oyu, Jeph Jerman's Second Attention) is dat nog wel gerechtvaardigd, maar bij iets als Mizutani's Scenery of the Border totaal niet. Daarom nogmaals: non-music graag!

Ambient en Noise/Non-Music lijken mij erg welkome uitbreidingen van de genrelijst.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:54 uur

geplaatst: vandaag om 02:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.