MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Nieuwe genres?

zoeken in:
Ik vind het genre 'Wereld' vrij vreemd, omdat in principe elke muziek 'Wereld' is. 'Wereldmuziek' bestaat niet, eigenlijk.

Dus kan daarvoor in de plaats beter de onderverdelingen Latin(wat een specifiek werelddeel aangeeft), Afrobeat, Balkan, etc.(ik heb te weinig verstand van niet-Westerse muziek om voor elk werelddeel een eigen muziekgenre neer te zetten).

Het komt er in elk geval op neer dat ik het bizar vindt dat Kocani Orkestar, Toumani Diabate en Amalia Rodriguez onder hetzelfde genre vallen.

Ik begrijp dat er niet voor elk land een apart muziekgenre hoeft te bestaan, maar in elk geval voor een iets grotere regio. Dus Latin dan voor Zuid-Amerika bijvoorbeeld. Of maak van 'Wereld', het genre 'Niet-Westers'.

titan (crew)
levenvergeten schreef:
Of maak van 'Wereld', het genre 'Niet-Westers'.

Dan verander je dus alleen de naam en blijven de door jou geschetste problemen gewoon bestaan. Iedereen weet wel wat er met wereldmuziek bedoeld wordt, dus dat hoeft m.i. niet veranderd te worden.

Klopt, maar dan maak je in elk geval niet de fout dat Europese muziek geen wereldmuziek zou zijn(is het wel, elke muziek is van de wereld). Daarom hebben ze bij discogs ook die genre-aanduiding niet bijvoorbeeld.

titan (crew)
In onze Westerse wereld is dat anders wel wat onder wereldmuziek wordt verstaan. Discogs opereert wereldwijd, dus kan ik me voorstellen dat zij het anders oplossen.

Het is inderdaad maar een kwestie van etiket-plakken, echter zou ik het wel goed vinden als het zo zou gaan.

De rest van mijn punt is belangrijker.

levenvergeten schreef:
Of maak van 'Wereld', het genre 'Niet-Westers'.

Haha, dan doe je toch precies hetzelfde? "Westers" is immers net als "wereldmuziek" een term geheel vanuit "ons" eigen perspectief en in principe totaal onlogisch voor andere werelddelen. Al is de betekenis van beiden helemaal los komen te staan van de letterlijke betekenis. M.a.w., om dezelfde redenen als jij niet-westers acceptabel acht, mag je ook wereldmuziek in deze context gebruiken.

Maar zodra jullie consensus hebben bereikt (over dit, sorry dat ik het zeg, nogal triviale onderwerp) dan gaat Jordy daar iets mee doen? Of is dat van latere zorg?

titan (crew)
Ik heb niet de illusie dat we hierover consensus zullen bereiken en vraag me af of Jordy hier wel aan wil, maar als er veel animo is voor bepaalde nieuwe genres lijkt het me niet dat hij daar helemaal ongevoelig voor is (dat is met folk tenslotte ook gelukt).

We hebben hier al zowiezo de optie om een genre te veranderen,dus als iemand op een album ziet die hij heeft toegevoegd dat het niet in orde is,kan die dat zowiezo veranderen.
Of dat met alle platen zo zou gaan is dan natuurlijk nog maar de vraag.

Reken er maar niet op. Ik kom nog steed wel 's dance-platen tegen die als 'electronic' op de site staan, terwijl 'dance' als genre hier al zeker een jaar (of 2?) geleden is ingevoerd.

Wat de discussie verder betreft... heb ik geen uitgesproken mening.

Zelf vind ik het wel altijd vreemd om zowel industrialplaten als bv. een album van LCD Soundsystem als rock/dance of rock/electronic aan te duidelijk, terwijl het in mijn ogen compleet verschillende muziek is.

Het zetten van 'tags' lijkt me dan ook wel wat, maar dan moeten er daar ook niet te veel van zijn.

Ik dacht trouwens dat er al een topic over de 'genre-indeling' was, maar ik kan hem zo 1-2-3 niet vinden. Er is al wel een topic over tagging.

titan (crew)
herman schreef:
Ik kom nog steed wel 's dance-platen tegen die als 'electronic' op de site staan, terwijl 'dance' als genre hier al zeker een jaar (of 2?) geleden is ingevoerd.

Dat was toch andersom? We hadden eerst alleen dance en daarna is op veler verzoek electronic erbij gekomen, omdat dance als een te ruim begrip werd ervaren. Daarna is alleen folk nog erbij gekomen.

Sietse
ok, om dan nog eens verder terug te komen op die tags...

iedereen denkt dat het zoveel werk is, maar dat is het volgens mij helemaal niet.
Tags moet je als extra toevoeging zien waar nodig, maar NIET als verplichting, dus ook niet ieder album zal aangepast hoeven worden.

Ik denk dat het vrij duidelijk mag zijn als Dr. Dre onder rap staat, ik denk echt niet dat door Ganster ofzo bij hoeft te staan...om een voorbeeld te geven.

Als ik zo vrij mag zijn een quote van jou op moviemeter te gebruiken (in het topic verkeerde genre-aanduiding over vermelding van sub-genres bij films)

Het voorgestelde idee was daar dan ook wat anders. Daar zouden hoofdgenres gedegradeerd worden tot subgenres bij een bepaalde film, waardoor de impact per film veel groter is.

Zoals Sietse als zegt zijn tags maar toevoegingen die de hoofdgenres verduidelijken. Ze geven enkel meer informatie over het subgenre, in plaats van de hoofdcategorisering scheef te leggen.

Sowieso liggen genre indelingen in de muziekwereld anders dan in de filmwereld en zijn ook de zoeknoden van gebruikers net wat anders (ik denk dat er in één miniscuul muzikaal subgenre ongeveer evenveel releases zijn dan film in een heel jaar).

titan schreef:
(quote)

Dat was toch andersom? We hadden eerst alleen dance en daarna is op veler verzoek electronic erbij gekomen, omdat dance als een te ruim begrip werd ervaren.

Klopt, het is inderdaad andersom.

Niet waar. Alle danceplaten zijn op een gegeven moment omgezet in 'electronic', omdat mensen het natuurlijk vreemd vonden dat zoiets als "Selected Ambient Works II" onder dance kwam te staan.

Later is dance er opnieuw bij gekomen, omdat men het nu weer vreemd vond dat dingen als Chic en Crazy Frog onder electronic stonden.

bubbachups schreef:
(quote)

Haha, dan doe je toch precies hetzelfde? "Westers" is immers net als "wereldmuziek" een term geheel vanuit "ons" eigen perspectief en in principe totaal onlogisch voor andere werelddelen.

Nee, want Ierse folk heeft in principe dezelfde kenmerken als wat we hier 'wereld' noemen(het feit dat het specifiek aan een land, streek, regio toebehoort), maar wordt hier toch niet onder 'wereld' geschaard, omdat het westers is.

Niet-westers is dan dus muziek die een niet-westerse oorsprong kent.

Ik hoop dat mijn punt in elk geval duidelijk is, ik hoef het niet meer zo nodig te veranderen als er zoveel tegenstand is.

fredpit
In plaats van melden waar we het niet mee eens zijn, en doorgaan over tags (waar je wellicht een ander topic voor zou kunnen openen..) lijkt het me constructiever te melden welke genres (dus geen tags) eventueel wel een waardevolle toevoegeing zouden kunnen zijn.
Daar is dit topic nml voor geopend...nu lijkt het initiatief te verzanden in een discussie die buiten het topiconderwerp valt (nml nieuwe genres?)

dus... we waren zover dat de volgende genres wellicht en positieve toevoeging zouden kunnen betekenen

- ambient (ambient/new age)
- latin
- gospel
- singer/songwriter
- nonmusic/noise

vergeeet ik nog iets? uw mening graag...

Sietse
FF deze niet vergeten heh.
- Raga
- Qawwali
- Maharashtra
- Raï
- Maqam
- Gamelan

levenvergeten schreef:

Nee, want Ierse folk heeft in principe dezelfde kenmerken als wat we hier 'wereld' noemen(het feit dat het specifiek aan een land, streek, regio toebehoort), maar wordt hier toch niet onder 'wereld' geschaard, omdat het westers is.

Het wordt niet onder wereld geschaard omdat het folk is lijkt me.

Spoken word als genre is misschien ook een ideetje.

Sietse
ik vergat nog enkele van de belangrijkste vormen van West Afrikaanse muziek: Mande en mbalax

fredpit
Sietse schreef:
FF deze niet vergeten heh.
- Raga
- Qawwali
- Maharashtra
- Raï
- Maqam
- Gamelan

Dat zijn nogal wat subgenres Sietse....daar hebben ze vast en zeker een paraplugenre voor...wereldmuziek mischien?

Sietse
Kijk en daar ga je. Voor Latin wat bij de wereldmuziek wordt gerekend wil je een apart genre, voor andere grote genre's die onder wereldmuziek worden gerekend wil je dat niet. Is dat niet heel erg krom?

Ben ik het mee eens, meer genres zou eigenlijk niet zoveel toevoegen, dan kun je alles wel uitsplitsen, dan krijg je op een gegeven moment ook dat mensen Dance willen uitsplitsen in 1000 verschillende genres.

Tags bij een genre, indien het op een duidelijke en nette manier gebeurt, hebben denk ik wel toegevoegde waarde, niet direct om toplijsten mee te maken o.i.d., maar om persoonlijk te kunnen beoordelen of iets in je richting ligt of niet.

Sietse
The Scientist schreef:
maar om persoonlijk te kunnen beoordelen of iets in je richting ligt of niet.

We bedoelen (althans ik) niet tags zoals op last.fm. Maar subgenre's zoals op discogs.com, dus enkele vast gestelde sub-genre's die veel kunnen verduidelijken.

Als voorbeeld:

Rock met als sub-genres punk, metal, hardrock, indie, post-rock, ambient
Electronic met als sub-genre techno, idm, dnb, ambient, glitch
om gewoon eens wat te noemen

Maar ligt het aan mij of heeft dan het 'hoofdgenre' erg weinig nut meer?

Ik ben zelf ook voor een beperkt aantal hoofdgenres, die onderverdeeld zijn in subgenres. Op dit moment hebben bijvoorbeeld punk en metal een eigen genre-aanduiding, terwijl het gewoon subgenres van rock zijn.

Wereldmuziek kun je bijvoorbeeld uitsplitsen in de genres die Sietse aangeeft, en zo krijgt latin ook een plekje op MuMe.

Ik denk niet dat dit ten koste gaat van de hoofdgenres, Jelle. Het hoofdgenre dient als een soort paraplu, waar verwante subgenres onder gehangen worden. Het geeft al een duidelijke richting aan, die door de subgenres nog eens wordt verduidelijkt.

fredpit
Sietse schreef:
Kijk en daar ga je. Voor Latin wat bij de wereldmuziek wordt gerekend wil je een apart genre, voor andere grote genre's die onder wereldmuziek worden gerekend wil je dat niet. Is dat niet heel erg krom?

onder jouw subgenres valt weinig andere muziek te zetten...daarmee zijn het geen hoofd genres. Tevens kunnen ze niet tussen wal en schip belanden. het is allemaal wereldmuziek (wat zoiezo een ongekend "luie" term is) of als je wilt roots.

Latin of de muziek die daar onder valt (met zijn eigen kenmerken) zie je nu op deze site onder allerlei genres van jazz tot dance en van electronic tot roots...al deze albums hebben de specifieke latijns amerikaanse ritmes die algemeen bekend staan als latin.

Zal ik nu even een paar paginas (allmusic RYM) linken waar op te lezen valt wat er allemaal onder latin valt? (ongeveer 150 subgenres) dat alleen zou al genoeg reden moeten zijn voor een eigen genrevermelding naast dat het al (voor de driehondertste keer..beetje overdreven) een algemeen aanvaardt genre is (zie discogs en honderden overige sites, media, blablaetcetc.

de term wereldmuziek is in de jaren 70 bedacht voor allerlei roots/folkmuziek die buiten de westeuropese, amerikaanse en... (jaja) latijnsamerikaanse muziek vielen..de reden waarom hier op mume nog geen latin genre is mij ook niet duidelijk, maar waarschijnlijk een gebrek aan specifieke kennis bij de users en het al eerder genoemde "wie de grootste mond heeft krijgt zijn zin" o.i.d.

Waarom ben jij eigenlijk zo fel tegen? Eerst kom je met sugesties, ik geef antwoord, en dan blijkt het geheel niets meer dan een soort van rancuneuse "val" te zijn....

fredpit
Sietse schreef:
(quote)

We bedoelen (althans ik) niet tags zoals op last.fm. Maar subgenre's zoals op discogs.com, dus enkele vast gestelde sub-genre's die veel kunnen verduidelijken.

en op discogs staat latin....

Maar als ik (en ik denk ook veel anderen) een album met als subgenre metal zien staan dan zegt het echt helemaal niks meer dat er rock als 'hoofdgenre' staat, dus waarom zou je dat er uberhaupt nog bijzetten (ook op discogs vind ik dat vrij overbodig)

fredpit
sxesven schreef:
Net als noise/non-music dus. Maar soit.

(quote)

De hoofdindeling van Discogs is als volgt:

• Electronic
• Hip Hop
• Rock
• Funk / Soul
• Pop
• Jazz
• Reggae
• Latin
• Non-Music
• Blues

Grappig genoeg overigens zowel Latin als Non-Music als hoofdgenre.

erg grappig ja

Sietse
Cygnus schreef:

Ik denk niet dat dit ten koste gaat van de hoofdgenres, Jelle. Het hoofdgenre dient als een soort paraplu, waar verwante subgenres onder gehangen worden. Het geeft al een duidelijke richting aan, die door de subgenres nog eens wordt verduidelijkt.

precies

Gast
geplaatst: vandaag om 12:08 uur

geplaatst: vandaag om 12:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.