De Site / Algemeen / Nieuwe genres?
zoeken in:
0
Harco
geplaatst: 1 april 2011, 12:54 uur
Hardcore heb ik, volgens mij, altijd gelabeld als metal/punk. Op bepaalde uitzonderingen na, zoals Omission.
0
geplaatst: 1 april 2011, 16:20 uur
Idem, doe ik ook. Met momenten wissel ik zelfs de volgorde af, naargelang een band meer old school hardcore is of meer beatdown/moshcore. Want het is te metal om punk te zijn en te punk om metal te zijn.
0
geplaatst: 5 april 2011, 20:52 uur
jasper1991 schreef:
Wat mij betreft mag Metal opgedeeld worden in meerdere stijlen. Ik moet voortdurend doorzoeken op last.fm/wikipedia wat de band in kwestie nou daadwerkelijk voor muziek maakt.
Wat mij betreft mag Metal opgedeeld worden in meerdere stijlen. Ik moet voortdurend doorzoeken op last.fm/wikipedia wat de band in kwestie nou daadwerkelijk voor muziek maakt.
Da's precies de reden dat die links bij de albums staan.
Als we de genres zo gaan opdelen, halen we ons alleen maar tienduizenden correcties op de hals. Lijkt me geen wenselijke situatie.
0
Meneer Bungel
geplaatst: 15 januari 2012, 19:27 uur
Is dit de plek om aan te voeren dat alle Mr. Bungle titels eigenlijk de genres Avant-Garde + nog één (rock dan wel metal) behoren te hebben? Rock alleen lijkt me in ieder geval zeer beperkt.
0
geplaatst: 15 januari 2012, 19:50 uur
Dat kun je zelf ook corrigeren door bij de betreffende albums op het 'corrigeer'-tabblad te klikken en de genres aan te passen.
0
Meneer Bungel
geplaatst: 15 januari 2012, 20:10 uur
Dat weet ik, maar het leek me handig even te checken of er voldoende animo voor is voordat ik zes zinloze correcties instuur.
0
geplaatst: 15 januari 2012, 20:23 uur
Ah, op die fiets. Ik zou die opmerking even plaatsen bij één van de albums zelf, als je dat nog niet gedaan hebt.
0
geplaatst: 26 februari 2012, 18:07 uur
In De Site > Algemeen > Wat mis je op MusicMeter?:
1. Voorstel:
Ik mis het genre AMUSEMENT.
Ik kan met de beste wil van de wereld Andre van Duin, James Last, de Tiroler Jodelaars,
Dana Winner, Dennie Christian en andere carnavalskrakers, rock, pop, folk of punk noemen.
2. Oude koeien die nog in de gracht blijven zitten.
Wat is trouwens het exacte verschil tussen folk, wereldmuziek, country en roots?
Ik zie namelijk veel raakvlakken,
terwijl een hele boel verschillende zaken op één hoopje worden gegooid.
Er is punk, er is rock en er is metal.
Er is reggae en er is ska.
Er is R&B en er soul.
Er is dance en er is electronic.
Er zijn dus nuances mogelijk op MusicMeter.
En al de rest is pop? Toch wel heel kort door de bocht.
Een onderscheid tussen pop en amusement zou een begin kunnen zijn.
1. Voorstel:
Ik mis het genre AMUSEMENT.
Ik kan met de beste wil van de wereld Andre van Duin, James Last, de Tiroler Jodelaars,
Dana Winner, Dennie Christian en andere carnavalskrakers, rock, pop, folk of punk noemen.
2. Oude koeien die nog in de gracht blijven zitten.
Wat is trouwens het exacte verschil tussen folk, wereldmuziek, country en roots?
Ik zie namelijk veel raakvlakken,
terwijl een hele boel verschillende zaken op één hoopje worden gegooid.
Er is punk, er is rock en er is metal.
Er is reggae en er is ska.
Er is R&B en er soul.
Er is dance en er is electronic.
Er zijn dus nuances mogelijk op MusicMeter.
En al de rest is pop? Toch wel heel kort door de bocht.
Een onderscheid tussen pop en amusement zou een begin kunnen zijn.
0
geplaatst: 26 februari 2012, 18:09 uur
En noise, screamo, dat gedoe rondom 'avant-garde'... Zo zijn er meer genreaanduidingen die niet helemaal kloppen. Dat zie ik eigenlijk niet veranderen in de nabije toekomst.
0
geplaatst: 26 februari 2012, 18:38 uur
Ja, zo kan je je wat makkelijker voorstellen wat je te wachten staat. Want zowel de hedendaagse klassieke muziek van Nils Frahm als de krautrock van Can staat hier allebei onder Avant-Garde.
0
geplaatst: 26 februari 2012, 18:39 uur
Als Frahm klassiek is mag het überhaupt niet op MusicMeter. Volgens last.fm is het ook meer neoklassieke ambient, net zoals je in metal hebt.
Avant-Garde en Pop zie ik niet echt als genres, maar ieder genre kan een zekere mate van die twee in zich dragen.
Avant-Garde en Pop zie ik niet echt als genres, maar ieder genre kan een zekere mate van die twee in zich dragen.
0
geplaatst: 26 februari 2012, 18:46 uur
Er is zat muziek die echt 'pop' is anders, hoor. Avant-garde is eigenlijk geen genre, nee.
0
geplaatst: 26 februari 2012, 18:51 uur
Ik denk dat veel pop bij een ander genre rustig terecht kan. Roots vind ik ook een onnodige en inconsequente specificatie trouwens.
0
geplaatst: 26 februari 2012, 18:53 uur
Pop staat volgens mij voor 'populaire muziek'. Tsja, wat noem je dan pop. Ik heb altijd wel over pop en poppy. Maar eigenlijk is het inderdaad niet echt een genre.
Het idee van jou, Niels, vind ik een erg sterk idee. Zelf heb ik ook al eens overweegt het hier te plaatsen. En het hoeft inderdaad niet groot te zijn. Maar het is wel leuk om je even voor te stellen op je profiel en de muziek en bijv. topics die je volgt te noemen.
Het idee van jou, Niels, vind ik een erg sterk idee. Zelf heb ik ook al eens overweegt het hier te plaatsen. En het hoeft inderdaad niet groot te zijn. Maar het is wel leuk om je even voor te stellen op je profiel en de muziek en bijv. topics die je volgt te noemen.
0
geplaatst: 26 februari 2012, 20:35 uur
Ik zie dat ik hier genoemd wordt in de discussie. Het is waar, ik beken, ik luister heel veel metal. Maar tot nu toe is er geen enkele plaat bij die het volgens mij verdient in de top 10 te staan. Ik luister ook veel jazz, en daar staat er ook geen enkele van in de top 10. Dat heb je nu eenmaal als je heel veel genres exploreert, denk ik. Je moet keuzes maken, en dat is niet altijd even makkelijk. Veel mensen opteren voor één album per artiest in hun top 10, maar ik niet. Ik vind beide Dylanplaten gewoonweg te goed om uit m'n top 10 te laten.
Een top 50 lijkt me wat te veel, en zoals al wordt aangegeven door herman denk ik, het is niet echt interessant om weten welke nu precies op 43 en welke op 44 staat. Al is het in een bepaald opzicht natuurlijk weer wel interessant, voor lijstjesfreaks en dergelijke. Ik zou het gewoon laten zoals het is. De mogelijkheden van het userprofiel hier vind ik wel goed. Op LastFM kan je bijvoorbeeld wel wat over jezelf typen, maar daar heb ik ook gewoon een top 30 ingevoerd (die al niet echt meer up-to-date is, dus dat moet ik binnenkort maar eens wijzigen).
Een top 50 lijkt me wat te veel, en zoals al wordt aangegeven door herman denk ik, het is niet echt interessant om weten welke nu precies op 43 en welke op 44 staat. Al is het in een bepaald opzicht natuurlijk weer wel interessant, voor lijstjesfreaks en dergelijke. Ik zou het gewoon laten zoals het is. De mogelijkheden van het userprofiel hier vind ik wel goed. Op LastFM kan je bijvoorbeeld wel wat over jezelf typen, maar daar heb ik ook gewoon een top 30 ingevoerd (die al niet echt meer up-to-date is, dus dat moet ik binnenkort maar eens wijzigen).
0
geplaatst: 26 februari 2012, 23:54 uur
Wel, "amusement" zie ik als genre-aanduiding wel in bibliotheken (discotheken).
Daarom vroeg ik me af waarom het op MusicMeter ontbreekt. Het zou er in ieder geval
voor kunnen zorgen dat alle lichte muziekjes wat onderscheiden worden van de popmuziek.
Zo kan je specifiëren of artiest X ofwel een punk of een metalvariant brengt (twee genres op de site).
Maar het verschil tussen James Last en Depeche Mode hoeft niet zo: we noemen het gewoon pop.
Daar hoef je echt maar één kleine teen voor te hebben om te beseffen dat zoiets niet helemaal pluis is.
Daarom vroeg ik me af waarom het op MusicMeter ontbreekt. Het zou er in ieder geval
voor kunnen zorgen dat alle lichte muziekjes wat onderscheiden worden van de popmuziek.
Zo kan je specifiëren of artiest X ofwel een punk of een metalvariant brengt (twee genres op de site).
Maar het verschil tussen James Last en Depeche Mode hoeft niet zo: we noemen het gewoon pop.
Daar hoef je echt maar één kleine teen voor te hebben om te beseffen dat zoiets niet helemaal pluis is.
0
geplaatst: 26 februari 2012, 23:59 uur
dazzler schreef:
Het zou er in ieder geval voor kunnen zorgen dat alle lichte muziekjes wat onderscheiden worden van de popmuziek.
Het zou er in ieder geval voor kunnen zorgen dat alle lichte muziekjes wat onderscheiden worden van de popmuziek.
Op zich geen slecht idee, maar popmuziek is meestal ook lichte muziek. En in je verwoording schuilt misschien al een tikkeltje geringschatting; lichte muziekjes.
Ik denk dat het label 'amusement' dus nogal eens pejoratief ervaren gaat worden, wat allerlei (eigenlijk onnodige) discussie kan/zal opleveren.
Wat de folk/roots/wereld kwestie betreft treed ik je wel ten volle bij.
0
geplaatst: 27 februari 2012, 00:07 uur
kobe bryant fan schreef:
de krautrock van Can staat hier [...] onder Avant-Garde.
de krautrock van Can staat hier [...] onder Avant-Garde.
Dat staat onder rock/avant-garde, nogal een verschil.
jasper1991 schreef:
Roots vind ik ook een onnodige en inconsequente specificatie trouwens.
Roots vind ik ook een onnodige en inconsequente specificatie trouwens.
Want?
Verder snap ik het punt van Dazzler wel, maar om de misschien wel 100.000 albums die onder pop staan allemaal langs te lopen is echt niet te doen.
Folk en wereldmuziek is wel echt iets compleet anders trouwens? Lang niet alle wereldmuziek is folkmuziek. Snap niet waarom je die op 1 hoop zou willen gooien. Ik zou eerder wereldmuziek nog uitsplitsen. Daarbij is folk nu al een van de grootste genres op de site, het kan niet zo zijn dat Fela Kuti en Nick Drake straks onder dezelfde noemer staan.
Wat ik zelf mis is trouwens een manier om op meerdere landen tegelijk te zoeken in mijn stemmen (bv. Scandinavië of Westafrikaanse landen).
0
geplaatst: 27 februari 2012, 00:34 uur
herman schreef:
Daarbij is folk nu al een van de grootste genres op de site, het kan niet zo zijn dat Fela Kuti en Nick Drake straks onder dezelfde noemer staan.
Daarbij is folk nu al een van de grootste genres op de site, het kan niet zo zijn dat Fela Kuti en Nick Drake straks onder dezelfde noemer staan.
Waarom niet? Nu staan Scorpions en Spain ook onder dezelfde noemer.
herman schreef:
Folk en wereldmuziek is wel echt iets compleet anders trouwens? Lang niet alle wereldmuziek is folkmuziek.
Folk en wereldmuziek is wel echt iets compleet anders trouwens? Lang niet alle wereldmuziek is folkmuziek.
Wereldmuziek is eigenlijk geen genre maar gewoon muziek die niet van bij ons (niet westers) is. Vaak is het folk maar het kan ook rock of pop zijn.
Snap niet waarom je die op 1 hoop zou willen gooien. Ik zou eerder wereldmuziek nog uitsplitsen.
Dat is verleidelijk. Maar hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor rock. Scorpions is hardrock, Spain niet. Soms wordt bij hardrock gekozen om er rock/metal bij te plaatsen, maar dat dekt de lading ook niet altijd goed en wordt allesbehalve consequent toegepast.
Het lastige is natuurlijk dat er nergens strak omlijnde grenzen lopen.
0
geplaatst: 27 februari 2012, 01:29 uur
Onder folk wordt dan weer vaak muziek geschaard die juist wel westers is (volksmuziek van westerse oorsprong). Wat dat betreft vullen deze genres elkaar juist goed aan.
Het verschil tussen Scorpions en Spain vind ik overigens wel heel wat kleiner dan dat tussen Nick Drake en Fela Kuti, maar die laatste staat misschien ook onder funk/wereld, dus dat was niet het beste voorbeeld.
Het blijft inderdaad een lastig verhaal. We moeten maar accepteren dat het nooit ideaal zal zijn.
Het verschil tussen Scorpions en Spain vind ik overigens wel heel wat kleiner dan dat tussen Nick Drake en Fela Kuti, maar die laatste staat misschien ook onder funk/wereld, dus dat was niet het beste voorbeeld.
Het blijft inderdaad een lastig verhaal. We moeten maar accepteren dat het nooit ideaal zal zijn.
0
geplaatst: 27 februari 2012, 01:39 uur
Dat denk ik ook. Gewoon laten zoals het is. 
Ha, jij kent van Scorpions alleen de ballads zeker?

herman schreef:
Het verschil tussen Scorpions en Spain vind ik overigens wel heel wat kleiner...
Het verschil tussen Scorpions en Spain vind ik overigens wel heel wat kleiner...
Ha, jij kent van Scorpions alleen de ballads zeker?

0
geplaatst: 27 februari 2012, 01:40 uur
0
geplaatst: 27 februari 2012, 01:42 uur
Inderdaad, welke indeling je ook kiest het zou nooit echt ideaal worden. Een genre als electronic bijvoorbeeld is al erg breed. Dat loopt van klassieke electronic van Stockhausen tot de house van vandaag. Daarbij zijn genres zelf aan verandering onderhevig dat het daarom alleen al handig is om niet in onduidelijke terminologie te verzanden. Twee tot drie termen is dan denk ik ook het maximale, meer termen gebruiken zal volgens mij de weg openen naar moerasvorming waar niet uit te komen valt.
0
geplaatst: 27 februari 2012, 01:58 uur
Een mogelijkheid om het nog wat ingewikkelder te maken zou kunnen zijn om naast genres ook nog met subgenres te werken. De bijna kwart miljoen albums op de site zouden dan allemaal gecorrigeerd moeten worden. 

0
titan (crew)
geplaatst: 27 februari 2012, 10:12 uur
Gerards Dream schreef:
Een genre als electronic bijvoorbeeld is al erg breed. Dat loopt van klassieke electronic van Stockhausen tot de house van vandaag.
Een genre als electronic bijvoorbeeld is al erg breed. Dat loopt van klassieke electronic van Stockhausen tot de house van vandaag.
House scharen wij onder dance.
0
titan (crew)
geplaatst: 27 februari 2012, 10:13 uur
herman schreef:
Ik zou eerder wereldmuziek nog uitsplitsen.
Ik zou eerder wereldmuziek nog uitsplitsen.
Ik ook, op zijn minst verdient latin een eigen aanduiding.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 27 februari 2012, 10:49 uur
Ik zie het wel gebeuren dat mensen bijv. Cubaanse muziek met latin gaan verwarren. Wereld opsplitsen kan voor veel mensen toch een stap te ver van hun bed zijn, denk ik.
Denk dat de crew dan steeds verkeerde suggesties moet beoordelen.
Denk dat de crew dan steeds verkeerde suggesties moet beoordelen.
0
geplaatst: 27 februari 2012, 10:57 uur
Kronos schreef:
Op zich geen slecht idee, maar popmuziek is meestal ook lichte muziek. En in je verwoording schuilt misschien al een tikkeltje geringschatting; lichte muziekjesj. [/quote]
Wie mij een beetje kent, weet dat ik graag amusementsmuziek verdedig.
Het gaat er mij om dat het een genre is dat gebruikt wordt in mediatheken.
En er is toch echt wel een voelbaar onderscheid tussen amusement en pop.
Amusement (schlager, levenslied, instrumentaaltje) wordt ook wel eens
lichte muziek genoemd, of is dat enkel in Vlaanderen? Meezingers en inhakers.
Pop blijft te veel een verzamelnaam voor alles wat niet onder de andere genres valt.
En dat is jammer. Want je kan wel zeggen of iets reggae of ska is, of wereld of roots.
Ik ken nochtans heel wat reggae en ook wereldmuziek die je pop-ulair zou kunnen noemen.
0
titan (crew)
geplaatst: 27 februari 2012, 11:18 uur
Stijn_Slayer schreef:
Ik zie het wel gebeuren dat mensen bijv. Cubaanse muziek met latin gaan verwarren.
Ik zie het wel gebeuren dat mensen bijv. Cubaanse muziek met latin gaan verwarren.
Verwarring van genres komt nu ook al voor. Electronic en Dance bijvoorbeeld worden ook regelmatig door elkaar gehaald. Ook maar afschaffen dan?
* denotes required fields.