MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Het grote taaltopic

zoeken in:
Ik vind het sowieso apart dat ze zo'n stoetverhaspelaar als Phrilip Feriks (zoals ie bij ons in de familie genoemd wordt) een dictee voor laten dragen.

Waste Management schreef:
Oh die nummer boeid mij niet zo.

Schied mij maar leck.

Waste Management schreef:
Oh die nummer boeid mij niet zo.

Niet om mensen te beledigen, maar als ik dit soort d/t-fouten zie, vraag ik mij toch echt af of deze schrijver (1) de basisschool wel heeft afgemaakt, (2) zijn berichtje heeft doorgelezen voordat hij het postte, (3) wellicht niet beter een cursus Nederlands zou kunnen doen voordat hij MuMe nogmaals komt bevuilen met zijn tekstuele gedrochten.

Ik ben echt heel allergisch voor d/t-fouten, en zie ze helaas ook steeds vaker opduiken in kranten en andere teksten die ik hoog heb zitten. En het ergste is nog dat als je even nadenkt over wat de regeltjes ook alweer zijn, je heel veel van dit soort stommiteiten kunt vermijden.

En dan dat 'die nummer'...brrr.

Doc
Sommige mensen beheersen de Nederlandse taal (nog) niet zo goed, maar hebben wel degelijk iets nuttigs te vertellen over muziek.
En dan neem ik de d/t-fouten graag voor lief.
(Ik heb het uiteraard niet over "Oh die nummer boeid mij niet zo", aangezien dat een weinig verheffende bijdrage genoemd mag worden)

Wat ik veel erger vind, zijn uitdrukkingen als "mijn persoontje", "Duhhh" en "Hoe cool is dat". Vooral als je in ogenschouw neemt, dat de meeste mensen die dit zeggen, de Nederlandse taal wel beheersen maar gewoon verdommen om het fatsoenlijk te spreken.

De vraag "hoe cool is dat" is toch gewoon correct Nederlands?

Doc schreef:
Sommige mensen beheersen de Nederlandse taal (nog) niet zo goed, maar hebben wel degelijk iets nuttigs te vertellen over muziek.
En dan neem ik de d/t-fouten graag voor lief.
(Ik heb het uiteraard niet over "Oh die nummer boeid mij niet zo", aangezien dat een weinig verheffende bijdrage genoemd mag worden)

Wat ik veel erger vind, zijn uitdrukkingen als "mijn persoontje", "Duhhh" en "Hoe cool is dat". Vooral als je in ogenschouw neemt, dat de meeste mensen die dit zeggen, de Nederlandse taal wel beheersen maar gewoon verdommen om het fatsoenlijk te spreken.

Ja, ik kan zo'n mening over muziek ook wel waarderen als er wat taalfouten inzitten, maar ze vallen me altijd op, en ik blijf ze irritant vinden.

En wat betreft die 'mijn persoontje's, 'Duhhh's, etc, wellicht moet je 'Taal is zeg maar echt mijn ding' van Paulien Cornelisse lezen, als je dat nog niet gedaan hebt tenminste, dat boekje gaat helemaal over taal, en vaak ook over dit soort irritante fenomenen.

Doc
Dat boekje heb ik wel eens zien liggen.
Niet gelezen, maar kom ik vast nog wel eens aan toe.

En "Hoe cool is dat" is een modekreet.
Ik vind het een irritante modekreet, omdat het veronderstelt dat ik er antwoord op moet geven als iemand het gebruikt.
De betekenis van "cool" kan ik wel thuisbrengen, maar als ik antwoord probeer te geven op de vraag "Hoe cool is dat", blijken er nooit verschillende gradaties te zijn van "cool". Ik merk dat het sowieso niet de bedoeling is dat ik er antwoord op geef.
Verontwaardigde blikken zijn namelijk het gevolg als ik antwoord met: "Ja hoor, dat is wel een klein beetje cool".
Als het niet de bedoeling is dat ik er antwoord op geef, dan lijkt het me ook onzinnig om de vraag te stellen.
Correct Nederlands of niet.

Jij geeft ook altijd antwoord op retorische vragen?

Doc
Een retorische vraag is iets anders dan een modekreet.

wikipedia schreef:
Een retorische vraag is een stijlfiguur waarbij een vraag wordt gesteld, waarop men geen antwoord verwacht. Het is de bedoeling dat de ontvanger (toehoorder, lezer) zich aangesproken voelt en instemt met wat de zender (spreker, schrijver) suggereert.

Een retorische vraag kan miscommunicatie opleveren als de toehoorder (lezer) de bedoeling er van niet begrijpt, zich dus niet aangesproken voelt en de vraag toch probeert te interpreteren

Hoe cool is dat?

Doc
Moet ik nu instemmend knikken ofzo?
Nou vooruit dan maar

In De Site > Gebruikers > MM Memorabele Quotes:

Weet niet waarom mijn bericht is verwijderd, maar goed, weer een nieuwe, vers van de pers:

Hier:

Wutang schreef:
(embed)

het zijn ogs dit is og shit wat je niet kent, met die walkwound warlk wound is og geil en arghhh
2de artist is ook geil arghh 3de srtist is rauw ook geil en guns shit yeagghh stripes fuck yea
3de srtist is ook geil en en hond geil dus eckte geiile honden muziek met een story snoop dogg shit

Sheplays
U verwart memorabel met deplorabel.

Daar heb je me 100% .

Sheplays schreef:
U verwart memorabel met deplorabel.

Zit wat in, maar dan wil ik toch even advocaat van de duivel spelen. Ik begreep aan het einde van Wutangs bericht namelijk precies wat voor nummer hij had geplaatst, wat hij ervan vond, en waarom. En ik moest er nog om lachen ook.

Ik doe graag mee aan discussies op deze site waarin mensen allerlei hoogdravende argumenten bedenken waarom hun visie op muziek de juiste is (ikzelf net zo goed natuurlijk), en dan is het wel eens verfrissend om te horen dat een nummer 'og, geil en arghhh' is.

Wel zou het fijn zijn als Wutang een hier en daar gebruik zou maken van leestekens, zou overlezen wat hij had getypt voordat hij het plaatste, en OG, als afkorting, in ieder geval in hoofdletters zou schrijven.

Stijn_Slayer
Wat staat er eigenlijk in dat Wutang bericht? Ik vrees dat ik hier geen woordenboek voor heb.

Welke woorden begrijp je niet?

Stijn_Slayer
ogs, og, walkwound warlk wound, srtist, guns shit yeagghh stripes, eckte geiile honden muziek.

De term 'Original Gangsta' (O.G.) stamt uit de bendecultuur van de Amerikaanse achterbuurten. Het is daar een term die wordt gebruikt om bendeleden te omschrijven die ouder zijn dan twintig, maar nog steeds in 'the game' (de drugshandel) zitten in plaats van dood te zijn, aan de crack verslaafd of gewoon op zoek gegaan naar een fatsoenlijke baan. Het is een soort geuzennaam, die wordt gebruikt om aan te geven: dit is een stoere gast, hij weet hoe het spel gespeeld wordt, hij is echt en geen mietje.
og is dus O.G., ogs zijn meerdere Original Gangsta's.

De titel van het nummer waarover het gaat is War Wounds, en die twee woorden worden in het refrein nogal vaak herhaald. Ik neem aan dat Wutang dit abusievelijk heeft verstaan als: 'Walk wounds', hoewel dat wel een beetje mal is.

De 'srtists' die genoemd worden in de tekst zijn de 'artists', de M.C.'s, oftewel de rappers die in volgorde aan bod komen in War Wounds. De laatste rapper klinkt inderdaad als Snoop Dogg.

'Eckte' is neem ik aan ook een spelfout.

Waar 'stripes' naar verwijst weet ik niet.

Duidelijke typefouten buiten beschouwing gelaten, denk ik niet dat het verder zin heeft om heel diep in te gaan op de term 'geile honden muziek'.

Meer kan ik niet voor je doen

Harco
"Eckte" is tegenwoordig een of andere stoere manier om "echte" te schrijven ofzo.

Ach wat, ik ben al blij dat Slowdive's "Sing" er niet uitgestemd is geweest!

Een veel gemaakte taalzorgfout, vooral dan in het Belgisch Nederlands: passiefconstructie 'VD + is geweest'. Die 'geweest' heeft daar natuurlijk niets te zoeken.

In de categorie: "wat had u gehad willen hebben?"

Deze hele CD lijkt eigenlijk op elkaar maar aangezien het destijds vrij nieuw was was dit oke. Nu is het echter een beetje vergaande glorie.

Benieuwd hoe ver deze glorie gaat...

te ver

Een losse gedachte over taalgebruik op internet, voor de liefhebbers van losse gedachtes over taalgebruik:

In pogingen om genuanceerd over te komen, modificeren users hun standpunten vaak met allerlei 'naar mijn mening' en 'zover ik weet' en 'imo'- uitspraken.
Veel mensen gaan hierin zo ver dat er nogal tautologische constructies ontstaan. Willekeurig voorbeeldje van dit laatste, vandaag geplaatst bij In Utero van Nirvana:

Minder goed als Nevermind maar Nirvana is voor mij de beste band die ik ken

'voor mij' en 'die ik ken' maken elkaar hier overbodig (tautologie).

Ik wil de user in kwestie, of wie dan ook, niet aanvallen, het gaat mij slechts om dit taalkundige verschijnsel, dat typerend is voor internetfora.

Veel bijdrages zouden leesbaarder zijn als de schrijvers hun stukken nog een keer na zouden lezen voor het posten, en dat soort overbodige zinsdelen zouden schrappen.

Aardig voorbeeld - waarover nog wel wat te zeggen valt. Laat ik beginnen met de stelling dat het blijk geeft van het verschijnsel van "op twee gedachten te willen hinken".

Groen gras- is ook zo'n veel gehanteerd voorbeeld in deze context; kijk eens naar het gras in een hete, lange en droge zomer: dan is het eerder geel van de verdorring dan groen - en dan is een zin als "ach ware het gras weer groen" - een optatief dus, niet pleonastisch.

Schrijver van de aangehaalde zin vindt Nirvana - tot op heden de beste band - beseft al tijpend dat er nog zoveel andere bands zijn (die hij niet kent) en eindigt dan met de beperkende bijzin. Toegeven, stilistisch niet echt fraai, maar wel met de authenticiteit van 'writing to the moment' - en zeg nou zelf anders zouden we zo'n topic zoals dit of het citaten-topic niet meer gevuld krijgen.

Deze nuancering laat onverlet dat ik inderdaad vind dat er wel eens wat langer gekeken zou mogen worden voor er op [ plaatsen ] wordt gedrukt. Het grappige is dat ik mezelf daar ook wel eens op betrap.

Sandokan-veld schreef:
In pogingen om genuanceerd over te komen, modificeren users hun standpunten vaak met allerlei 'naar mijn mening' en 'zover ik weet' en 'imo'- uitspraken.

Toen ik mij een paar maanden geleden op het Mike Oldfield forum
een "dazzler" account aanmaakte om wat meningen te posten,
werd ik direct op de korrel genomen door de die hards.

Ik vergat namelijk overal IMHO bij te schrijven.
In My Humble Opinion dus ... en ik die dacht dat het voor de hand lag
dat wat wij over muziek schrijven hoofdzakelijk bescheiden meningen zijn.

In het verlengde hiervan. Een veel voorkomende vorm van zelfcensuur
is het gebruik van het emoticon of de quote "'t was maar een grapje"
van zodra iemand vermoedt dat hij een gevoelige snaar bij de fans
zal raken of nadat iemand op een onnauwkeurigheid werd betrapt.

dazzler schreef:
(quote)

Toen ik mij een paar maanden geleden op het Mike Oldfield
forum een account aanmaakte om wat meningen te posten,
werd ik direct op de korrel genomen door de die hards.

Ik vergat namelijk overal IMHO bij te schrijven.
In My Humble Opinion dus ... en ik die dacht dat het voor de hand lag
dat wat wij over muziek schrijven hoofdzakelijk bescheiden meningen zijn.

In het verlengde hiervan. Een veel voorkomende vorm van zelfcensuur
is het gebruik van het emoticon of de quote "'t was maar een grapje"
van zodra iemand vermoed dat hij een gevoelige snaar bij de fans
heeft geraakt of nadat iemand op een onjuistheid wordt betrapt.

Misschien was je naam en roem je vooruitgesneld.

Mjuman schreef:
[Misschien was je naam en roem je vooruitgesneld.

Nog goed dat je niet gebruikte ipv .

Pikant detail: toen ik bij elk album een mogelijke tracklijst
had voorgesteld voor de te verschijnen remasters, dachten
een aantal mensen dat ik van de platenfirma Universal was
en dat ik kwam polsen wat er leefde onder de fans ...

Nooit gedacht dat mijn Engels zo overtuigend was though.

Je hebt toch wel de schijn hooggehouden naar ik mag hopen? Zulke zaken zijn de krenten in de anonieme internetpap.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:57 uur

geplaatst: vandaag om 14:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.