De Site / Algemeen / Het grote taaltopic
zoeken in:
0
geplaatst: 27 november 2009, 01:53 uur
Wat is het toch heerlijk om te lezen dat de taal nog steeds in beweging is. Eén pan, twee pannen. Eén liefhebber, twee fannen.
0
geplaatst: 27 november 2009, 11:08 uur
Bedoelt ze niet pennen? Als in liefdesbrieven schrijven naar haar favoriete popidool?
0
Sheplays
geplaatst: 16 december 2009, 22:13 uur
Was het dictee moeilijker dit jaar?
Ik had in ieder geval 28 fouten (vorig jaar 19).
Ik had in ieder geval 28 fouten (vorig jaar 19).
0
BPDD
geplaatst: 16 december 2009, 22:21 uur
Rhythm & Poetry schreef:
Ik vond hem vrij eenvoudig. Had dit keer 7 fouten.
Pff respect, ik was zelf al erg tevreden met mijn 18 fouten.
0
geplaatst: 16 december 2009, 22:23 uur
Rhythm & Poetry schreef:
Iets zegt mij dat ik dit niet serieus moet nemen...
Zelf had ik 21 fout, en dan heb ik toentertijd, dat ik aanvankelijk ook spelde als toentertijd, maar dat zo'n 10x is uitgesproken als toendertijd, en dat ik dan toch maar gewijzigd heb in toendertijd, meegerekend...
0
Sheplays
geplaatst: 16 december 2009, 22:26 uur
Dat was inderdaad een instinker maar die wist ik gelukkig. Ik had echter nooit eau de toiletteje op deze manier gezien.
0
BPDD
geplaatst: 16 december 2009, 22:38 uur
ranboy schreef:
Zelf had ik 21 fout, en dan heb ik toentertijd, dat ik aanvankelijk ook spelde als toentertijd, maar dat zo'n 10x is uitgesproken als toendertijd, en dat ik dan toch maar gewijzigd heb in toendertijd, meegerekend...
(quote)
Die was lullig inderdaad,
Mijn broertje legde na afloop nog uit dat het wel degelijk met een t was, hij heeft het me na afloop nog wel even laten weten dat ik toen zei dat hij dergelijke onzin maar beter binnen kon houden
.
0
geplaatst: 17 december 2009, 11:30 uur
Na een 4,7 op een spellingstoets (niet geleerd, spelling, kom op...) leek het me wijs maar niet mee te doen.
Ik begin sowieso een beetje hekel te krijgen aan de Nederlandse taal.
Je mag wel beter als jij en ofwel gebruiken waar je oftewel bedoelt, maar als je koninginnerit schrijft, krijg je een 4,7.
En toentertijd had ik wel geweten.
Ik begin sowieso een beetje hekel te krijgen aan de Nederlandse taal.
Je mag wel beter als jij en ofwel gebruiken waar je oftewel bedoelt, maar als je koninginnerit schrijft, krijg je een 4,7.

En toentertijd had ik wel geweten.

0
geplaatst: 17 december 2009, 12:26 uur
Florsi Florsa schreef:
Je mag wel beter als jij en ofwel gebruiken waar je oftewel bedoelt,
Van wie mag dat?Je mag wel beter als jij en ofwel gebruiken waar je oftewel bedoelt,
0
geplaatst: 17 december 2009, 15:20 uur
Ik kan geen bron vinden voor het beter als-geval, maar het is mij meerdere keren verteld.
Hiero ofwel/oftewel.
Hiero ofwel/oftewel.
0
geplaatst: 17 december 2009, 15:25 uur
Mijn hoofd hanteert blijkbaar onbewust het witte woordenboek uit 2007 aangezien ze mijns inziens twee verschillende betekenissen hebben.
0
geplaatst: 17 december 2009, 15:42 uur
GrafGantz schreef:
Mijn hoofd hanteert blijkbaar onbewust het witte woordenboek uit 2007 aangezien ze mijns inziens twee verschillende betekenissen hebben.
Hiermee ben ik het eens, oftewel heeft voor mij wel dezelfde betekenis als het Engelse a.k.a. (also known as); een voorbeeld: Sneeuwvlokje uit Abcoude, oftewel Ronald Koeman.
0
sxesven
geplaatst: 17 december 2009, 15:44 uur
GrafGantz schreef:
Hier precies eender.
0
hdk-nl
geplaatst: 18 december 2009, 17:32 uur
Florsi Florsa schreef:
Ik kan geen bron vinden voor het beter als-geval, maar het is mij meerdere keren verteld.
Maak er dan maar gelijk beter als jouw van

0
geplaatst: 18 december 2009, 17:39 uur
Leuk dictee was het trouwens, vond ik. Ik had 20 fout. 
Weinig moeilijke woorden waarvan je geen idee hebt wat ze betekenen. Eigenlijk had ik alleen nog nooit van Bommelskonten gehoord. (Wel goed geschreven!) Maar toch nog best wel wat moeilijkheden.

Weinig moeilijke woorden waarvan je geen idee hebt wat ze betekenen. Eigenlijk had ik alleen nog nooit van Bommelskonten gehoord. (Wel goed geschreven!) Maar toch nog best wel wat moeilijkheden.
0
geplaatst: 18 december 2009, 19:31 uur
Netjes, ik had er 23. Waarvan 9 voor woorden die ik al dan niet aan elkaar had geschreven. Bommelskonten had ik zonder die laatste n geschreven. Freriks sprak die ook niet uit, zoals ie wel meer dan verkeerd uitsprak (stupidest ipv stupiedst).
0
geplaatst: 18 december 2009, 19:44 uur
Een overzicht van enkele 'instinkers'. Zoals gebruikelijk is het dictee weer aan me voorbij gegaan...volgend jaar toch maar in mijn agenda zetten.
0
geplaatst: 18 december 2009, 19:46 uur
"Overigens bevatte het dictee ook de combinatie zo goed als nieuw. Volgens Van Dale moet dat zogoed als nieuw zijn. Het Groene Boekje vermeldt het niet, en dan zou Van Dale de doorslag moeten geven. Het Witte Boekje vermeldt overigens zo goed als (nieuw)."
Als dat zo is, heb ik 21 fout.
Als dat zo is, heb ik 21 fout.

0
geplaatst: 18 december 2009, 20:45 uur
Dit jaar bij hoge uitzondering het groot dictee gemist. Wel raar dat mensen een concert van Polvo laten schieten voor een woordspelletje
.
.
0
geplaatst: 18 december 2009, 21:52 uur
Ik had op dat moment ook een concert, maar gewoon een dag later via Uitzending Gemist het dictee gedaan. 

0
geplaatst: 19 december 2009, 01:02 uur
18 fout, voornamelijk woorden niet aan elkaar geschreven waar dat wel moest en vice versa
0
geplaatst: 19 december 2009, 14:06 uur
GrafGantz schreef:
Wat een intilligente mensen allemaal hier zeg.
Wat een intilligente mensen allemaal hier zeg.
En vergeet niet: ook tolerant; na de ervaringen met Philip F, als Fifi in de tourjournaals van Mart S., was mijn tolerantie-orgaan zo aangetast dat ik de volledige zit van een nationaal dictee nooit zou kunnen volbrengen zonder gemoedsdempende middelen. Aangezien ik bevreesd was voor de invloed daarvan op mijn taalvermogen heb ik ervan afgezien het dictee te volgen.
* denotes required fields.