MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Het grote taaltopic

zoeken in:
Daily Operator
Bertus schreef:
(quote)

Wie heeft ooit bedacht dat 'haten' niet wederkerend gebruikt kan worden? Het is nu toevallig DO die het zegt, maar ik kom het steeds vaker tegen en vooral gebruikt door de hiphoppers hier.

Waarom word ik in een hokje geplaatst ?
Het is gewoon dat de jeugd het veel gebruikt.

Bertus schreef:
(quote)

Wie heeft ooit bedacht dat 'haten' niet wederkerend gebruikt kan worden? Het is nu toevallig DO die het zegt, maar ik kom het steeds vaker tegen en vooral gebruikt door de hiphoppers hier.

Ik begrijp het punt niet dat Bertus wil maken. Wederkerende werkwoorden hebben 'zich' nodig, bv zich vergissen. Dat zie ik hier niet. Bedoelt hij dat je alleen 'haten' zou moeten gebruiken als je jezelf haat? Lijkt me sterk...

Daily Operator
Je zegt toch ook gewoon "En dan nog gaan vissen."?

ranboy schreef:
(quote)

Ik begrijp het punt niet dat Bertus wil maken. Wederkerende werkwoorden hebben 'zich' nodig, bv zich vergissen. Dat zie ik hier niet. Bedoelt hij dat je alleen 'haten' zou moeten gebruiken als je jezelf haat? Lijkt me sterk...

Hij bedoelt intransitief, denk ik.

Ik dacht daar ook aan. Maar het is ook allang niet vreemd om overgankelijke/intransitieve werkwoorden absoluut te gebruiken, dus zonder lijdend voorwerp.

Wie niet horen wil, moet voelen!

En om dat nou de hiphoppers aan te wrijven?...

Daily Operator schreef:
Waarom word ik in een hokje geplaatst ?
Het is gewoon dat de jeugd het veel gebruikt.

Het was niet mijn bedoeling je in een hokje hiphop te plaatsen. Bij deze haal ik je uit het hokje 'hiphop' en stop je in het hokje 'jeugd'

Arrie schreef:
Hij bedoelt intransitief, denk ik.

Je hebt gelijk, dank je. Ik gebruikte de verkeerde term.

ranboy schreef:
Ik dacht daar ook aan. Maar het is ook allang niet vreemd om overgankelijke/intransitieve werkwoorden absoluut te gebruiken, dus zonder lijdend voorwerp.

Wie niet horen wil, moet voelen!

En om dat nou de hiphoppers aan te wrijven?...

An sich waar, maar toch vind ik, zoals in het genoemde voorbeeld, 'En dan nog gaan haten' heel vreemd klinken. Je haat toch altijd iemand of iets? Het is hetzelfde als het woord 'haters'; op zich natuurlijk een correcte constructie, maar het klinkt mij zeer vreemd in de oren als er geen lijdend voorwerp bij komt kijken.

Het was overigens niet mijn bedoeling dit de hiphoppers aan te wrijven, maar het gebruik van dit woord komt, zoals DO terecht opmerkte, voornamelijk voor onder de jongere users hier die overwegend naar hiphop luisteren. Maar ik hoor het mijn jongste broertje (die is 14) ook met enige regelmaat roepen: 'Jongen, wat loop jij te haten!' ofzoiets. Grammaticaal gezien correct, maar ik vind het appart klinken.

Sommige mensen vinden Bob Dylan dusdanig goed dat ze zich van koninklijk meervoud gaan bedienen. Lijkt mij persoonlijk wat overdreven maar ieder zijn ding natuurlijk.

mr-mucho schreef:
(...) nadat ik de biografie (down the highway) gelezen had, heb ik besloten dat hij (met een paar net daarachter) de meest geniale musici is.

Het mooiste is nog als men een meervoud in het meervoud gaat zetten. Ik ben bijvoorbeeld wel "musea's" tegengekomen.

Wat dacht je trouwens van "eigenaresse"; een "eigenares" is kennelijk nog niet vrouwelijk genoeg.

Ik kan me een jonge Filemon Wesselink herinneren die na de moord op Pim Fortuyn ineens hot news was omdat hij hem als BNN-stagiair zijn laatste interview had afgenomen. "Het was de eerste keer dat ik een politici interviewde".

Meervoud in meervoud - in het Zweeds kan dat (zonder verlies van vingers): data (meervoud van datum), betekenis gegegevens, krijgt in het Zweeds een regelmatig meervoud (voor a-woorden) op -or, wordt dan dator en betekent computer.

In spraakgebruik in de ICT-wereld, waar 'data' grondstof in/voor het proces is, hoor je wel het incorrecte 'datums' gebruikt worden om juist dat onderscheid te maken met het woord data in de zin van grondstof (=gegevens).

Ooit in een interview een vrouw horen reppen van haar ergernis over "die intelluelen" (in de regering) en dat vond ik ook een heel fijne.

Heb wel eens een vrouw op TV gezien die (in navolging van een bepaalde politicus) vond dat buitenlanders meer moesten intrigeren.

Kan toch? Ik vind veel buitenlanders maar weinig tot de verbeelding spreken

Ruby1966
Naast boeien en fascineren betekent intrigeren ook nog samenspannen/ complotteren/konkelen (konkelfoezen )
Misschien wilde ze dat wel

Mjuman schreef:
In spraakgebruik in de ICT-wereld, waar 'data' grondstof in/voor het proces is, hoor je wel het incorrecte 'datums' gebruikt worden om juist dat onderscheid te maken met het woord data in de zin van grondstof (=gegevens).

Ik vind het ook niet leuk, maar 'datums' mag tegenwoordig. Sterker nog, de Nederlandse Taalunie adviseert datums te gebruiken

Bertus schreef:
(quote)

Ik vind het ook niet leuk, maar 'datums' mag tegenwoordig. Sterker nog, de Nederlandse Taalunie adviseert datums te gebruiken

Dat geldt toch ook al een tijd voor museums en cello's?

Lukas schreef:
Kan toch? Ik vind veel buitenlanders maar weinig tot de verbeelding spreken

Misschien een kwestie van even langs Pearl gaan een geschikte bril laten aanmeten? Mju - grote stad - man kijkt bij tijd en wijle zijn ogen uit bij de wondere mengvormen waarmee de schepper onze samenleving heeft verrijkt. Gisteren nog bij de apotheker geholpen door een bijzondere dame van gedeeltelijk Arabische origine. Ik laat me graag intrigeren door buitenlandse dames en wordt niet gehinderd door smaakvoorkeur, blond (Zweeds) of donker (Spaans en nog zuidelijker).

Misschien een crash course volgen in 'decoding the fine art of female enticement'.

Wat ik ook een ergelijke vind is de verkeerde of dubbele aanduiding van bepaalde begrippen in restaurant: zoals salsa-saus, of de aanduiding "eigen gemaakte frites".

Over meervouden gesproken, iets als "panini's" (de broodjes) kom je ook wel vaak tegen, terwijl panini van zichzelf al meervoud is (ev = panino). Data's hoor je ook wel eens...

Lukas schreef:
Dat geldt toch ook al een tijd voor museums en cello's?

Ik keek het meteen even na, maar gelukkig wordt nog altijd musea geadviseerd.

herman schreef:
Over meervouden gesproken, iets als "panini's" (de broodjes) kom je ook wel vaak tegen, terwijl panini van zichzelf al meervoud is (ev = panino). Data's hoor je ook wel eens...

Die panini's is mij ook een doorn in het oog. Maar helaas, ook hier is de Taalunie weer van mening dat aangezien half Nederland het fout doet, de fout de correcte spelling geworden is

Ja als taalcorrecticus heeft een mens steeds vaker het gevoel zoals Custer op de heuvel bij Big Horn te staan terwijl de taalwilden oprukken. En maar wachten, wachten, Waiting for the cavalry - Modern Eon.

wijsneus
Is het wel eens opgevallen hoeveel mensen zeggen ( dit is een voorbeeld ) :

Ik drink NOOIT GEEN koffie !

wijsneus schreef:
Is het wel eens opgevallen hoeveel mensen zeggen ( dit is een voorbeeld ) :

Ik drink NOOIT GEEN koffie !

En diezelfde mensen zeggen: "Voor mij een cola met zonder rietje".

bennerd schreef:
(quote)

En diezelfde mensen zeggen: "Voor mij een cola met zonder rietje".

Het gekke is als transmobiele Nederlander (geboren in het noorden, in het zuiden opgegroeid, nu wonend in het midden) dat ik het verschijnsel van die dubbele ontkenning met name in de zuidelijke dialecten van het Nederlands waarneem: "nooit niks".

Het verschijnsel "enigste" i.p.v. van "enige" koppel ik ook daaraan.

--edit--
Ik bedoelde Brabant in NL .

'Nooit niks' heb ik nog nooit gehoord, 'enigste' is inderdaad een Belgisch taalfoutje.

Edit: Niet te laat zijn met die edit, Mjuman

Enige in het Fries is 'ienichste'. Geen wonder dus dat 'enigste' ook zo nu en dan in het Noorden (Friesland dan, iig) voorbij komt.

Ik heb de indruk dat iedereen in Nederland ''enigste'' zegt, behalve degene die het heeft afgeleerd...

Enigste hoor je hier in het westen ook echt heel erg vaak hoor.

Edit: wat Ranboy zegt inderdaad.

Helaas wel ja

ranboy schreef:
Ik heb de indruk dat iedereen in Nederland ''enigste'' zegt, behalve degene die het heeft afgeleerd...

Misschien is dat afleerproces wel zo heftig geweest, dat ik het nog steeds als storend ervaar. "Hun hebben dat gedaan" komt ook steeds meer voor net als het verwarren van "kennen" en "kunnen."

Maarf goed, wie weet wordt het tijd voor een grumpy old men klaaghoek.

Bij ons (Limburg) is het ook gewoon dialect --> einigste

Mjuman schreef:
net als het verwarren van "kennen" en "kunnen."

Verschrikkelijk inderdaad. Mijn ouders doen dat ook regelmatig. Ik heb het opgegeven en zeg er niks meer van.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:01 uur

geplaatst: vandaag om 11:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.