MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Het grote taaltopic

zoeken in:
pretfrit
L_T_B schreef:
(quote)

't Is rood en het staat in de wei. Roade gij 't?

't is zwart en vliegt in de lucht? drie ker raaje?

pretfrit schreef:
(quote)

Twee raven?

Hier een raadsel zonder antwoord in de vraag verstopt:

Een Utrechts dier met 5 a's.

Wellicht overbekend, zo niet volgt het antwoord later.

pretfrit schreef:
(quote)

Tonpraoten gezien?

pretfrit
Rhythm & Poetry schreef:

Tonpraoten gezien?

nee.

Jij komt altijd op eeuwen oude grappen die al in geen jaren meer gemaakt zijn, maar laatst weer wel bij een avond tonpraoten op Omroep Brabant?

GrafGantz schreef:
Hier een raadsel zonder antwoord in de vraag verstopt:

Een Utrechts dier met 5 a's.

Wellicht overbekend, zo niet volgt het antwoord later.

Ik ken 'm nog niet... 't Bekendste Utrechtse dier, de dakhaas, heeft er afhankelijk van de spelling maar twee of drie

pretfrit
Rhythm & Poetry schreef:
Jij komt altijd op eeuwen oude grappen die al in geen jaren meer gemaakt zijn,

Dat van die ALTIJD flauwe grappen valt wel mee..bovendien kun jij er ook wat van. In dit specifieke geval moet je even goed lezen waarom ik die inderdaad ongelooflijk ouwe flauwe grap maak...het is namelijk een reactie op een hele rits van dezelfde flauwe grappen.

Ik snap overigens niet waarom jij altijd negatief en persoonlijk naar mij moet reageren?

Ok, speciaal voor Bertus dan: het is een fazáááánt.

En ja, hij is leuker om te horen maar het is niet anders...

pretfrit schreef:
(quote)

Dat van die ALTIJD flauwe grappen valt wel mee..bovendien kun jij er ook wat van. In dit specifieke geval moet je even goed lezen waarom ik die inderdaad ongelooflijk ouwe flauwe grap maak...het is namelijk een reactie op een hele rits van dezelfde flauwe grappen.

Ik snap overigens niet waarom jij altijd negatief en persoonlijk naar mij moet reageren?

Nee het was ook een reactie op die witte geit. Want echt beide grappen kwamen voor tijdens die avond.

En dat 'altijd' gedeelte pik je niet goed op, ik bedoel niet dat je altijd flauwe grappen maakt. Het is niet logisch dat je op zo'n oude grap komt, net als je voorganger. Dus ik dacht: die heeft omroep brabant gezien. Dat ontken jij vervolgens dus reageer ik: komt jij altijd op die oude grappen?

Snap je?

En ik kan me de laatste keer dat ik op jou reageerde niet eens herrineren. Als ik al op je reageer is dat omdat ik van je hou.

pretfrit
Dus jij kijkt naar tonpraoten....

ik zie nu inderdaad een vraagteken achter die wat vreemde zin.

Mijn antwoord: ja ik kom op dat soort oude grappen aangezien ik iets ouder ben als jij ...en ze dus helaas al erg vaak heb moeten aanhoren

Eigenlijk vind het ook wel weer soort van prettig om ze weer eens te gebruiken nu ik aan de andere kant van de rivieren woon (en dus geen omroep brabant ontvang..)

pretfrit schreef:
Dus jij kijkt naar tonpraoten....

Nee.

pretfrit
zou je eens moeten doen...kun je iets van leren

Ik kijk er ook niet naar maar ken die "grappen" stuk voor stuk van m'n neef uit Breda.

Ik woon in Eindhoven en mijn zus is getrouwd met een varkensboer uit Wintelre dus ik voel me helemaal thuis in dit topic momenteel...

Eigenlijk vond ik het leuker toen het nog een snobistische discussie was . Dit gelul hoor ik in elke friettent

GrafGantz schreef:
Ok, speciaal voor Bertus dan: het is een fazáááánt.

En ja, hij is leuker om te horen maar het is niet anders...

Ik zal er de audio-effecten zelf aan toevoegen, jochie

@Sandokan-veld:

Heb ooit een aantal maanden ATW (algemene taalwetenschap) gestudeerd, dat was behoorlijk abstrakt. Ben efgehaakt toen men (volgens de principes van Chomsky) door bleven bomen over de verschillende dieptestructuren van het Brabantse "vergeten hebben" en "vergeten zijn" - dat was mij te snobistisch.

Als transmigrante taalperformant (van zuid naar midden) ben in het begin van mijn studietijd behoorlijk geconfronteerd met verschillen tussen Brabants en Utrechts: "koteletten" werden "karbonades" en "saucis" (snijworst) heb ik zeker een half jaar verkeerd aangeduid met sterf-op-straat (sterf op stroat) - ipv cervelaat. Friet was helemaal uit den boze; dat was dus petat. Ook niet eerder geweten dat je mensen met rare objecten uit kon schelden: "halve zool", "achtelijke gladiool", "dakhaas"

Mjuman schreef:
Ook niet eerder geweten dat je mensen met rare objecten uit kon schelden: "halve zool", "achtelijke gladiool", "dakhaas"

Mijn persoonlijke favoriet is 'Koekwaus'.

Sandokan-veld schreef:
(quote)

Mijn persoonlijke favoriet is 'Koekwaus'.

Maar dat is dan weer Zuidelijk/Brabants.

pretfrit
Mjuman schreef:
"koteletten"

t'is "korteletten" oelewapper

Weet er overigens iemand wie/wat een "wiekerd"is en waar dit scheldwoord vandaan komt?

Omsk schreef:
Maar dat is dan weer Zuidelijk/Brabants.

Inderdaad, ik las het verkeerd.

pretfrit schreef:
(quote)

t'is "korteletten" oelewapper

Weet er overigens iemand wie/wat een "wiekerd"is en waar dit scheldwoord vandaan komt?

Voila:

Wellicht een opzettelijke tong in wang fout maar toch kromden m'n tenen ietwat:

barrett schreef:

Meest Innovatiefste band van het moment?

Bij Metallica - S&M (1999):

Guardian of Isis schreef:
(quote)
Ik heb een persoonlijke vete tegen dt-fouten, ik heb er op MuMe al veel te veel gezien, zelfs van volwassen mensen die worden verondersteld geen dergelijke kanjers van fouten meer te maken.

Overdrijven is ook een vak. Je begrijpt toch wat er staat?

Guardian of Isis
Bij Metallica - S&M (1999):

Ja, maar Nederlands is ook een vak, één waarvan ik veronderstel dat jij het ook gekregen hebt op school? Vat het niet persoonlijk op, ik vind dt-fouten in het algemeen gewoon een domme indruk geven, gelijk wie ze maakt. Ik heb al veel de neiging gehad om te reageren op andere mensen hun dt-fouten, het was gewoon toevallig de jouwe omdat ik er nog een hele post bij ging typen.

Is het "apekool" of "apenkool"?

Of schrijf je beter gewoon "larie"?

Apekool volgens het Groene Boekje.

"apekool", waarom weet ik zo niet uit mijn hoofd. Prima Nederlandse uitdrukking, niets mis mee hoor.

Thomzic schreef:
Apekool volgens het Groene Boekje.

Inderdaad, maar het is wel "apenhaar" en "apenkop"; daarentegen is wel "apezat". Maar dat kan zijn omdat het ook aperitief is en niet apenritief. Waarschijnlijk omdat te veel "indrinken" (vooraf drinken) tot averij leidt.

Wat betreft de tussen-n: ik zag recentelijk de Herestraat in Groningen (die van Monopoly) verbasterd worden tot Herenstraat.

wizard schreef:
Wat betreft de tussen-n: ik zag recentelijk de Herestraat in Groningen (die van Monopoly) verbasterd worden tot Herenstraat.

Vast een Amsterdammer ("Herengracht").

Gast
geplaatst: vandaag om 15:59 uur

geplaatst: vandaag om 15:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.