MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Het grote taaltopic

zoeken in:
difficultie...

over anglicismen gesproken

De ironie ontging je?

jasper1991 schreef:
welke pretentie heb je het over? voor de duidelijkheid: JULLIE, niet ik maar jullie gaan helemaal stuk op een of ander tussenzinnetje wat ik 80 posts geleden plaatste. gelijk gaat die zin mij volledig stigmatiseren voor iemand die pretendeert de taalkenner te zijn. heb ik dus nooit, maar dan ook nooit geïmpliceerd.

Lees het nou nog gewoon eens door, muziekvriend. Met de beste wil van de wereld kan ik hier geen nescafé - laat staan sjokola - van maken.

Schrijf gewoon je moerstaal zonder een woord als stigmatiseren in verkeerde zin te gebruiken - in de zin van "een zin die jou zou stigmatiseren" da's een mankelend beeld.

Kan een mod anders dit gezwatel en alle appendices ervan verplaatsen naar het taaltopic.

Mr. Rock schreef:
De ironie ontging je?
absoluut niet want ik zou dat zogenaamd ook gebruiken omdat dit woord uit het latijn afkomstig is.

Lukk0
jasper1991 schreef:
(quote)
absoluut niet want ik zou dat zogenaamd ook gebruiken omdat dit woord uit het latijn afkomstig is.

Uit het Latijn dan: difficilis - moeilijk. Dus misschien wel een anglicisme van difficulty, maar toch zeker uit het Latijn afkomstig.

Mjuman schreef:
(quote)

Lees het nou nog gewoon eens door, muziekvriend. Met de beste wil van de wereld kan ik hier geen nescafé - laat staan sjokola - van maken.

Schrijf gewoon je moerstaal zonder een woord als stigmatiseren in verkeerde zin te gebruiken - in de zin van "een zin die jou zou stigmatiseren" da's een mankelend beeld.

Kan een mod anders dit gezwatel en alle appendices ervan verplaatsen naar het taaltopic.
verander stigmatiseren dan maar door brandmerken als je je daar beter door voelt. de boodschap is toch duidelijk? ik pretendeer niet dat ik een taalkenner ben.

Lukk0 schreef:
(quote)

Uit het Latijn dan: difficilis - moeilijk. Dus misschien wel een anglicisme van difficulty, maar toch zeker uit het Latijn afkomstig.
je hebt helemaal gelijk, zei ik iets anders?

Aha, we zitten goed. Het staat buitengewoon om moeilijke woorden te gebruiken waar gewone (plain) NL woorden voor bestaan.

Als zodanig zou ik willen aanmerken:

* het hanteren van welk of welke als relatieve voornaamwoorden, omdat dat 'sjiek' zou klinken.

bijv. Corrupta BV is een firma, welke zijn oorsprong vindt in Corruption PLC ---> die i.p.v. welke is gewoon goed. Welke is nl in eerste instantie bijvoegelijk/vragend.

* latinisering van taal; NL is geen Latijnse of Romaanse taal en die woorden zijn wezensvreemd. Straattaal is een ander koekje ("doekoe", "spang", "tjebbe"). Ik vind het gebruik.

* moeilijker lullen dan nodig - uitzonderingen: jargon, beroepsgebonden context - daarin gebruik je nou eenmaal veel afkortingen en uitdrukkingen. COTS en POTS zijn er bijv. een paar uit de telco-wereld. Het is veel sneller om te zeggen: Symbofoon kiest voor COTS, dan Symbofoon kiest voor standaardsoftware-pakketten (common off-the shelf).

Mjuman schreef:
Aha, we zitten goed. Het staat buitengewoon om moeilijke woorden te gebruiken waar gewone (plain) NL woorden voor bestaan.

Als zodanig zou ik willen aanmerken:

* het hanteren van welk of welke als relatieve voornaamwoorden, omdat dat 'sjiek' zou klinken.

bijv. Corrupta BV is een firma, welke zijn oorsprong vindt in Corruption PLC ---> die i.p.v. welke is gewoon goed. Welke is nl in eerste instantie bijvoegelijk/vragend.

"hetgeen" is ook zoiets.

jasper1991 schreef:
(quote)
"hetgeen" is ook zoiets.

Hetgeen is een betrekkelijk voornaamwoord met ingesloten antecedent. Het heeft dan dezelfde betekenis als "dat, wat" of kort: "wat". Hetgeen is wat stijver en past meer in een formele rede, toespraak. Praat iemand formeler dan valt het niet op; woordgebruik valt op als het afwijkt van de normaal gehanteerde spreekstijl. Dan heb je ahw een "stijlbreuk".

Mjuman schreef:
* moeilijker lullen dan nodig.

Gallow

jasper1991 schreef:
difficultie...

over anglicismen gesproken

Om over imaginatie nog maar te zwijgen.

Deze kom ik trouwens ook nog wel eens tegen: "Het gaat je goed" ipv "Het ga je goed"

Enige inspiratie uit actuele topics is volledig fictief.

Ik zie ontzettend vaak dat mensen 'allicht' gebruiken terwijl ze 'wellicht' bedoelen. Even voor de duidelijkheid: dat zijn twee verschillende woorden. Allicht heeft ongeveer de betekenis van 'natuurlijk' of 'vanzelfsprekend'.

Dan moet het wel vanzelfsprekend zijn dat zulks niet vanzelfsprekend is, anders gaat het allicht om de subjectieve perceptie van de persoon in kwestie waarover je in strikte zin geen aannames kunt doen.

Dat soort zinnen zijn precies de reden dat ik niet vaak in dit topic kom...

Ataloona schreef:
Dat soort zinnen zijn precies de reden dat ik niet vaak in dit topic kom...

Dat soort zinnen is...

Dat verduidelijkt mijn punt.

Zijn er nog meer mensen die een ontzettende afkeer hebben van zinnen die beginnen met "echter"? . Ik weet dat het niet foutief is maar het ziet er altijd zo potsierlijk en nutteloos uit. Echter, dat kan ook aan mij liggen natuurlijk.

Ik gebruik het wel eens. Eigenlijk alleen omdat er anders teveel 'maartjes' in komt te zitten.

Sorry.

Echter kan je ook ergens in het midden van de zin inbouwen, daar staat het mijns inziens beter. Je kan je zin echter ook beginnen met edoch als je maar wilt vermijden.

Stijn_Slayer
Zolang een zin maar niet met 'maar' begint vind ik alles prima. In kranten en columns zie ik dit de laatste tijd trouwens steeds vaker...

Ik vind echter niet zo lekker klinken en al helemaal niet aan het begin van de zin.
Ik gebruik wel in mijn stukjes vaak maar, maar dat komt omdat ik niet veel synoniemen ken voor maar.

Als je vooraf niet bedenkt wat je wilt zeggen is het misschien echter om maar te gebruiken, want maar heb je snel klaar. Echter is dan vaak slechter, want minder oprechter (gekunsteld), maar daarmee zeg ik niet dat echter echt slecht is.
Voor mijn gevoel creëer je met "echter" eerder een soort rhetorische pauze/contrast.

Maar ik zeg ook maar wat

panjoe (moderator)
Mooi gebruik van "echter" aan het begin van de zin Mjuman .

Ik leg het maandag voor aan mijn docent Nederlands en kom dan weer terug..

Stijn_Slayer
Mij is in de zesde verteld dat je een zin niet met 'maar' mag beginnen, maar dat 'maar' op een komma volgt.

Als ik het me goed herinner is ons toen juist aangeraden dan voor een woord als 'echter' te kiezen. Ik ben benieuwd wat je docent hierover gaat zeggen, Ataloona.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:25 uur

geplaatst: vandaag om 09:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.