De Site / Algemeen / Het grote taaltopic
zoeken in:
0
geplaatst: 10 maart 2011, 14:04 uur
Ja mij is ook verteld om maar na een komma te gebruiken.
Ik weet niet hoe het zit met echter, maar dat vraag ik aan mijn docent.
(Alhoewel, we hebben een Surinaamse gastdocent Nederlands die onze taal volledig verwoest..)
Ik weet niet hoe het zit met echter, maar dat vraag ik aan mijn docent.
(Alhoewel, we hebben een Surinaamse gastdocent Nederlands die onze taal volledig verwoest..)
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 10 maart 2011, 14:19 uur
Kun je dan niet stiekem een lesje Nederlands opnemen met een mp3 speler? 

0
geplaatst: 10 maart 2011, 14:49 uur
Stijn_Slayer schreef:
Mij is in de zesde verteld dat je een zin niet met 'maar' mag beginnen, maar dat 'maar' op een komma volgt.
Als ik het me goed herinner is ons toen juist aangeraden dan voor een woord als 'echter' te kiezen. Ik ben benieuwd wat je docent hierover gaat zeggen, Ataloona.
Mij is in de zesde verteld dat je een zin niet met 'maar' mag beginnen, maar dat 'maar' op een komma volgt.
Als ik het me goed herinner is ons toen juist aangeraden dan voor een woord als 'echter' te kiezen. Ik ben benieuwd wat je docent hierover gaat zeggen, Ataloona.
Stijn, ga de commercie in
In elke verkooptraining leer je dat je nooit moet reageren met een zin die met "maar" begint, want dan zeg je ahw "nee".
Een docent Nederlands zou ik niet zo snel meer vertrouwen - gezien de discussie op het dagtopic gisteren. Zelf zocht ik vroeger mijn heil in boeken als Schrijfwijzer en Redactiewijzer van SDU.
Uit dat laatste boek (uitgave van 1993, geen wezenlijke verandering tov dit onderwerp), een citaat, p. 168 - n.a.v. dit voorbeeld over tautologie "Maar na verloop van tijd was hij echter te moe om verder te lopen.":
"Maar en echter zijn synoniemen, zodat u een van beide moet schrappen (en de woordvolgorde eventueel aanpassen):
Maar na verloop van tijd was hij te moe om..
Na verloop van tijd was hij echter te moe om..
0
panjoe (moderator)