De Site / Algemeen / Het grote taaltopic
zoeken in:
0
geplaatst: 12 november 2011, 13:05 uur
jasper1991 schreef:
Het verschil tussen kennen en kannen, kunnen Amsterdammers niet.
Het verschil tussen kennen en kannen, kunnen Amsterdammers niet.
Dat kon je ook breder trekken, ook in Utrecht en NL Baraband komt het voor - in België konden ze daar niet aan tillen, want die kennis zit daar genetisch in kannen en kruiken.
0
geplaatst: 12 november 2011, 13:16 uur
Dat kan wel, In Rotterdam wil ook nog wel kennen in plaats van kunnen voorkomen. Kon in plaats van kende heb ik echter nergens gehoord dan op MusicMeter.
0
geplaatst: 12 november 2011, 13:28 uur
jasper1991 schreef:
Dat kan wel, In Rotterdam wil ook nog wel kennen in plaats van kunnen voorkomen. Kon in plaats van kende heb ik echter nergens gehoord dan op MusicMeter.
Wees maar zuinig op je computerd - "gehoord" met zo'n geslaagde, volslagen unieke text-to-speech implementatie

Ik heb het iig in Utrecht (maar ook elders wel vaker) horen zeggen.
0
geplaatst: 12 november 2011, 13:32 uur
Mjuman schreef:
in België konden ze daar niet aan tillen, want die kennis zit daar genetisch in kannen en kruiken.
(quote)
in België konden ze daar niet aan tillen, want die kennis zit daar genetisch in kannen en kruiken.
Al die verwarring is niet goed voor een Belg. We moeten het al afhandelen met een taalgrens. Een nieuwe taalgrens hoeft dus echt niet.
0
geplaatst: 12 november 2011, 13:37 uur
Mjuman schreef:
Wees maar zuinig op je computerd - "gehoord" met zo'n geslaagde, volslagen unieke text-to-speech implementatie
Zo krijg ik ook de a's en aa's mee, die jij verwisselt. (quote)

0
geplaatst: 12 november 2011, 14:28 uur
bennerd schreef:
Al die verwarring is niet goed voor een Belg. We moeten het al afhandelen met een taalgrens. Een nieuwe taalgrens hoeft dus echt niet.
(quote)
Als programma's zoals 10 voor taal en vergelijkbare één ding duidelijk maakten dan was het wel dat Belgen over het algemeen meer zorg besteden aan taal dan wij; wij zijn slordig. Als taal onze gereedschap is, dan zijn er genoeg lieden hier die rustig hun hamer en schroevendraaier buiten laten liggen, ipv eea op te bergen. Laat staan dat ze bij gebruik van een elektrische schroevendraaier eerst lezen hoe het ding precies werkt.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 12 november 2011, 14:49 uur
Heb ook de indruk dat (veel) Belgen zorgvuldiger articuleren.
0
geplaatst: 12 november 2011, 14:50 uur

Het gras is altijd groener bij de buren. Belgen zeggen hetzelfde over Nederlanders.
Ik bedoel maar, West-Vlaams bv (en dit is nog relatief goed gearticuleerd):
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 12 november 2011, 14:52 uur
Serieus? Ik kan het me moeilijk voorstellen. Wij zijn over het algemeen erg gehaast en slikken allerlei klanken in (waar mogelijk).
0
geplaatst: 12 november 2011, 14:54 uur
Wat FlyLo zegt klopt helemaal. Ik heb als Belg altijd het gevoel gehad dat Nederlanders veel (hier komt ie) eloquenter zijn en zich beter kunnen uitdrukken dan Belgen.
Maar langs de andere kant heeft Mjuman zeker ook een goed punt. Als een Belg niet weet wat te zeggen, zwijgt hij gewoon. Als een Nederlander niet weet wat te zeggen, lult hij gewoon een eind weg.
En verdomme, Nederlanders, gebruik het woord 'poepen' in de juiste context en stop met het zeggen van het woord 'patat'.
Maar langs de andere kant heeft Mjuman zeker ook een goed punt. Als een Belg niet weet wat te zeggen, zwijgt hij gewoon. Als een Nederlander niet weet wat te zeggen, lult hij gewoon een eind weg.
En verdomme, Nederlanders, gebruik het woord 'poepen' in de juiste context en stop met het zeggen van het woord 'patat'.
0
geplaatst: 12 november 2011, 15:00 uur
bennerd schreef:
Wat FlyLo zegt klopt helemaal. Ik heb als Belg altijd het gevoel gehad dat Nederlanders veel (hier komt ie) eloquenter zijn en zich beter kunnen uitdrukken dan Belgen.
Jij praat soms echt poep.
0
geplaatst: 12 november 2011, 15:45 uur
Stijn_Slayer schreef:
Articuleren dat kan leiden to bijzondere kantoorsituaties, als een Amsterdammer tegen een vrouwelijke stagiair (die Nederlands aan het leren is) zegt: "jai mot wel ghoet uijt de kleren" Dat verstaat zij (ipv je "moet wel goed articuleren").
En omdat wij zindelijk zijn in NL poepen wij niet op een toren, maar heel braaf in het kabinetje, de nr 100, de retirade of maximaal de rest room. Er zijn bedrijven waar een toiletjuffrouw een Rest Room Facilities Manager wordt genoemd.
@The Sir: mag wel hopen dat jullie inmiddels vooruitgang hebben geboekt qua hardware. Kan me ook nog een versie herinneren van Windhoos veur 't boer'nvolk (Twentse versie).
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 12 november 2011, 18:27 uur
@Mjuman, we gebruikten toen al spraaktechnologie voor de peecee
.
.
0
geplaatst: 12 november 2011, 18:35 uur
A propos speech technology: Lernout & Hauspie (van 10 miljard naar heel, heel weinig) meer info zijn Belgische namen die nog steeds menig belegger als heel slechte muziek in de oren klinken.
'k zeg niet dat ik altijd Vlaams kan volgen, maar ik vind het wel heel opvallend als Vlaams bij ons ondertiteld wordt en men niet altijd de inhoud correct heeft.
"Patatten mee sauciezen" zee d'r ene van bij jullie op het podium, heel vaak!
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 12 november 2011, 18:35 uur
Stijn_Slayer schreef:
Dat is toch ook mijn ervaring bij de diverse meetings met onze Nederlandse buren, ik tracht toch trager te spreken, beter te articuleren en zeker AN te gebruiken. In het West-Vlaams zou bijna niemand van de Nederlanders mij begrijpen, trouwens ook weinige niet-West-Vlamingen, en ik ben dan nog geen West-Vlaming van geboorte maar een Waals Brabander. Het doet me trouwens denken aan een opmerking van een collega Vlaamse Mume'er: "Ik versta soms de ballen van wat ze zeggen!"

0
geplaatst: 12 november 2011, 22:09 uur
0
bro
geplaatst: 12 november 2011, 22:59 uur
Vooral die 'G' van de Nederlanders is grappig. Ook altijd het eerste dat anderstaligen bij jullie opmerken. Als ze mij vragen het geluid van een mixer na te doen bekom ik ongeveer dezelfde 'rrrGrrr' als jullie, hehe 

0
geplaatst: 12 november 2011, 23:02 uur
0
geplaatst: 12 november 2011, 23:30 uur
Bekomen is weer zo'n woord dat voor Vlamingen heel normaal is hoor 

0
geplaatst: 13 november 2011, 00:43 uur
Hier "krijg"je iets of "het overkomt" je. "Wel bekome" placht men in het zuiden (van NL) te zeggen ipv van smakelijk eten; da's een beetje stijf.
Onder Zweedse vrienden is het heel gewoon om Nederlands na te doen als "grr prr sscjrr"- zoals die mixer van Bro. Zij liggen in een deuk als ik begin over "reutekneutfleut en meuteneuken" en terecht.
Hoe zij Vlaams nadoen weet ik niet. Wel weet ik dat zij over Denen dezelfde moppen vertellen als wij over Belgen, hetgeen mij doet veronderstellen dat u goed in Kopenhagen kunt gaat bierelieren.
0
geplaatst: 13 november 2011, 02:21 uur
Als FlyLo nou ik Kopenhagen gaat koken, mag hij na het eten 'velbekomme' zeggen tegen de mensen voor wie hij heeft gekookt. Lijkt me een goed opstapje voor bierelieren 

0
geplaatst: 13 november 2011, 02:23 uur
Het woord "bierelieren" mag voor mij de titel krijgen van woord van 2011. 

0
geplaatst: 20 november 2011, 23:05 uur
Ik krijg zo langzamerhand wat van het woord 'pretentieus'. Dit wordt aan iedere artiest toegeschreven die de user in kwestie niet kan bekoren. Het lijkt echt een ontzettend hip woord te zijn op MusicMeter.
0
geplaatst: 20 november 2011, 23:16 uur
jasper1991 schreef:
Ik krijg zo langzamerhand wat van het woord 'pretentieus'. Dit wordt aan iedere artiest toegeschreven die de user in kwestie niet kan bekoren. Het lijkt echt een ontzettend hip woord te zijn op MusicMeter.
Zonder voorbeelden (i.e. ongestaafd) vind ik dat vind ik een erg pretentieuze bewering.
0
geplaatst: 20 november 2011, 23:20 uur
Natuurlijk bedoel je dit als grap, maar ben je gelijk pretentieus als je simpelweg niet slaagt in je doel?
0
geplaatst: 20 november 2011, 23:32 uur
jasper1991 schreef:
Natuurlijk bedoel je dit als grap, maar ben je gelijk pretentieus als je simpelweg niet slaagt in je doel?
Dan heb je iig gefaald en verder ben ik bloedserieus. Pretentie is de prijs van een sterrenrestaurant berekenen voor een menu en het af laten weten op smaak, combinatie, timing, logistiek en andere finesses; the full monty zeg maar. Falen op finesses alleen rechtvaardigt imo dat woord nog niet, het is fundamenteler van aard - maar goed fundamenteel is ook weer zo'n pretentieus woord, of is dat simpelweg elitair?
0
geplaatst: 21 november 2011, 00:39 uur
Pretentieus wordt telkens weer gebruikt om aan te geven dat een bepaalde user een andere user niet kan bekoren.
* denotes required fields.