MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Het grote taaltopic

zoeken in:
jip-en-janneketaal goed!

4 fout

waaronder jip-en-janneketaal, Oedipuscomplex en als wel (de laatste fout werd niet eens als mogelijke fout behandeld...)

edit: en de vierde fout was diep gegrond (aan elkaar geschreven)

Nice...

Casartelli (moderator)
Begrijp ik hieruit dat Oedipuscomplex met een hoofdletter moet?

Casartelli schreef:
Begrijp ik hieruit dat Oedipuscomplex met een hoofdletter moet?
Nee, met een kleine. Blijkbaar zijn de meeste MuMe'ers nogal hardleers

Nationaal dictee - en goede gelegenheid om te bierelieren. Voor de twee maal achtereen mis ik een foutenfestival op wo avond.

Vraag me of alle goedschrijvers van het **complex wel de juiste betekenis kennen. Het is namelijk een nieuwe milieuvriendelijke woonwijk voor studenten in de Uithof, aangelegd door een MVO-bouwer.

stoepkrijt schreef:
Nee, met een kleine. Blijkbaar zijn de meeste MuMe'ers nogal hardleers

Die hebben vast moeders met zachte handen

Ploppesteksel schreef:
BN'ers aangepast naar BN-ers
Herkenbaar
Ploppesteksel schreef:
Alleen geprivilegieerde had ik nooit van m'n leven goed gespeld
Net zo herkenbaar!

7 fouten hier. Ook al dat dekselse jip-en-jannekegedoe. En zowel BN'ers als BV's met kleine letters.

Dit jaar was het dickthee erg gemakkelijk. Slechts twee fouten.

Hij was vrij makkelijk inderdaad. 5 of 6 fout:

Jip en Janneketaal (2)
bn'ers en bv's (1 of 2)
diepgegronde
cohiteren (zo sprak Philip het uit )

Die vader is echt geweldig!

7 fout:

bv's
nooit of te nimmer
Oedipus-complex (2)
geprivilegeerde
ten huidige dagen
matigbetaalde

Mag ik mensen erop attent maken dat er per woord ook meer dan 1 fouten geteld kunnen worden?

Paap_Floyd schreef:
Mag ik mensen erop attent maken dat er per woord ook meer dan 1 fouten geteld kunnen worden?

Meer dan 1 fouten (...) kunnen: dat zijn er dus al twee

Geeft nitsj - ik had die avond 0 fouten - nb: er zit een spoiler onder
ik heb gebierelierd

Mjuman schreef:
Geeft nitsj - ik had die avond 0 fouten

Als je had meegedaan, had je waarschijnlijk een negatief aantal fouten gehaald, toch...?

Mjuman schreef:
(quote)

Meer dan 1 fouten (...) kunnen: dat zijn er dus al twee

Geeft nitsj - ik had die avond 0 fouten - nb: er zit een spoiler onder
ik heb gebierelierd

Hoho Paap: niet smispelen over de foutentelling van een ander in een zin waarin je zelf een fikse syntactische fout maakt.

En ik deed niet mee, omdat ik een volmaakt onzinnige excercitie vindt. De laatste spellingshervorming ruikt mij teveel naar pantoffelagogie - "vereenvoudiging van schrijfwijze" - pannenkoek alleen al

Mjuman schreef:
excercitie

+1

Lukas schreef:
(quote)

+1

Oll rait - maar die zat niet in het dictee en is niet syntactisch. Als je gaat zoeken zul je nog ongetwijfeld meer zpelvauten en typhoos van mijn hand vinden. Hoe vaak herlees je een bericht voor je het plaatst?

Ik vind het dictee zinloos, omdat het een gezochte, apert ambigu geconstrueerd geheel is zonder enige semantische verankering in de werkelijkheid van de taalgebruikers. Hoe vaak moet je dat soort teksten schrijven?

Laatste keren dat ik dat soort dingen heb gedaan zat ik op 4 - 5 fouten, maar de ergernis won het uiteindelijk van de competitedrift.

Mjuman schreef:
Hoho Paap: niet smispelen over de foutentelling van een ander in een zin waarin je zelf een fikse syntactische fout maakt.

En ik deed niet mee, omdat ik een volmaakt onzinnige excercitie vindt. De laatste spellingshervorming ruikt mij teveel naar pantoffelagogie - "vereenvoudiging van schrijfwijze" - pannenkoek alleen al
te veel

Berichten bestaande uit 2 woorden en 1 smiley getuigen echt van semantische stuurmanskunst

Mjuman schreef:
Hoe vaak herlees je een bericht voor je het plaatst?
In dit topic toch wel een paar keer, lijkt me.

Zeker als je anderen op hun fouten wijst.

Mjuman schreef:
Ik vind het dictee zinloos, omdat het een gezochte, apert ambigu geconstrueerd geheel is zonder enige semantische verankering in de werkelijkheid van de taalgebruikers. Hoe vaak moet je dat soort teksten schrijven?

Dat vond ik dit jaar wel meevallen, eigenlijk. Sterker nog, ik had oedipuscomplex fout, terwijl dat totaal niet rijmt met mijn studieachtergrond.

Cohiteren is trouwens niet zo'n handige fout, zou niet weten wat dat betekent. Maar ik kan me wel voorstellen dat de uitspraak van Philip niet altijd even meewerkt: ik moest ook even goed luisteren of hij nou nazistaat of natiestaat zei en ik heb ook wel moeite met woorden van Franse roots als die opeens in een Nederlandse tekst opduiken (al had ik choquant wel goed).

7 fout verder, als ik Oedipus Complex dubbel fout reken.

herman schreef:
Maar ik kan me wel voorstellen dat de uitspraak van Philip niet altijd even meewerkt: ik moest ook even goed luisteren of hij nou nazistaat of natiestaat zei

Het lijkt mij dat nazistaat en natiestaat in het Nederlands gelijk worden uitgesproken (naatsiestaat), of Freriks dat nou doet of een ander. De 'grap' was hier juist dat je uit de context zou moeten kunnen opmaken welk van de twee het was. Een beetje elitair is dat wel...

Gezien de fascistoïde (die had ik goed ) politiemannen waar het later over ging had nazistaat misschien ook nog wel gekund.

herman schreef:
Maar ik kan me wel voorstellen dat de uitspraak van Philip niet altijd even meewerkt: ik moest ook even goed luisteren of hij nou nazistaat of natiestaat zei en ik heb ook wel moeite met woorden van Franse roots als die opeens in een Nederlandse tekst opduiken (al had ik choquant wel goed).

En daarmee sla je precies de spijker op de kop van Freriks. Context hoeft in dit geval niet bepalend te zijn.

Ergens eind vorig eind is het in de beau monde van NL hip/obligatoir geworden om de "z" op z'n Duits als "tz" uit te spreken, mogelijk uit vrees voor het Amsterdamse gebrek tussen "s" en "z" onderscheid te kunnen maken ("de son in de see sien sakken") . In die hypercorrecte uitspraak worden natie en nazi a.h.w. identiek uitgesproken.

Vergelijkenderwijs worden alle woorden die op "-ici" eindigen (fanatici) regelmatig uitgesproken als "-ietsie", terwijl "-isie" correct is.

Mjuman schreef:
(quote)

Vergelijkenderwijs worden alle woorden die op "-ici" eindigen (fanatici) regelmatig uitgesproken als "-ietsie", terwijl "-isie" correct is.

Daar worden inderdaad heel erg veel fouten op gemaakt, vooral door mensen met een functie waarvan de naam eindigt op "-ici". En voor R&P grappen maakt, het is "politie".

Nazi is toch ook een Duits woord? Dat hebben we in NL toch altijd als 'naatsie' uitgesproken?

Mjuman schreef:
(quote)

En daarmee sla je precies de spijker op de kop van Freriks. Context hoeft in dit geval niet bepalend te zijn.

Ergens eind vorig eind is het in de beau monde van NL hip/obligatoir geworden om de "z" op z'n Duits als "tz" uit te spreken, mogelijk uit vrees voor het Amsterdamse gebrek tussen "s" en "z" onderscheid te kunnen maken ("de son in de see sien sakken") . In die hypercorrecte uitspraak worden natie en nazi a.h.w. identiek uitgesproken.

"-iesie", toch? In vlaanderen wordt dit trouwens steeds uitgesproken als "-ieshie"/"-iesjie" (ook door mij)

Gast
geplaatst: vandaag om 01:00 uur

geplaatst: vandaag om 01:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.