MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Het grote taaltopic

zoeken in:
Domo arigato mister Roboto.

Vraag 1 was strikvraag - kijk maar hier:

"Sorry but the idea that arigatou came from obrigado is a myth. Arigatou clearly comes from earlier forms that sound nothing like the portuguese. They do sound a little alike, but it's a coincedence. Tempura, however, comes from the portuguese.

One reason Japanese sounds like Spanish and Portuguese is they use almost the same vowel set. This is one reason Spanish is easier to pronounce for Japanese people than English."

deze is ook aardig; grappig is alleen dat volgens deze wiki en de eraan gelinkte met Nederlandse invloeden de herkomst van het Japanse alcohol zowel aan NL als PT toeschrijft - wat een zuiperds, die Europeanen

Sheplays
Arrie schreef:
Noord-Holland is maar plaatselijk erg plat, maar van Haarlem wordt gezegd dat wat daar gesproken wordt het dichste bij ABN komt in heel Nederland. Het is ook maar wat ik heb gehoord, maar waar ik woon (Beverwijk, vlakbij Haarlem dus) wordt nou niet bepaald plat gesproken. In Haarlem overigens ook niet.

Dank je, ik woon zelf in N-Holland, dus het is mij bekend . De vraag als zodanig was niet écht serieus bedoeld.

Mjuman schreef:
Vraag 1 was strikvraag - kijk maar hier:

"Sorry but the idea that arigatou came from obrigado is a myth. Arigatou clearly comes from earlier forms that sound nothing like the portuguese. They do sound a little alike, but it's a coincedence. Tempura, however, comes from the portuguese.

One reason Japanese sounds like Spanish and Portuguese is they use almost the same vowel set. This is one reason Spanish is easier to pronounce for Japanese people than English."

Graag een bron, aan zo'n los citaat kan ik (nog) niet veel waarde hechten (vooral gezien het taalgebruik, dat niet echt klinkt alsof het van een etymologisch woordenboek komt ).

Was één woord verder gegaan - 'deze'; daar stond een link naar een wiki, die ik ook nog genoemd heb. Met enige hypothetisch/deductieve activiteit waart ge op de bron gestuit dear Watson!

En kom nou niet met de mededeling aan dat het "maar een wiki" is en derhalve niet adequaat.

Mjuman schreef:
Was één woord verder gegaan - 'deze'; daar stond een link naar een wiki, die ik ook nog genoemd heb. Met enige hypothetisch/deductieve activiteit waart ge op de bron gestuit dear Watson!
Hmm...ik interpreteerde "deze" als een geheel andere bron (o.a. vanwege het woord "ook"). Bovendien werkt de link niet.

En kom nou niet met de mededeling aan dat het "maar een wiki" is en derhalve niet adequaat.
Wat ken je me goed

Die link gecontroleerd en die werkte inderdaad niet; maar na proberen kwam ik op deze (ff geen tags aangebracht).

http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_words_of_Portuguese_origin
Misschien even zoeken en proberen.

De verklaring is dat ik (vanuit een talenachtegrond) geïnteresseerd was in het hoe en wat. Het leek tamelijk aannemelijk dat Portugees vanuit Macao (een P. kolonie) tot in Japan is doorgedrongen; een elementair woord als 'dankuwel' past niet echt in dat plaatje. De eerste bron die ik voorhanden had, was een wiki - vandaar; de verklaring vind ik plausibel. Je staat versteld welke NL woorden zich hebben wereldwijd hebben verspreid - in het Papiamento vind je bijv. "ijskoud" - ik hoorde iemand dat zeggen, in één zin met een Spaans en Engels woord.

In het Zweeds zijn bijv. de woorden voor jongen ("pojke") en meisje ("flicka") leenwoorden uit het Fins (terwijl Finland voor Zweden was, wat Ierland was voor Engeland).

Uit het mijlpalen topic:
De enigste reden wat ik kan verzinnen, waarom hij zoveel cd's heeft beluisterd, is dat hij in een platenzaak werkt.

Wat enigjes, zo'n reden. Wat doet toch maar aan met die spelling tegenwoordig. En die bijzin halverwege is ook vrij nutteloos.

Even verbeterd:

'De enige reden die ik kan verzinnen dat hij zoveel cd's heeft beluisterd, is dat hij in een platenzaak werkt.'

Al staat dat stukje 'die ik kan verzinnen' daar niet echt lekker tussen, maarja.

SelmaDuim
Arrie schreef:
Even verbeterd:

'De enige reden die ik kan verzinnen dat hij zoveel cd's heeft beluisterd, is dat hij in een platenzaak werkt.'

Al staat dat stukje 'die ik kan verzinnen' daar niet echt lekker tussen, maarja.

Daarom zetten we daar een komma voor en achter.

'De enige reden, die ik kan verzinnen, dat hij zoveel cd's heeft beluisterd, is dat hij in een platenzaak werkt.'

En die eerste 'dat' moet 'waarom' zijn

Helemaal niet, dat heb ik juist verbeterd. Het is 'De reden dat', niet 'De reden waarom'

Je zegt toch ook bijvoorbeeld: 'Dat is de reden dat ik het zo doe.' of 'Dat is waarom ik het zo doe.'

Maar: 'Dat is de reden waarom ik het zo doe' is fout...

Laten we Arrie niet proberen te verbeteren, hij is vast goeier als ons.

Haha, nou, ik ben niet 100% zeker van mezelf hoor.
Ik weet dat het wel zo overkomt, maarja, je moet wel in jezelf geloven, he...

Ik help ons uit de nood, ze zijn beide correct

Reden is een zelfstandig naamwoord dat zowel door het onderschikkend voegwoord dat als door het betrekkelijk voornaamwoordelijk bijwoord waarom gevolgd kan worden. Er is geen betekenisverschil tussen de beide constructies.

(6a) Gebrek aan tijd is de reden waarom ik met de cursus gestopt ben.

(6b) Gebrek aan tijd is de reden dat ik met de cursus gestopt ben.

Bron: taaladvies.net (betrouwbaar, want de norm!)

Ik vind ... de reden dat... wel mooier, ... de reden waarom... klinkt een beetje als een anglicisme.

the reason why i quit...

the reason that i quit...

Volgens mij kan het in het engels ook allebei.

Sheplays
The reason for me to quit...

dacht ik

'De enige reden, die ik kan verzinnen voor het beluisteren van zoveel cd's, is dat hij in een platenzaak werkt"

SelmaDuim
Jawel, de zin wordt steeds beter.

'De enige reden, die ik kan verzinnen, voor het beluisteren van zoveel cd's, is dat hij in een platenzaak werkt.'

Of gewoon:

Volgens mij is zoveel cd's beluisteren onmogelijk, tenzij hij in een platenzaak werkt.

Florsi Florsa schreef:
'De enige reden, die ik kan verzinnen, voor het beluisteren van zoveel cd's, is dat hij in een platenzaak werkt.'

Je voelt toch wel aan dat deze zin niet lekker loopt met zoveel komma's? Je moet nu 3 pauzes houden in een relatief korte zin. Er is niets mis met "de reden die" i.p.v. "de reden, die".

Het spijt me.

Het was minder hard bedoeld dan het klonk

Just kidding.

Father McKenzie
Dit is een oproep.

Ik vind dat er soms erg weinig afwisseling zit in het benoemen van dingen.
Vooral als mensen dingen gaan afkraken valt nogal vlug het vreselijke woord :
b a g g e r.

Ik ben dat woord kotsbeu gezien en gelezen. Dit is in mijn ogen een duidelijk geval van taalarmoede.

Kan iemand aub nieuwe woorden bedenken of gebruiken voor dingen die niet zo fraai beleefd worden.

Want het woord bagger vind ik ontzettende bagger!

Father McKenzie

mossel!

Father McKenzie
of kut met peren, maar dat is ook al zo oud als de straat, al vind ik "bagger" gewèldige kut met peren...

- kwalitatief uitermate teleurstellend
- drie keer niks
- kwelling voor de oren
- om te huilen
- 13 in een dozijn

Dat zijn mijn laatste beschrijvingen van muziek die ik slecht vind. Ik heb niet eerder het woord bagger gebruikt. Moet eerlijk zeggen dat ik dat woord ook niet veel tegen kom.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:55 uur

geplaatst: vandaag om 18:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.