De Site / Algemeen / Het grote taaltopic
zoeken in:
0
geplaatst: 5 december 2012, 18:40 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Daar staat anders niks over een dubbele betekenis. Die is er niet - die is namelijk ingeruild voor de gangbare

Zoals wel vaker in taalprocessen slijten soms betekenissen en uitdrukkingen. Onlangs weer gehoord: "dat is geen wet van meten en persen".
0
geplaatst: 12 december 2012, 21:32 uur
Ik doe het dictee later via uitzendinggemist, dus niets verklappen. 

0
geplaatst: 12 december 2012, 22:01 uur
16 fout. Best trots op, want het was niet de makkelijkste editie.
0
geplaatst: 12 december 2012, 23:18 uur
En waarom staat daar eigenlijk 'Herman schreef' ...
'Herman typte' zou correct zijn geweest.
'Route-informatiepaneel buiten bedrijf'
'Heeft U reeds betaald, dan kunt U deze herinnering als niet verzonden beschouwen'
'... en de eindbestemming van deze trein, Rotterdam'
Allemaal aantoonbare apekool.
'Route-informatiepaneel buiten bedrijf'
'Heeft U reeds betaald, dan kunt U deze herinnering als niet verzonden beschouwen'
'... en de eindbestemming van deze trein, Rotterdam'
Allemaal aantoonbare apekool.
0
geplaatst: 13 december 2012, 12:21 uur
dix schreef:
Uitzending Gemist
Spatie en twee hoofdletters.
(quote)
Uitzending Gemist
Spatie en twee hoofdletters.

0
geplaatst: 13 december 2012, 12:25 uur
dix schreef:
'Herman typete'.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 13 december 2012, 12:34 uur
Bij de afgelopen IQ-test hadden ze een aantal van die rare woorden. Zodra woorden als 'chillaxen' met vervoegingen en al worden opgenomen in de taal..... Doe alsjeblieft toch normaal, denk ik dan.
Zal 't dictee misschien ook nog eens bekijken.
Zal 't dictee misschien ook nog eens bekijken.
0
geplaatst: 13 december 2012, 12:40 uur
Haha, is dat woord al officieel opgenomen? Ik voel me oud. Chillaxen... Neen, neem dan eerder 'chillen' over, dat wordt al vaker gebruikt.
0
geplaatst: 13 december 2012, 12:43 uur
Het dictee had dit jaar helemaal niet zoveel van die rare woorden. Vond het een leuke tekst en het dictee leek me helemaal niet zo moeilijk. Dat bleek uiteindelijk toch wat tegen te vallen... Met name alinea 5 (5 fout) en 8 (6 fout) hebben me genekt. In totaal had ik er 24, waarvan ik er 1 zou willen aanvechten. Kloteorang-oetangs.
0
geplaatst: 13 december 2012, 13:13 uur
Ík had er 13 uituiteindelijk. Orang-oetans had ik wel goed, maar zat daar wel flink over te piekeren door Freriks' uitspraak. Gelukkig werd hij gecorrigeerd door de jury in deze. Hadden ze bij suède waar hij duidelijk een n achter liet volgen ook wel mogen doen. Ik ging vooral de mist bij dingen wel of niet met streepjes aan elkaar schrijven.
0
geplaatst: 13 december 2012, 13:21 uur
herman schreef:
Orang-oetans had ik wel goed daar wel flink over te piekeren door Freriks' uitspraak.
Nu je het zegt: hij werd inderdaad door de jury gecorrigeerd, maar tijdens het nakijken werd die extra g er weer gewoon achter geplakt. Ik heb het even opgezocht en het blijkt allebei te mogen, maar verwarrend vond ik het wel.Orang-oetans had ik wel goed daar wel flink over te piekeren door Freriks' uitspraak.
De uitspraak heeft me wel vaker aan het twijfelen gebracht. Zo duurde het vier keer voor ik clangebieden goed verstaan had en werd minutieus de ene keer met een u en de andere keer met een i uitgesproken.
Die streepjes gingen bij mij wel goed eigenlijk. Alleen bij deep down ging het fout.
0
geplaatst: 13 december 2012, 13:47 uur
Deep down en minutieus heb ik eigenlijk niet over getwijfeld. Wel over spring-in-het-veldleeuweriken (dat had ik dus fout) en ja-en-amen (ook fout, want zonder streepjes). Clangebieden had ik wel goed. Verder heb ik kasuarissen eigenlijk vaker met een c dan met een k gezien, dus dat had ik ook fout.
0
geplaatst: 13 december 2012, 14:11 uur
Ja-en-amen had ik ook met streepjes geschreven. En kasuarissen heb ik nog nooit met een k danwel een c gezien. Ik zal eens opzoeken wat het betekent 
Edit: Dat zijn dus loopvogels. Dat werd nota bene in de volgende regel van het dictee verteld
Eerlijk gezegd heb ik heel weinig van de strekking van het dictee meegekregen.
Ik vond ge-sms'te trouwens een fijn woord. Die had ik dan ook helemaal goed

Edit: Dat zijn dus loopvogels. Dat werd nota bene in de volgende regel van het dictee verteld
Eerlijk gezegd heb ik heel weinig van de strekking van het dictee meegekregen.Ik vond ge-sms'te trouwens een fijn woord. Die had ik dan ook helemaal goed

0
geplaatst: 13 december 2012, 16:46 uur
Gee, ik had 49 fout. 
Met 13 fout ben je echt heel goed, wel helemaal eerlijk nagekeken?

Met 13 fout ben je echt heel goed, wel helemaal eerlijk nagekeken?

0
geplaatst: 13 december 2012, 17:06 uur
Moet wel zeggen dat ik een keertje had geoefend via Onze Taal. En ik had vorig jaar al gemerkt waar wat mankementen lagen (samengestelde woorden), dus wist waar ik op moest letten.
De strekking van het gedicht was me wel duidelijk ('het gras aan de overkant...').
Die streepjes blijven wel lastig, da's dan iets voor de volgende keer. Bij uitdrukkingen ligt het blijkbaar anders:
spring-in-'t-veldleeuwerik
twee-onder-een-kapwoning
huis-tuin-en-keukendoek
tantebetjestijl
ja en amen
De strekking van het gedicht was me wel duidelijk ('het gras aan de overkant...').
Die streepjes blijven wel lastig, da's dan iets voor de volgende keer. Bij uitdrukkingen ligt het blijkbaar anders:
spring-in-'t-veldleeuwerik
twee-onder-een-kapwoning
huis-tuin-en-keukendoek
tantebetjestijl
ja en amen
0
geplaatst: 13 december 2012, 17:17 uur
herman schreef:
huis-tuin-en-keukendoek
Is dit er niet een uit de categorie in- en intriest? Daar lijkt het mijns inziens wel op, dus zou het dan geen huis-, tuin- en keukendoek moeten zijn?huis-tuin-en-keukendoek
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 13 december 2012, 18:39 uur
Wel jammer dat ze niet gewoon de vragen geven. Om nou die hele uitzending terug te kijken, gaat me wat te ver.
Een beetje achterhaald is het idee van een dictee wel sinds het 'Google-effect'. Google is ons externe geheugen voor allerlei zaken geworden en de meeste teksten maak je toch achter de computer.
Een beetje achterhaald is het idee van een dictee wel sinds het 'Google-effect'. Google is ons externe geheugen voor allerlei zaken geworden en de meeste teksten maak je toch achter de computer.
0
geplaatst: 13 december 2012, 19:06 uur
Het dictee kan je online toch gewoon opnieuw doen? Dat was vorige jaren alleszins zo, dit jaar nog geen tijd gehad om te controleren
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 13 december 2012, 19:32 uur
Ja, maar niet gewoon met statische tekst. Ik krijg dan zo'n video die gaat afspelen.
0
geplaatst: 13 december 2012, 19:35 uur
Stijn_Slayer schreef:
Ja, maar niet gewoon met statische tekst.
Ja, maar niet gewoon met statische tekst.
Wil je het dan gaan copy en pasten ..?

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 13 december 2012, 19:49 uur
Toen ik op de basisschool zat lieten ze de woorden altijd heel kort knipperen. Of het was multiple choice.
Ik hoef niet vals te spelen op iets dat ik vrijwillig wel wil doen.
Ik hoef niet vals te spelen op iets dat ik vrijwillig wel wil doen.

0
geplaatst: 13 december 2012, 21:49 uur
8 fouten hier, uiteraard zeer tevreden. Ik dacht dat ik de streepjesregel nu wel zou snappen, maar a-priorikeus en ja en amen heb ik toch respectievelijk zonder en met geschreven. Om nog maar te zwijgen over die dekselse 'orangoetangs'!
edit: toch 9 fouten. 'Volendammer broek' in één woord geschreven. In snap trouwens nog steeds geen ene jota van die hele zin.
edit: toch 9 fouten. 'Volendammer broek' in één woord geschreven. In snap trouwens nog steeds geen ene jota van die hele zin.
0
geplaatst: 13 december 2012, 23:21 uur
9 fouten, heel knap Arno. Zelf had ik er 17, wat ik ook niet verkeerd vind.
Die zin is trouwens juist heel helder. 'het extreme lokt meer dan het modale'; dat wordt in twee voorbeelden toegelicht. Vervolgens wordt in nog twee voorbeelden juist het omgekeerde beweerd. Ofwel: wie het modaal heeft, wil extreem, maar wie het extreem heeft, verlangt weer naar modaal. Ofwel 'Zijn waar wij niet zijn'.
Als ik mijn fouten nog eens bekijk, zijn ze bijna allemaal veroorzaakt door foute koppelstreepjes of foute aaneenschrijvingen. Verder drie 'gewone' spelfouten en twee hoofdletter-of-niet-fouten. Samengevat: drie spelfouten
.
Die zin is trouwens juist heel helder. 'het extreme lokt meer dan het modale'; dat wordt in twee voorbeelden toegelicht. Vervolgens wordt in nog twee voorbeelden juist het omgekeerde beweerd. Ofwel: wie het modaal heeft, wil extreem, maar wie het extreem heeft, verlangt weer naar modaal. Ofwel 'Zijn waar wij niet zijn'.
Als ik mijn fouten nog eens bekijk, zijn ze bijna allemaal veroorzaakt door foute koppelstreepjes of foute aaneenschrijvingen. Verder drie 'gewone' spelfouten en twee hoofdletter-of-niet-fouten. Samengevat: drie spelfouten
.
0
geplaatst: 14 december 2012, 16:43 uur
25 fout hier, waarvan 4 in 'coûte que coûte'. Ik had coût-que-coût staan. 
Verder vind ik het bedroevenswaardig van mezelf dat ik - omdat ik gewoon te hard begon te twijfelen en begon te schrappen - twee van de drie keer de ei/ij in weids/wijds verkeerd heb geschreven. Over de rest ben ik best tevreden. 'No go-area' en 'gesms-te' waren ook wel jammerlijke missers.
Gelukkig was Martine Tanghe terug want die Freriks zijn kromme uitspraak is echt afschuwelijk... Het lijkt soms of hij je er bewust probeert in te luizen, de smeerlap. Leuk van Weski dat ze even duidelijk maakte dat het 'orang-oetangs' waren en geen 'oerang-oetangs'. Op het einde zei Freriks ook nog heel opzettelijk 'zwiebertje', maar gelukkig heb ik al wat Opgezwolle geluisterd.

Verder vind ik het bedroevenswaardig van mezelf dat ik - omdat ik gewoon te hard begon te twijfelen en begon te schrappen - twee van de drie keer de ei/ij in weids/wijds verkeerd heb geschreven. Over de rest ben ik best tevreden. 'No go-area' en 'gesms-te' waren ook wel jammerlijke missers.
Gelukkig was Martine Tanghe terug want die Freriks zijn kromme uitspraak is echt afschuwelijk... Het lijkt soms of hij je er bewust probeert in te luizen, de smeerlap. Leuk van Weski dat ze even duidelijk maakte dat het 'orang-oetangs' waren en geen 'oerang-oetangs'. Op het einde zei Freriks ook nog heel opzettelijk 'zwiebertje', maar gelukkig heb ik al wat Opgezwolle geluisterd.
0
geplaatst: 14 december 2012, 17:57 uur
'Coût-que-coût' lijkt me goed voor twee fouten: je vergeet de e's en de verbindingsstreepjes. Het zou gek zijn als je er daarvoor vier aan je broek krijgt, en als je volkomen inconsequent coûte-que coût zou schrijven maar twee.
0
geplaatst: 14 december 2012, 18:13 uur
Ik dacht je voor elke fout die je schrijft je een fout aangerekend krijgt. Nuja, 23 of 25 maakt niet zo heel veel uit..
Het zou trouwens voor 0 fouten moeten meetellen, godverdomse Frans.
Het zou trouwens voor 0 fouten moeten meetellen, godverdomse Frans.

0
geplaatst: 14 december 2012, 18:45 uur
Ploppesteksel schreef:
Gelukkig was Martine Tanghe terug want die Freriks zijn kromme uitspraak is echt afschuwelijk...
Inderdaad, alhoewel haar uitspraak van snackbar ('snakbar') en comfort (letterlijk, met t) me pijn in de oren deed. Ik had 17 fouten, waarvan twee te wijten aan Freriks: hij spreekt 'vaarzen' uit als 'vaarsu' (de z en s zijn bij hem compleet inwisselbaar, of beter gezegd de z komt niet in zijn vocabulaire voor), en ik verstond toch echt 'klemgebieden' in plaats van 'clangebieden'.Gelukkig was Martine Tanghe terug want die Freriks zijn kromme uitspraak is echt afschuwelijk...
* denotes required fields.