MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Het grote taaltopic

zoeken in:
Ploppesteksel schreef:
ComforT wordt in België door echt ie-de-reen gezegd hoor.

Ja vandaar dat wij er ook steeds meewarig bij moeten kijken - zo van "weer een die niet goed heeft opgelet". In NeBe-gezelschap verontschuldigen de Belgen zich veelal voor intonatie/uitspraak/woordkeuze ("ik heb het in uw schuif gedaan" - raden wat dat betekent); omgekeerd in BeNe-gezelschap hebben wij daar geen last van ('je doet maar je best om me te begrijpen")

Aan de andere kant dat Grachtengordeliaans van Freriks drijft menigeen tot pure waanzin; ik kan zijn intonatie en uitspraak niet aanhoren - zou er een groot voorstander van zijn hem te versturen naar Hollande, als relatiegeschenk.

Had overigens 8 vaut, FF!

Ploppesteksel schreef:

Gelukkig was Martine Tanghe terug want die Freriks zijn kromme uitspraak is echt afschuwelijk... Het lijkt soms of hij je er bewust probeert in te luizen, de smeerlap.

Uitermate ergerlijk was ook zijn 'spring-in-het-veld', tot twee keer toe. Duidelijk van kwade wil, die Freriks. Gelukkig sprak Martine het wel normaal uit

Ploppesteksel schreef:
ComforT wordt in België door echt ie-de-reen gezegd hoor.

Echt waar? Gekke Belgen.

Wij drinken tenminste geen sjudoransj

...bij onze pladdezjoer!

FlyLo schreef:

Iedere keer als ik dat woord hoor, sterft er een katje.

Knap hoor om zo weinig fouten te maken. Ik ben zelf niet vaak bezig met taal en spelling verdiep me er ook niet echt in, maar doe wel bijna altijd mee met het dictee. Ik had 41 fouten.

Toen de tekst aan het begin volledig voorgelezen werd had ik al door dat het een moeilijk dictee zou worden en na de uitzending heb ik het verhaal nog een paar keer heel rustig opnieuw moeten lezen, want ik had eerst geen flauw idee waar het over ging haha.

Arno schreef:
...bij onze pladdezjoer!

Plat du jour!

Die was toch vrij duidelijk. Al zegt werkelijk niemand dat hier in Nederland, maar dit terzijde.

Arno schreef:
Plat du jour!

Dagschotel - zonder spatsie, anders heb je nix te eten; alternatief: gerecht van de dag; in échte zaken zegt men dan: "buiten de kaart, is er..."

FlyLo schreef:

...maar het is wel algemeen aanvaard Standaard Nederlands (jus d'orange, that is).

Arrie schreef:
(quote)

Echt waar? Gekke Belgen.

Hoe spreken jullie het dan uit misschien? Op z'n Frans?

Appelsientje

En waar jullie water met bruis bestellen, nemen wij Spa rood

Stijn_Slayer
Water met bruis. Dat klinkt echt nergens naar.

Tja toch moet je kiezen tussen plat water of met bruis

We zeggen meestal spa bruis/barisart of bruiswater. Water met bruis zegt niemand

FlyLo schreef:
We zeggen meestal spa bruis/barisart of bruiswater. Water met bruis zegt niemand

Dan ga ik acuut het Vaticaan meedelen dat ik getuige ben geweest van een wonderbaarlijke/goddelijke interventie, aangezien ik door niemand ben bediend en toch eten en drinken heb gekregen. De niemand in kwestie vroeg mij toen ik aangaf wel water bij de dis en wijn te willen drinken: "met of zonder bruis?". Ik weet nog welk restaurant dat was en welke datum - het lijkt mij dus een wonderbaarlijke openbaring te zijn geweest.

En de stelligheid der FlyLo doet mij wensen dat ik eea had opgenomen teneinde het te kunnen youtuberen.

Toevoeging:
Overigens kennen wij wel weer "bruistabletten" (voor medicinale/gezondheids)doeleinden - die lossen op in water.

GrafGantz schreef:
Die was toch vrij duidelijk. Al zegt werkelijk niemand dat hier in Nederland, maar dit terzijde.

Ja, daarom was ie voor mij dus niet duidelijk.

dumb_helicopter schreef:

Hoe spreken jullie het dan uit misschien? Op z'n Frans?

Ja.

Spuitwater.

Maar nu ik dat woord lees...

bennerd schreef:
Spuitwater.

Maar nu ik dat woord lees...

Spuitwater werd hier ook wel gezegd - tot in de jaren 70; sodawater (whisky soda, campari soda, ook wel).

Mjuman schreef:
(quote)

Dan ga ik acuut het Vaticaan meedelen dat ik getuige ben geweest van een wonderbaarlijke/goddelijke interventie, aangezien ik door niemand ben bediend en toch eten en drinken heb gekregen. De niemand in kwestie vroeg mij toen ik aangaf wel water bij de dis en wijn te willen drinken: "met of zonder bruis?". Ik weet nog welk restaurant dat was en welke datum - het lijkt mij dus een wonderbaarlijke openbaring te zijn geweest.

En de stelligheid der FlyLo doet mij wensen dat ik eea had opgenomen teneinde het te kunnen youtuberen.

Toevoeging:
Overigens kennen wij wel weer "bruistabletten" (voor medicinale/gezondheids)doeleinden - die lossen op in water.

Met of zonder bruis, inderdaad. Niemand bestelt zelf een "water met bruis". We vragen water, waarop we de vraag krijgen "plat of met bruis". De woordgroep "water met bruis" komt nooit voor (behalve op die ene link daar)

Stijn_Slayer
Spuitwater klinkt echt vreselijk ordinair.

Sorry hoor, maar plat water.

Spuitwater is een beetje een plat woord, ja.

Stijn_Slayer schreef:
Spuitwater klinkt echt vreselijk ordinair.

Sorry hoor, maar plat water.

Ik had het al een gezegd: jou culinaire cv valt niet mee. Een beetje culinario kijkt niet meer op of om van "plat water", "mondvermaakjes".

Nee dan het Nederlandsche "toetje" - platter dan plat kan bijna niet. "Zin in een toetje" dat heeft een mens toch niet - dan denk ik aan al die hoofden waar de VPC (verenigde pukkeldrukkersclub) zich graag op uit zou leven.

Een dringende waarschuwing is op zijn plaats: hoe verleidelijk het object (rug, billen etc) ook, pukkeldrukken als voorspel staat gelijk aan vragen om problemen.

Het is maar hoe je het bekijk en hoe het ingeburgerd is. Voor het zelfde geld denkt de 'ware culinario' dat een dessert altijd iets van de erwt moet zijn. 'Tomatensoep? Neuh, da's niet des erwts'.

Een fruitsoep (zoals meloen) is ook van de erwt, maar fietst er als nagerecht wel in.

Overigens als er één ding is wat bij mij de rode waas doet oplaaien, is het wel de 'leuke' menukaart, een voorbeeldje

Tuinkruipers is het groen - slakken in peterselieboter
Bruine broeder met oranje petje - chocolademousse afgedekt met sinasappelmarmeladesaus

Bij voorkeur ga ik niet in zo'n etablissement, maar zoms ...

Beetje dezelfde categorie als een frikandel met satésaus een ' Jos Brinkie' noemen.

Het was wel te narsen maar de manier waarop je het opschrijft, deugt van geen kant. Derhalve geen fooi.

Het is maar waar je je prioriteiten legt.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:04 uur

geplaatst: vandaag om 10:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.