De Site / Algemeen / Het grote taaltopic
zoeken in:
0
geplaatst: 17 december 2012, 15:50 uur
Edwynn schreef:
Beetje dezelfde categorie als een frikandel met satésaus een ' Jos Brinkie' noemen.
Het was wel te narsen maar de manier waarop je het opschrijft, deugt van geen kant. Derhalve geen fooi.
Het is maar waar je je prioriteiten legt.
Beetje dezelfde categorie als een frikandel met satésaus een ' Jos Brinkie' noemen.
Het was wel te narsen maar de manier waarop je het opschrijft, deugt van geen kant. Derhalve geen fooi.
Het is maar waar je je prioriteiten legt.
In Amersfoot Vathorst (Vinex za'k maar zeggen) is een restaurant, De Hebberd - ik kan me er nix bij voorstellen om daar te eten.
Synoniemen van nassen; ander woord voor nassen - synoniemen.net overigens hebben we in het Nederlands wel erg veel lelijke woorden voor zoiets essentieels als "eten".
0
geplaatst: 17 december 2012, 15:52 uur
Edwynn schreef:
Het is maar hoe je het bekijk en hoe het ingeburgerd is. Voor het zelfde geld denkt de 'ware culinario' dat een dessert altijd iets van de erwt moet zijn. 'Tomatensoep? Neuh, da's niet des erwts'.
Het is maar hoe je het bekijk en hoe het ingeburgerd is. Voor het zelfde geld denkt de 'ware culinario' dat een dessert altijd iets van de erwt moet zijn. 'Tomatensoep? Neuh, da's niet des erwts'.
'Dessert' wordt hier voornamelijk op de Franse manier uitgesproken. Vandaar dat ik even een Oath-momentje had bij dat erwtengedoe.
0
geplaatst: 17 december 2012, 15:55 uur
Eten is essentieel, ja. Er moeilijk en gewichtig over doen is iets minder essentieel.
De Hebberd probeert om een eigen draai te geven aan bekende dingen. Op die manier zijn ongetwijfeld ook termen als 'twaalf uurtje' gemeengoed geworden.
Ach en nassen, narsen. Allebei lelijk. Net als eten. Ook een lelijk woord.
Mijn schoonmoeder heeft het altijd over ' vroten' Zowel in de tegenwoordige als verleden tijd. Ze gebruikt het ook als zelfstandig naamwoord.
Daarom: het mooiste synoniem van eten ever: vroten.
De Hebberd probeert om een eigen draai te geven aan bekende dingen. Op die manier zijn ongetwijfeld ook termen als 'twaalf uurtje' gemeengoed geworden.
Ach en nassen, narsen. Allebei lelijk. Net als eten. Ook een lelijk woord.
Mijn schoonmoeder heeft het altijd over ' vroten' Zowel in de tegenwoordige als verleden tijd. Ze gebruikt het ook als zelfstandig naamwoord.
Daarom: het mooiste synoniem van eten ever: vroten.
0
geplaatst: 17 december 2012, 16:00 uur
bennerd schreef:
'Dessert' wordt hier voornamelijk op de Franse manier uitgesproken. Vandaar dat ik even een Oath-momentje had bij dat erwtengedoe.
(quote)
Nagerecht komt de beul.
0
geplaatst: 17 december 2012, 16:02 uur
Edwynn schreef:
Eten is essentieel, ja. Er moeilijk en gewichtig over doen is iets minder essentieel.
Gewichtig wordt eten vanzelf als je het teveel doet

En "moeilijk" als je al niet moeilijk mag doen over een van de weinige rustmomenten op een dag, wanneer mag je dat dan wel?
Presentatie, ook een smaakvol en goedgekozen bewoording voor de gerechten kan leiden tot voorpret. Niets is zo moeilijk als verwachtingen zetten en managen, ook aan de aanbiederskant. Waarom hebben veel metal-cd's van die overdadige, heftige afbeeldingen op de hoes/het boekje? (zie bijv. het wat draai je nu topic).
0
geplaatst: 17 december 2012, 16:10 uur
U mag zo moeilijk doen als u wil. Doe ik ook. Alleen doe ik over eten nooit zo moeilijk.
Ach, het hoezenargument. Ik ben voor dergelijke zaken niet zo gevoelig. Uiteindelijk gaat het om de inhoud. Al staan er allemaal hartjes op mijn favoriete metalplaat. I couldn't care less.
Een tent moet schoon zijn, vriendelijk personeel hebben en een goede kok. Dat + Ik = tevree.
Ach, het hoezenargument. Ik ben voor dergelijke zaken niet zo gevoelig. Uiteindelijk gaat het om de inhoud. Al staan er allemaal hartjes op mijn favoriete metalplaat. I couldn't care less.
Een tent moet schoon zijn, vriendelijk personeel hebben en een goede kok. Dat + Ik = tevree.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 17 december 2012, 16:18 uur
JouW grammatica en redenatie ook niet.

Dat ik 'plat water' raar vind klinken (bestel je ook water met hoogteverschillen?) heeft niets te maken met wat ik wel en niet lust.
0
geplaatst: 17 december 2012, 16:28 uur
Het afgeven op 'plat water' en/of 'water met bruis' heeft er nog het meest mee te maken dat je ze voor het eerst hoort. De meest kapotgebruikte Nederlandse woorden kunnen nog heel vreemd in elkaar zitten. Een 'droge wijn' is natuurlijk een oxymoron van de zuiverste soort. 'Plat' water is net zo figuurlijk.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 17 december 2012, 16:40 uur
Droge wijn, ja dat vind ik ook niet zo heel erg goed klinken.
Mijn broertje maakt ook een onderscheid tussen een 'droge' frikandel en een frikandel speciaal. Dat slaat echt alles.
Mijn broertje maakt ook een onderscheid tussen een 'droge' frikandel en een frikandel speciaal. Dat slaat echt alles.
0
geplaatst: 17 december 2012, 16:44 uur
jasper1991 schreef:
Een 'droge wijn' is natuurlijk een oxymoron van de zuiverste soort. 'Plat' water is net zo figuurlijk.
Een 'droge wijn' is natuurlijk een oxymoron van de zuiverste soort. 'Plat' water is net zo figuurlijk.
Het staat natuurlijk lekker pretentieus om er een deftig woord tegenaan te pleuren, maar tisvaut: in die context is "droog" metaforisch, net zoals "hard" van geluid dat is. In UK en S kent geluid overigens een andere metafoor: hoog.
Overigens heb je wel een punt tav bekendheid/gewenning.
En Stein: tiepvaut of geen typofout met een frikandel zou ik niet gaan meppen. Ga 'ns bij Hebro kijken, dan lus je ze ook meteen niet meer

0
geplaatst: 17 december 2012, 16:47 uur
Stijn_Slayer schreef:
een 'droge' frikandel . .
een 'droge' frikandel . .
Ja , dat is wel speciaal.
0
geplaatst: 17 december 2012, 16:51 uur
Droge wijn is niet echt een oxymoron. Plat water dus ook niet.
Dat zijn toch meer woorden als:
boosaardig
bijzonder
rampzalig
meermin
Edit: Ah, mjuman zei het ook al.
Dat zijn toch meer woorden als:
boosaardig
bijzonder
rampzalig
meermin
Edit: Ah, mjuman zei het ook al.
0
geplaatst: 17 december 2012, 16:56 uur
Excuus, excuus, jongens 
Het was ook echt niet om deftig en/of interessant te doen, ik geloof alleen in doeltreffend taalgebruik.
Nu ga ik wel even een tegenopmerking maken, want boosaardig is alvast geen oxymoron. Aardig betekent in deze dat iets of iemand boos 'in zijn aard' is en heeft hier een andere betekenis dan het bekende adjectief dat staat voor goed of vriendelijk.
Oh, wacht, maak je nou een geintje? Meermin?

Het was ook echt niet om deftig en/of interessant te doen, ik geloof alleen in doeltreffend taalgebruik.
Nu ga ik wel even een tegenopmerking maken, want boosaardig is alvast geen oxymoron. Aardig betekent in deze dat iets of iemand boos 'in zijn aard' is en heeft hier een andere betekenis dan het bekende adjectief dat staat voor goed of vriendelijk.
Oh, wacht, maak je nou een geintje? Meermin?

0
geplaatst: 23 december 2012, 20:23 uur
(@Mjuman: als je vrij bent op 14 januari mag je mijn examen Nederlandse taalstructuren komen maken!
)
)
0
geplaatst: 25 januari 2013, 09:32 uur
Ja, dat is zoizo fout.
(Die zag ik eergisteren langskomen hier op MuMe)
(Die zag ik eergisteren langskomen hier op MuMe)
0
geplaatst: 7 februari 2013, 11:43 uur
0
geplaatst: 7 februari 2013, 11:59 uur
Gisteravond even naar RTL Boulevard gekeken. Een verstandig mens denkt dan "waarom doe je dat nou?" Het is altijd aardig om te zien hoe Verlinden met zijn regelmatig van samenstelling wisselend team denkt 'ons' te kunnen 'entertainen'.
Er was een item over ene Nikki Plessen - soapie, anybody? Zij zou bezig zijn met een eigen kledinglijn en volgens één van de presentatoren: "ontwierp ze zich een slag in het rond" en dat lijkt me een welhaast Houdiaans procédé.
Kijk van zo'n programma leer je gewoon nog eens interessante en nuttige zegswijzen
Er was een item over ene Nikki Plessen - soapie, anybody? Zij zou bezig zijn met een eigen kledinglijn en volgens één van de presentatoren: "ontwierp ze zich een slag in het rond" en dat lijkt me een welhaast Houdiaans procédé.
Kijk van zo'n programma leer je gewoon nog eens interessante en nuttige zegswijzen

0
geplaatst: 8 februari 2013, 13:57 uur
Haha dat was ook het eerste wat ik dacht toen ik die pagina zag 

0
geplaatst: 8 februari 2013, 18:02 uur
Inderdaad een soapie, want nadat ze een tijd VJ bij TMF is geweest, heeft ze gespeeld in Onderweg Naar Morgen. Of wellicht nog steeds. Dat weet ik dan weer niet.
Het is al erg genoeg dat ik dit weet.Die FB-pagina is wel leuk trouwens.

0
geplaatst: 26 februari 2013, 08:23 uur
0
geplaatst: 26 februari 2013, 11:56 uur
Stel dat ik lappen tekst zonder enters zou posten, dan ...
1. Ga ik scheel kijken van zodra ik ergens nog een woord wil wijzigen.
2. Leest niemand ze nog omdat je na een paar regels da draad kwijt geraakt.
Trouwens: ik heb een trauma overgehouden aan mijn studententijd
waarin ik verdronk in cursuspagina's waarop geen lay-out werd gebruikt.
Bladzijden lang letters vreten van linksbovenaan tot rechtsonderaan ...
En dat wil ik mijn huidige leerlingen (en de lezers op deze site) niet aandoen.
Ik probeer zoveel mogelijk elke nieuwe gedachte of invalshoek
een eigen plaatsje te gunnen in de tekst: om het overzichtelijk te houden.
Een klein voorbeeldje:
Stel dat ik lappen tekst zonder enters zou posten, dan ... 1. Ga ik scheel kijken van zodra ik ergens nog een woord wil wijzigen. 2. Leest niemand ze nog omdat je na een paar regels da draad kwijt geraakt. Trouwens: ik heb een trauma overgehouden aan mijn studententijd waarin ik verdronk in cursuspagina's waarop geen lay-out werd gebruikt. Bladzijden lang letters vreten van linksbovenaan tot rechtsonderaan... En dat wil ik mijn huidige leerlingen (en de lezers op deze site) niet aandoen. Ik probeer zoveel mogelijk elke nieuwe gedachte of invalshoek een eigen plaatsje te gunnen in de tekst: om het overzichtelijk te houden. Als ik zo al mijn recensies zou neerplempen, gaat volgens mij een deel van de informatiewaarde verloren. Heb je ondertussen wel doorgelezen tot de laatste regel, vraag ik me stiekem af.
Zie je wel, het wordt er allemaal een stuk spannender door.
1. Ga ik scheel kijken van zodra ik ergens nog een woord wil wijzigen.
2. Leest niemand ze nog omdat je na een paar regels da draad kwijt geraakt.
Trouwens: ik heb een trauma overgehouden aan mijn studententijd
waarin ik verdronk in cursuspagina's waarop geen lay-out werd gebruikt.
Bladzijden lang letters vreten van linksbovenaan tot rechtsonderaan ...
En dat wil ik mijn huidige leerlingen (en de lezers op deze site) niet aandoen.
Ik probeer zoveel mogelijk elke nieuwe gedachte of invalshoek
een eigen plaatsje te gunnen in de tekst: om het overzichtelijk te houden.
Een klein voorbeeldje:
Stel dat ik lappen tekst zonder enters zou posten, dan ... 1. Ga ik scheel kijken van zodra ik ergens nog een woord wil wijzigen. 2. Leest niemand ze nog omdat je na een paar regels da draad kwijt geraakt. Trouwens: ik heb een trauma overgehouden aan mijn studententijd waarin ik verdronk in cursuspagina's waarop geen lay-out werd gebruikt. Bladzijden lang letters vreten van linksbovenaan tot rechtsonderaan... En dat wil ik mijn huidige leerlingen (en de lezers op deze site) niet aandoen. Ik probeer zoveel mogelijk elke nieuwe gedachte of invalshoek een eigen plaatsje te gunnen in de tekst: om het overzichtelijk te houden. Als ik zo al mijn recensies zou neerplempen, gaat volgens mij een deel van de informatiewaarde verloren. Heb je ondertussen wel doorgelezen tot de laatste regel, vraag ik me stiekem af.
Slowgaze schreef:
Je moet je zinnen eens door laten lopen, want ik vond 'Ik ben al blij dat ik een 15jarige mag ontmoeten' al zo'n gekke zin totdat ik de rest las.
Je moet je zinnen eens door laten lopen, want ik vond 'Ik ben al blij dat ik een 15jarige mag ontmoeten' al zo'n gekke zin totdat ik de rest las.
Zie je wel, het wordt er allemaal een stuk spannender door.
0
geplaatst: 26 februari 2013, 12:11 uur
Dazzler schriijft piratenproza:
1. hij houdt zich niet aan stijlconventies;
2. hij doet frequent aan enteren.

1. hij houdt zich niet aan stijlconventies;
2. hij doet frequent aan enteren.

0
geplaatst: 26 februari 2013, 12:55 uur
Een enter hier en daar vind ik handig, maar van die willekeurige enters zoals bij dazzler maakt de tekst voor mij juist onoverzichtelijker: de woorden in een zin volgen elkaar niet logisch op, maar springen opeens naar de volgende regel.
Daardoor wordt lezen meer puzzelen en verdrinkt de boodschap in de inspanning om de juiste structuur te begrijpen.
Daardoor wordt lezen meer puzzelen en verdrinkt de boodschap in de inspanning om de juiste structuur te begrijpen.
0
geplaatst: 26 februari 2013, 13:26 uur
Dazzler's besprekingen en bespiegelingen vind ik juist erg leesbaar en herkenbaar. En ja, dus ook onderhoudend in informatief.
Laat u niet gek maken door de spellings-, leestekens- en wanneerdrukkenwevolgenshet groeneboekjeopenterkorrektpolizei alhier.
Laat u niet gek maken door de spellings-, leestekens- en wanneerdrukkenwevolgenshet groeneboekjeopenterkorrektpolizei alhier.
* denotes required fields.