MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

De Site / Algemeen / Het grote taaltopic

zoeken in:
Onweerwolf
Je hebt 80% van de woorden juist herkend.
Je hebt 6% van de niet-bestaande woorden verkeerd herkend.
Dit geeft je een gecorrigeerde score van 80% -
6% =
74%.

Je hebt een zeer uitgebreide woordenschat.

Je hebt 75% van de woorden juist herkend.
Je hebt 3% van de niet-bestaande woorden verkeerd herkend.
Dit geeft je een gecorrigeerde score van 75% - 3% = 72%.

Je hebt een zeer uitgebreide woordenschat.

Leuke test. Fijn dat je ook de antwoorden kunt terugzien en dat je bij elk woord direct door kunt klikken naar de betekenis. Zo leer je nog eens wat.

sxesven
Je hebt 84% van de woorden juist herkend.
Je hebt 0% van de niet-bestaande woorden verkeerd herkend.
Dit geeft je een gecorrigeerde score van 84% - 0% = 84%.
Hiermee behoor je tot de absolute topgroep!

Jeuj. Een aantal woorden die ik als niet-bestaand heb gemarkeerd vond ik al twijfelachtig, trouwens, en zou ik in context gewoon zelfs 'gesnopen' hebben, maar zo geïsoleerd is het soms best pittig.

Je hebt 87% van de woorden juist herkend.
Je hebt 3% van de niet-bestaande woorden verkeerd herkend.
Dit geeft je een gecorrigeerde score van 87% - 3% = 84%.

Ik had pros als bestaand woord aangeduid (ik dacht dus aan pro's)

Onweerwolf
Gevromeld en labras bestaan echt wel! Die gebruiken we hier bijna dagelijks.

Je hebt 78% van de woorden juist herkend.
Je hebt 32% van de niet-bestaande woorden verkeerd herkend.
Dit geeft je een gecorrigeerde score van 78% - 32% = 46%.

Dit is een behoorlijk niveau voor een Nederlandssprekende.

Ben ik toch wel tevreden mee als je je bedenkt dat ik nog m'n tweede middelbaar moet afmaken.

Op basis van je resultaten schatten we dat je 81% van alle Nederlandse woorden kent.

Je hebt 81% van de woorden juist herkend.
Dit geeft je een gecorrigeerde score van 81% - 0% = 81%.
Bestaande woorden die je niet herkende: minnedrank, leidmotief, meeouder, virago, hitlist. decime, loggia, goelijk, vanbuiten, europide, bracht, kloef, remittent, roller

Ik ben verbaasd.

Een goeilijke score voor deze virago, al was er natuurlijk ook geen kloef aan voor deze remittente europide die ik ben.

Een test gemaakt door Belgen die we hier als (s)lak(s)moestest accepteren??? Terwijl die ONZE taal slechts in bruikleen hebben. Ik bedoel maar, hoeveel Nederlandssprekende Zuidafrikaners zijn er? De poëzie van Elisabeth Eybers is prachtig, net als Gert Vlok Nel - Beaufort-Wes Se Beautiful Woorde (2006)

En dan zit er toevallens ook nog eens een Belg in de topgroep, zo'n laagvlieger. Belchinees ... spreek mijn niet van de Bel-gtalers - van zo'n test kan ik knap geBelgd raken en toch mijn NL identiteit behouden.

Nog een keer geprobeerd, en inderdaad bij onze zuiderburen staat 'wanken' NIET in het boekje. Schandalig.

Hier staat het onderzoek omschreven

Je hebt 78% van de woorden juist herkend.
Dit geeft je een gecorrigeerde score van 78% - 0% = 78%.

Stiekem had ik op net iets meer gehoopt. Dingen als inpekelen fout aanduiden omdat je denkt dat het pekelen moet zijn...

Je hebt 85% van de woorden juist herkend.
Je hebt 4% van de niet-bestaande woorden verkeerd herkend.
Dit geeft je een gecorrigeerde score van 85% - 4% = 81%.

Leuke test. Al vind ik wel dat ze een hoop Engelse woorden (spiritual, chorus) als Nederlands beschouwen.

Je hebt 81% van de woorden juist herkend.
Je hebt 4% van de niet-bestaande woorden verkeerd herkend.
Dit geeft je een gecorrigeerde score van 81% - 4% = 77%.

Leuke test als je goed scoort uiteraard...
Ik heb echter geen idee hoe sterk deze test werkt ofzo of wat het zegt.

Ik dacht dat 'ponde' wel een of ander Vlaams woord zou zijn en bij 'galarok' deed ik in mijn hoofd de klemtoon op 'rok' en daar kwam ik achteraf achter.

Je hebt 82% van de woorden juist herkend.
Dit geeft je een gecorrigeerde score van 82% - 0% = 82%.

Nice

Mjuman schreef:
Een test gemaakt door Belgen die we hier als (s)lak(s)moestest accepteren??? Terwijl die ONZE taal slechts in bruikleen hebben. Ik bedoel maar, hoeveel Nederlandssprekende Zuidafrikaners zijn er? De poëzie van Elisabeth Eybers is prachtig, net als Gert Vlok Nel - Beaufort-Wes Se Beautiful Woorde (2006)

En dan zit er toevallens ook nog eens een Belg in de topgroep, zo'n laagvlieger. Belchinees ... spreek mijn niet van de Bel-gtalers - van zo'n test kan ik knap geBelgd raken en toch mijn NL identiteit behouden.

Was je score zo slecht?

FlyLo schreef:
Was je score zo slecht?

Ik vond het te veel tijd kosten en na een paar had ik het wel gezien. Het algoritme maakt enerzijds gebruik van zgn 'accidental gaps' (= woorden die best NL zouden kunnen zijn of lijken) en anderzijds van contextuele (land, provincie) info. Daarna is er het gegeven dat het Vlaams in een aantal opzichten gewoon archaïscher/stijver is dan het Nederlands. Een voorbeeld: "(op)kuisen" zou hier op de lachspieren werken; net als "jobke" of "droogkuis" - een Nederlander heeft daar totaal geen beleving bij; "bloedlink", en "epibreren" leidt dan bij jullie weer niet tot herkenning. Verder als we naar cijfers kijken: aantal Vlamingen (6,3 miljioen) tegenover Nederlanders (bijna 17 miljoen) dan zijn you guys seriously outnumbered.

Een serieus algoritme zou dat kwantitatieve deel moeten meewegen. Software en taal is nou eenmaal nog steeds niet de meest gelukkige verbintenis die er bestaat - alhoewel er wel serieuze stappen zijn gemaakt de laatste 10 - 15 jaar.

Waar dat toe leidt? Een mengzin van Vlaams met Nederlands zou door menig redacteur hier én daar geschrapt worden: het lezerspubliek zou het niet trekken (en da's dan weer een Nederlands woord). In een COD of Websters worden bijvoorbeeld vergelijkenderwijs woorden met een typische US of UK-toepassing als zodanig duidelijk gemarkeerd.

Veel Europeanen die denken dat ze goed Engels spreken en schrijven hanteren volgens Engelse taalkundigen het zgn 'Atlantic English' - een mengvorm van US en UK-speak. Ga zelf maar na wat de impact 'daarvan' is.

Mjuman schreef:
Een test gemaakt door Belgen die we hier als (s)lak(s)moestest accepteren??? Terwijl die ONZE taal slechts in bruikleen hebben. Ik bedoel maar, hoeveel Nederlandssprekende Zuidafrikaners zijn er?

Wat zat er nou weer in je fles, Mjuman?

Iedereen weet toch dat het Nederlands zijn wortels heeft in Brabant.

Wikipedia schreef:
Het Nieuwnederlands ontstaat uit het Middelnederlands. De Spaanse overheersers keken met minachting neer op het Nederlandse volk en hun taal. Door de Tachtigjarige Oorlog vluchtten vele Zuid-Nederlanders naar de Noordelijke Nederlanden, vooral naar Holland, waar de Nederlandse standaardtaal zal ontstaan. Het Nederlands werd steeds belangrijker met de onafhankelijkheid van Nederland. Veel Latijnse boeken en diensten werden vervangen door Nederlandse en er kwamen steeds meer Nederlandse (wetenschappelijke) boeken. Het Nederlands zou kort daarna ook een grote rol gaan spelen buiten Europa met ontdekkingsreizen en kolonisatie.

Wikipedia: hoe vaak moet ik je nog uitleggen dat voor feitelijke (chonologische) info wiki ok is, maar voor alles wat enig kwalitatief onderzoek vergt - veel minder. Jij haalt je bijbelexeges toch ook niet uit Wiki?

Met name deze zin "Het Nederlands zou kort daarna ook een grote rol gaan spelen buiten Europa met ontdekkingsreizen en kolonisatie." stemde me erg vrolijk en cynisch. Laat ik je vertellen waarom - de meest schokkende afbeelding - die hoe je zoveel mogelijk slaven in een schip onderbrengt, is nl van NL origine - dat is zowat de zwartste bladzijde uit onze geschiedenis. Kolonisatie is imo een boek dat snel dicht kan; en voorzover mij kennis rekt, geldt dat ook voor jullie.

In mijn fles zat een geest en die vertelde me waarom Belgen Belgen genoemd zijn. Alleen het antwoord ben ik vergeten toen ik een glas kreeg uit een fles met inhoud

Je hebt 90% van de woorden juist herkend.
Dit geeft je een gecorrigeerde score van 90% - 6% = 84%.

ranboy schreef:
Je hebt 90% van de woorden juist herkend.
Dit geeft je een gecorrigeerde score van 90% - 6% = 84%.

Binnenkort ontvang je de tegoedbon om eenmaal gratis te mogen poepen in het bos van de verdwaalde taaltovenaars!

Mjuman schreef:
Software en taal is nou eenmaal nog steeds niet de meest gelukkige verbintenis die er bestaat - alhoewel er wel serieuze stappen zijn gemaakt de laatste 10 - 15 jaar.
En zo'n stap heeft deze software dus gezet. Je hoeft niet altijd overal tegenaan te schoppen Mjuman. Het commentaar dat je nu geeft is eigenlijk een heel groot compliment aan de makers dat ze zover gekomen zijn dat je op zulke punten kritiek geeft.

inquestos schreef:
(quote)
En zo'n stap heeft deze software dus gezet. Je hoeft niet altijd overal tegenaan te schoppen Mjuman. Het commentaar dat je nu geeft is eigenlijk een heel groot compliment aan de makers dat ze zover gekomen zijn dat je op zulke punten kritiek geeft.

Nee - dan mis je absoluut het punt. Er zijn veel zinvoller vooruitgangen geboekt op dit terrein, maar die vallen buiten het domein van dit topic en deze site.

M.n. op het gebied van classificatie van content en intelligent retrieval zijn er interessante resultaten behaald. Number crunching is geen manier om de AI-kloof te dichten. Daar bestaat voldoende fundamentele argumentatie voor - zie bijv, Roger Penrose - The Emperors New Mind.

Mocht je ndere info willen, stuur me een pm met gerichte vragen

Ik had geloof ik 82%, maar volgens mijn docent staat er ergens een woord in dat foutief als bestaand wordt aangeduid, maar ik kan me niet herinneren welk woord nu juist...

En vice versa. Een echte kennistest was het sowieso niet

Mensen die 'potentie' en 'potentieel' verwarren

Beeswax schreef:
Mensen die 'potentie' en 'potentieel' verwarren

Tja als je geen potentieel hebt, kan je altijd nog potentie hebben - en dan zul je wellicht graag iets willen verwarren.

Maar de vlieger gaat niet lang op: ik heb nog nooit iemand ontmoet die impotentieel had - impontentie da's potentieel een groter probleem

In NL kan menigeen trouwens geen verschil meer maken tussen verantwoording en verantwoordelijkheid.

Neen, die vlieger ging niet op.

In Muziek > Muziekgames > MuMeLadder 2013 [De Top 2000 van MusicMeter]:

Ik erger me elke keer weer mateloos als ik die titel "Goddess on a Hiway " zie staan.
Niemand schrijft het zo, behalve Mercury Rev blijkbaar. Of het moet iets betekenen waar ik geen weet van heb.

Moest er even uit.

Poeha schreef:
Ik erger me elke keer weer mateloos als ik die titel "Goddess on a Hiway " zie staan.
Niemand schrijft het zo, behalve Mercury Rev blijkbaar. Of het moet iets betekenen waar ik geen weet van heb.

Moest er even uit.
Hoe bewust het is en welke reden erachter zit, weet ik niet, maar op hetzelfde album staat ook een nummer met tonite i.p.v. tonight. En het album hierna bevat een nummer dat nite and fog heet.

Maar datzelfde gebeurt o.a. ook bij The Strokes, denk aan Last Nite.

The Strokes vinden hun origine in New York, Mercury Rev in Catskill Mountains (een gebergte vlak boven New York). Zal daar een deel van het antwoord in schuilen?

chevy93 schreef:
(quote)
Hoe bewust het is en welke reden erachter zit, weet ik niet, maar op hetzelfde album staat ook een nummer met tonite i.p.v. tonight. En het album hierna bevat een nummer dat nite and fog heet.

Maar datzelfde gebeurt o.a. ook bij The Strokes, denk aan Last Nite.

The Strokes vinden hun origine in New York, Mercury Rev in Catskill Mountains (een gebergte vlak boven New York). Zal daar een deel van het antwoord in schuilen?
Er is een verschil tussen Amerikaans en (officieel) Engels
("o" of "ou" is bijvoorbeeld een ander verschil, zoals in "rumor" of "rumour")

Salvadore schreef:
(quote)
Er is een verschil tussen Amerikaans en (officieel) Engels
("o" of "ou" is bijvoorbeeld een ander verschil, zoals in "rumor" of "rumour")

Maar dat is hier niet het geval. Zowel volgens de Amerikaanse als de Britse spelling is het tonight.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:38 uur

geplaatst: vandaag om 23:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.