De Site / Algemeen / Het grote taaltopic
zoeken in:
0
Woutt
geplaatst: 11 februari 2009, 16:11 uur
Mjuman schreef:
Als die ook uitsluitsel geven over hoe de inwoner van die stad/provincie moet noemen, lijkt me dat een goeie tip. Wie komt erop dat een inwoner van Monaco een Monegask (Monagaskisch - vs 'monakees') is en iemand van Kreta een Kretenzer (kretenzisch vs 'kretisch').
Alleen wat is nou het verschil tussen een Utrechter en een Utrechtenaar en tussen Hagenaar en Hagenees? En hoe noem je inwoners van Almere - Almeerder, en een van Goor - Goorling?
(quote)
Als die ook uitsluitsel geven over hoe de inwoner van die stad/provincie moet noemen, lijkt me dat een goeie tip. Wie komt erop dat een inwoner van Monaco een Monegask (Monagaskisch - vs 'monakees') is en iemand van Kreta een Kretenzer (kretenzisch vs 'kretisch').
Alleen wat is nou het verschil tussen een Utrechter en een Utrechtenaar en tussen Hagenaar en Hagenees? En hoe noem je inwoners van Almere - Almeerder, en een van Goor - Goorling?
Een inwoner van Goor is in ieder geval een Gorenaar.
0
geplaatst: 11 februari 2009, 16:12 uur
BlueVelvet schreef:
link 1
link 2
link 3
link 4
Quote uit de laatste link

(quote)
Beste Bertus, net als vorige keer (over de thuis-tap, daar wilde ik nog op reageren, houd je nog van me te goed als je wilt) ben je hier weer erg kort door de bocht. Sterker nog: het is niet waar.link 1
link 2
link 3
link 4
Quote uit de laatste link
(quote)

Zo leert men weereens wat
De laatste quote is tamelijk briljant!
0
geplaatst: 11 februari 2009, 16:15 uur
Florsi Florsa schreef:
Het was dan ook niet helemaal serieus bedoeld.
Het was dan ook niet helemaal serieus bedoeld.
Weet ik, daarom zette ik er ook een knipoog achter.

0
geplaatst: 11 februari 2009, 16:15 uur
Mjuman schreef:
(quote)
'Utrechtenaar' is een beledigende aanduiding van een homoseksueel en daarom wordt door velen aan 'Utrechter' de voorkeur gegeven. Dit is natuurlijk historisch bepaald en geen taalkundig gegeven. Ewoud Sanders heeft er twee aardige stukjes over geschreven:
nrc.nl - Over de krant - Utrechter, Utrechtenaar
nrc.nl - Over de krant - Nogmaals Utrechters en Utrechtenaars
0
geplaatst: 11 februari 2009, 16:24 uur
The Scientist schreef:
En ik ben ook benieuwd sinds wanneer rekeningen vooruit gaan, of hebben die in belgie benen?, Met andere woorden, je kunt je zo overal wel aan gaan ergeren, maar zolang je elkaar begrijpt zonder erg veel moeite te hoeven doen is het toch goed?
En ik ben ook benieuwd sinds wanneer rekeningen vooruit gaan, of hebben die in belgie benen?, Met andere woorden, je kunt je zo overal wel aan gaan ergeren, maar zolang je elkaar begrijpt zonder erg veel moeite te hoeven doen is het toch goed?
In den handel bestaat/bestond de gewoonte om bij leveringen naar landen met een twijfelachtige betalingsmoraal een pro-formafactuur te sturen (om betaling vooraf te regelen); het gewone woord daarvoor was "vooruitfacturering". Ooit meegemaakt dat in een offerteaanvraag de zinsnede stond dat "voorruitfacturering gewenste functionaliteit moest zijn". wat ze met de achterruit deden was me niet duidelijk.
@BV - ik kijk nog even naar jouw opmerkingen over aantal en dan wil ik wel een aantal kanttekleningen plaatsen.
* bij Latijn werd de contructie (aantal + meervoud) een "constructio ad sententiam" genoemd en als knullig afgedaan. Tja, dat de Britten zeiden "the police are looking into this" was geen punt; de UK is sowieso bijna één groot openluchtmuseum zonder entreegeld (was de gedachte).
* In de jaren 80 van de vorige eeuw kregen vertalers bij praktijktraining (voor het vertalen van handleidingen) altijd te horen dat woorden als "aantal", "paar", "stel"bij voorkeur vermeden dienen te worden i.v.m. de ambiguïteit.
Trainees hoorden (in de jaren '80) "dat 'een/het aantal en 'een/het tweetal''altijd als onderwerp een persoonsvorm in het enkelvoud krijgen". Een letterlijk citaat uit taalgebruiksadviezen van Uitgeverij M&P boeken uit Weert (1983) - dit boekje werd aan elke nieuwe vertaler verstrekt - zelf kocht je "Schrijfwijzer" en "Leeswijzer" van de SDU er dan nog bij.
Die dingen die met de meeste drang zijn aangeleerd, blijven je het langste bij; niemand wordt graag gezien als onhandig op grammatikaal gebied. Nara mijn idee is de regeling dus iets veranderd de afgelopen 20 jaar.
* De volgende twee voorbeeldzinnen van het taalunieversum vind ik gewoon lelijk - ik wil niet zeggen dat ik ze niet uit zou kunnen spreken, maar in geschreven taal zou ik ze zeker vermijden:
(3) Een aantal ouderen kwamen een voor een binnen.
(4) Een aantal ouderen druppelden het café binnen.
Qua woordkeus en -gebruik vind ik deze zin een beetje plastisch en stigmatiserend.
0
geplaatst: 27 februari 2009, 00:12 uur
Ik wilde ineens nog even een ergernisje kwijt:
De/die/deze album
De/die/deze topic
Deze beide woorden zijn onzijdig!
De/die/deze album
De/die/deze topic
0
geplaatst: 27 februari 2009, 14:41 uur
Paalhaas schreef:
Ik wilde ineens nog even een ergernisje kwijt:
De/die/deze topic
Taalhaas toch. De topic en het topic zijn allebei correct! Ik wilde ineens nog even een ergernisje kwijt:
De/die/deze topic

(klik)
Over het album heb je natuurlijk wel gelijk.
0
geplaatst: 28 februari 2009, 00:22 uur
BlueVelvet schreef:

(klik)
(quote)
Taalhaas toch. De topic en het topic zijn allebei correct! 
(klik)
Mjuman staat aan de kant van Paalhaas in dezen; 't is goed dat ik op m'n stoel zit, zat ik op het knechtenkrukje, was ik eraf gepleurd van ontsteltenis. Een manne- of vrouwelijk topic - I' m stunned; dit soort feiten liever niet meer vlak voor een weekend.
Mjuman kan hier héél moeilijk mee overweg.
0
geplaatst: 28 februari 2009, 16:25 uur
Volgende keer zal ik wachten tot maandag 
Maar volgens mij is de enige reden dat mensen denken/vinden dat 'topic' onzijdig is, omdat ze aan "het onderwerp" denken. Wat is er verder zo vreemd aan een mannelijk of vrouwelijk topic? Waarom zou bijv. "monitor" (=mannelijk) dan niet onzijdig moeten zijn?
De geslachten hebben in het Nederlands toch niet zo bijzonder veel nut. Van verreweg de meeste woorden heb ik geen idee of ze vrouwelijk of mannelijk zijn, en ik ondervind er weinig last van (dat is natuurlijk juist de reden: de geslachten zijn niet vaak relevant, dus van veel woorden weet je het ook niet). Alleen af en toe als je naar het woord wilt verwijzen kom je in de problemen ("De monitor is groot. Ik heb hem/haar? met de auto vervoerd").

Maar volgens mij is de enige reden dat mensen denken/vinden dat 'topic' onzijdig is, omdat ze aan "het onderwerp" denken. Wat is er verder zo vreemd aan een mannelijk of vrouwelijk topic? Waarom zou bijv. "monitor" (=mannelijk) dan niet onzijdig moeten zijn?
De geslachten hebben in het Nederlands toch niet zo bijzonder veel nut. Van verreweg de meeste woorden heb ik geen idee of ze vrouwelijk of mannelijk zijn, en ik ondervind er weinig last van (dat is natuurlijk juist de reden: de geslachten zijn niet vaak relevant, dus van veel woorden weet je het ook niet). Alleen af en toe als je naar het woord wilt verwijzen kom je in de problemen ("De monitor is groot. Ik heb hem/haar? met de auto vervoerd").
0
geplaatst: 2 maart 2009, 21:25 uur
Al die mensen die sex schrijven terwijl ze seks bedoelen 
Dáár erger ik me aan!

Dáár erger ik me aan!
0
geplaatst: 2 maart 2009, 21:33 uur
Ik ben voor de Vlaamse schrijfwijze: seckxs. Als in Ludo Dierckxsens.
0
geplaatst: 2 maart 2009, 22:28 uur
Vanuit mijn Scandinavistische invalshoek zeg ik: sex - tussen 5 (fem) en 7 (sju).
Een Engelse collega vermeldde ooit op een formulier, waar "sex" stond bij een invulvakje: "no thank you, we're British".
Een Engelse collega vermeldde ooit op een formulier, waar "sex" stond bij een invulvakje: "no thank you, we're British".
0
geplaatst: 3 maart 2009, 14:09 uur
Net als die rolstoel, waarvan het zitje was gemaakt van anti-lopenleer.
0
geplaatst: 19 maart 2009, 10:59 uur
In De Site > Algemeen > Feedback, klachten en andere opmerkingen:
Strikt genomen is dit decennium wel 2001-2010 (hoewel het natuurlijk nogal stom is om bv 1990 bij de jaren 80 te rekenen).
Kill_illuminati schreef:
Kunnen we aan het einde van dit jaar een best-off maken van dit decenium inplaats alleen maar van '09. Dit vond ik namelijk een best interessante decenium. Zo krijgen we ook een beter overzicht "over hoe goed de kwaliteit van de afgelopen 10 jaar wel niet was".
Hiermee zien we dat kwaliteit albums niet alleen uit de 50-90's komen, wie weet ondekken we nog een toekomstige classic.
Daarna beginnen we aan een frisse lijn 2010 - '2019.
Wie weet wat er dan zal gebeuren.
Kunnen we aan het einde van dit jaar een best-off maken van dit decenium inplaats alleen maar van '09. Dit vond ik namelijk een best interessante decenium. Zo krijgen we ook een beter overzicht "over hoe goed de kwaliteit van de afgelopen 10 jaar wel niet was".
Hiermee zien we dat kwaliteit albums niet alleen uit de 50-90's komen, wie weet ondekken we nog een toekomstige classic.
Daarna beginnen we aan een frisse lijn 2010 - '2019.
Wie weet wat er dan zal gebeuren.
Strikt genomen is dit decennium wel 2001-2010 (hoewel het natuurlijk nogal stom is om bv 1990 bij de jaren 80 te rekenen).
0
Kingsnake
geplaatst: 19 maart 2009, 11:04 uur
Eigenlijk is het eerste decennium sedert de jaartelling 0-10.
etc. etc.
etc. etc.
0
geplaatst: 19 maart 2009, 11:07 uur
Gajarigon schreef:
Interessante gedachtegang - rekenkundig (10 decennia in één eeuw) en naar analogie zou de 21e eeuw dan pas begonnen zijn in 2001.
Hebben we nog mooi mazzel dat we pas de laatste eeuw toptiens zijn gaan bijhouden.
Hoe had je anders de toptien van het jaar 0 kunnen verantwoorden?
0
Kingsnake
geplaatst: 19 maart 2009, 11:09 uur
Eigenlijk mag een decennium/decade ingaan wanneer je wilt.
De betekenis is letterlijk 'periode van 10 jaar'.
De sixties lopen van 1960-1969.
Maar als je bedrijf in 1999 is opgericht, dan besta je nu een decennium.
0
geplaatst: 19 maart 2009, 15:29 uur
Mjuman schreef:
Interessante gedachtegang - rekenkundig (10 decennia in één eeuw) en naar analogie zou de 21e eeuw dan pas begonnen zijn in 2001.
(quote)
Dat is toch ook het geval? 2000 was 20e eeuw.
0
geplaatst: 19 maart 2009, 21:36 uur
Gajarigon schreef:
(quote)
Nee we vierden de entree van het nieuwe millenium op 31 december 1999. Dus als je om 23:59:55 op 31 december een biertje bestelde, was de kans groot dat je het een eeuw later kreeg voorgezet op 1 januari 2000 om 00:01:15 bijv. KS heeft gelijk vwb decennia; alleen bij schrijfersgeneratie spreekje wel van de 80'gers, 30'gers en 50'gers.
0
geplaatst: 20 maart 2009, 00:48 uur
Mjuman schreef:
Nee we vierden de entree van het nieuwe millenium op 31 december 1999. Dus als je om 23:59:55 op 31 december een biertje bestelde, was de kans groot dat je het een eeuw later kreeg voorgezet op 1 januari 2000 om 00:01:15 bijv. KS heeft gelijk vwb decennia; alleen bij schrijfersgeneratie spreekje wel van de 80'gers, 30'gers en 50'gers.
(quote)
I beg to differ, Millenniumkwestie - Wikipedia - nl.wikipedia.org
0
Sheplays
geplaatst: 20 maart 2009, 06:29 uur
Kingsnake schreef:
Een decennium slaat op een periode van 10 jaar in de jaartelling van 0 naar 9 of 1 naar 0.
Een bedrijf uit 1999 bestaat twee lustra, het tinnen jubileum.
In 2999 bestaat het ook niet een millennium. (quote wiki:"Een millennium is een tijdvak van duizend jaren dat begint met een kalenderjaar waarvan het jaartal eindigt op 001 en eindigt met een kalenderjaar waarvan het jaartal eindigt op 000 (b.v. 1001 t.e.m. 2000").
0
geplaatst: 24 maart 2009, 19:15 uur
Ik word heel droevig van zinnen als:

(deze versie van Interstellar Overdrive kon ik namelijk al)

0
Kingsnake
geplaatst: 24 maart 2009, 19:54 uur
Sheplays schreef:
Een decennium slaat op een periode van 10 jaar in de jaartelling van 0 naar 9 of 1 naar 0.
In 2999 bestaat het ook niet een millennium. (quote wiki:"Een millennium is een tijdvak van duizend jaren dat begint met een kalenderjaar waarvan het jaartal eindigt op 001 en eindigt met een kalenderjaar waarvan het jaartal eindigt op 000 (b.v. 1001 t.e.m. 2000").
(quote)
Wikipedia wordt bijgehouden door pretentieuze studenten, verveelde scholieren en ander gespuis.
Ergo: een decennium is een tijdvak van tien jaar, ongeacht het beginjaar.
* denotes required fields.