menu

Genres / Electronic / De dance top 100 van...

zoeken in:
Die is ook mooi inderdaad, zoals een user bij die EP zei "Met Winter haal je zomer meteen in huis"

Waar kan ik die top 100 vinden? Een dance top 100 was al moeilijk, maar een Zweedse top 100 lijkt me helemaal moeilijk.

Aril Brikha: Dance of Trillion Stars (op Mule) wordt geleverd via Kompakt(.fm), meer mellow, vleug ambient - denk richting Coma, Dominik Eulberg, (beetje) Gui Boratto.
aril brikha/dance of a trillion stars by mulemusiq/endless flight | Free Listening on SoundCloud

76. Yvette - Pump Me (Mayday Mix) (1990)

Achter Yvette zit Dj Pierre die bekend is van de groep Phuture, en de May Day mix is dan weer van Derrick May. Het is een, zoals de titel al zegt, pompende house track, tegen techno aan, met van die typische Detroit strings uit die tijd. Wie de zangeres is weet ik zo niet, maar die vocals voegen wel wat toe, het krijgt er wel een boost van, het doet me wel denken aan Janet Jackson.

Yvette - Pump Me (May Day Mix) [1990] - YouTube

https://img.discogs.com/Ejh3lu5t0ylNuM3gOJ8tTaFPQy8=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-14969-1283364102.jpeg.jpg

trebremmit schreef:
Die is ook mooi inderdaad, zoals een user bij die EP zei "Met Winter haal je zomer meteen in huis"

Waar kan ik die top 100 vinden? Een dance top 100 was al moeilijk, maar een Zweedse top 100 lijkt me helemaal moeilijk.

Ik heb geen idee meer, was een topic waar verschillende users thematische toplijsten plaatsten. Heb mijn posts nog wel in pm's naar mezelf

GrafGantz schreef:
(quote)

Ik heb geen idee meer, was een topic waar verschillende users thematische toplijsten plaatsten. Heb mijn posts nog wel in pm's naar mezelf

Drop een lijstje

75. Quest - Mind Games (Street Mix) (1985)

Dit zou je al als house kunnen zien, het komt in ieder geval uit Chicago en is gemaakt door Carl Bias, die ook in Master C&J zit. Als zangeres horen we de legendarische Liz Torres, die een bijzonder prestatie neer zet, ze geeft het nummer wat speciaals. De track is erg duister en spannend, en wat mij betreft kan het vandaag de dag nog steeds mee. Later is Torres o.a nog gesampled door Altern 8 in Real Time Status en in Second Phase - Mind to Mind van Joey Beltram.

Quest - Mind Games - YouTube

https://img.discogs.com/U9tWZwBa3rUkd6NY_A6SuPndjrI=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-96180-1108678078.jpg.jpg

74. Detroit Swindle - The Break Up (2013)

Deze werd mij aangeraden door youtube een tijd terug, en dat was wel een voltreffer. Dit duo uit Amsterdam maakt deep/garage house met een 90's feel maar toch modern.
The Break Up heeft een geweldige soulvolle groove, een hypnotiserende vocal sample en swingt bovendien de pan uit. Voor de liefhebbers van een Moodymann of Theo Parrish is dit zeker een aanrader.

Detroit Swindle - The Break Up |Heist Recordings| - YouTube

Detroit Swindle - Break Up to Make Up EP (2013)

73. The Chemical Brothers - It Doesn't Matter (1997)

Het eerste commentaar bij dit nummer op youtube is "Neighbors are going to be mad. Doesn't Matter" en dat vind ik een komische en rake opmerking.
Dit nummer viel me eerst nooit zo op totdat ik het hoorde in een dj set van Lady Aida in Doornroosje, dat was zo eind jaren negentig volgens mij. Dat beukte zo gigantisch hard en het publiek werd helemaal gek, daarna werd het wel mijn favoriet van deze broers.
Vandaag kwam ik er trouwens achter waar de sample It Doesn't Matter vandaan komt, namelijk van Lothar and the Hand People - It Comes on Anyhow, een Amerikaanse psychedelische band, dat heb ik nooit geweten.

The Chemical Brothers - 06 - It Doesn't Matter - YouTube

https://lyricstranslate.com/files/styles/large/public/chemical-brothers.jpg?itok=h7QDYG2G

72. Claro Intelecto - Peace Of Mind (Electrosoul) (2003)

De eerste electro track in mijn top 100 is afkomstig van de Engelsman Mark Stewart. Ooit heb ik Claro Intelecto ontdekt via het album Reform Club, wat een erg goed techno album is, als geheel luistert het prima weg maar zijn mooiste nummer staat er niet op. Die staat op de Peace of Mind EP, en is de titeltrack van die ep. Een droevige en dromerige electro track, waar de titel erg goed bij past.

Claro Intelecto - Peace Of Mind - YouTube

Claro Intelecto - Peace of Mind EP (2003)

71. Wamdue Kids - In My Soul (3c Deep Mix) (1995)

Voor mij zijn de Wamdue Kids deephouse goden, een aantal jaren geleden heb ik ze ontdekt en sindsdien heb ik zo'n beetje alles van hun geluisterd. In Wamdue Kids zit o.a Chris Brann die we kennen van The Wamdue Project, ik denk wel dat hij het genie is achter de producties, want ook onder zijn eigen naam en de vele aliassen waaronder The Ananda Project, maakt hij prachtige deephouse.
In My Soul is een heerlijk relaxed en dromerig nummer, perfecte soundtrack voor bij een rustig golvende zee en een mooie zonsondergang.

The Wamdue Kids - In My Soul (3c Deep Mix) - YouTube

Wamdue Kids - This Is What I Live For (1995)

70. Bent - Always (2000)

Always komt van het album Programmed to Love, het debuutalbum van deze downtempo/lounge act uit Nottingham. Een album vol mooie en romantische electronica, met als hoogtepunt dit nummer.
Wat het zo bijzonder maakt is de sample van Norrie Paramor and His Orchestra, een Britse orkestleider uit de jaren vijftig t/m de jaren zeventig. Dat origineel vind ik trouwens ook een heel aardig nummer, een latin bigband nummer.
Maar dit is de dance top 100 en Always zit een aardige beat onder maar is niet echt om te dansen, meer om op de zondagmorgen te chillen of na het uitgaan als de laatste soundtrack van de nacht.

Bent - Always (Full Version) - YouTube

Bent - Programmed to Love (2000)

69. Ron Trent - Love (1999)

Ron Trent is denk ik bij de meeste mensen bekend van The Afterlife EP, maar wat hij later maakte vind ik eigenlijk beter. Love komt van het album Primitive Arts en is de openingstrack, het is deephouse en erg 90's, want je hoort de claps, beats en hi-hats allemaal gescheiden van elkaar, erg tof vind ik dat. Maar wat het bijzondere aan dit nummer is, is de zangeres, die op een zwoele manier in het Italiaans door het nummer heen zingt of misschien meer praat. Ik weet niet wie zij is en kan dat ook niet ergens vinden, misschien is het wel gesampled, maar ook dat kan ik niet vinden.

ron trent - love.wmv - YouTube

Ron Trent - Primitive Arts (1999)

Een absolute held ben je Bert! @Bent - Always ( In Love )

68. Negrocan - Aquela Esquina (Grant Nelson Club Mix) (2001)

Deze multi-etnische groep uit Engeland maakte in de jaren negentig latin jazz, en scoorde een hitje met de Grant Nelson mix van Cada Vez. Diezelfde Grant Nelson maakte ook een house mix van Aquela Esquina. Die mix is een heel zomers nummer met Braziliaanse zang, trompet en piano. Totaal ongeschikt dus voor het weertype van vandaag, maar wel ideaal om even het zonnetje in huis te halen.

Negrocan -- Aquela Esquina (Grant Nelson Club Mix) - YouTube

https://img.discogs.com/P3O19ATYh1Xr-OeRA79b8TZQZGs=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-18689-1531495882-8000.jpeg.jpg

67. The Prodigy - Rhythm of life (1993)

Rhythm of Life kwam uit op de single van One Love, en is nooit een albumtrack geweest, had van mij wel gemogen in plaats van One Love.
Het is inmiddels een van mijn favoriete Prodigy tracks, snoeihard, duister en vol energie, man wat gaat deze altijd hard!
Over de single One Love staat trouwens nog een mooi verhaald op de discogs pagina, hoe Howlett het eerst onder een andere naam uitbracht, en daarna onder The Prodigy.

Rhythm Of Live (Original Mix) - YouTube

The Prodigy - One Love | Releases, Reviews, Credits | Discogs

66. LTJ Bukem - Atlantis (1993)

Eigenlijk is deze uitgebracht onder Apollo Two - Atlantis (I Need You) (L.T.J. Bukem Remix), maar het is bekender onder zijn eigen naam. Een drum n bass klassieker welke zijn tijd ver vooruit was, ik had verwacht dat dit zo eind jaren negentig was, maar het dus al uit 93. Alhoewel die amen break toen al wel bekend was, maar het gaat me meer om de sfeer en samples, zodat dit dieper gaat dan de meeste jungle die toen werd gemaakt. Een hemelse track, drum n bass met veel gevoel en euforie.

LTJ Bukem - Atlantis - YouTube
https://img.discogs.com/JlWFE4jFo4bg9ZnKsRm6l0QUzU8=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-1464-1154635866.jpeg.jpg

65. C-Bank - One More Shot (1982)

C-Bank was een studio project met verschillende producers, o.a John Robie werkte er aan mee, en die was ook betrokken bij o.a Planet Rock van Afrika Bambaataa. In die hoek zit One More Shot ook, het is electro en freestyle met Jenny Burton als zangeres. Het is vrolijke niets aan de hand muziek, zou prima passen in een film uit de jaren 80 waarin dit klinkt als iemand aan het cruisen is door New York.

C-BANK - ONE MORE SHOT - YouTube

C-Bank - Greatest Hits (1997)

64. Spooky - Little Bullet Part One (1993)

Spooky is een duo uit Londen, hun album Gargantuan wordt gezien als een van de best progressive house albums, alleen op musicmeter staan er niet veel stemmen en reacties bij, helaas. Het kwam uit op het label Guerilla van William Orbit, Orbit zelf vind ik niet zo boeiend, maar dat label heeft wel mooie muziek uitgebracht.
Als single werd Part One uitgebracht onder de naam Spooky - Little Bullet (Gargantuan mix), het is een prachtig zweefnummer met dub achtige beats en mooie vocals.
De twee producers van Spooky zijn Charlie May en Duncan Forbes, en zij zitten ook achter Xpander van Sasha, er zit zelfs een sample van Little Bullet in Xpander.

Spooky - Little Bullet (Gargantuan mix) - YouTube

Spooky - Gargantuan (1993)

63. Sunday Club - Healing Dream (1997)

Zo eind jaren negentig was ik wel into trance, en een de van eerste mix albums die ik kocht was die van Magik, een serie van Tiesto. Magik 1 om precies te zijn, en dat heb ik altijd een van de beste trance mixen gevonden, het is nog niet van die bombastische trance die het rond 2000 was, maar wat meer progressive.
De opener op die eerste Magik cd is Healing Dream, een nummer van het Britse Sunday Club, welke een kwartier duurt, misschien te lang voor sommigen, maar als je van dit soort muziek houdt verveelt het geen moment. Het is prachtige melancholische vocal trance, met een piano en zweverige synths.

Sunday Club - Healing Dream (Original Mix) (1997) - YouTube

https://img.discogs.com/cv7oGTyHSoTQPVUqFjboypgwMJI=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-74218-1386839644-5539.jpeg.jpg

62. Dorothys Fortress - Silencer (2008)

Deze ken ik pas sinds kort, volgens mij kwam ik het tegen in een playlist op youtube, maar zeker weet ik het niet meer. Het is een alias van de Brit Damon Baxter die ook achter Deadly Avenger zit.
Onder Dorothys Fortress maakt hij electro/italo-disco, en niet onverdienstelijk, want vooral Silencer is echt waanzinnig goed, in het begin denk je nog van, mwah redelijk, maar als die arpeggios er in knallen ga ik helemaal los, wat een stoere muziek is dit!

Dorothy's Fortress - Silencer (Django The Bastard Edit) - YouTube

Dorothys Fortress - Django the Bastard Edits EP (2008)

61. Voices from the Lake - Respiro [Live edit] (2014)

Mijn technohelden van het laatste decennium komen uit Italië, alles wat Voices from the Lake maakt vind ik goed, maar ook solo maken Neel en Donato Dozzy mooi spul. Sowieso komt er veel mooie techno uit dat land de laatste tijd.
Respiro is een minimale en hypnotiserende track met een beetje acid er door, deze moet je vooral heel hard draaien voor het wat deinende effect.

Voices From The Lake - Respiro Live Edit (The Bunker New York 003) - YouTube

Voices from the Lake - Velo di Maya EP (2014)

60. Mike Dearborn - Birds on E (1995)

Dearborn is een techno producer uit Chicago, die tot halverwege de jaren negentig op het Nederlandse
Djax-Up-Beats label zat. Op musicmeter totaal onbekend, maar daarbuiten toch best een bekende door zijn producties uit die tijd.
Op Birds on E hoor je zijn compromisloze sound, snoeiharde acid techno, waar je de voegen van uit de muur springen, dit zou zelfs op een gabberparty uit die tijd aan slaan. Niet geschikt voor tere oortjes.

Mike Dearborn - Birds On E - YouTube

https://img.discogs.com/RZN__XW9mu8ScxN_JgJJ_kVXQmM=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-8590-1478451103-4936.jpeg.jpg

geplaatst:
59. Grooverider - Where's Jack The Ripper (1998)

Nog zo'n drum n bass grootheid uit de jaren negentig is Grooverider, het album Mysteries of Funk was toentertijd een hype, maar tegenwoordig lijkt niemand het nog te kennen. Dat geldt voor veel drum n bass uit die tijd volgens mij. Grooverider was bekender van het draaien dan van zijn producties trouwens, hij draaide veel met Fabio, en heeft ook veel mixalbums uitgebracht. Het album was mede geproduceerd door Optical dus dan weet je wel wat voor sound het is.
Where's Jack The Ripper is een duistere, harde maar ook funky track, volgens mij noemen ze het dan ook neurofunk, maar in die subgenrenamen heb ik me nooit zo verdiept.

Grooverider - Where's Jack the Ripper - YouTube

Grooverider - Mysteries of Funk (1998)

geplaatst:
58. L.S.G. - Netherworld (1996)

Altijd gedacht dat ik deze ken van het mixalbum Massive van Marco V, blijkt dat ie daar helemaal niet op staat. Nu weet ik dus niet meer hoe ik deze heb leren kennen, mijn geheugen begint me in de steek te laten.
Maar goed, volgens mij ken ik deze al sinds ie uit kwam, en was het toen wel een veel gedraaid nummer. Gemaakt door Olivier Lieb, de bekende Duitse trance producer, is dit meer progressive trance of tech trance dan normale trance. Een heerlijk sfeervolle maar ook diepe track.

Netherworld (Remastered) - YouTube

https://img.discogs.com/ynGpNRGENNoGp1KRb7zKE_aEgDY=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-19560-1232495986.jpeg.jpg

geplaatst:
dat album van Grooverider heb ik toevallig een maand geleden voor 5 euro opgeduikeld bij Variaworld in Deventer.
Inderdaad een naam uit eind 90's begin nieuwe eeuw, net zoals Kenny Ken, Ganja Kru en LTJ Bukem

geplaatst:
57. Risque III - Essence of a Dream (1987)

"Deep and dirty" volgens iemand op discogs, en dat is een goede beschrijving van deze Chicago house klassieker. Gemaakt door o.a K-Alexi (vriend van Frankie Knuckles en Ron Hardy) en volgens discogs werkte Mr.Lee, die van Get Busy, ook nog mee aan deze track.
Een sensuele, melancholische, maar ook mysterieuze track, een prima voorbeeld om de kwaliteit van Chicago house aan te duiden.
Motor City Drum Ensemble heeft deze op hun selectors verzamelaar gezet in 2016. Motor City Drum Ensemble - Selectors 001 (2016)

Risque III Essence of a dream - YouTube

https://img.discogs.com/yXX2sl4ETaTkCF2X24j7Nqc1NdQ=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-4919-1162245596.jpeg.jpg

geplaatst:
56. FC/Kahuna - Hayling (2001)

Zo rond 2001 was ik lid van Slam!, een blad over dancemuziek, die bladen heb ik allemaal nog bewaard en een tijdje terug heb ik ze nog eens doorgebladerd. Bij de cd recensies stond een album van FC/Kahuna en de hoes en de recensie vielen me wel op, dus ik heb het hele album toen maar geluisterd. Dat viel me niet zo mee, maar een nummer was wel prachtig en dat was Hayling.
Hayling is de perfecte morning after track, nog beneveld door de alcholol of wat anders, neerploffen op de bank en dan deze draaien. Melancholisch, dromerig, verdrietig, maar bovenal heel mooi!

Hayling - FcKahuna (Perfect Sound Quality) - YouTube

https://www.musicmeter.nl/images/cover/3000/3915.jpg?cb=1547225877

geplaatst:
Deze staat ook in mijn lijst. Wat betreft dancebladen had je ook nog Bassic Groove en Update. Die twee zijn later samengegaan, maar dat was geen succes.

geplaatst:
Die is erg fijn ja, had zo op het eerste album van Air kunnen staan wat mij betreft. Ook eens dat dit het prijsnummer van het album is, de rest is niet erg consistent.

geplaatst:
55. Locust - No One in the World (Third Summer After mix) (1996)

Deze heb ik ontdekt op het mixalbum Ken Ishii - X-Mix - Fast Forward & Rewind (1997), er stond niet bij welke mix versie er op staat, maar via discogs ontdekte ik dat het deze was. Daarna ben ik ook het origineel en een aantal albums van Locust gaan luisteren, en dat waren prima ontdekkingen, want Mark van Hoen, de man achter Locust, maakt prachtige muziek. Op het album waar dit nummer vandaan komt is het triphop, maar hij maakt ook ambient, en op het debuut is het idm. Hij verdient wel meer luisteraars op musicmeter wat mij betreft.
Deze Third Summer After Mix heeft hij ook zelf gemaakt, waar het origineel meer pop is, is deze mix een en al drum n bass, wat het nummer speciaal maakt is de vocal sample van Karen Carpenter uit het nummer Hurting Each Other. Het orgineel is trouwens ook erg mooi, maar geen dance.

Locust- No One In The World (Third Summer After Mix) - YouTube

https://img.discogs.com/JPwPHxPowfWJACMBtE6-p1lV5NE=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-16871-1257535642.jpeg.jpg

Gast
geplaatst: vandaag om 17:50 uur

geplaatst: vandaag om 17:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.