MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / New wave / post-punk / gothic discussietopic

zoeken in:
Ja, er zijn altijd uitzonderingen, maar over het algemeen gezien vind ik die richting weinig boeiend. En nee, meneertje orbit, ik zit niet vastgeroest, ik ga gewoon andere richtingen op. Waarom moet ik goddomme new wave ineens zo leuk vinden?? Jullie kunnen het maar moeilijk accepteren dat ik er weinig mee kan en krijg daarom de stempel vastgeroest gelijk maar. Wat een bullshit zeg..

Ik zeg toch ook niet tegen jou, orbit, als jij dance niet kan waarderen, dat jij vastgeroest zit?

Ik heb gewoon een hele brede smaak (groter als de meeste new wavers hier trouwens) en mijn interesse ligt daar gewoon meer dan hier. Punt.

Dance.. daar noem je ook wel weer een genre waarbinnen zich veel afspeelt

Ik vind het gewoon raar dat je ongeluisterd en ongezien allerlei platen en artiesten wegcijfert, terwijl wave een ontzettend breed genre is (ook de oude Dead Can Dance hoort erbij namelijk). Je klinkt soms nogal bevooroordeelt. En ik heb ook een brede smaak, maar gelukkig ook in de diepte. M.a.w: ik ken niet van ieder genre één plaat, maar gelukkig een keur van platen. Daardoor kom je er nog wel eens achter dat een oninteressant genre soms best interessante artiesten kan bevatten. Iets wat jij misschien ook eens kunt uitproberen.

musicfriek schreef:
Ik heb gewoon een hele brede smaak (groter als de meeste new wavers hier trouwens)

Ik merk het aan de contest.

Die heeft niet zozeer met smaak te smaken, ben gewoon erg slecht in het herkennen van nummers..

perfume
NEW WAVE

1983

Een uitdrukking die eigenlijk al het eerst werd genoemd eind jaren 70.
Voor mij betekende New Wave destijds vooral: Anders durven zijn, een levenswijze die door mijn leraren werd verafschuwd!

Ik weet nog dat ik als puber, ik moet zestien zijn geweest, mijn haar recht overeind en gekleed in een lang zwart hemd, mijn ogen opgemaakt mij een weg durfde te banen in het klaslokaal! De leraar keek me aan en zei: " van welke sekte ben jij?" Hahaha!
Tja en ik was toen als jongere (net geen kind meer) TEGEN alles! Tegen kernwapens, tegen de regering. En ik nam mij voor om vooral geen loonslaaf te worden!

New Wave was heel even een uiting van oprecht protest dat je ertoe bracht om te gaan DEMONSTREREN tegen die verdomde kernraketten, tegen onrecht in het algemeen. New Wave betekende vooral een New Way Of Life(The Sound) hoe naief ook! Nu denk ik nog wel eens terug aan die tijd. Het was een goede tijd die ik koester en nooit zal vergeten! al word ik 100!

@ musicfriek: Dan maakt het ook niet uit wat je luistert toch?

@ perfume: Volgens mij ben je sindsdien nauwelijks veranderd.

perfume
Alweer een tijdje geleden dat hier gepost is dus doe ikke het maar weer eens!

Ofschoon het gothic idioom een breed genre is dat je niet eenvoudig kunt omschrijven, blijft het een obscuur en ietwat underground gebeuren. Misschien ook goed want deze duistere muziek met een hang naar het mystieke zal nooit een groot publiek kunnen overtuigen. Ik vind dat prima, ik begeef me graag tussen excentriekelingen en nonconformisten!(Ben er zelf misschien ook een ) De dag dat gothic mainstream zal worden? is hopelijk de dag dat ik voorgoed mijn ogen mag sluiten!

Drie hoeraatjes voor het gothic idioom!

Zat laatst weer wat Bauhaus te luisteren, zit wel prachtig werk tussen. Helaas is hun oeuvre nogal onevenwichtig, wel goth avant la lettre! Durf best te stellen dat ze de uitvinders zijn eigenlijk..

perfume
Eigenlijk wel! Maar ik heb hetzelfde als jij als ik Bauhaus luister. Het is het net wel en net niet! Ofschoon hun eerste albums toch gedenkwaardig zijn in het genre. Mick Mercer (bekend popjournalist van o.a. Melody Maker en schrijver van vele boeken over Gothic)) schreef eens: Ik heb geen enkel Bauhaus album in huis! Tja toch blijven ze goed vind ik zeker het nummer Spirit blijft voor mij een van de mooiste liedjes!

Het begrip "new wave" is m.i. nauwelijks te definiëren. In de meest ruime zin valt er alle alternatieve (gitaar)muziek onder die na de punk opkwam, de punk als inspiratiebron en nieuw begin beschouwde en dus als een breuk viel te aan te merken met de gevestigde muzikale orde van de jaren zeventig (vooral de progrock, symfonische rock, glamrock en alle hippiecultuur gerelateerde muziek). De tijdsgeest zorgde ervoor dat veel wave-muziek vrij duister van aard was. Een deel was politiek geëngageerd (bv. Gang of Four) een ander deel veel meer naar binnen gekeerd (bv. Joy Division).

Vooral de laatste stroming heeft mijn interesse: introverte muziek waarbij allerhande persoonlijk leed wordt bezongen. Als je de thematiek van dit genre binnen de new wave zou moeten weergeven met een woord dan is dat: vervreemding. De muzikale verbeelding van een zoektocht naar verlossing door de duistere krochten van de menselijke ziel. Soms niet eens wetend van welk onheil verlossing moet worden gekregen ("Fighting bravely, will she save me, from what or who, I do not know" (A touching display, Wire))

perfume
In Genres > Rock > Joy Division versus The Cure, The Sound, etc.:

Chameleon Day schreef:
want er valt niets te doorgronden..... geen inhoud. Het gaat puur om een zeer donker gevoel. En daarmee raak je precies de kern van wat gothic in mijn ogen is.

Jammer dat je zo over gothic denkt!

Weer een ander topic voor overigens... En goth is inderdaad een veel te breed genre om het als alleen maar donker af te doen, dat is slechts één aspect wat kenmerkend kan zijn. The Cure bestond trouwens al geruime tijd voordat de term überhaupt werd gebruikt, dus hun goth noemen is een beetje achronologisch in historisch perspectief Goths hebben zich laten inspireren door The Cure, ah, da's al heel wat anders

perfume
De term gothic werd toch al in 1987(als ik het me goed herinner) voor het eerst genoemd in Melody Maker. Maar ik kan me vergissen?

Wat ik alleen maar wil zeggen is dat ik als oude vleermuis! soms een beetje moe word om telkens weer diezelfde vooroordelen te moeten lezen hier en aanhoren elders. Zoals je weet verkeer nog regelmatig in de "scene" en geloof me daar vind je geen mensen zonder inhoud of een narcistische inslag en enkel op uiterlijk vertoon gebaseerde oppervlakkigheid! Zeker is uiterlijk belangrijk en er "cool" uitzien maar daar gaat het in wezen niet alleen maar om.

The Cure en met name Robert Smith was een van de eersten (samen met Siouxsie) die wat uiterlijk betreft het gothic image hebben neergezet!

Het is maar hoe je "gothic" definieert natuurlijk. Het kan best zijn dat jullie al iets gothic noemen, terwijl ik dat nog niet doe.
Ik zou wave-muziek waarbij het oproepen van een zeer donkere sfeer vooropstaat toch echt wel tot de kern van de gothic willen rekenen (ik heb het dan over eighties-gothic). The Sisters of Mercy vind ik daar een mooi voorbeeld van en wellicht ook The Mission in zijn begindagen.
Maar de grenzen zijn natuurlijk niet zo strikt te trekken en ik vind het ook heus niet allemaal slecht. Het gelijknamige debut-album van Dead Can Dance bijv. vind ik uitstekend, maar is denk ik wel als gothic te betitelen. Hetzelfde geldt denk ik ook voor de opvolger 'Spleen and Ideal', ook niet slecht.
Persoonlijk heb ik ook helemaal niets met dat image van lange zwarte kleding, zwarte haren en make-up, zeker niet als (eind) dertiger. Dat is toch ook wel typisch gothic. En meneer Smith komt de eer toe dat image mede te hebben gecreëerd.

Maar laten we deze discussie nu maar beëindigen en een nieuw onderwerp bedenken om binnen dit topic tot op het bot te ontleden.

PS perfume ik had je bericht nog niet gezien.

perfume
Chameleon Day schreef:
Persoonlijk heb ik ook helemaal niets met dat image van lange zwarte kleding, zwarte haren en make-up, zeker niet als (eind) dertiger.

Prima! Maar ik vind het wel mooi! Als ik uitga dan verander ik in een vleermuis.
Dat heeft niets met leeftijd te maken hoor! Moet ik er dan als veertiger uitzien als de rest van mijn leeftijd: braaf en netjes geconformeerd, saai en uitgeleefd? Bah!

Ik zou zeggen: je moet doen waar je je goed bij voelt.

En dat mag ook zijn dat je een brave huisvader bent (zoals ik) met een voorliefde voor vreemde muziek ("boevenmuziek" zoals mijn dochter van 4 het noemt: "pap....mag ik nu K3?")

Spijtoptant
Ja, we zitten wel in het tijdsgewricht dat de Goths en de New Wavers brave huisvaders, zoniet brave huisopa's geworden zijn.

perfume
Mmm...waahh.... ikke niet!

Spijtoptant
Ikke ook niet hoor !

Bij bepaalde dance feesten en concerten vind ik het ook geweldig om me in het zwart te kleden. Opmaken doe ik dan niet; dan zie ik er vaak slecht uit, en mijn haren op touperen gaat al jaren niet meer (ook 30-plusser). Maar ik vind het ook prima dat zo'n Robert Smith er nog steeds moeite voor doet om er uit te zien als bijna 25 jaar geleden.

perfume
Ook al is ie een beetje dikker geworden! Ik denk niet dat we nog leven in een tijd dat welk genre dan ook in de pop/rockmuziek gebonden is aan een bepaalde leeftijd. Het gekke is altijd vind ik, dat je geest altijd jong blijft. Misschien een beetje meer gerijpt maar toch.... ach hoe ouder hoe gekker..... Laat mij maar lekker jong blijven van geest!

Ik ben in ieder geval huisvader, maar mijn dochter van 4 maanden wordt helemaal rustig van de clip van This Mortal Coil - Song to the Siren, dus dat komt wel goed.
Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen.

Ja, maar dat is ook echt hemels. Om stil van te worden. Trouwens ook een voorbeeld van mooie gothic (want dat is het denk ik wel, alhoewel dat niet voor dat hele album van TMC geldt).

Daar heb je op zich wel gelijk in, maar de kick die mij de eerste keer The Cure of Nick Cave live me gaf, dat gevoel krijg ik niet meer terug.

Zo ook met de eerste gothic parties. Al had ik dat wel een beetje zo'n 4 jaar geleden met een Alternative 80's Party. Alleen kan ik nu niet meer 3 uur achter elkaar dansen.

perfume
Ach ik zeg altijd maar: voedt uw kinderen op met gothic en het komt vast goed met de wereld!

Spijtoptant
Lang leve de Gothic Huisvaders !

Als je je dochter naar de maan noemt (Luna), dan moet ze wel feeling voor gothic hebben.

Mmm.....dan wordt het wel een beetje donker op deze aardbol......

Pilletje nemen?

Nee hoor, Luna is het licht bij ons in huis; hopelijk zal ze net als vader kunnen genieten van mooie muziek.

Ik doel niet op je dochter hoor. Het was een reactie op perfume!

Gast
geplaatst: vandaag om 04:33 uur

geplaatst: vandaag om 04:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.