MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / New wave / post-punk / gothic discussietopic

zoeken in:
Bij Clan of Xymox - Medusa (1986):

Lost Highway schreef:
In België is het absoluut niet beter orbit, alles wat hier nog maar naar wave/goth/postpunk ruikt wordt bij voorbaat al afgeschreven.?

We moeten het helaas doen met "alternatieve zender" StuBru. Waarvan de muzieksamenstellers het liever houden bij de Coldplays, Placebo's en Red Hot Chili Peppers en die bij 'donkere muziek' niets anders dan The Sisters of Mercy kunnen bedenken. En dan hebben we het dus wel degelijk over de bekende SOM-nummers... Met héél veel geluk dringt soms Front 242 even door...

Hmm, tijdens de laatste StuBru top100 uitzending waren daar opeens wel Hanging Garden, Fascination Street, She's Lost Control, Isolation, New Gold Dream, There is a Light that never goes out te horen, nummers die op de nederlandse radiogolven volgens mij al geen 20 jaar te horen zijn geweest

Lost Highway schreef:
Ach het muzikaal fascisme zal wel niet enkel de lage landen treffen gok ik. Overigens zie ik dat je waardering voor dit album ook niet bijster hoog meer is; is ie na verloop van tijd wat tegen gaan staan?

Recensenten maffia heeft het inderdaad niet op wave of goth.. als je sommige foto's van oude muziekrecensenten ziet vind ik dat ook niet zo gek. Dat zijn vaak van die halfapen met een spijkerjasje en sandalen die nog mentaal ergens in de 70s vertoeven (tenminste in de tijd dat ik nog muziekbladen las, ook alweer zo'n 15 jaar terug).
Verder moet ik deze nodig weer eens luisteren, vond hem de laatste keer stuk minder sterk dan ik me kon herinneren inderdaad. Maar dat was slechts één herbeluistering..

orbit schreef:
als je sommige foto's van oude muziekrecensenten ziet vind ik dat ook niet zo gek. Dat zijn vaak van die halfapen met een spijkerjasje en sandalen die nog mentaal ergens in de 70s vertoeven

Collega's van me zijn muziekjournalisten en je omschrijft hier ongeveer de helft van hen!

Daar was ik al bang voor ja...

Lost Highway schreef:
In België is het absoluut niet beter orbit, alles wat hier nog maar naar wave/goth/postpunk ruikt wordt bij voorbaat al afgeschreven.?

Ik ben niet zo thuis in die scenes, maar het viel me op dat in de Belgische platenzaken veel meer ruimte is ingeruimd voor new wave/gothic/electro (ebm), ed.

Mordor
In Belgie hebben ze wat dat betreft smaak. Hier had Boudisque nog weleens wat leuk Wave, Gothic en Electro spul (Al was dat de laatste jaren ook erg verwaarloosbaar). Maar die is inmiddels ten grave gedragen. Internet is de toekomst. Daar haal ik mijn tips en geluidsdragers vandaan.

Het is tegenwoordig levensgevaarlijk om goth te zijn, zie

hier

Dat krijg je van al dat occulte gedoe.

Ach ja, dat is weer eens wat anders dan dfe gebruikelijke onzin die met de muziekstroming gothic in verband wordt gebracht,

Het medium internet biedt nog mogelijkheden om aan CD's te komen en ook wat betreft media is daar nog wel wat te vinden in de vorm van webzines en online radio.

Een tip voor liefhebbers van diverse gothic soorten (EBM, industrial, darkwave, new wave) is DeBard te Vlissingen die naast een winkel ook aan postorder doet. Ruim aanbod en pretig geprijsd.

Winterstorm schreef:

"We moeten het helaas doen met "alternatieve zender" StuBru."

Nou ik vind Studio Brussel echt wel een verademing vergeleken met waar wij het in nederland mee moeten doen.3FM serious radio komt niet verder dan The Cure's In between days en Killing Joke's Love like blood.En dan heb ik het nog niet over die andere "zenders"met hun wegwerp muziek.Ik vindt het geweldig om de Sisters of Mercy voorbij te horen komen op StuBru,gewoon cool dat ze dat nog steeds draaien.

Wordt bij Studio Brussel ook gedaan aan hedendaagse muziek in het gothic metier (denk aan Diary of dreams, Diorama, Clan of Xymox, Untoten om maar eens wat te noemen) of alleen ouwe meuk uit de jaren 80?

Maar slechter dan in Nederland kan het niet zijn, met de bagger van 3fm, arrowkots, het zogenaamd alternatieve kutkinkfm en meer van dergelijke baggerzenders.

Mordor
Crush schreef:
Ach ja, dat is weer eens wat anders dan dfe gebruikelijke onzin die met de muziekstroming gothic in verband wordt gebracht,

Het medium internet biedt nog mogelijkheden om aan CD's te komen en ook wat betreft media is daar nog wel wat te vinden in de vorm van webzines en online radio.

Een tip voor liefhebbers van diverse gothic soorten (EBM, industrial, darkwave, new wave) is DeBard te Vlissingen die naast een winkel ook aan postorder doet. Ruim aanbod en pretig geprijsd.

DeBard is inderdaad wel een van de weinige Nederlandse winkels waar ik nog aan m'n gading kom.

Graveyardscene
Tegenwoordig zijn er alleen nog maar kut-radiozenders! StuBru = Alternative? No way! Zet die zender op en je krijgt een stortvloed van electronische dansmuziek en hip-hop over je heen... Soms echter wel eens een goede actie zoals eens een new nawe-weekend (was eigenlijk meer post-punk en gothic rock, maar kom en dan alleen nog maar de bekende stuff), maar dan zo vroeg dat je liever zou willen uitslapen dan je radio op te zetten. Nee, koop een cd en gooi hem in je cd-speler, of nog beter maak een afspeellijst op je pc = uren fun met de muziek die jij verkiest! En dat zonder onderbrekingen ivm files, presentatoren die grappig proberen te zijn of spelletjesgeleuter!

Kan wel zijn, feit blijft dat StuBru dat soort uitzendingen wel heeft! En dat je gewoon geniale muziek uit die tijd weer gewoon op de radio kan horen, zoals het hoort!
Een 80s dag op de nederlandse radio bestaat uit Prince, Madonna en wat guns n roses Het verschijnsel new wave is niet eens bekend bij de nederlandse dj..

Graveyardscene
En ik die dacht dat onze Nederlandse buren ons altijd voorbij staken...

Kink FM heeft vorig jaar ofzo een keer een new wave dag gehad als ik het me goed herinner.

Ja, Kink.. dat station wat amper te ontvangen is Een dun straaltje licht in de overdompelende duisternis die Nederland heet

Graveyardscene schreef:
En ik die dacht dat onze Nederlandse buren ons altijd voorbij staken...

Goede les: overschat de noorderburen niet. Op geen enkel gebied trouwens

Voetbal misschien?

Lost Highway
Nederlandse Radio is toch wel sterker dan Belgische hoor, ik ben eens wat eindejaarslijstjes aan het vergelijken van Q NL vs Q België, Radio2 NL vs Radio 2 België ed, en er zit een serieus verschil op in het voordeel van onze Noorderburen.

Zo is die Q top 1000 van jullie zeker te doen, daar staan gewoon nummers in als 'Teardrop' van Massive Attack, 'Mr. Brightside' van The Killers, 'All I Need' van Air, 'Black' van Pearl Jam, 'She Sells Sanctuary' van The Cult, 'Motorcycle Emptiness' van MSP, 'Firestarter' van The Prodigy en nog een boel andere nummers waar ze bij ons nog nooit van gehoord hebben.

Op één punt moet ik orbit wel gelijk geven, de New Wave scene moet bij ons wel iets groter geweest zijn, ik merk dat bij jullie dingen als Temple Of Love dan weer minder vanzelfsprekend zijn. Orbit heeft ook gewoon geluk gehad toen hij afstemde op de album 100, want voor de rest hoor je die songs nooit maar dan ook nooit op Stubru, dat er inderdaad zo erg aan toe is als Graveyard het beschrijft. Stubru is niet te vergelijken met Kink FM, was het maar waar.

Vlaanderen en Radio, dat is te triest om waar te zijn.

Graveyardscene
Idd, ze zouden hier in Flanders Field een "alternative only" radiozender moeten oprichten, zoals je er zoveel hebt in Amerika...

Mij een beetje verdiept in dit gebeuren.
Conclusie.
Begin jaren 80 werd veel terug gegrepen op het geluid van David Bowie.
Vanaf de jaren 90 was het vooral Sisters Of Mercy en Depeche Mode.
En vanaf 2000 voornamelijk Joy Division.

Het grappige is dat de andere grote naam; The Cure vooral terug te horen is in de NuMetal en de Emo beweging.

en bij shoegazers

Inderdaad. Die vergat ik nog.

Smashing Pumpkins geven ook altijd aan goed naar The Cure te hebben geluisterd.. niet dat ik dat nu meteen hoor, maar het schijnt Ook Jane's Addiction scheen groot fan te zijn..

Feit blijft dus dat veelal bands die niet veel met post-punk te maken hebben beinvloed zijn door The Cure.

@ Crush
Diorama, Untoten en die andere groepen waar je over spraken hoor je niet op Studio Brussel. Nergens trouwens in belgie op de radio.

A Future in Noise: Starter Guide: Post-Punk - afutureinnoise.com

Vond dit wel een leuk stukje:
Influences on Post-Punk:

* Punk: Many artists later appearing under the umbrella of post-punk formed and recorded when the original wave of punk had not yet dissolved: Television's 1977 album Marquee Moon could be said to bridge the gap between the two genres, injecting an arty sophistication into the punk model and turning it into something altogether new. The Birthday Party's output and early Pere Ubu and Wire, Killing Joke, and even the mighty Fall and Gang of Four also stood on the edge of punk-meets-post-punk.

* The Lou Reed-David Bowie-Iggy Pop Triangle: There seem to be just a few patches of music that have been left untouched by the sweeping arm of the Velvet Underground's influence, with post-punk being affected by this and Lou Reed's solo work as well. David Bowie's 'Berlin Trilogy', Low (1977), "Heroes" (1977), and Lodger (1979) and Iggy Pop's The Idiot (1977; this would sadly later end up as being the last record Ian Curtis listened to) served as important blue-prints for the post-punk sound.

* 1960's Psychedelia: Echoes of the Doors and/or Syd Barrett-era Pink Floyd can be heard in the work of bands like the Teardrop Explodes, Echo & the Bunnymen, Siouxsie and the Banshees.

* Krautrock: This 60s/70s German music movement, characterized by much experimentation and delving into prog (Can, Faust) or synths (Cluster, Kraftwerk). Julian Cope's Krautrocksampler serves as an excellent guide.

* Funk and Disco: Best described in Greg Wilson's article "When Punk Meets Funk" at Jahsonic- listening to nearly any given Talking Heads track provides a ready example!

In Muziek > Toplijsten en favorieten > Album van de Dag ( New-Wave/Postpunk ):

Gyzzz schreef:
Vandaag eens wat verfrissends in het new wave hoekje, dat het genre's standaardpatroon - tot mijn genoegen - net even iets anders aangrijpt:

(afbeelding)
Louderbach - Autumn

Lijkt mij een zeer rekkelijke interpretatie van de term 'new wave' als ik zie dat dit allemaal getagd wordt met "Electronic Style:Dark Ambient, Industrial, Minimal" en wordt vergeleken met oa Trentemoller. Is in het kookboek van Mjuman (chef de la cuisine) bepaald geen new wave; wil wel luisteren, maar 't is al eerder gezegd: what's the point om dit soort RECENTE albums hier te posten - bovendien uit een heel andere hoek - zodat de kans klein is dat wavers (O of N) het kennen.

Nogmaals ik wil wel luisteren, maar vermeld dan ook een link naar een myspace of YouTube.

Album van de dag lijkt me toch een ideale kennismaking, dan kiezen er maar iets minder mensen nummertjes uit. Die tags zijn deels waar, maar vooral gebaseerd op de technisch geziene afkomst van de makers denk ik, want qua structuur en zang lijkt míj dit pure minimalistische new wave (à la Joy Division). Slechts het instrumentarium is vervangen, maar de sfeer en klankkleur blijven nagenoeg hetzelfde. Bovendien is het erg goed, stijlvol en met oog voor detail uitgevoerd allemaal.

Oude albums kunnen evengoed langskomen in het meer algemene Het Beste Per Album. Juist dit topic lijkt me geschikt om iets dieper in te kunnen duiken op specifiekere plaatjes in het genre omdat iedereen die het bezoekt daarin geïnteresseerd zou moeten zijn. Dat je dan aan het begin van de dag een album nog niet kent, is misschien juist leuk. Zeker als het een verfrissend werkje is, dat buiten de standaardpatronen durft te gaan. Of in dit geval beter gezegd, vanuit een volledig ander perspectief (slepende minimal) juist ín die standaardpatronen durft te stappen.

Dark ambient is het overigens totaal niet - die tag is dan eenvoudigweg uit de lucht gegrepen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:25 uur

geplaatst: vandaag om 06:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.