Genres / Rock / New wave / post-punk / gothic discussietopic
zoeken in:
0
geplaatst: 14 juli 2009, 01:06 uur
Louderbach - So This Is Control
Tja, is dit wave/post-punk? Voor mij is het op het eerste gehoor meer minimalistische electronic.
Dit gaat meer richting post-punk en heeft iig op plaat ook electronic invloeden. Lijkt wel wat op Louderbach:
Colder - Loosing Myself
0
geplaatst: 14 juli 2009, 01:10 uur
@Gyzzz: ik heb die tag - dacht ik van amazon, of allmusic; ik vind het ook een vreemde. Mijn punt was dat mensen wel in staat moeten zijn om iets te kennen en die kans ligt hier gewoon lager.
Bovendien is new wave/post punk niet zo breed gewaardeerd genre hier als jij nu suggereert. En deze stelling ontgaat me volledig, men zou interesse hebben in "specifiekere plaatjes in het genre omdat iedereen die het bezoekt daarin geïnteresseerd zou moeten zijn.
Waarom zou men daarin geïnteresseerd moeten zijn - wat is de ratio daarachter?
Bovendien is new wave/post punk niet zo breed gewaardeerd genre hier als jij nu suggereert. En deze stelling ontgaat me volledig, men zou interesse hebben in "specifiekere plaatjes in het genre omdat iedereen die het bezoekt daarin geïnteresseerd zou moeten zijn.
Waarom zou men daarin geïnteresseerd moeten zijn - wat is de ratio daarachter?
0
geplaatst: 14 juli 2009, 01:11 uur
Voor degene die het prettig vindt direct met een klikje te kunnen luisteren, nog eentje dan maar 
Louderbach - Shine
@Mjuman: Men zou daarin geïnteresseerd moeten zijn omdat men anders dit topic, waarvan de titel de genres al aangeeft, niet opent. Je gaat daar zelf verder in door te stellen dat het de bedoeling is dat hier reeds bij velen lang bekende albums aangediend moeten worden, wat dit helemaal een locatie voor pure new-wavers maakt. Met ''het'' bedoel ik het topic he, niet deze site in het algemeen.
Waarom mensen iets al móeten kennen begrijp ik niet, tenzij het doel van de site is om iedere dag zoveel mogelijk favorietjes aan te klikken.

Louderbach - Shine
@Mjuman: Men zou daarin geïnteresseerd moeten zijn omdat men anders dit topic, waarvan de titel de genres al aangeeft, niet opent. Je gaat daar zelf verder in door te stellen dat het de bedoeling is dat hier reeds bij velen lang bekende albums aangediend moeten worden, wat dit helemaal een locatie voor pure new-wavers maakt. Met ''het'' bedoel ik het topic he, niet deze site in het algemeen.
Waarom mensen iets al móeten kennen begrijp ik niet, tenzij het doel van de site is om iedere dag zoveel mogelijk favorietjes aan te klikken.
0
geplaatst: 14 juli 2009, 01:22 uur
@ Gyzzz: "Waarom mensen iets al móeten kennen begrijp ik niet, tenzij het doel van de site is om iedere dag zoveel mogelijk favorietjes aan te klikken." Dat is niet wat ik zei.
Om iets te beoordelen, zul je het moeten kennen; wil je er iets meer over zeggen, moet je het iig geval minstens een aantal malen hebben gedraaid - iets anders bedoelde ik niet. Er is een gezegde dat het bondig samenvat: "onbekend maakt onbemind". Iets wat onbekend is kan je niet beoordelen.
Om iets te beoordelen, zul je het moeten kennen; wil je er iets meer over zeggen, moet je het iig geval minstens een aantal malen hebben gedraaid - iets anders bedoelde ik niet. Er is een gezegde dat het bondig samenvat: "onbekend maakt onbemind". Iets wat onbekend is kan je niet beoordelen.
0
geplaatst: 14 juli 2009, 01:24 uur
wijsneus schreef:
Je kiest je (meest) FAVORIETE nummer van het album van de dag
op dezelfde wijze als het topic 'het beste per abum', maar dan voor deze stromingen; over genre-omschrijving doen we niet moeilijk, een ieder weet wel wat er ongeveer mee bedoeld wordt. Ik zeg expres FAVORIETE, dus kan er eventueel ook niet over 'gesoebat' worden.
Regels:
1. Elke dag een nieuw album; wie het eerst komt, het eerst maalt (wel graag een beetje afwisselen qua type album/stroming/tijdvak).
2. Plaats de 'albumcover' in je 1e bericht met erboven het woord.....VANDAAG: ....(graag even de tracklist vermelden).
3. Schrijf je favoriete nummer van het album op en zet 1 punt tussen haakjes erachter óf verhoog het cijfer met 1 punt , als het al genoemd is, en zet een sterretje achter jouw keuze.
Je kiest je (meest) FAVORIETE nummer van het album van de dagop dezelfde wijze als het topic 'het beste per abum', maar dan voor deze stromingen; over genre-omschrijving doen we niet moeilijk, een ieder weet wel wat er ongeveer mee bedoeld wordt. Ik zeg expres FAVORIETE, dus kan er eventueel ook niet over 'gesoebat' worden.

Regels:
1. Elke dag een nieuw album; wie het eerst komt, het eerst maalt (wel graag een beetje afwisselen qua type album/stroming/tijdvak).
2. Plaats de 'albumcover' in je 1e bericht met erboven het woord.....VANDAAG: ....(graag even de tracklist vermelden).
3. Schrijf je favoriete nummer van het album op en zet 1 punt tussen haakjes erachter óf verhoog het cijfer met 1 punt , als het al genoemd is, en zet een sterretje achter jouw keuze.
Hierboven nog eens de bedoeling van dit topic. Het is een "beste per album"-topic gericht op een specifiek genre.
Mij lijkt dat je moet proberen een album te posten dat enige bekendheid geniet (al realiseer ik me dat je dat soms op voorhand niet kunt weten). Het posten van een (vermoedelijk) totaal onbekend werk lijkt mij niet zinvol.
Wil je nieuwe en/of onbekende post-punk/wave bands onder de aandacht brengen dan is daarvoor dit topic beschikbaar. Waarmee natuurlijk niet is gezegd dat hier geen nu-wave bands aan de orde kunnen komen. Integendeel.
0
geplaatst: 14 juli 2009, 01:33 uur
Gyzzz schreef:
Voor degene die het prettig vindt direct met een klikje te kunnen luisteren, nog eentje dan maar
(embed)
Louderbach - Shine

(embed)
Louderbach - Shine
Mmm, dit is toch echt geen post-punk/new wave te noemen. Gewoon minimalistische electronic met een jaren 80 New Order sausje - en dan heb ik het over NO ttv 'Blue Monday' (al staan er op P,C&L nog een paar onvervalste wave-nummers).
(Edit: voorstel voor een ander album verwijderd)
0
geplaatst: 14 juli 2009, 01:39 uur
Ik zou het album van Gyzzz een kans geven.
Hij was eerst en schendt de spelregels niet, vind ik.
"Over genre-omschrijving doen we niet moeilijk," zei wijsneus.
Ik ben zelf geen new wave / postpunk kenner.
Natuurlijk ben ik opgegroeid met de muziek van begin jaren 80.
Daarom dat ik veel van dat soort platen heb leren kennen.
Wat ik nogal vreemd blijf vinden is dat in dit topic gesuggereerd wordt
dat er ook moderne new wave zou bestaan. New wave uit een ander tijdvak
dan pakweg 1977-1986 (om maar een decennium af te bakenen).
Ik dacht dat new wave een verzamelnaam was voor de muzikale
creativiteit die na de doehetzelfattitude van de punk ontstond en floreerde.
Heel veel independent labels zagen het levenslicht. Funk, reggae en punk
werden creatief versmolten tot een nieuw soort pop (of rock)muziek.
En de synthesizer deed zijn intrede als nieuw instrument.
Hoe new is new wave uit het jaar 2009?
En hoe post is post punk uit het jaar 2009?
Dat begrijp ik dus niet zo goed.
Maar misschien moet deze discussie elders gevoerd worden.
Ik ben zelf geen new wave / postpunk kenner.
Natuurlijk ben ik opgegroeid met de muziek van begin jaren 80.
Daarom dat ik veel van dat soort platen heb leren kennen.
Hoe new is new wave uit het jaar 2009?
En hoe post is post punk uit het jaar 2009?
Dat begrijp ik dus niet zo goed.
Maar misschien moet deze discussie elders gevoerd worden.
0
geplaatst: 14 juli 2009, 01:58 uur
dazzler schreef:
Dat we over "genre-omschrijving" niet zo moeilijk doen, lijkt me juist. Maar muziek die daar duidelijk niet onder valt, zou hier niet te vinden moeten zijn. Hoe interessant die muziek wellicht ook is. Wat betreft Louderbach gaat het nmm om electronic met een vleug jaren 80 sfeer en duidelijk niet om post-punk/new wave of nu-wave. Maar dat baseer ik op drie nummers die ik van het album op YouTube beluisterd heb.
Dat clipje hierboven van Colder vind ik veel meer een grensgeval.
Wat is daar vreemd aan? Het gaat om de nu-wave die vooral onder invloed van Interpol's 'Turn On the Bright Lights' (2002) de laatste jaren heeft gefloreerd. Het gaat om een revival van de post-punk en new wave van de begin jaren 80. Muziek geinspireerd door o.a. JD, The Cure, Chameleons en Comsat Angels. Dragons is daar ook een voorbeeld van.
....maar ik vind het overigens prima om Louderbach een kans te geven...
0
wijsneus
geplaatst: 14 juli 2009, 08:07 uur
dazzler schreef:
En hier vat je de essentie van dit topic helemaal juist samen, Dazzler !
New-wave is inderdaad de muzikale creativiteit na de punk-explosie, begonnen zo rond 1977/1978.
Maar laat dit album nou maar staan, want anders krijg je zo'n eindeloos welles/nietes-ge-oh. En discussiëren is niet wat ik voor ogen had.
0
geplaatst: 14 juli 2009, 10:29 uur
Het maakt mij weinig uit hoeveel eenieder er mee doet hoor, maar ik vind dit soort albums zelf stukken interessanter dan albums die iedereen al kent en net zo goed in "Het beste per album" kunnen meedoen.
Dat sommigen hier geen new wave in horen, begrijp ik dan weer niet helemaal. De teneur ligt daar namelijk voor 100% en alleen het instrumentarium is anders. Verder laveert het album door allerlei sferen heen en houdt het niet krampachtig vast aan een patroon. Maar goed: laat ik eens een beste nummertje selecteren, om nog aan het doel van het topic tegemoet te komen.
Seems Like Static (1)
En:
Juist daaraan wil ik iets veranderen, want het album is erg de moeite waard en minder vast in een hokje dan veel new wave.
Dat sommigen hier geen new wave in horen, begrijp ik dan weer niet helemaal. De teneur ligt daar namelijk voor 100% en alleen het instrumentarium is anders. Verder laveert het album door allerlei sferen heen en houdt het niet krampachtig vast aan een patroon. Maar goed: laat ik eens een beste nummertje selecteren, om nog aan het doel van het topic tegemoet te komen.
Seems Like Static (1)
En:
Mjuman schreef:
Juist daaraan wil ik iets veranderen, want het album is erg de moeite waard en minder vast in een hokje dan veel new wave.
0
geplaatst: 14 juli 2009, 11:22 uur
Ik wil hier geen eindeloze lullenpot voortzetten, maar het lijkt er gewoon op dat je a. niet goed leest, wat CD hier geschreven hebt en b. niet begrijpt wat ik hier gezegd heb.
a. er is een ander topic voor nieuwe dingen
b. je suggestie dat wavers geen 'wide open mind' zouden hebben is onterecht en onjuist.
Overigens heb ik nog niets hiermee over de intrensieke kwaliteiten van dit album gezegd; daarop kom ik nog terug.
Ik zou zeggen: gewoon dimlicht volstaat overdag.
a. er is een ander topic voor nieuwe dingen
b. je suggestie dat wavers geen 'wide open mind' zouden hebben is onterecht en onjuist.
Overigens heb ik nog niets hiermee over de intrensieke kwaliteiten van dit album gezegd; daarop kom ik nog terug.
Ik zou zeggen: gewoon dimlicht volstaat overdag.
0
geplaatst: 14 juli 2009, 11:39 uur
Eigenlijk wil ik eerst gewoon luisteren; maar goed lees deze post van 1:00 nog maar eens (jouw eigen woorden) m.n. het normatieve geïnteresseerd zou moeten zijn heeft een behoorlijke implicatie:
"Oude albums kunnen evengoed langskomen in het meer algemene Het Beste Per Album. Juist dit topic lijkt me geschikt om iets dieper in te kunnen duiken op specifiekere plaatjes in het genre omdat iedereen die het bezoekt daarin geïnteresseerd zou moeten zijn. Dat je dan aan het begin van de dag een album nog niet kent, is misschien juist leuk. Zeker als het een verfrissend werkje is, dat buiten de standaardpatronen durft te gaan. Of in dit geval beter gezegd, vanuit een volledig ander perspectief (slepende minimal) juist ín die standaardpatronen durft te stappen."
"Oude albums kunnen evengoed langskomen in het meer algemene Het Beste Per Album. Juist dit topic lijkt me geschikt om iets dieper in te kunnen duiken op specifiekere plaatjes in het genre omdat iedereen die het bezoekt daarin geïnteresseerd zou moeten zijn. Dat je dan aan het begin van de dag een album nog niet kent, is misschien juist leuk. Zeker als het een verfrissend werkje is, dat buiten de standaardpatronen durft te gaan. Of in dit geval beter gezegd, vanuit een volledig ander perspectief (slepende minimal) juist ín die standaardpatronen durft te stappen."
0
wijsneus
geplaatst: 14 juli 2009, 11:42 uur
Hoe kan je nou van een album dat je maar net kent een favoriet aanwijzen ??
Juist van de "ouwe hap", die je al jaren kent, weet je na 20+ jaren wat je favoriet is.
En dit is het laatste wat ik erover zeg.
Juist van de "ouwe hap", die je al jaren kent, weet je na 20+ jaren wat je favoriet is.
En dit is het laatste wat ik erover zeg.
0
geplaatst: 14 juli 2009, 11:54 uur
Mjuman schreef:
Eigenlijk wil ik eerst gewoon luisteren; maar goed lees deze post van 1:00 nog maar eens (jouw eigen woorden) m.n. het normatieve geïnteresseerd zou moeten zijn heeft een behoorlijke implicatie:
Maar totaal niet de implicatie dat new wavers geen breedkijkers zijn natuurlijk... Integendeel zelfs. Een beetje flauw dat jij mij dat nu in de mond legt.
Het énige dat ik daadwerkelijk suggereer is dat de bezoekers van dit topic geïnteresseerd zijn in new wave. En dat lijkt me toch geen al te ondredelijke suggestie.
Opmerkelijk overigens dat de kant van de discussie betreffende de nieuwheid en onbekendheid van het album niet losbarstte bij het album van de dag 11 juli.... Ook een 2009 product.
0
geplaatst: 14 juli 2009, 11:57 uur
Jawel, dat als je niet geïnteresseerd bent, je een.... (vul maar in).
0
geplaatst: 14 juli 2009, 12:01 uur
Waar heb je het over? Als je niet geïnteresseerd bent in new-wave ben je slechts een persoon die waarschijnlijk geen boodschap heeft aan dit topic. Andere kwalificaties geef ik helemaal niet.
0
geplaatst: 14 juli 2009, 12:43 uur
Ik vind het ook wel leuk om eens iets anders dan de geijkte klassiekers langs te zien komen. Wilde zelf een dezer dagen ook Pylon hier neerzetten: geweldig album uit '80/'81 en maar 6 (oid) stemmen.
Ik zal niet stemmen, want ik heb het album van Louderbach niet gehoord. Wel een nummer in een ander topic en dat deed me toch wel heel erg aan Joy Division denken. Van Colder heb ik wel een album en als dat geen 'new wave' (in een nieuw jasje weliswaar) meer is, weet ik het ook niet meer.
Ik zal niet stemmen, want ik heb het album van Louderbach niet gehoord. Wel een nummer in een ander topic en dat deed me toch wel heel erg aan Joy Division denken. Van Colder heb ik wel een album en als dat geen 'new wave' (in een nieuw jasje weliswaar) meer is, weet ik het ook niet meer.

0
geplaatst: 14 juli 2009, 13:41 uur
herman schreef:
Ik vind het ook wel leuk om eens iets anders dan de geijkte klassiekers langs te zien komen. Wilde zelf een dezer dagen ook Pylon hier neerzetten: geweldig album uit '80/'81 en maar 6 (oid) stemmen.
Niemand hier heeft ook gezegd dat dat niet zou kunnen. En uiteraard kunnen er ook albums gepost worden die niet uit de jaren 80 stammen. Wel moet er nmm een duidelijke post-punk/new wave link zijn. Anders is het einde zoek en vervuilt dit topic alleen maar. Op basis van de 3 nummers die ik van het album van Louderbach ken, meen ik dat die link ontbreekt. Dit is minimal electronic zoals New Order die ook wel gemaakt heeft. En NO ttv 'Blue Monday' (waar ik Louderbach vooralsnog wel op vind lijken) zou ik ook geen new wave/post-punk meer willen noemen.
Maar goed, ik ga eens kijken of ik vandaag nog de tijd kan vinden om naar dat album van Louderbach te luisteren. Wat ik gehoord heb, vind ik zeker niet slecht.
....Wel een nummer in een ander topic en dat deed me toch wel heel erg aan Joy Division denken. Van Colder heb ik wel een album en als dat geen 'new wave' (in een nieuw jasje weliswaar) meer is, weet ik het ook niet meer.
JD hoor ik er echt niet in, meer, zoals ik al zei, New Order. En dan vooral de (vrij primitieve) jaren 80 electronica zoals NO die toen ook hanteerde in combinatie met die vlakke, monotone en bleke zang.
Wat Colder betreft: dit vind ik veel meer een grensgeval, zij het dat in die live-registratie van dat clipje hierboven de gitaar veel prominenter aanwezig is dan op het album. Op het album overheerst de electronica. Maar ik zou Colder meer als een cross-over tussen genres willen zien dan Louderbach.
Dus de stand tot nu toe:
Louderbach - Autumn
Seems Like Static (1)
0
geplaatst: 14 juli 2009, 13:43 uur
Laat ik eerst even een paar feiten geven:
1. Op 13/5 is op [ur=lhttp://www.musicmeter.nl/forum/10/5678/270]Maak kennis met electronic en .. Shine gepost; het kreeg toen 9 stemmen, met een gemiddlede van 2,3.
2. New wave is altijd een soort containerbegrip geweest - bands van allerlei pluimage vielen eronder; zo ook Depeche Mode, Clock Dva en Cabaret Voltaire. Later werd Depeche Mode (deels) tot de synthesizerpop gerekend en de andere bands tot industrial.
Er loopt een lijn van DM naar electro (Ladytron); maar goed dat maakt Electro nog geen new wave. Ik heb op 13/5 over Shine geschreven: "Pauzemuziek - Robert Miles, die net Unknown Pleasures heeft gedraaid." en ik sta nog achter die uitspraak
De sfeer doet idd soms denken aan somige new wave bands - maar alleen een sferische associatie vind ik onvoldoende om dat label te rechtvaardigen; en het zelfde geldt voor "doet denken aan", Dat is meer van toepassing op bands als Bell Hollow, Ikon en Dragons - om een paar vooorbeelden te noemen.
Ik heb het album nu een tijdje beluisterd en kan het in zijn totaliteit niet boven de 2,5 - 3* uittillen; de muziek gaat me op den duur zo vervelen, dat ik er niet in slaag een positieve uitschieter te noemen; geprest ertoe zou ik misschien One Hundred Reasons noemen, dat me nog enigszins aan Trentemöller doet denken - 100% new wave? In dit (sub)genre vind ik Trentemöller en Lulu Rouge gewoon beter.
Dus de stand tot nu toe:
Louderbach - Autumn
Seems Like Static (1)
One Hundred Reasons (1)*
1. Op 13/5 is op [ur=lhttp://www.musicmeter.nl/forum/10/5678/270]Maak kennis met electronic en .. Shine gepost; het kreeg toen 9 stemmen, met een gemiddlede van 2,3.
2. New wave is altijd een soort containerbegrip geweest - bands van allerlei pluimage vielen eronder; zo ook Depeche Mode, Clock Dva en Cabaret Voltaire. Later werd Depeche Mode (deels) tot de synthesizerpop gerekend en de andere bands tot industrial.
Er loopt een lijn van DM naar electro (Ladytron); maar goed dat maakt Electro nog geen new wave. Ik heb op 13/5 over Shine geschreven: "Pauzemuziek - Robert Miles, die net Unknown Pleasures heeft gedraaid." en ik sta nog achter die uitspraak
De sfeer doet idd soms denken aan somige new wave bands - maar alleen een sferische associatie vind ik onvoldoende om dat label te rechtvaardigen; en het zelfde geldt voor "doet denken aan", Dat is meer van toepassing op bands als Bell Hollow, Ikon en Dragons - om een paar vooorbeelden te noemen.
Ik heb het album nu een tijdje beluisterd en kan het in zijn totaliteit niet boven de 2,5 - 3* uittillen; de muziek gaat me op den duur zo vervelen, dat ik er niet in slaag een positieve uitschieter te noemen; geprest ertoe zou ik misschien One Hundred Reasons noemen, dat me nog enigszins aan Trentemöller doet denken - 100% new wave? In dit (sub)genre vind ik Trentemöller en Lulu Rouge gewoon beter.
Dus de stand tot nu toe:
Louderbach - Autumn
Seems Like Static (1)
One Hundred Reasons (1)*
0
geplaatst: 14 juli 2009, 14:02 uur
Chameleon Day schreef:
Dit is minimal electronic zoals New Order die ook welk gemaakt heeft. En NO ttv 'Blue Monday' (waar ik Louderbach vooralsnog wel op vind lijken) zou ik ook geen new wave/post-punk meer willen noemen.
Dit is minimal electronic zoals New Order die ook welk gemaakt heeft. En NO ttv 'Blue Monday' (waar ik Louderbach vooralsnog wel op vind lijken) zou ik ook geen new wave/post-punk meer willen noemen.
Ik leer elke dag bij op MuMe.
Meen je dat nou echt, Chameleon Day?
New Order minimal electronic en geen new wave?
Ik hoor op PC&L gitaren, bas en drums een fijn kwartet
smeden met de verfrissende synthesizers en dito sequencers.
Als me dat geen new wave pur sang is ... nou nou nou dan.
0
geplaatst: 14 juli 2009, 14:09 uur
Ik veer daar ook wel een beetje van op. Maar goed, ik hoor ook in Trentemoller nog wel new wave. 

0
geplaatst: 14 juli 2009, 14:22 uur
Haha, Dazz, je verbaast me. Noem jij Blue Monday, The Beach, The Village, 586, Ultraviolence, Ecstacy, Confusion, Thieves Like Us en veel nummers van na P, C & L wel nog new wave? Ik idd niet. Zeker niet in retrospectief.
Het feit dat er, in het bijzonder langs de baslijnen van Peter Hook, nog verbindingen zijn met het debut van NO (dat wel een echt post-punk album is) en zelfs met de platen van JD, maakt het nog geen new wave/post-punk. Zie ook het commentaar van Mju hierboven. Bij Louderbach ontbreekt overigens dat kwartet van bas, gitaar, drums en electronics. Voor zover ik het kan beoordelen (maar 3 nummers gehoord) is het album van Louderbach puur gebaseerd op electronic. Maar mss dat Gyzz of Mju dat even kunnen bevestigen of ontkennen.
Maar goed we dwalen af...laten we doorgaan met Louderbach.
Het feit dat er, in het bijzonder langs de baslijnen van Peter Hook, nog verbindingen zijn met het debut van NO (dat wel een echt post-punk album is) en zelfs met de platen van JD, maakt het nog geen new wave/post-punk. Zie ook het commentaar van Mju hierboven. Bij Louderbach ontbreekt overigens dat kwartet van bas, gitaar, drums en electronics. Voor zover ik het kan beoordelen (maar 3 nummers gehoord) is het album van Louderbach puur gebaseerd op electronic. Maar mss dat Gyzz of Mju dat even kunnen bevestigen of ontkennen.
Maar goed we dwalen af...laten we doorgaan met Louderbach.
0
geplaatst: 14 juli 2009, 14:37 uur
Even wat praktijkervaringen:
1. Nieuwe cd's/albums: hoe zinvol is het om bij een Plato of Velvet (bijv.) hedentendage te vragen naar interessante/nieuwe New Wave albums? Lijkt me geen succesvolle actie - meestal noem je de bandnaam en dan vraag je naar vergelijkbare muziek/bands.
2. Tweedehands (m.n.) vinyl: hoe weinig platzenzaken hebben een separaat Punk/Wave vak/afdeling. Ik (kom nog wel eens ergens) en ken er welgeteld twee: De Waaghals in Nijmegen en Recordfriend in Amsterdam - verder staat e.e.a. gewoon tussen 'het alfabet' - apart vak betkent vaak ook 'apartere' prijs. En dan nog bij Recordfriend staan Depeche Mode en Ultravox gewoon 'in het alfabet', niet bij Wave/Punk., terwijl in mijn bescheiden opinie zeker de eerste DM en de eerste drie van U'vox bij de wave mogen staan. OMD; zelfde verhaal.
NO: ik zit aan de Daz-kant; dat electro (funk) label is door Premo ooit eens op NO geplakt nav hun samenwerking met Arthur Baker. Daar hebben we er toen over gediscussieerd. NO is echt een bruggenbouwer geweest tussen wave en disco; en zeker door het minimalistische vind ik NO echt wel aan de geëvolueerde kant van de wave horen; in die context spreken van electro of electrofunk is eigenlijk een anachronisme; electro is een label van vandaag de dag. En 30 jaar na dato spreken van "New Wave" of "Post-punk" voor hedendaagse muziek klinkt redelijk 'reconstructionistisch'.
En Trentemöller is - volgens mijn kookboek - geen new wave; als dat zo zou zijn, is Frans Bauer klassiek, want ope(n)ra(am)zanger!
1. Nieuwe cd's/albums: hoe zinvol is het om bij een Plato of Velvet (bijv.) hedentendage te vragen naar interessante/nieuwe New Wave albums? Lijkt me geen succesvolle actie - meestal noem je de bandnaam en dan vraag je naar vergelijkbare muziek/bands.
2. Tweedehands (m.n.) vinyl: hoe weinig platzenzaken hebben een separaat Punk/Wave vak/afdeling. Ik (kom nog wel eens ergens) en ken er welgeteld twee: De Waaghals in Nijmegen en Recordfriend in Amsterdam - verder staat e.e.a. gewoon tussen 'het alfabet' - apart vak betkent vaak ook 'apartere' prijs. En dan nog bij Recordfriend staan Depeche Mode en Ultravox gewoon 'in het alfabet', niet bij Wave/Punk., terwijl in mijn bescheiden opinie zeker de eerste DM en de eerste drie van U'vox bij de wave mogen staan. OMD; zelfde verhaal.
NO: ik zit aan de Daz-kant; dat electro (funk) label is door Premo ooit eens op NO geplakt nav hun samenwerking met Arthur Baker. Daar hebben we er toen over gediscussieerd. NO is echt een bruggenbouwer geweest tussen wave en disco; en zeker door het minimalistische vind ik NO echt wel aan de geëvolueerde kant van de wave horen; in die context spreken van electro of electrofunk is eigenlijk een anachronisme; electro is een label van vandaag de dag. En 30 jaar na dato spreken van "New Wave" of "Post-punk" voor hedendaagse muziek klinkt redelijk 'reconstructionistisch'.
En Trentemöller is - volgens mijn kookboek - geen new wave; als dat zo zou zijn, is Frans Bauer klassiek, want ope(n)ra(am)zanger!
0
geplaatst: 14 juli 2009, 15:19 uur
Chameleon Day schreef:
Het feit dat er, in het bijzonder langs de baslijnen van Peter Hook, nog verbindingen zijn met het debut van NO (dat wel een echt post-punk album is) en zelfs met de platen van JD, maakt het nog geen new wave/post-punk.
Het feit dat er, in het bijzonder langs de baslijnen van Peter Hook, nog verbindingen zijn met het debut van NO (dat wel een echt post-punk album is) en zelfs met de platen van JD, maakt het nog geen new wave/post-punk.
Verwar je de term new wave niet met postpunk?
Is new wave geen algemenere term, waaronder ook postpunk valt?
Postpunk lijkt me muzikaal minder crossover gericht, misschien
zelfs meer rootsgetrouw. Bas, gitaar, drums en wat keyboards (synths).
Tekstueel ook minder vrijblijvend, zwaarder, beschouwelijker.
New wave capteert een attitude van creatief muziek maken
die door de doehetzelfmentaliteit van de punk en de toegankelijkheid
van de synthesizer (notenleer hoefde niet meer) mogelijk wordt.
New wave is een huis met vele kamers: postpunk is de "living".
Maar I Can't Live in a Living Room zong Red Zebra al ...
Er zijn dus nog veel gezellig bijkamertjes ook.
New Order maakt een brug van postpunk naar disco.
Dat is nou net quintessential new wave: een vlag die de lading dekt.
Is Electricty van OMD elektro? Het klinkt verleidelijk natuurlijk.
Ik vind het new wave. Postpunk zou ik het niet noemen. Te lichtvoetig.
Maar wel veel synthesizers, dansbaar als de pest, met basgitaar en live drums.
Elektro associeer ik met bands die bijna uitsluitend
elektronica gebruiken (da's één), maar die daardoor ook
afwijken van de traditionele songstructuur. Experiment voorop.
Eerder noisy, ambient of avantgardistische invalshoek hebben (da's twee).
New wave - Wikipedia - nl.wikipedia.org
(definitie lijkt me trouwens uit Oors Popencyclopedie te komen)
Blablabla. Als 't maar een goeie plaat is. Da's genoeg.
ps. In Vlaanderen heeft bijna elke tweedehands winkel een new wave vak.
Daarin grosso modo alle platen tussen 1977 en 1986 die ofwel independent
ofwel niet zo hitparade geöriënteerd waren: eerder mini-albums en ep's dan singles.
Verklaart misschien waarom Nederlanders en Vlamingen new wave anders invullen?
0
geplaatst: 14 juli 2009, 17:01 uur
Kernvragen in deze discussie zijn:
a. wil je new wave en/of post-punk in de tijd fixeren/verankeren?
b. wat zijn de kenmerken die je aan de stroming toeschrijft?
c. hoe rekkelijk ben je?
d. ben je in staat om voldoende het 'reconstructionist viewpoint' los te laten?
Ik zou OMD niet als electro willen betitelen; voorloper van de synthipop doet wel; electro is een hedendaags label. Voor veel synthipop - ook Human League - werd in eerste instantie ook nog wel de term cold wave gebruikt - de premisse was dan dat deze koude (emotieloze) muziek je onberoerd zou laten.
IMO vallen new romantics (Spandau Ballet, Duran Duran, in zekere zin ook ABC) ook eerder onder pop dan wave.
a. wil je new wave en/of post-punk in de tijd fixeren/verankeren?
b. wat zijn de kenmerken die je aan de stroming toeschrijft?
c. hoe rekkelijk ben je?
d. ben je in staat om voldoende het 'reconstructionist viewpoint' los te laten?
Ik zou OMD niet als electro willen betitelen; voorloper van de synthipop doet wel; electro is een hedendaags label. Voor veel synthipop - ook Human League - werd in eerste instantie ook nog wel de term cold wave gebruikt - de premisse was dan dat deze koude (emotieloze) muziek je onberoerd zou laten.
IMO vallen new romantics (Spandau Ballet, Duran Duran, in zekere zin ook ABC) ook eerder onder pop dan wave.
0
wijsneus
geplaatst: 14 juli 2009, 17:05 uur
wijsneus schreef:
over genre-omschrijving doen we niet moeilijk, een ieder weet wel wat er ongeveer mee bedoeld wordt.
over genre-omschrijving doen we niet moeilijk, een ieder weet wel wat er ongeveer mee bedoeld wordt.
Allemachtig zeg, dit topic is voor jullie nu, ik nok ermee

0
geplaatst: 14 juli 2009, 17:10 uur
wijsneus schreef:
Allemachtig zeg, dit topic is voor jullie nu,
(quote)
Allemachtig zeg, dit topic is voor jullie nu,
We discussieren op de verkeerde plaats idd. Volgens mij is hier een ander discussie-topic voor. Blijft wel interessant en ik blijf er ook bij dat 'Blue Monday' en '586' van NO als new wave betitelen de genre-omschrijving wel heel erg ver oprekt.
Ga me nu aan Louderbach - Autumn wagen.
Stand tot nu toe:
Louderbach - Autumn
Seems Like Static (1)
One Hundred Reasons (1)
* denotes required fields.