MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Progrock-album van de week

zoeken in:
ik heb ook nog steeds niets, krijg eMule ook niet meer aan de praat

Ik heb het via Emule geprobeerd, maar daar heb ik hem niet gevonden. Met soulseek heb ik geen ervaring. De oplossingen van de eerste twee contribuanten voldeden mij prima, maar hebben me misschien ook een te hoog verwachtingspatroon gegeven.

Casartelli (moderator)
Jester schreef:
Ik heb het via Emule geprobeerd, maar daar heb ik hem niet gevonden. Met soulseek heb ik geen ervaring. De oplossingen van de eerste twee contribuanten voldeden mij prima, maar hebben me misschien ook een te hoog verwachtingspatroon gegeven.

Vreemd dat je hem daar niet vond... misschien moest je eerst een serverlijst inladen of iets dergelijks. Ik heb het programma ook niet altijd helemaal begrepen, maar even googlen (het programma heeft een geheel eigen forum geloof ik) leverde altijd wel een oplossing op (en dan ben ik bepaald geen computertechneut, voorzover dat uit het voorgaande nog niet duidelijk was).

Afijn, kennelijk komen we er niet uit, jammer. Misschien later nog eens (ik denk er toch over van pc te wisselen, misschien op de volgende eens soulseek installeren... of hem nog eens via msn overzenden als ik en een medegebruiker écht eens een hele dag niks te doen hebben.

Wat mij betreft mag de volgende gebruiker uit de lijst een album plaatsen (the games must go on)... ik houd dit even in het achterhoofd, als zich een oplossing aandient, kunnen we hem alsnog doen.

In het verleden gebruikte ik Emule nog wel regelmatig, en met redelijke resultaten. Tegenwoordig doe ik alles via torrent-sites, en dat bevalt me veel beter. Ik heb het nu wel geprobeerd met Emule, maar ik heb er eerlijk gezegd niet veel energie in gestoken.

Casartelli (moderator)
Ok... ik heb per pm nog wat tips mogen ontvangen en ik ga het daarmee in de toekomst nog eens proberen, denk ik. Dat zal echter niet binnen nu en een half uur zijn. Vandaar nogmaals mijn suggestie dat de volgende gebruiker zijn album vast plaatst, dan kunnen we deze op een later tijdstip wel inhalen.

Dan blijkt het ineens mijn beurt te zijn. Ik zou ongeveer 2/3 van mijn prog-collectie hier kunnen plaatsen, gezien het gemiddelde aantal stemmen op die platen... Maar ik heb met de losse pols dit album gekozen.

(afbeelding)

Samla Mammas Manna - Måltid

Het 2e en misschien wel beste album van de Zweedse RIO-band Samla Mammas Manna. Ik zie sommige mensen al verbleken bij het lezen van het woord RIO. Maar dat is nergens voor nodig, dit lijkt niet op een Univers Zero, een Henry Cow of een NeBeLNeST. Dit is een totaal eigen originele prog, gecombineerd met Zweedse volkselementen. (lijkt overigens ook niet op de latere Zweedse bands). Echt te vergelijken valt het niet, dus ik stel voor het gewoon te proberen.

Op verzoek via pm is er (binnen een klein half uurtje) een rapidshare-linkje beschikbaar. Als ik online ben is hij ook op slsk te verkrijgen (SevenStones is m'n naam). Of ie op EMule is weet it niet.

Hoe lang is deze album van de week? Tot zondag of tot de 6de januari?

Nog geen reacties hierbij? Toch al van enkele mensen een PM gekregen, dus ben zeker dat ie al wij verspreid is

zondag is de 6de voor zover ik weet

Ik heb hem al binnen, ben er alleen nog niet aan toe gekomen om hem te luisteren.

Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij Maltid. Enerzijds vind ik de instrumentale gedeeltes erg leuk, anderzijds worden deze gedeeltes afgewisseld met de nodige kukeleku geluiden, waar ik me vreselijk aan kan storen. Hetzelfde heb ik met bands als Magma. Misschien zit ik teveel vast aan 'mainstream' zang, maar ik snap nooit de zin van dat soort vormen van expressie, die voor mijn gevoel totaal niet in verband staan met de muziek.

Zit met hetzelfde probleem, dit had het beste prog album kunnen zijn dat in dit topic tot nu is voorgesteld, maar de "vocalen" verpesten alles. Ik vraag me af welke drug ze in Zweden gebruikten in die tijd.

Ik vond het al erg jaren '70 klinken, maar dat klopt ook wel, het album komt uit 1973.

Aardige momenten, maar ze weten hier en daar niet van ophouden, en dat was wel beter geweest. Ik kan me inderdaad niet aan de indruk onttrekken dat er geestverruimende middelen een rol hebben gespeeld.

Casartelli (moderator)
Mijn reactie laat nog even op zich wachten. Ik was met de *m*l* een heel eind gevorderd qua download, maar nu is mijn pc op sterven na dood verklaard. Andere pc is inmiddels geïnstalleerd, maar een futiliteit als lopende pindakaassessies zal daarbij waarschijnlijk niet overgenomen worden.

Afijn, u hoort nog van mij!

met een adsel verbinding heb je dit zo binnen, vergeet maar het al binnengehaalde gedeelte.

wie gaat de volgende doen?

god nee! dan pas ik wel een ronde

Jij moet de volgende net uitnodigen, wie wordt het?

Euhm, ik dacht dat we eigenlijk gewoon het rijtje afgingen. Dan zou het normaal aan Pellie zijn, maar die is al een week niet meer online geweest. Schizotheclown dan lijkt me.

Ik wist dat je die zou doen

Casartelli (moderator)
Ah, dat geeft mij tijd om Samla Mammas Manna (of zoiets) nog eens op te gaan zoeken. Het Aurora Project ken ik namelijk al en de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik er niet heel warm van word. Dat kan er ook iets mee te maken hebben dat ik op een gegeven moment een beetje allergisch werd voor dergelijke vertellende platen. Het werd op zeker moment wat lastig om (eventuele) muzikale kwaliteiten nog op hun eigen merites te beoordelen.

Afijn, ik heb er al 2½* aan uitgedeeld geloof ik.

Waldo Jeffers schreef:
Euhm, ik dacht dat we eigenlijk gewoon het rijtje afgingen. Dan zou het normaal aan Pellie zijn, maar die is al een week niet meer online geweest. Schizotheclown dan lijkt me.

ok

Aphelandra - Aphelandra
Deze plaat wou ik al heel lang onder de aandacht brengen bij de proggers.
Destijds kreeg deze band een schaamtelijke bedrag van een platenmaatschappij aangeboden om het uit te brengen, dus dat feest ging toen niet door.
Pas deze decennium heeft het italiaanse label Mellow het alsnog uitgebracht, en daar ben ik ze dankbaar voor.

Voor het grootste gedeelte is dit alleen maar muziek, en hier en daar word er frans gezongen, alleen Corinthe is volop vocaal(wat naar mijn idee net iets te lang doorgezongen word).
De echte kroon op het werk hier is het openingsnummer Airs, wat gedomineerd word door piano, dat zich weer kenmerkt door het emotionele, eigenlijk paradijselijk, de hoes past hier dan ook perfect bij.Naar mijn idee 1 van de beste prog-epics ooit.

Verder vind je op deze plaat jazz-rock, mellotron-psychedelica en funk en meer, een heel afwisselende plaat dus.
Maar ook per nummer wisselt het af.
Helaas is dit hun debuut en ook gelijk hun zwanenzang, want deze supergroep had de potentie om een hele grote naam te maken onder de proggers.
Alsof hij het wist zingt de zanger ook alsof de wereld vergaat in Corinthe.
Maar Airs is legendarisch wat mij betreft.

Klinkt zeer interessant, ben benieuwd!

Zo, laat ik beginnen met te zeggen dat ik dit album (op mijn eigen entry na) de beste tot hiertoe vond.

Best een aardig albumpje dat zich uiteraard centreert om het langste nummer, jammerlijk genoeg het minste. Het deed me een beetje slaapverwekkend aan. Zo'n beetje als je door Noord-Frankrijk rijdt in regenweer... Idd gedomineerd door de piano (mss doet dit iets aan dat slaapverwekkende? Gelukkig word je bij het volgende nummer weer wakker geschud. Verder als mellotron-liefhebber vind ik toch dat dit instrument hier iets minder gebruikt zou mogen worden. Vooral het overmatige gebruik van de 'kerkorgel'-klanken doet het geheel geen goed. Maar ik me ook dood aan erger is het gebruik van de fade-out. Op zich nix mis mee in een nummer, maar hier duurt die fade-out me telkens veel te lang.

Maar overall een aardig album, de epic is echter veel te lang & niet boeiend genoeg, de korte nummers boeien me daarentegen wel (de zang is gewoonweg geweldig ). Een 3 voorlopig, met optie op 3,5 of 2,5 (hangt van de verdere perceptie van de epic af bij mij).

Waldo Jeffers schreef:
Het deed me een beetje slaapverwekkend aan. Zo'n beetje als je door Noord-Frankrijk rijdt in regenweer... Idd gedomineerd door de piano (mss doet dit iets aan dat slaapverwekkende?
Maar overall een aardig album, de epic is echter veel te lang & niet boeiend genoeg,
Een 3 voorlopig, met optie op 3,5 of 2,5 (hangt van de verdere perceptie van de epic af bij mij).

Had ik ook in het begin, maar uiteindelijk is het juist het dromerige dat je zo relaxed maakt, en dit laat me ook heel goed dingen inbeelden in me hoofd, prachtige avonturen op fantasie landschappen

Ik kan wel begrijpen hoe je daar komt ja, hij staat in ieder geval op 'zeker nog 'ns opnieuw luisteren' hier

Deze ga ik ook eens luisteren, als mijn verbinding dat toelaat...

Ik vind de epic wel sfeervolle muziek om goed bij tot rust te komen. De rest is wel aardig, al vind ik de 'horror' orgeltoontjes af en toe wel geforceerd overkomen.

Casartelli (moderator)
Gisteravond zowel het album van vorige week alsook dat van deze week binnengehaald. Straks mijn commentaar op Aphelandra, nu Samla Mammas Manna.

Ja, dat vond ik eigenlijk wel een leuke plaat, al doet de lengte wat ambitieus aan. RIO lijkt een beetje een muzikaal genre op zichzelf, maar hier deden de riffs me wel een beetje aan Gentle Giant denken, terwijl de harmonieën mét vocalen (daar waar het geen gekrijs was) me wel wat deden denken aan wat etnische proggroepen als Triana en Los Jaivas later zouden gaan uitspoken. Het gekrijs was hier en daar wel wat over de top inderdaad, maar een echt probleem heb ik er vooralsnog niet mee. 3½* lijkt me een redelijke waardering voor deze plaat.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:04 uur

geplaatst: vandaag om 13:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.