MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Progrock-album van de week

zoeken in:
Casartelli (moderator)
Het progrockalbum voor de komende week wordt:

Arcansiel - Four Daisies,

een mooi doch vergeten Italiaans (neo)progplaatje van twintig jaar geleden.

Een vorige keer heb ik al gemerkt dat filesharen me niet lukt. Het plaatje is echter alleszins redelijk te pindakazen. En een niet geshared PRA vd week is nog altijd beter dan helemaal geen!

Hmm eens kijken of ik die kan vinden... Lijkt t op Moongarden?

Casartelli (moderator)
Ik ken Moongarden eigenlijk nauwelijks noemenswaardig, maar de indruk die ik dan nog heb is dat die band wat moderner is (hun debuut stamt ook uit 1993 en dit plaatje komt uit 1988). Denk eerder een beetje aan de neoprog van het eerste uur en dan met een mediterrane inslag...

Quidam - Alone Together

Casartelli (moderator)
Ja, daar had ik een tijdje terug eens naar geluisterd en geconcludeerd dat ik het een vrij saai neoprogalbum vond. Best wat aardige momenten, maar niet genoeg om tot een positief geheel te komen. Had daarom ook weinig trek om het opnieuw te gaan beluisteren voor een verder gespecificeerd verhaal. Derhalve verblijf ik met een cijfermatige beoordeling: 2½*

Solaris - Marsbéli Krónikák
Speciaal voor de synth liefhebbers, sf georienteerd, voor symfonische progliefhebbers moet het toch wel smullen zijn denk ik.
Prachtige ambiance heerst er over deze plaat.

Casartelli (moderator)
Het duurde even voor ik deze bij elkaar gepindakaasd had, maar het was de moeite!
Gedateerd? Ja, nogal...
Goed? Ja, enorm!
Tot nu toe had ik alleen Nostradamus van deze band gehoord en die stond me nogal anders voor oren, maar goed, dat scheelt ook 15 jaar. Dit is een mooie missing link tussen de betere jaren '70 space-rock en de betere jaren 'nu wanna-be's (want ja, zo is het uiteindelijk dan toch...). Ik kreeg bijvoorbeeld ineens een idee waar dit plaatje de mosterd haalde.

Afijn, 4* lijkt me een redelijke beginscore.

Casartelli (moderator)
Nieuw overzicht

Casartelli
- T.A.O. - The Abnormal Observations - 4,0*
- Arcansiel - Four Daisies - 4,0*
freitzen
- Knight Area - Under a New Sign - 2,5*
Fza
- Xystus - Surreal - 3,0*

grovonion
- Cul de sac - China Gate - 3,0*
Jester
- Twelfth Night - Fact and Fiction - 4,0* (was: 4,5*)
Kasperbert
- Collage - Moonshine - 3,5*
- Phideaux - Doomsday Afternoon - 4,0*

LZA
- Salem Hill - The Robbery of Murder - 3,0*
meyer
- Archive - You All Look the Same to Me - 3,5*
Omayyad
- Museo Rosenbach - Zarathustra - 3,0*
Papartis
- Quidam - Alone Together - 2,5*

schizodeclown
- Aphelandra - Aphelandra - 3,5*
- Bubu - Anabelas - 3,0*
- Solaris - Marsbéli Krónikák - 4,0*
Status Seeker
- Finch - Beyond Expression - 4,0*
- Van der Graaf Generator - The Least We Can Do Is Wave to Each Other - 3,5*
Titmeister
- Mar de Robles - Indígena - 4,0*

voltazy
- Big Big Train - The Difference Machine - 3,5*
Waldo Jeffers
- Samla Mammas Mamma - Måltid - 3,5*
wouter8
- Antimatter - Planetary Confinement - 3,0*
- Let me introduce you to the end - A love of the sea - 2,5*
- The Pax Cecilia - Blessed are the Bonds - 3,0*

Casartelli (moderator)
Net als het vorige progrockalbum van de week, wordt ook de volgende er eentje van achter het ijzeren gordijn. In plaats van naar Hongarije, gaan we nogmaals naar Polen en wel naar SBB, de afkorting die onder andere kan staan voor Silezian Blues Band of voor Search, Break, Build Up (of voor Schweizerische Bundesbahn, maar dat valt hier dan weer buiten).

Indertijd is deze jazzrockgigant in het westen begrijpelijkerwijs wat onbekend gebleven, maar decennia na dato krijgen ze alsnog enige cultbekendheid. Enige comebackplaten zijn ook verschenen, maar die hadden ons beter bespaard kunnen blijven. In de jaren '70 waren ze groot en in 1980 stopten ze met hun voorlopige zwanenzang op hun hoogtepunt.

Dames en heren, het progrockalbum van de komende we(e)k(en) wordt:

SBB - Memento Z Banalnym Tryptykiem

Hmm, ik wist niet dat dit topic nog bestond eigenlijk, maar er is dan toch een nieuw album. Ik denk dat ik in een grijs verleden enkele nummers van de band heb gehoord, maar ik herinner me er erg weinig van. Met jazzrock heb je in de prog wel een genre dat bij mij een beetje een dubbeltje op z'n kant is. Ofwel spreekt het me geweldig aan (tenslotte is zeuhl eigenlijk ook jazzrock) of vind ik er nix aan (Mahavishnu Orchestra bijvoorbeeld). Dat om maar even aan te geven dat ik best benieuwd ben hiernaar & hoop dat het meer in de 1e zal liggen.

Iets anders, hoe lang blijf een progalbum vd week tegenwoordig progalbum vd week?

ik zou graag terug wat albums uit dit topic meepikken. Maar hoe geraak ik eraan? het zijn nu niet de meest makkelijk te vinden albums...

Casartelli (moderator)
Ik geloof dat ik zo'n 80% ervan met eMule wel gepindakaasd kreeg. Met meer courante programma's is de succesrate vast niet lager...

Top 5 nieuwe Prog albums

1) Believe - Yesterday Is A Friend (Poolse band ontstaan uit Collage)
2) Ephrat - No Ones Words (Isrealische Prog).
3) Amaseffer - Slaves for Life (Israelische Prog)
4) Thieves' Kitchen - The Water Road (UK)
5) The Tangent - Not As Good As The Book (UK/Sweden)

Tips:
Panzerballet - Starke Stucken (Duitse Jazz prog rock/metal)
Brother Ape - III (Sweden)

Casartelli (moderator)
Juist. Iemand nog iets in de vorm van dit topic toe te voegen?

Alpha Galates - A Stimulus For Reason (voorheen The Hollow)
Jupiter Society - First Contact, Last Warning (met (ex)- leden van Krux, Therion en Carptree).

Loopt dit topic niet meer

Ik wil wel een album voorstellen, luister het zelf net voor het eerst, maar klinkt erg goed: Carptree - Insect

(afbeelding)

Casartelli (moderator)
Hm, die band had ik ooit gewogen en te licht bevonden.

Maar dit is een uitgelezen reden om eens te kijken of het oordeel herzien kan worden.

Misschien kunnen we er meer een algemeen Prog.Rock gebeuren van maken hier?
Met info, nieuwe releases e.d. en ook (luister) tips.

Wat me bijv. opviel is dat er veel jonge MM- ers Porcupine Tree ontdekken enn er enthousiast van worden.
Prima toch?

Casartelli (moderator)
We hebben al enkele jaren een algemeen topic aan progrock gewijd.

Dit topic kende een wat meer specifieke opzet waarin elke week één user één album voordraagt, waar de andere users dan naar luisteren om het gezamenlijk te bespreken (zie eerste pagina). Voor die opzet liep de belangstelling op een gegeven moment echter helaas wat terug...

Voor de geinteresseerden; ik heb wat prog cd's te koop staan op het forum.

Tevens enkele jaargangen van IO-pages en S.I. tekoop

Progrock album van de week en van het jaar is Pure van pendragon

Prima Album zeker. Wordt steeds beter...
Wil hem nog een paar x horen voordat ik een cijfer geef.
Lees ook het interview op www.progwereld.org met gitarist Nick Barrett en ook een verslag van hun recentelijke concert (4-10) in de Boerderij te Zoetermeer.

Casartelli (moderator)
Ik schop deze weer eens omhoog.
wouter8 schreef:
In navolging van (oftewel gejat van) het jazz en soul album van de week wil ik ook een progrock-album van de starten.

Natuurlijk wil ik eerst wel weten of er eigenlijk wel animo voor is (progrock is nu eenmaal iets anders dan jazz of soul).

Dus als je mee wilt doen laat even iets weten!

Mocht er genoeg animo zijn dan wil ik zondag beginnen

Wil je weten hoe het precies werkt?
Genres >> R&B en Hip-Hop >> Soul album van de Week -> hier wordt door reijersen uitgelegd wat in principe de regels zijn. (eerste paar berichten)
Ik zou zeggen laat de reacties maar komen

Het is een jaar terug wat doodgebloed. Zijn er nog belangstellenden om het weer eens te proberen?

Lijkt mij wel weer leuk! Nu nog wat meer mensen weer vinden

dan is het wel weer tekenend dat het 3 weken moet duren voor een 1ste reactie

Hehe, ik was op vakantie toen hij het weer noemde, en dan zijn er zoveel updates

Ik wil wel meedoen! Weer wat anders dan de hele week Porcupine Tree luisteren...zit 140 tracks deze week!

Bonnie The Cat is nu zeker je favoriete Porcupine Tree nummer

Riverside is ook 1 van mijn favoriete bands. Progrock luister ik graag naar. Leuk dat men het hier ook weer meer in de belangstelling probeert te brengen.

Casartelli (moderator)
Kijk, er lijkt toch wel weer enige belangstelling. We zouden nu kunnen gaan inventariseren, maar als iemand er gewoon eentje plaatst, beluister en becommentarieer ik wel.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:56 uur

geplaatst: vandaag om 13:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.