MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / The Beatles vs. The Stones

zoeken in:
L_T_B schreef:

Cliché nummer 5 of zitten we inmiddels al op 6? Wat je op tv ziet is maar het topje van de ijsberg que hip-hop/rap. Onder deze (commerciële) bovenlaag zit nog zo veel meer muziek waar jij absoluut geen weet van hebt. Probeer eens één van deze albums. It may blow your mind.

volgens mij speel je in de clips mee van al die waardeloze rap artiesten of zing je in het achtergrond koortje ervan , vandaar dat je het zo voor ze opneemt

fredpit

volgens mij speel je in de clips mee van al die waardeloze rap artiesten of zing je in het achtergrond koortje ervan , vandaar dat je het zo voor ze opneemt

Je hebt hem door...

Slimme jongen ben jij

Pantaviar schreef:
Maar ik weet zeker dat over 100 jaar wel 5 "klassieke" cd's van de Beatles uitgebracht worden en van de Stones maar maximaal 1.

Ik krijg altijd erge jeuk van dit soort uitspraken. Voor hetzelfde geld is over 100 jaar Donna Summer de grootste artiest van de vorige eeuw en krijg je als antwoord op de vraag : Wat vind je het beste album van the Beatles? het antwoord : Wie?

Natuurlijk zijn the Beatles grote artiesten geweest, maar het allesoverheersende voetstuk waar ze op geplaatst worden staat me aardig tegen. Het leuke van de popmuziek is juist het gigantische aanbod aan artiesten waar je lekker de muziek van je gading uit kan plukken.

Voor mij zijn dat behalve een aantal albums van the Stones en the Beatles zoveel andere artiesten. Het leuke van de opkomst van de popmuziek midden jaren zestig is dat iedereen zich aan elkaar optrok en zo voor een ongelofelijke piek in de popmuziek zorgde. Natuurlijk valt er daarna een gat. Het geluk van the Beatles was dat zo op het eind van die piek stopten en zo hun bijna mytische status kregen. The Rolling Stones gooiden het bijltje er niet bij neer en probeerden wel de band op de been te houden. Dat verdient eigenlijk wat meer respect.

En voordat ik voor een anti-Beatle en pro-Stones fan versleten word even het volgende. Beide bands hebben naar mijn mening erg goede en middelmatige albums uitgebracht en ik schaal ze ongeveer even hoog in.

Yak
rudiger schreef:

Sure, loop vooral met een grote boog om álles wat L_T_B zegt heen.

handsome_devil
Yak schreef:
(quote)

Sure, loop vooral met een grote boog om álles wat L_T_B zegt heen.

Bij het meeste moet je dat inderdaad wel doen, maar in dit geval had ie toch wel gelijk ja.

Echte liefde.

Mensen hou toch eens op met die vieze fetisjistische ophemel berichten over de Beatles. Briljante band hoor, maar op deze manier krijg ik er ook kotsneigingen van.

Het geluk van the Beatles was dat zo op het eind van die piek stopten en zo hun bijna mytische status kregen. The Rolling Stones gooiden het bijltje er niet bij neer en probeerden wel de band op de been te houden. Dat verdient eigenlijk wat meer respect.

Ik kon jou redenering wel volgen tot ik dit las.

Je klinkt alsof The Beatles BEWUST zijn gestopt. Waarom zouden The Stones meer respect verdienen omdat ze zijn doorgegaan? Je stopt omdat het voor één of andere reden niet meer gaat, samen. Niet omdat het een plotse opwelling van goesting is. Zoiets van "oh ik heb een ideetje, laten we ermee stoppen".

Ik vind misschien zelfs dat The Stones minder respect hiervoor zouden moeten krijgen. Het is een kunst (en hier volgt een cliché) "om te weten wanneer je moet stoppen". beatles hebben het goed gedaan, the stones weten nog steeds niet dat ze al lang hadden moeten stoppen.

Oké, ik ga hier niet 100% mee akkoord, alleen om je duidelijk te maken dat jou redenering niet echt klopt.

Trouwens, the beatles zijn eigenlijk niet gestopt in 1970. Ze zijn gewoon elk hun weg op gegaan en muziek blijven maken. Paul had, naar mijn mening, ook al moeten stoppen.

Enfin, ik ben wel blij dat ze the stones en mccartney nog niet zijn gestopt nieuw materiaal te produceren (hetzelfde geldt voor the who en jethro tull). Bij elke nieuwe release komt er wel een stukje nostalgie vrij

De opmerking dat het eigenlijk meer respect verdient noemde ik omdat ik niet zo geloof in de opmerking "op je hoogtepunt" stoppen. Voor sporters misschien wel, maar niet voor bands. Ik heb het idee dat het bij the Stones net zo'n grote interne zooi was als bij the Beatles, maar dat zij er wat meer moeite voor deden de band te laten blijven bestaan. Aangezien ik Abbey Road het beste album van the Beatles vind, blijft het voor mij doodzonde dat ze gestopt zijn. Op tweederde van All Things Must Pass na vallen voor mij alle solo albums van de ex Beatles in het niet bij Abbey Road ( en een aantal andere Beatle albums).

Natuurlijk kan het zijn dat het gewoon niet meer gaat en wellicht was dit ook zo bij the Beatles. Maar het blijft een feit dat het historisch gezien een voordeel was dat ze stopten rond 1970.

Ik zie dit topic nu pas voor het eerst (ik weet het, shame, maar op musicmeter kijk ik eigenlijk niet echt vaak op het forum. ik zal dat wat vaker gaan doen). Via mijn reactie op Musicmeter op het compilatie album 1 van The Beatles raadde mij dus iemand anders aan op dit topic, en vandaar ben ik er dus op gekomen.

The Beatles en de Stones, ik snap eigenlijk nog niet waarom dat tegenpolen zijn geworden. Voor hetzelfde geld waren bijvoorbeeld The Beatles en de Beach Boys elkaars tegenpolen. Whatever.

Ik ben een groot Beatlefan, dus verkies natuurlijk The Beatles boven de Stones. Al betekend dat niet dat ik niets met de Stones heb. Soms luister ik ook graag naar de Stones. En toch staan de Stones niet in mijn top 10 van favoriete bands en artiesten.

The Beatles hebben zo in zo meer invloed gehad op de popmuziek dan de Stones. The Beatles hebben zo'n beejte de popmuziek veranderd, en dat kun je van de Stones niet echt zeggen.

Ik ben ook 1 van die mensen die vind dat de Stones eigenlijk 20 jaar geleden al hadden moeten stoppen. De album die de Stones na de jaren 70 hebben uitgebracht zijn bijna allemaal dramatisch slecht. A Bigger Bang was dan wel weer een goed album, maar dus het eerste goede album in 25 jaar. Ze mogen dan nog wel goede optredens hebben gegeven, maar als ik ze de laatste tijd zie, en afgaande op wat er allemaal met de Stones het afgelopen jaar is gebeurd, wordt het steeds duidelijker dat ze nu echt ermee moeten kappen. Want als Keith Richards uit een palmboom valt met zijn stonede kop, en Mick Jagger spiekbriefjes on stage nodig heeft omdat hij anders de songteksten en de plaatst waar ze op dat moment spelen nietr kan onthouden, dan wordt het toch pijnlijk duidelijk dat het einde voor de Stones nu echt nabij is. Keith Richards komt nog net niet met een rollator het podium op, maar als ze door blijven gaan, zie ik dat nog wel gebeuren.

Van Paul McCartney vind ik dat hij op zijn oude dag nog wel topplaten maakt. Bijvoorbeeld zijn laatste album Memory Almost Full is meteen 1 van zijn beste solo album. Net als de voorganger Chaos & Creation in the Backyard en Flaming Pie. En zijn optreden zijn ook nog perfect.

Conclusie: Misschien zal het wel komen omdat ik een Beatlesfan ben, maar met een paar argumenten die ik hier ben opgenoemd heb ik toch wel gelijk. By the way: sorry voor de belachelijk grote lap tekst die ik hier heb geschreven

EVANSHEWSON
Al ben ik fan van zowel Beatles als Stones (al wie een wat bredere smaak heeft in Classic rock, komt zowiezo, naast tàl van andere prima bands, toch weer uit bij de rockgigantjes...) toch vind ik dat The Beatles stukken beter waren in splitten op het juiste moment.
Ze hebben hun carriëre niet nodeloos gerokken zoals de Stones dat wel doen.
Héél eerlijk gezegd, was voor mij na Tattoo You de beste tijd van de Stones echt voorbij.
Het bleef nog wel een goed live-band, daarvoor hadden ze natuurlijk materiaal genoeg, omdat ze tussen pakweg 1968 en 1978 genoeg URGENT materiaal hebben gemaakt.

En voor de rest, ik luister natuurlijk nog regelmatig naar beide bands, maar die krijgen hier op dit forum eigenlijk véél te véél aandacht.

Ik luister tegenwoordig toch veel vaker naar Elliott Smith, Warren Zevon, John Hiatt, Randy newman, Nick Drake, Neil Young, Bob Dylan, Carly Simon, Joni Mitchel, Suzanne Vega, Tori Amos, Björk, Elvis Costello,... en noem maar op.

Om maar te zeggen, dat er op dit forum ontzettend veel fans zitten van harde gitaarmuziek en dat de betere Singer-songwriters hier véél te weinig aan bod komen.
En als ik sommigen hun top tien bekijk ontdek ik waar ik al lang voor vreesde;
Eénzijdigheid. (met Rudiger voorop die niets dan Dire Straits weet te appreciëren...)

Bij mij staan er soul, funk, pop, rock, singer-songwriters... in en af en toe zal ik wel een aanpassing doen, zo gaat dat.
Maar sommigen hun top tien is zo EENZIJDIG;
Niets dan harde gitaarmuziek, zonder één soulplaat ertussen bijvoorbeeld, of zonder iets ingetogens...

Wie in mijn platenkast komt kijken (ca 3000 cd's, verzameld op zo'n 30 jaar tijd uiteraard) vind alles tussen Mozart, Shostakovitz, Jacques Brel en Edith Piaf, tot Metallica en de oude bluesmannen, van Vlaams chanson (Van het Groenewoud, Verminnen...) tot harde rock.
Ik hou van veel muziekjes en wie doet mij dat na zong Raymond al, nou, ik doe mijn best in elk geval.
En ben bereid om nieuwe dingen te leren kennen.
Hans Brouwer bracht me al in contact met de muziek van Rush, die ik nog wel moet zien te leren appreciëren, maar ik haalde bvb toch al een best-of van ze in huis.

En het geleuter over Beatles en Stones en in uitbreiding over Queen, nou ik word daar zo moe van om het met Kabouter Lui te zeggen...

EVANSHEWSON schreef:
En het geleuter over Beatles en Stones en in uitbreiding over Queen, nou ik word daar zo moe van om het met Kabouter Lui te zeggen...

Al ken ik Kabouter Lui niet (zal wel iets Belgisch zijn), erg moe hoeft hij er toch niet van te worden. Het is tenslotte maar 1 thread. (weliswaar met veel geleuter, dat moet ik toegeven.)

Maar in principe heb je gelijk. Meer aandacht voor de kleinere grote artiesten is nooit verkeerd.

Ik vind niet dat je kritiek moet geven op de top-10 van mensen. Da's een persoonlijke keuze.

Da's hetzelfde als zeggen:" jou favoriete band is prut". Da's bullshit. Jij VIND dat slecht maar daarom IS het nog niet slecht...

Peter88 schreef:
Conclusie: Misschien zal het wel komen omdat ik een Beatlesfan ben, maar met een paar argumenten die ik hier ben opgenoemd heb ik toch wel gelijk. By the way: sorry voor de belachelijk grote lap tekst die ik hier heb geschreven

wat een conclusie zeg! Geen sorry voor de lap tekst, eerder voor de niet bijzonder sterke beargumentering.

En wat vermoeiend deze hele discussie die al tal van keren is gevoerd.

kom, kom Hill. Niet te streng zijn voor de jongen

Ja ik vond het gewoon grappig.

misschien hadden ze samen 1 band moeten formeren nl the beatones

HiLL schreef:
(quote)

wat een conclusie zeg! Geen sorry voor de lap tekst, eerder voor de niet bijzonder sterke beargumentering.

En wat vermoeiend deze hele discussie die al tal van keren is gevoerd.

Jezus, mag ik ook schrijven hoe ik erover denk?

Ik snap ook niet waarom deze discussie nog gevoerd word, maar ik heb nooit echt begrepen waarom juist The Beatles en de Stones elkaars tegenpolen waren

Niet dat ik dit een zinvolle discussie vind, maar ik zal een positief punt opnoemen van The Beatles ten opzichte van de Stones. The Beatles zijn tenminste op tijd gestopt. Dat hadden de Stones ook al lang moeten doen. Ze hebben de afgelopen 20 jaar geen fatsoenelijke plaat meer gemaakt en het afgelopen concert in Nijmegen was een slechte persiflage op wat ze vroeger waren. De gitaarsolo's van de heren Wood en Richards die continue in de verkeerde toonsoort en off-tempo gespeeld werden, waren echt te triest om aan te horen. Menig gitarist van 14 jaar met twee jaar gitaarles kan dat beter. Dat Richards het einde van het concert gehaald heeft mag overigens een Gods wonder heten. Die man is niet eens meer in staat om het publiek op een normale manier toe te spreken. Dus voor zover het nog enigzins op een waardevolle manier kan zou ik zeggen: Stones, stop er alsjeblieft mee!

king_arthur schreef:
Niet dat ik dit een zinvolle discussie vind, maar ik zal een positief punt opnoemen van The Beatles ten opzichte van de Stones. The Beatles zijn tenminste op tijd gestopt. Dat hadden de Stones ook al lang moeten doen. Ze hebben de afgelopen 20 jaar geen fatsoenelijke plaat meer gemaakt en het afgelopen concert in Nijmegen was een slechte persiflage op wat ze vroeger waren. De gitaarsolo's van de heren Wood en Richards die continue in de verkeerde toonsoort en off-tempo gespeeld werden, waren echt te triest om aan te horen. Menig gitarist van 14 jaar met twee jaar gitaarles kan dat beter. Dat Richards het einde van het concert gehaald heeft mag overigens een Gods wonder heten. Die man is niet eens meer in staat om het publiek op een normale manier toe te spreken. Dus voor zover het nog enigzins op een waardevolle manier kan zou ik zeggen: Stones, stop er alsjeblieft mee!

Precies. Ben ik volledig mee eens. Dat is ook zo'n beetje wat ik hier heb geschreven in dit topic. Dus wat is daar nou mis mee?

EVANSHEWSON
She loves you yeah yeah yeah, I see a Red door and I want to Paint it Black, We are the Champions, My friend, Christ It ain't easy, She's so Heavyyyyyyyy, Please allow me to introduce myself, I'm a man of wealth and taste... wake up, fell out of bed, dragged a comb across my head... she's got a ticket to ride, she's got a ticket to ri-i-ide, I want to ride my bicycle, I want to ride my bike...Gisteren ging ik naar de cinéma, Olé-Ola, U weet wel met zo'n doek en een camera, Olé-Ola.... dat ging vooruit, dat ging vooruit... dat ging voorhuid...
Dat ging verbazend goed vooruit!

niet zoals hier waar men de eeuwige discussie Beatles-Stones en waarom niet, huppakee, Queen blijft voeren, terwijl anno 2007 zoveel nieuwe muziekskes de moeite zijn...

EVANSHEWSON schreef:
terwijl anno 2007 zoveel nieuwe muziekskes de moeite zijn...

dat vind ik niet...

Lennonlover schreef:
(quote)

dat vind ik niet...

Moet je eens meer verdiepen.

HiLL schreef:
(quote)

Moet je eens meer verdiepen.

Inderdaad, veel verder dan Mika, Keane, Christina Aguilera en Justin Timberlake lijk je niet te zijn gekomen de afgelopen 1,5 jaar.

neen, help me er even uit dan, give me some good advice...

hoewel ik under the iron sea best wel te pruimen vind het probleem is dat er nog zo veel te ondtekken valt van vroeger, dat ik geen tijd heb om ook eens in de muziek van vandaag te gaan graven. Vaak vraag ik mij af waar jullie de tijd halen!

Je kunt het toch afwisselen? Ik word soms helemaal gek van die jaren zestig sound, dan wissel ik het af met een heerlijk plaatje uit 1993 of 2001. Maakt het alleen maar leuker.

Waar haal jij de tijd vandaan dan om je te verdiepen in de 'oude' muziek?

Ik zeg niet dat ik zoveeeeel ken, maar echt Lennonlover er is ontzettend veel moois en interessants! Het verbreed je smaak heel erg. Ik ben bepaalde mensen nog dankbaar dat ze me destijds (2 jaar geleden) eens de ogen opende om verder te kijken dan de Beatles en Eddy Wally.

uhu, ik vind gewoon dat er zo veel te ontdekken valt in de oudere muziek dat ik gewoon niet verzadigd geraak en dus niet verder geraak dan jaren '70. Ik ken wat van alles. Kan gaan van jazz, blues, de fifties tot zelfs klassieke muziek en natuurlijk de "zwaardere" rock van de seventies of muziek van de jaren '30 en veertig. Dus mijn smaak is in oudere muziek zeer breed. Alleen vanaf eind jaren seventig laat mijn kennis mij in de steek, met de jaren negentig uitgezonderd . Maar het is vanaf die jaren zeventig dat de muziek juist zo hard is verbreed en geevolueerd. het is dus eigenlijk ook onmogelijk om alles te kennen. je hebt vandaag, commerciele muziek, reggae, klassieke muziek, techno, electro, drum'n bass, lounge, metal, dance,... en in al die soorten zijn er nog verschillende smaken en god weet hoeveel artiesten. Dus het is eigenlijk onbegonnen werk om het allemaal te willen kennen. Je moet wel érgens filteren.

Paalhaas schreef:
(quote)

Inderdaad, veel verder dan Mika, Keane, Christina Aguilera en Justin Timberlake lijk je niet te zijn gekomen de afgelopen 1,5 jaar.

btw, als ik jou top tien bekijk, lijkt het er niet echt op dat de hedendaagse muziek de "oudere" muziek kan overtreffen...

heb je wat hedendaagse muziek dat ik gehoord zou moeten hebben?

Ik wil en kan niet alles kennen. Ik doe het ook zeker niet. Ik zie hier dagelijks namen langskomen waarvan ik nog nooit heb gehoord en nooit zal onthouden. Maar het lijkt mij, sterker nog, ik vind het alleen maar leuker als ik van al die decennia -de jaren '80 daargelaten- van alles wat ken. Dat daar een persoonlijke voorkeur uitkomt ok. Maar als mensen zeggen dat er vandaag de dag alleen maar bagger wordt gemaakt dan vergis je je ernstig. In elk decennia is troep van de bovenste plank gemaakt. In de jaren zeventig waren er ook Fransje Bauers en bandjes als Coldplay (na Parachutes bedoel ik dan ).

En nu ga ik slapen, ben kapot.

De twee concerten afgelopen maand in Werchter en Nijmegen waren trouwens fantastisch, echt weer genoten! Vooral de eerste helft van beiden concerten werden er zeer veel bijzondere nr's gedaan, oa rocks off, shattered, waiting on a friend, can't you hear me knockin', it's all over now, all down the line, she was hot en sweet virginia. WOW!

Gast
geplaatst: vandaag om 09:35 uur

geplaatst: vandaag om 09:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.