MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
trebremmit schreef:
Is dit metal zoals Dream Theater het maakt?

Toch echt wel wat anders dan Dream Theater. In ieder geval een betere zanger en geen te lange pretentieuze nummers. Ik zou er zeker eens naar luisteren, maar de teksten negeren als je net als ik een allergie voor new age crap hebt.

De hoes en de naam stoten mij al meteen weg!! Maar ga het natuurlijk toch proberen al heb ik een slechte eerste indruk!

trebremmit schreef:
Is dit metal zoals Dream Theater het maakt? Dan sla ik maar even over, Dream Theater vind ik echt verschrikkelijk.

Ik houd ook niet van Dream Theater, maar ik vind Pagan's Mind wel gaaf.

andnino schreef:
(quote)

Ik houd ook niet van Dream Theater, maar ik vind Pagan's Mind wel gaaf.

Dan ga ik het even opzoeken, ben benieuwd.

Het doet mij toch net wat te vaak aan Dream Theater denken. Hun twee eerste albums vond ik destijds nog wel goed. Maar na de derde heb ik stilaan een hekel gekregen aan alle muziek van Dream Theater.

Pagan's Mind maakt hier wel kwalitatief hoogstaande muziek, maar het is gewoon niet echt mijn ding. Queensrÿche, Crimson Glory, Helstar, Fates Warning, daar kan ik nog wel wat mee. Met de nieuwe prog- en powermetal minder.

Nou, ik vind dit leuk om een weekje te draaien maar daarna zal ik het heel sporadisch nog opzetten!! Ik heb moeite met de geluiden van de synthesizer...het is allemaal te filmisch voor mij!!

Maar de riffs daarin tegen rocken als een tiet!!! De stem kan ik ook wel wat mee...dus eigenlijk toe nu toe toch wel een dikke 3**

Wat afwisseling tussen de Core's in hé ^^ xD Sommige geluiden van de synthesizer vind ik ook niet helemaal geslaagd, maar dan komen die lekkere riffs weer en hoor je dat geluid al niet meer

laboomzaa schreef:
[...]Ik heb moeite met de geluiden van de synthesizer...

Maar de riffs daarin tegen rocken als een tiet!!! De stem kan ik ook wel wat mee...
[...]

Ik heb het album nog maar 1 maal, en niet in al te beste omstandigheden, kunnen beluisteren, maar mijn eerste indruk stemt hier volledig mee overeen.
Deze smeekt er in ieder geval om meer gedraaid te worden...

Ik vind Enigmatic: Calling ook wel een aardig plaatje. Dream Theater hoor ik er niet echt in. Pagan's Mind leunt wat dat betreft toch meer tegen power metal aan. De melodieën en in het bijzonder de zanglijnen zijn erg goed. Enige storende element is de produktieoverdaad die heel duidelijk uit een pc getoverd is.

Ik blijf er nog altijd iets van Dream Theater in horen. De zangstem en de manier van zingen, de opbouw van de muziek... Eigenlijk is het vooral die associatie die mij een beetje belet er volop van te genieten. Hoedanook bevalt mij dit veel beter dan Dream Theater (om dan ongewild toch maar wat te blijven hangen in de vergelijking) en is dit voor mij een van de leukere/betere albums die hier in het topic zijn voorbij gekomen. Wat dus tot een update van mijn persoonlijke top tien leidt. Minsk vond ik ook beter dan de gemiddelde luisterervaring.

1. Infernäl Mäjesty - None Shall Defy
2. Melechesh - Sphynx
3. Pagan's Mind - Enigmatic: Calling
4. Cormorant - Metazoa
5. Minsk - With Echoes in the Movement of Stone
6. Cephalic Carnage - Anomalies
7. X Japan - Blue Blood
8. Solace - Further
9. Vektor- Black Future
10. Cyclone Temple - I Hate Therefore I Am

En ook nog even een algemene update van deze tweede ronde.

week 01 (06/12/2009): Devoo : In Chains - Demolition Business (2008)
week 02 (13/12/2009): Aghora : Cephalic Carnage - Anomalies (2005)
week 03 (20/12/2009): MDV : X Japan - Blue Blood (1989)
week 04 (27/12/2009): lambf : Grizzly Twister - Ont Blod (2007)
week 05 (03/01/2010): mastodonner : Cormorant - Metazoa (2009)
week 06 (10/01/2010): bennerd : The Acacia Strain - 3750 (2004)
week 07 (17/01/2010): Sir Spamalot : Cyclone Temple - I Hate Therefore I Am (1991)
week 08 (24/01/2010): Kronos : Infernäl Mäjesty - None Shall Defy (1987)
week 09 (31/01/2010): ThirdEyedCitizen : Sigh - Scenes From Hell (2010)
week 10 (07/02/2010): Fza : Solace - Further (2000)
week 11 (14/02/2010): HammerHead : Thorns - Thorns (2001)
week 12 (21/02/2010): phantasia : Vektor - Black Future (2009)
week 13 (28/02/2010): Dexter : Forbidden - Green (1997)
week 14 (07/03/2010): paulisdik : Rage - The Missing Link (1993)
week 15 (14/03/2010): Cabeza Borradora : Melechesh - Sphynx (2003)
week 16 (21/03/2010): aslan : Hectic Patterns - Random (2008)
week 17 (28/03/2010): trebemmit : Exotic Animal Petting Zoo -... (2008)
week 18 (04/04/2010): Joy4ever : Fall of Efrafa - Elil (2007)
week 19 (11/04/2010): andnino : Nasum - Shift (2004)
week 20 (18/04/2010): Laboomzaa : Minsk - With Echoes in the Movement... (2009)
week 21 (25/04/2010): progressive : Pagan's Mind - Enigmatic : Calling (2005)
week 22 (02/05/2010): lykathea :
week 23 (09/05/2010): horned_reaper :
week 24 (16/05/2010): Gajarigon :
week 25 (23/05/2010): Sammael :
week 26 (30/05/2010): Lau1986 :
week 27 (06/06/2010): Edwynn :
week 28 (13/06/2010): Scython :
week 29 (20/06/2010): Them :
week 30 (27/06/2010): MichelDumoulin :
week 31 (04/07/2010): wizard :
week 32 (11/07/2010): Guinness1980 :
week 33 (18/07/2010): essence :
week 34 (25/07/2010): Nicholas123 :
week 35 (01/08/2010): master-rens:
week 36 (08/08/2010): leander? :
week 37 (15/08/2010): D-ark :
week 38 (22/08/2010): Ferre Clabau
week 39 (29/08/2010): Kingsnake :

lykathea is deze week aan de beurt, Pagans Mind heb ik even op youtube beluisterd en dat vond ik helemaal niks, overdaad aan keyboards en een vreselijke zanger. Gladde metal, ik hou er niet van.

Ik ga hier best een grote gok meenemen, maar deze keuze verklaart voor een deel ook mijn haast complete afwezigheid in dit topic de laatste tijd (alhoewel een wekelijkse lurk er wel in zit) : metal ligt mij voor een deel niet zo heel erg meer. Hetgeen ik ken is mij nog steeds dierbaar, maar luisteren doe ik er de laatste tijd haast niet meer naar, en het ontdekken van nieuwe bands en/of soorten stijlen zit er eigenlijk al helemaal niet in (op één band in dit topic, Fall of Efrafa, na dan).

Ik heb mij al maanden verdiept in het post-rock genre, en ben toen uiteindelijk ook op iets gestuit dat misschien hier weleens (erg) goed zou kunnen vallen, maar misschien dus ook totaal niet. Het is namelijk post-metal, een (vaak) volledig instrumentaal genre, waarin de nadruk ligt op het creeren van een bepaalde sfeer, met name door de intense opbouw van de nummers, en de instrumenten vaak op een net iets andere manier gebruikt worden dan je zou verwachten in hun eigen genre.

Hier is, Russian Cirlces Geneva.

(afbeelding)

Krachtig. Dat is het woord dat mij het meeste bij blijft van deze plaat. Maar tevens ook het gevoel van evenwichtigheid, iets dat inherent is aan dit genre: elk instrument dat hoorbaar is krijgt evenveel aandacht (bass liefhebbers opgelet) en deze plaat wordt op die manier ook een fijn geheel.

Fathom ligt in de lijn der verwachtingen, maar toont ook meteen aan dat we hier niet met een debuterende band te maken hebben. Dit is Russian Circles' derde plaat, en door de opbouw van het intro nummer op deze manier te verzorgen scheppen ze meteen duidelijkheid over wat we kunnen verwachten van Geneva. Er hing een diep onheilspellende sfeer die mij meteen interesseerde, die vervolgt werd met een passend, steeds zwaarder wordende toon. Maar wat laat Russian Circles ook zien: er bestaat naast dat zwaarmoedige spul ook een vorm van rust, want het nummer gaat (in positieve zin) als een nachtkaars uit, de rust is wedergekeerd.

Een van de grootste complimenten die ik de band kan geven is dat alhoewel ze makkelijk op een herhalingstour hadden kunnen gaan gezien hun vorige plaat Station, ze juist alles behalve hebben gedaan, en ze opnieuw een nieuwe weg hebben willen bewandelen. Verwacht geen slopende gitaar of drum solo's, want alhoewel dit een volledig instrumentale plaat is, is dat niet de insteek van deze band uit Chicago. Dit is het beste voorbeeld van hoe een post-rock plaat gemixt in een metal sausje zou moeten klinken, het is onvoorspelbaar door de mix van rustige en ruige momenten, en weet daarom keer op keer te verrassen.

Hoogtepuntjes zijn Melee en Hexed All.

Die ken ik al, goeie plaat inderdaad.

Ik dacht dat we een als criterium hadden dat er metal bij het genre moest staan?

Zo kan ik ook wel, als ik even een mindere metal periode heb, iets anders kiezen en dan komt het doel van dit topic denk ik niet ten goede.

Het is gewoon een metal plaat hoor, rock staat er verkeerd.

Dan moet er voor gezorgd worden dat er metal komt te staan.

Lau1986 schreef:
Ik dacht dat we een als criterium hadden dat er metal bij het genre moest staan?

Zo kan ik ook wel, als ik even een mindere metal periode heb, iets anders kiezen en dan komt het doel van dit topic denk ik niet ten goede.

Lees je überhaupt wel wat ik heb staan? Ik heb het niet voor niks over post-metal en kies deze plaat in plaats van een fenomenale post-rock plaat die ik misschien nog wel veel beter vind.

Het blijft een metal topic, en daar hou ik me keurig aan. Maar een beetje de grenzen verleggen mag ook wel, in mijn optiek. Toch

Ik heb ze laatst nog live gezien...het is lekker maar een hele plaat is toch wat veel...ik mis zang!! Nu heb ik deze niet gepindakaast dus dat moet ik toch maar doen voordat ik een oordeel kan geven!

Edit: Er staan ook wel hééél veel stemmen bij deze plaat...maar ik wil niet zeuren...

Lau1986 heeft wel gelijk dat er dan metal als genre bij hoort te staan.

En inderdaad al veel stemmen terwijl een maximum van 20 was afgesproken. Ik denk dat verschillende mensen een bepaald album hadden willen kiezen maar dat omwille van 30 stemmen ipv. 20 of minder hebben gelaten.

Nu wil ik ook niet zeuren en heel rigide aan de regeltjes vasthouden. Maar al snel is het hek van de dam als 20 ook 29 mag zijn... want waarom dan geen 30 of 31 of zelfs 43... enz...

Ach er hebben maar drie mensen van dit topic op het album gestemd, en verder is het echt metal neem dat maar van mij aan.

trebremmit schreef:
Ach er hebben maar drie mensen van dit topic op het album gestemd, en verder is het echt metal neem dat maar van mij aan.

Hoeveel of hoe weinig mensen er van dit topic op hebben gestemd doet er eigenlijk niet toe vind ik. Op een album met minder dan 20 stemmen kunnen er 10 mensen van dit topic reeds gestemd hebben. So be it.

Niet om vervelend te doen, maar ik persoonlijk vind dat het album niet aan de regels voldoet en dus geen Metal Album van de Week kan zijn.

Misschien kan daar democratisch over gestemd worden, maar dat zal nogal omslachtig zijn. Of Devoo, starter van het topic, kan zich er wat mij betreft als wijze tiran over uitspreken.

Devoo schreef:
Ik zou trouwens de regel willen invoeren, dat er geen albums van boven de 20 stemmen mogen verkozen worden.

Dit schreef Devoo ook.
Ja, ik zal natuurlijk niet moeilijk doen over enkele stemmen meer, maar ik verwacht hier niet al te bekende namen, dat is een beetje wat ik wil zeggen.

Geen Metallica, Slayer, Iron Maiden, Sepultura, Black Sabbath, en soortgelijke bands met een legendarische status. Je snapt het wel

Wat mij betreft dus aan hem om zijn eigen regel te interpreteren wat dit album betreft .

Ik zie hem hier nooit meer, dus om het daar nu vanaf te laten hangen.
Als je het een beetje attractief wilt houden moet je niet zo nauw de regels naleven, iedereen weet wel ongeveer wat metal is en wat onbekend is.

Kronos schreef:
Lau1986 heeft wel gelijk dat er dan metal als genre bij hoort te staan.

En inderdaad al veel stemmen terwijl een maximum van 20 was afgesproken. Ik denk dat verschillende mensen een bepaald album hadden willen kiezen maar dat omwille van 30 stemmen ipv. 20 of minder hebben gelaten.

Nu wil ik ook niet zeuren en heel rigide aan de regeltjes vasthouden. Maar al snel is het hek van de dam als 20 ook 29 mag zijn... want waarom dan geen 30 of 31 of zelfs 43... enz...

Ik begrijp de reacties wel dat dit album kan maar toch heeft Kronos gelijk.

trebremmit schreef:
Als je het een beetje attractief wilt houden moet je niet zo nauw de regels naleven, iedereen weet wel ongeveer wat metal is en wat onbekend is.

En zo bekend is Russian Circles niet, de quote van Devoo spreekt wel boekdelen.

Als er maar drie mensen uit dit topic al gestemd hebben op de plaat is het toch geen enkel probleem? Het moet nieuw zijn voor het overgrote deel van de mensen hier in dit topic, niet per se op musicmeter zelf.

trebremmit schreef:

Is het album The Sham Mirrors van Arcturus onbekend?

Is 40 stemmen ook 'enkele meer' ?

't Is maar hoe je interpreteert. Ik heb dat album in de eerste ronde omwille van te veel stemmen niet gekozen.

Wat mij betreft is het aantrekkelijke van dit topic juist dat het om albums gaat die hier te weinig aandacht krijgen. Een instrumentaal postmetal album van 2009 met 30 stemmen krijgt volgens mij precies de aandacht die verwacht kan worden.

En de reden waarom lykathea hier niet vaak meer te zien is heeft hij zelf aangegeven. Dat heeft op zich niks te maken met dat dit topic zijn aantrekking zou missen door het te strak naleven van de regels.

Dat vind ik nogal makkelijk. Dan zijn er regels en dan worden die door jan en alleman aan de laars gelapt. Dan hebben die regels ook geen nut.

Die discussie is al eens geweest en er is toen besloten om te kiezen dat er bij het album het genre metal moet staan. Hier staat rock. Daarbij hebben er inderdaad al behoorlijk wat mensen op gestemd, maar dat was me nog niet eens opgevallen.

Lau1986 schreef:
(quote)

Dat vind ik nogal makkelijk. Dan zijn er regels en dan worden die door jan en alleman aan de laars gelapt. Dan hebben die regels ook geen nut.

Die discussie is al eens geweest en er is toen besloten om te kiezen dat er bij het album het genre metal moet staan. Hier staat rock. Daarbij hebben er inderdaad al behoorlijk wat mensen op gestemd, maar dat was me nog niet eens opgevallen.

Ga je dat nou menen joh? Omdat één user het verkeerde label geeft aan het album is het ineens géén metal? Omdat er metal moet staan? Nou dan veranderen we dat toch gewoon?

Nee laten we het foute houden, en gaan klagen dat het anders moet!

Kom op zeg, niet zo bekrompen denken.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:55 uur

geplaatst: vandaag om 03:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.