MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Het Metal Album van de Week

zoeken in:
Als het metal is dan is het metal en dient een correctie doorgestuurd te worden. Daar zie ik geen reden om het album niet te accepteren.

En het aantal stemmen hoeft dat op zich ook niet te zijn. De vraag is dan wel hoe we verder willen met dit topic. Tot hiertoe zijn er geen albums met meer dan 20 stemmen geweest bij mijn weten. Wordt dit dan de uitzondering die de regel bevestigt of het begin van een andere regel.

Kronos schreef:
(quote)

Wat mij betreft is het aantrekkelijke van dit topic juist dat het om albums gaat die hier te weinig aandacht krijgen. Een instrumentaal postmetal album van 2009 met 30 stemmen krijgt volgens mij precies de aandacht die verwacht kan worden.

En met "hier" bedoel je musicmeter an sich?

Want ik interpreteer "hier" toch echt als dit topic, en als maar 3 mensen van dit topic op het album gestemd hebben, heeft het album "hier" dus bitter weinig aandacht, en vind ik het nochtans gewoon geen probleem dat ik het album hier aandraag.

Maar als de steun van "< 20 stemmers" groot is, verander ik het album hoor, dit is namelijk alles behalve mijn topic, en ik wil me aan de regels houden!

@lykathea,

Met hier bedoel ik MuMe.

Of hier iets door de deelnemers van dit topic aandacht krijgt is natuurlijk wel ergens relevant, maar ook niet altijd. Zoals ik al schreef, een instrumentaal postmetal album... Als dat hier in dit topic niet heel veel aandacht krijgt zal dat vooral zijn omwille van wat het is hè.

Kronos schreef:
@lykathea,

Met hier bedoel ik MuMe.

Of hier iets door de deelnemers van dit topic aandacht krijgt is natuurlijk wel ergens relevant, maar ook niet altijd. Zoals ik al schreef, een instrumentaal postmetal album... Als dat hier in dit topic niet heel veel aandacht krijgt zal dat vooral zijn omwille van wat het is hè.

En daarom dat het voor een weekje een spotlight verdient.

Dat het album dat verdient, daar ben ik zeker van hoor. Het is gewoon een kwestie van wat de opzet van dit topic is, of daar nu en in het vervolg aan gehouden wordt enz...

Het album staat nu op, het is in ieder geval metalachtig.

Ja, klinkt als, synoniem voor. Haha.

Tis geen suffocation, dat moet men wel weten.

Kronos schreef:
Tot hiertoe zijn er geen albums met meer dan 20 stemmen geweest bij mijn weten. Wordt dit dan de uitzondering die de regel bevestigd of het begin van een andere regel.

We kunnen het gewoon bij 20 stemmen laten maar mag wat mij betreft ook opgeschroeft worden naar 25 of 30 stemmen (maar dan ook werkelijk geen enkele stem meer)

Zelf heb ik nog genoeg metalalbums achter de hand waar nog niet veel op gestemd is.

Sir Spamalot (crew)
Hehe, ferm debat - ik gebruik met opzet het woord "discussie" niet - tussen de collega's HMAvdW, eentje die ik al een tijdje verwachtte, want volgens mijn persoonlijke maatstaven waren zeker niet alle albums tot nu toe "metal" genoeg. Wat is "metal"? Ik weet het na een tijdje ook niet meer, zeker niet met mijn jaren-tachtig-metal-mentaliteit.
Lykathea zorgt ondertussen al voor album nummer 62 en ik kan iedereen verzekeren: een enorm spectrum aan subgenres heeft de revue al gepasseerd. Ik heb me ook al bezondigd aan een dergelijk standpunt, "dat is niet metal genoeg" en ik weet nog altijd bij welk album en ik beklaag het me achteraf hoewel ik dat album nog altijd niets vind.
Twee bijzondere punten bepalen dit debat.
Punt 1, het moet "metal" zijn en probeer dat maar eens te definiëren. Hou ook rekening aub met de beperkingen qua genre-aanduidingen bij het toevoegen van een album en met het feit dat de toevoeger het etiket opkleeft. Ik heb ook al een deftig aantal albums toegevoegd en voor mij is het ook niet altijd duidelijk.
Punt 2, het mag niet al te bekend zijn, bij de wereldgemeenschap in het algemeen of bij ons, de noeste deelnemers. Daar moeten we eens over nadenken zonder drukdoenerij.
Punt 1 zal voor debatten blijven zorgen, ondertussen zijn we ook al vijftien maanden verder sinds de geboorte van the beautiful topic. Punt 2 mag geen probleem zijn: ik vind dat, als het niet gekend is bij de deelnemers, het mag. Die twintig-stemmen-regel zal na verloop van tijd toch onhoudbaar worden: we besmetten elkaar en niet-deelnemers met hetzelfde virus en we lopen het risico al te obscure dingen uit te zoeken.
Met bescheiden groeten, de Zeur.

De eerste regel is goed!!

Russian Circkels is inderdaad een goede band met lekkere muziek!! Zoals ik al eerder zei...heb ze laatst live gezien!! Wat ik het leuke eraan vond was dat de gitarist laag op laag bouwt. De sfeer was fijn maar het verveeld na een uurtje wel...dan ben ik toe aan wat zang.

Heb het album net voorbij laten komen en merk dat ik net als wat ik hierboven schrijf het lekker vind maar kan niet een heel album uitzitten..

Mooi betoog , maar ik heb wel altijd een probleem als ik mensen een album zie afkraken met de argumenten dát het niet metal genoeg is. Terwijl dat ONZE insteek is, en niet die van de muzikanten. Je kan Bach ook niet verwijten te weinig popdeuntjes te hebben.

Het blijft wel een interessant debat, maar we moeten uitkijken niet te ver door te schieten, en een band of muzikant te benadelen volgens de regels die we zelf stellen.

@lykathea,

Als hier over iets gezegd wordt dat het niet metal genoeg is is dat uiteraard in de context van dit topic dat toch niet voor niets het Metal Album van de Week heet.

Dat bands benadeeld worden door de regels die wij zelf stellen vind ik geen punt, want voor elk daarvan wordt er een andere band bevoordeeld.

@Sir,

Jij kwam in de eerste ronde met Vicious Rumors. Niet bepaald obscuur te noemen. En zo zijn er nog genoeg schitterende plaatjes die meer aandacht verdienen.

Maar misschien is het voorstel van Guinness1980 wel goed voor sommigen. Het optrekken tot 25 of 30 stemmen. Maar daar dan best niet over gaan, anders gaat er nog vaak debat ( ) zijn denk ik.

Persoonlijk vind ik niet meer dan 20 stemmen ideaal.

Kronos schreef:
Jij kwam in de eerste ronde met Vicious Rumors. Niet bepaald obscuur te noemen. En zo zijn er nog genoeg schitterende plaatjes die meer aandacht verdienen.

Volgens mij is er (helaas) nog niet echt een obscuur album langsekomen.

Ben gisteren trouwens naar Tankard geweest. Anderhalf uur lang alleen maar nummers op bier en aliens

@ Kronos: de vraag is dan wat je 'obscuur' noemt.

The Acacia Strain en Emmure zullen voor doorgewinterde thrash/heavy/power/black metalfans erg obscuur zijn. Voor de metalcorefans zijn die bands zowat standaard begrippen geworden. Infernäl Mäjesty is ook niet echt obscuur te noemen. Waar trek je dan de grens? Moet het per se een demo uit 1993 met een oplage van 100 kopieën zijn?

Ik volg Sir in zijn mening dat we enkel moeten kijken naar de bekendheid onder de users die meedoen aan dit topic, en niet onder alle users op musicmeter of gelijk waar.

bennerd schreef:
Moet het per se een demo uit 1993 met een oplage van 100 kopieën zijn?

Maar nee, Sir wees op het risico dat we al te obscure dingen zouden moeten gaan uitzoeken. Mijn punt was dat dit volgens mij niet nodig is, dat er genoeg (niet al te obscure) albums zijn die meer aandacht verdienen.

Kronos schreef:
@lykathea,

Als hier over iets gezegd wordt dat het niet metal genoeg is is dat uiteraard in de context van dit topic dat toch niet voor niets het Metal Album van de Week heet.

Dat bands benadeeld worden door de regels die wij zelf stellen vind ik geen punt, want voor elk daarvan wordt er een andere band bevoordeeld.

Een band beoordelen op verwachtingen die je zelf creëert is wel het meest foute dat je kunt doen, maar dat is een discussie voor the ages.

Kronos schreef:
(quote)

Maar nee, Sir wees op het risico dat we al te obscure dingen zouden moeten gaan uitzoeken. Mijn punt was dat dit volgens mij niet nodig is, dat er genoeg (niet al te obscure) albums zijn die meer aandacht verdienen.

Oh juist, verkeerd gelezen

lykathea schreef:
Een band beoordelen op verwachtingen die je zelf creëert is wel het meest foute dat je kunt doen, maar dat is een discussie voor the ages.

Waar haal je dat uit mijn schrijven?

Het gaat over een bepaalde opzet van dit topic waardoor Bach hier niet op zijn plaats is wegens niet metal genoeg. Dat is geen negatieve beoordeling over de kwaliteit van de muziek van deze man.

Kronos schreef:
(quote)

Waar haal je dat uit mijn schrijven?

Het gaat over een bepaalde opzet van dit topic waardoor Bach hier niet op zijn plaats is wegens niet metal genoeg. Dat is geen negatieve beoordeling over de kwaliteit van de muziek van deze man.

Nee in dit topic zou Bach inderdaad niet passen, en dat is dan ook een discussie voor dit topic. Ik had het over het beoordelen van de band zelf.

lykathea schreef:
Ik had het over het beoordelen van de band zelf.

Maar waarom eigenlijk en dan in reactie op wat ik schreef?

Ik zie geen verband. Niemand zegt hier dat bijvoorbeeld Russian Circles niet goed is want niet metal genoeg.

Kronos schreef:
(quote)

Maar waarom eigenlijk en dan in reactie op wat ik schreef?

Ik zie geen verband. Niemand zegt hier dat bijvoorbeeld Russian Circles niet goed is want niet metal genoeg.

Nja, houden dan zo

Laten we nu niet onze kop in het zand steken...RC is geen metal...klaar!! Het is post-rock met metal invloeden!! Als we ons dus strikt aan de regels houden is deze keuze niet geschikt voor dit topic. Maar regels zijn er om gebroken te worden en het is best aangenaam om zo nu en dan iets anders voorgeschoteld te krijgen!!

Probeer ik ook met mijn MAvdW, daar kun je ook de vraag bij stellen of het metal genoeg is!!

Ik stel voor om gewoon door te gaan met de huidige regels dus:

1. Het moet een metal plaat zijn.
2. Niet meer dan 20 stemmen.

En als iemand een iets ander album wil inbrengen kan ie het even in de groep gooien..toch!!

Mooi probleem opgelost...

De 20 stemmen regel lijkt mijn nog het beste. Hoe hoger je dat opschroeft, hoe meer kans je hebt dat er albums voorbijkomen die iedereen al kent. Dan zou deze topic zijn doel voorbijschieten.

Wat betreft het metalgehalte ben ik wat minder stringent. Genres vervagen zo nu en dan. In die zin zou ik de kwalificatie 'metalgerelateerd' al voldoende vinden. Geen probleem dat er eens wat postrock o.i.d. voorbijkomt. Denk een beetje aan de diversiteit die in de metalminded magazines aan bod zouden komen.

Als late zwaluw ook toch even mijn mening betreffende dit "debat" posten:

De regels en opzet van dit topic zijn glashelder. Metal, niet meer dan 20 stemmen, een album dat op MUME meer aandacht verdiend...
Obscure demobandjes ontdekken was dus niet de bedoelig, maar is ook niet "verboden". Ik denk dat het voor de meerderheid van de deelnemers ook leuker blijft als er in deze geest "gekozen" word.

Wat betreft het laatst gekozen album:
Ik denk dat metal-fans nu niet direct onder de catogerie regelneven en kommaneukers behoren, en uitzonderingen maken de regels, dus hop met de geit, nemen we er deze tussendoor en daarna weeral op naar de volgende....
... maar laten we er ons geen slechte gewoonte van maken.

Cheers!

Volgens mij zijn we het zowat allemaal wel redelijk eens.

Ik ga me niet meer in bovenstaande discussie mengen, omdat Cabeza hierboven mijn mening redelijk goed verwoordt.
Zelf vind ik het nog wel belangrijk om even te kijken naar de stemmen die een album al heeft voordat het als MAvdW gekozen wordt: niet alleen op de hoeveelheid letten, maar ook op wie gestemd hebben. Als van de 16 stemmen op een album er 15 zijn van deelnemers aan dit topic, lijkt het mij persoonlijk niet een hele goede keuze, omdat een aanzienlijk deel van de deelnemers aan dit topic al kennis heeft gemaakt met dat album.

Dat gezegd hebbende, heb ik zojuist voor het eerst en voor het laatst naar Pagan's Mind geluisterd.
Dat album deed me echt helemaal niks, ik kan me na 2 nummers van Live-Loud-Alive: Loudness in Tokyo al nauwelijks meer een memorabel moment van Pagan's Mind herinneren. Het album was voor mijn gevoel emotieloos en te gepolijst. Als ook de gitaar, zang, drums en bas uit een keyboard waren gekomen had ik dat ook geloofd. Overigens vond ik de zang niet goed en de keyboards te dominant en elk nummer leek op elkaar.
Dat emotieloze en gladde had ik ook bij Symphony X en Dream Theater, dus ik heb zo'n vermoeden dat prog niet in mijn straatje ligt. Of eigenlijk weet ik wel zeker dat ik het met plezier mijn straatje uitveeg als het op mijn pad komt.

Mag je trouwens ook een EP als metalalbum van de Week kiezen of moet het perse een "normaal" album zijn?

Aangezien de meeste deelnemers geen overvloed aan tijd hebben om alles grondig te beluisteren lijkt mij een EP'tje tussendoor zeker welkom. Het enige probleem dat dit misschien oplevert is dat het wat lastig is bij het maken van een top, omdat een EP moeilijk met een 'full album' te vergelijken is.

Kronos schreef:
Het enige probleem dat dit misschien oplevert is dat het wat lastig is bij het maken van een top, omdat een EP moeilijk met een 'full album' te vergelijken is.

Ik zie het probleem niet Het enige verschil tussen een EP en een full-length is toch de tijdsduur? Kwantiteit is in mijn ogen zeker niet hetzelfde als kwaliteit. Er zijn zat albums van een kwartier die beter zijn dan die van veertig minuten.

(Wauw, we komen op veel punten overeen )

Er zijn zat albums van een kwartier die beter zijn dan die van veertig minuten.

Natuurlijk. Ik ken ze ook. Het zal ook wel makkelijker zijn om een kwartier goede muziek te maken dan om 40 minuten goede muziek te maken.

Mijn punt is dus dat op een EP waarop de muziek van even hoge kwaliteit is als die op een full-album, de EP toch minder kwaliteit in huis heeft, wat vergelijken moeilijk maakt.

Er bestaan ook weer ep's die veertig minuten duren. Wat doen we daar dan mee?

Gast
geplaatst: vandaag om 20:23 uur

geplaatst: vandaag om 20:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.