Genres / Rock / Het Metal Album van de Week
zoeken in:
0
geplaatst: 13 april 2009, 12:08 uur
Dat gevoel heb ik ook een beetje bij deze plaat, ik mis de metal. Het is meer post-rock met af en toen een beetje black metal. Ik vind het een behoorlijk saaie plaat.
0
geplaatst: 13 april 2009, 12:36 uur
0
geplaatst: 13 april 2009, 12:46 uur
andnino schreef:
Opmerkelijk dat het door de oorspronkelijke liefhebbers van goed tot met vol gejubel onthaald word. Zie hier, en hier.
Opmerkelijk dat het door de oorspronkelijke liefhebbers van goed tot met vol gejubel onthaald word. Zie hier, en hier.
Sorry, ik snap die zin niet helemaal. Wat zijn "de oorspronkelijke liefhebbers" ?
0
geplaatst: 13 april 2009, 12:56 uur
Ik loop inmiddels alweer een beetje achter in dit topic. De afgelopen dagen heb ik de platen van de Sir en Kronos een aantal keer beluisterd, binnenkort volgt een beoordeling. Digital Dictator beviel me erg goed, weer eens een typisch jaren 80 geluid met hoog headbanggehalte. Over Between Two Worlds ben ik het nog niet helemaal uit, het heeft me nog niet echt gegrepen.
Amesoeurs loopt nu binnen, ik ben benieuwd.
Amesoeurs loopt nu binnen, ik ben benieuwd.
0
Gallow
geplaatst: 13 april 2009, 13:09 uur
Ahja, had het album al een tijdje op m'n bureaublad staan maar nog niet goed geluisterd.
0
geplaatst: 13 april 2009, 14:02 uur
@ Kronos:
Ik schreef: Amesoeurs maakt een mix van catchy melancholische rock en Black Metal.
Duidelijk een crossover album dus. De lijn hangt meer naar Post-Punk/New wave met Metal elementen, dan andersom, dat klopt.
Jammer om te horen dat je het ALWEER (Dead Raven) niet Metal genoeg vindt voor dit topic, maar ik ben wat dat betreft gewoon niet zo puristisch ingesteld. Bij een volgende ronde, zul je het zeer zeker weer niet eens zijn met het album wat ik voordraag dus.
Behalve dat is het jammer dat je het album voorlopig weinig bijzonder kan vinden, maar ik ga er hier ook duidelijk voor om de groep te verdelen waarschijnlijk, met de keuze van dit album.
Ik schreef: Amesoeurs maakt een mix van catchy melancholische rock en Black Metal.
Duidelijk een crossover album dus. De lijn hangt meer naar Post-Punk/New wave met Metal elementen, dan andersom, dat klopt.
Jammer om te horen dat je het ALWEER (Dead Raven) niet Metal genoeg vindt voor dit topic, maar ik ben wat dat betreft gewoon niet zo puristisch ingesteld. Bij een volgende ronde, zul je het zeer zeker weer niet eens zijn met het album wat ik voordraag dus.
Behalve dat is het jammer dat je het album voorlopig weinig bijzonder kan vinden, maar ik ga er hier ook duidelijk voor om de groep te verdelen waarschijnlijk, met de keuze van dit album.
0
geplaatst: 13 april 2009, 14:17 uur
="ThirdEyeCitizen"]Jammer om te horen dat je het ALWEER (Dead Raven) niet Metal genoeg vindt voor dit topic, maar ik ben wat dat betreft gewoon niet zo puristisch ingesteld.
Ik ben in mijn muziekliefhebberij zeker niet puristisch ingesteld. Integendeel zelfs.
Maar voor een topic als dit, Metal Album van de Week, ja, dan verwacht ik wel een metal album.
Maar ik ben niet zo gehecht aan mijn verwachtingen dat ik er de hele week over ga zeuren hoor. Ik ga het album zeker nog eens beluisteren en het beoordelen.
0
geplaatst: 13 april 2009, 14:26 uur
Juist dat, dat vind ik redelijk puristisch. De term: Metal moet ECHT Metal zijn. Als er andere elementen overheersen, of doorheen verweven zitten, is het het genre gelijk niet meer waard.
Bekijk het eens van de andere kant: Wat zorgt ervoor, dat het betreffende album nog WEL Metal genoemd kan worden? Welke elementen zie je terug?
Een discussie die we al eerder (uitgebreid) gevoerd hebben, dus zin om door te gaan heeft het niet.
Ik ken jou definitie, jij kent het mijne. Daar zullen we het nooit over eens worden.
Bekijk het eens van de andere kant: Wat zorgt ervoor, dat het betreffende album nog WEL Metal genoemd kan worden? Welke elementen zie je terug?
Een discussie die we al eerder (uitgebreid) gevoerd hebben, dus zin om door te gaan heeft het niet.
Ik ken jou definitie, jij kent het mijne. Daar zullen we het nooit over eens worden.

0
geplaatst: 13 april 2009, 14:56 uur
ThirdEyedCitizen schreef:
Juist dat, dat vind ik redelijk puristisch. De term: Metal moet ECHT Metal zijn. Als er andere elementen overheersen, of doorheen verweven zitten, is het het genre gelijk niet meer waard.
Dat heeft helemaal niets te maken met het genre waard zijn. De term 'metal' is geen verdienste of zo. Maar zoals je zelf al schrijft, andere elementen overheersen, het is crossover, en dan slaat het nergens op om het (gewoon) metal te noemen.
Daar waar jij mij hier verdenkt van purisme krijg ik elders de omgekeerde reactie. Zo zou de nieuwe van Mastodon geen metal zijn, zelfs geen rock, omdat er progressieve en psychedelische (rock)invloeden in verwerkt zijn, terwijl dat voor mij gewoon heel duidelijk heavy metal is.
0
geplaatst: 13 april 2009, 15:10 uur
Ik dacht dat aan het begin van het forum afgesproken was dat alles wat op muziekmeter onder "Metal" geplaatst is en weinig beoordeeld is geweest in aanmerking kwam voor deze topic. Dit terzijde, vind ik deze toch meer met Metal te doen hebben dan Dead Raven Choir. De relatie met metal bij deze laatste is me nog steeds een raadsel. Wat me trouwens eraan doet denken dat ik mijn score daar ga weghalen, want punten geven aan een album met een muziekgerne dat je (ik) totaal niet begrijpt lijkt me niet fair.
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 13 april 2009, 15:26 uur
Touché, Cabeza Borradora, dat was de afspraak (genre = metal op MuMe) en nu je het zegt, ik haal ook mijn stem weg bij Dead Raven Choir. Over het huidige album spreek ik me nog niet uit, want nog maar één keer gehoord. We zien wat er op ons bord terechtkomt, ofwel genieten ofwel zich ergeren maar ik ga zeker eens proeven.
0
geplaatst: 13 april 2009, 17:05 uur
Cabeza Borradora schreef:
Ik dacht dat aan het begin van het forum afgesproken was dat alles wat op muziekmeter onder "Metal" geplaatst is en weinig beoordeeld is geweest in aanmerking kwam voor deze topic.
Ik dacht dat aan het begin van het forum afgesproken was dat alles wat op muziekmeter onder "Metal" geplaatst is en weinig beoordeeld is geweest in aanmerking kwam voor deze topic.
En bij deze staat als genre 'metal'. Volgens mij zou dat beter aangevuld kunnen worden tot 'rock / metal'.
Degenen die hier op de site de toevoeging van een album goedkeuren weten echter vaak helemaal niet wat voor muziek er nu eigenlijk op staat.
Maar voor alle duidelijk, ik heb met mijn opmerking zeker niet bedoeld dat dit album wat mij betreft niet zou mogen.
Ik zie trouwens dat bij dat ene album van Dead Raven Choir het genre nu aangepast is naar 'folk / avantgarde' terwijl de andere albums nog onder 'metal / folk' staan.
Wat me wel een enigszins verbaasd, maar ook niet veel, is van purisme verdacht te worden. Alsof ik niet-metal invloeden in de metal en metal-invloeden in andere muziek uit den boze zou vinden. (En dit met Watershed van Opeth op nummer 1 in mijn persoonlijke top tien.)
Enkel omdat ik het beestje een beetje bij de juiste naam wil noemen.
0
Sir Spamalot (crew)
geplaatst: 13 april 2009, 17:17 uur
Collega's, laten we niet overdrijven. In het begin van het forum ging het over de noemer "Metal" en "albums die meer aandacht verdienen". Wij hebben de interpretatie ook zo ruim mogelijk gelaten, juist om te vermijden dat het indelen in subgenres voor vooroordelen zou zorgen.
Ik denk niet dat iemand de purist of de goede-smaak-politie wil uithangen, maar ik ondervind ook meer en meer dat al die subgenres in elkaar overlopen.
Ik kan enkel voor mezelf spreken maar bij mijn keuze had ik het dilemma "hardrock of metal", voor de geïnteresseerden, mijn eerste keuze was iets heel anders dan Digital Dicator van Vicious Rumors, zonder dat album tekort te doen. Ik denk wel dat meer en meer mensen eens in hun hoofd zullen krabben bij het maken van hun keuze en dat vind ik nu één van de charmes van deze topic, wat gewoon een spel is: kies een mindergekend album en tracht een ander te overtuigen waarom dit goed is.
Vijfentwintig jaar geleden, toen ik nog jong en schoon was en nu enkel nog ..., deed ik dit met vrienden: ik had meer interesse in traditionele metal en zij gingen de trash-toer (ging nog redelijk voor mij) en extremere metal (daar haakte ik toen af) op. Eigenlijk namen wij voor elkaar onze albums op cassette op en deelden ze aan elkaar uit met de tekst "Luister eens hier naar toe, want dit moet je wel goed vinden". Soms lukte het, soms lukte het niet, maar in wezen doen we in deze topic exact hetzelfde, al is het maar met andere technologieën.
Dit bericht ter info en ter overpeinzing, ik wil zeker niemand de les spellen, het is een mening, niet meer, niet minder.
Ik denk niet dat iemand de purist of de goede-smaak-politie wil uithangen, maar ik ondervind ook meer en meer dat al die subgenres in elkaar overlopen.
Ik kan enkel voor mezelf spreken maar bij mijn keuze had ik het dilemma "hardrock of metal", voor de geïnteresseerden, mijn eerste keuze was iets heel anders dan Digital Dicator van Vicious Rumors, zonder dat album tekort te doen. Ik denk wel dat meer en meer mensen eens in hun hoofd zullen krabben bij het maken van hun keuze en dat vind ik nu één van de charmes van deze topic, wat gewoon een spel is: kies een mindergekend album en tracht een ander te overtuigen waarom dit goed is.
Vijfentwintig jaar geleden, toen ik nog jong en schoon was en nu enkel nog ..., deed ik dit met vrienden: ik had meer interesse in traditionele metal en zij gingen de trash-toer (ging nog redelijk voor mij) en extremere metal (daar haakte ik toen af) op. Eigenlijk namen wij voor elkaar onze albums op cassette op en deelden ze aan elkaar uit met de tekst "Luister eens hier naar toe, want dit moet je wel goed vinden". Soms lukte het, soms lukte het niet, maar in wezen doen we in deze topic exact hetzelfde, al is het maar met andere technologieën.
Dit bericht ter info en ter overpeinzing, ik wil zeker niemand de les spellen, het is een mening, niet meer, niet minder.

0
geplaatst: 13 april 2009, 17:22 uur
Daar ben ik het helemaal mee eens, Sir. 
(Al geloof ik niet dat gij ooit schoon zijt geweest
)

(Al geloof ik niet dat gij ooit schoon zijt geweest
)
0
geplaatst: 13 april 2009, 23:34 uur
En als je het er niet mee eens bent, is er volgende week gewoon een nieuwe plaat 
Beetje krampachtig geformuleerd ook. Amesoeurs heeft ondanks dat ze enkel een demo uithebben een relatief kleine maar erg actieve 'cult'fanbasis, waarvan velen het album erg prijzen voor zover ik vernomen heb.

Aghora schreef:
Sorry, ik snap die zin niet helemaal. Wat zijn "de oorspronkelijke liefhebbers" ?
(quote)
Beetje krampachtig geformuleerd ook. Amesoeurs heeft ondanks dat ze enkel een demo uithebben een relatief kleine maar erg actieve 'cult'fanbasis, waarvan velen het album erg prijzen voor zover ik vernomen heb.
0
Gallow
geplaatst: 13 april 2009, 23:38 uur
Update
week 01 (08/02/2009): Devoo : Elvenking - Heathenreel (2001)
week 02 (15/02/2009): Aghora : Aghora - Formless (2006)
week 03 (22/02/2009): MDV : Dir En Grey - The Marrow of a Bone (2007)
week 04 (01/03/2009): Silver : Godflesh - Pure (1992)
week 05 (08/03/2009): lambf : Dead Raven Choir – My Firstborn Will Surely Be... (2007)
week 06 (15/03/2009): mastodonner : Withered - Folie Circulaire (2008)
week 07 (22/03/2009): bennerd : Emmure - Goodbye to the Gallows (2007)
week 08 (29/03/2009): Sir Spamalot : Vicious Rumors - Digital Dictator (1988)
week 09 (05/04/2009): Kronos : I - Between Two Worlds (2006)
week 10 (12/04/2009): ThirdEyedCitizen :
week 11 (19/04/2009): Fza :
week 12 (26/04/2009): HammerHead :
week 13 (03/05/2009): Dime :
week 14 (10/05/2009): phantasia :
week 15 (17/05/2009): Dexter :
week 16 (24/05/2009): paulisdik :
week 17 (31/05/2009): Cabeza Borradora :
week 18 (07/06/2009): Gallow :
week 19 (14/06/2009): Norbert :
week 20 (21/06/2009): aslan :
week 21 (28/06/2009): trebemmit :
week 22 (05/07/2009): Joy4ever :
week 23 (12/07/2009): Lambooza :
week 24 (19/07/2009): andnino :
week 25 (26/07/2009): progressive :
week 26 (03/08/2009): Bobiej :
week 27 (10/08/2009): lykhathea :
week 01 (08/02/2009): Devoo : Elvenking - Heathenreel (2001)
week 02 (15/02/2009): Aghora : Aghora - Formless (2006)
week 03 (22/02/2009): MDV : Dir En Grey - The Marrow of a Bone (2007)
week 04 (01/03/2009): Silver : Godflesh - Pure (1992)
week 05 (08/03/2009): lambf : Dead Raven Choir – My Firstborn Will Surely Be... (2007)
week 06 (15/03/2009): mastodonner : Withered - Folie Circulaire (2008)
week 07 (22/03/2009): bennerd : Emmure - Goodbye to the Gallows (2007)
week 08 (29/03/2009): Sir Spamalot : Vicious Rumors - Digital Dictator (1988)
week 09 (05/04/2009): Kronos : I - Between Two Worlds (2006)
week 10 (12/04/2009): ThirdEyedCitizen :
week 11 (19/04/2009): Fza :
week 12 (26/04/2009): HammerHead :
week 13 (03/05/2009): Dime :
week 14 (10/05/2009): phantasia :
week 15 (17/05/2009): Dexter :
week 16 (24/05/2009): paulisdik :
week 17 (31/05/2009): Cabeza Borradora :
week 18 (07/06/2009): Gallow :
week 19 (14/06/2009): Norbert :
week 20 (21/06/2009): aslan :
week 21 (28/06/2009): trebemmit :
week 22 (05/07/2009): Joy4ever :
week 23 (12/07/2009): Lambooza :
week 24 (19/07/2009): andnino :
week 25 (26/07/2009): progressive :
week 26 (03/08/2009): Bobiej :
week 27 (10/08/2009): lykhathea :
0
geplaatst: 13 april 2009, 23:42 uur
andnino schreef:
En als je het er niet mee eens bent, is er volgende week gewoon een nieuwe plaat

(quote)
Komt natuurlijk ook door Neige, een van de wonderkindjes in het black metal. Ik ben denk ik wel een van die "oorspronkelijke fans", maar ik ben nog niet weggeblazen door het nieuwe album van Amesoeurs
Veel aanknopingspunten vond ik wel, dus met nog een aantal luisterbeurten moet het wel goed komen, denk ik.
0
geplaatst: 13 april 2009, 23:54 uur
Alcest, Peste Noire, Amesoeurs en zelfs nog een geloof ik. Komt op mij als een heel netwerk over want al die andere bandleden hebben volgens mij allemaal ook nog hun projectjes en bandjes. Les Discrets onder andere.
0
geplaatst: 14 april 2009, 00:04 uur
andnino schreef:
Alcest, Peste Noire, Amesoeurs en zelfs nog een geloof ik.
Alcest, Peste Noire, Amesoeurs en zelfs nog een geloof ik.
Yep, ook nog Mortifera
De man heeft mij nog nooit teleurgesteld...op muzikaal vlak dan. Die hele soap met Amesoeurs was eigenlijk maar een beetje beschamend.
0
geplaatst: 14 april 2009, 10:24 uur
Kronos schreef:
En bij deze staat als genre 'metal'. Volgens mij zou dat beter aangevuld kunnen worden tot 'rock / metal'.
Degenen die hier op de site de toevoeging van een album goedkeuren weten echter vaak helemaal niet wat voor muziek er nu eigenlijk op staat.
Ook touche! Zo heb ik een puur metal album uit mijn lijstje moeten schrappen omdat het onder rock geplaatst is, en mijn toevoeging van een Molly Hatchet album was eerst afgekeurd omdat ik het onder rock wou plaatsen en ze mij vertelde dat het Metal is, terwijl er notabene al 10 Molly Hatchet albums onder het label rock zijn vermeld..!!??
0
geplaatst: 14 april 2009, 11:41 uur
Ik vond Dead Raven Choir metal genoeg voor dit topic. Oké, van al de albums die hier al zijn geplaatst heeft het de minste raakvlakken met Metal, maar die raakvlakken zijn er wel duidelijk. En ik vind het Metal genoeg om hier te mogen meedraaien.
0
lambf
geplaatst: 14 april 2009, 11:54 uur
Sir Spamalot schreef:
Blablabla
Blablabla
Doe niet zo hyprocriet, eerst miepen dat Dead Rave Choir niet metal zou zijn, en nu roepen dat WIJ niet moeten overdrijven.
Btw, Dead Raven Choir is metal en zeker GEEN avantgarde.
0
geplaatst: 14 april 2009, 12:09 uur
Volgens mij heeft er toen niemand gemiept dat Dead Raven Choir niet
mocht. Het stond onder metal en het is Metal Album van de Week geweest.
mocht. Het stond onder metal en het is Metal Album van de Week geweest.
0
geplaatst: 14 april 2009, 12:11 uur
Lachen, toffe discussies hier.
Ik dacht dat we Musicmeter gingen laten bepalen of iets "metal" was of niet, en niet onze eigen gedachten? Waarom dan nog klagen? Wacht dan je eigen beurt af en geef ons dan een "puur, echt metalalbum", om ons "te laten zien wat echte metal is".
(En over Death Raven Choir is er toch genoeg gemiept, kijk maar bij het album zelf. Nu niet afkomen dat niemand er over gezaagd heeft dat het niet metal genoeg was.)
Ik dacht dat we Musicmeter gingen laten bepalen of iets "metal" was of niet, en niet onze eigen gedachten? Waarom dan nog klagen? Wacht dan je eigen beurt af en geef ons dan een "puur, echt metalalbum", om ons "te laten zien wat echte metal is".
(En over Death Raven Choir is er toch genoeg gemiept, kijk maar bij het album zelf. Nu niet afkomen dat niemand er over gezaagd heeft dat het niet metal genoeg was.)
0
geplaatst: 14 april 2009, 12:14 uur
Sinds wanneer is het recht op vrije mening hier afgeschaft?
Waarom zou iemand iets niet metal genoeg mogen vinden?
Nogmaals, de spelregels zijn wat ze zijn en daar is nergens
van afgeweken.
Wat een gemiep dus.
Waarom zou iemand iets niet metal genoeg mogen vinden?
Nogmaals, de spelregels zijn wat ze zijn en daar is nergens
van afgeweken.
Wat een gemiep dus.

0
lambf
geplaatst: 14 april 2009, 13:01 uur
Ik heb het niet over dat het niet zou mogen, ik heb het er over dat je het in een ander hokje dan metal wilt stoppen. Moet ik even je geheugen opfrissen ?
Dead Raven Choir - My Firstborn Will Surely Be Blind (2007)
Edit: Ik zie dat je iets anders bedoelt, maar ga het aub niet onder Avant-Garde scharen omdat je het geen metal vindt.
Dead Raven Choir - My Firstborn Will Surely Be Blind (2007)
Edit: Ik zie dat je iets anders bedoelt, maar ga het aub niet onder Avant-Garde scharen omdat je het geen metal vindt.
0
geplaatst: 14 april 2009, 13:04 uur
Deze discussie begint inmiddels net zo zinloos te worden, als het proberen af te likken van het puntje van mijn elleboog. 

* denotes required fields.