menu

Genres / Rock / Hardrock / metal: algemeen discussietopic

zoeken in:
Vanaf het hard rock front konden de 2019 albums van (Doug Aldrich's) Burning Rain, (Vivian Campbel's ) Last in Line en de laatste Tesla me wel bekoren. Whitesnake en Michael Schenker komen dit jaar ook nog met nieuw werk. Ben benieuwd.

geplaatst:
UDO heeft een nieuwe band
Sing for the Chaos by Devil's Gun on Spotify
Of zijn kleine broer ( die is onbedoeld best grappig)

geplaatst:
Ik kijk uit naar A Passage of Lost Years van Varaha, die over 11 dagen uitkomt.
Qua 2019 ben ik voor de rest nog niet veel verder gekomen dan de retrometal van Traveler. Hier en daar heb ik op Bandcamp wat losse nummers beluisterd, maar niks tegengekomen waarvan ik per se meer wilde horen.

Sir Spamalot (crew)
geplaatst:
Iemand ervaring met dit dikke boek? The N.W.O.B.H.M. Encyclopedia

The N.W.O.B.H.M. Encyclopedia : Malc MacMillan : 9783931624163 - bookdepository.com

Review gevonden: The New Wave of British Heavy Metal Encyclopedia by Malc MacMillan - goodreads.com.

Het is een nieuwe druk van het bestaande boek uit 2001, dus niet up-to-date maar in zo'n naslagwerk duik je voor dat roemrijke verleden.

geplaatst:
Nog niemand bekend hier met de Belzebubs? Echt heerlijk. Soort van black metal Spinal Tap, maar dan wel met goeie muziek (geproduceerd door Dan Swanö), in de vorm van een comic.

Cathedrals Of Mourning

Blackened Call

Angstwekkend en aandoenlijk tegelijk: de satanistische Belzebubs veroveren de wereld

geplaatst:
Nou.... muzikaal stelt dit wat mij betreft niet veel voor (elk black metal cliché komt voorbij, maar dat is ook de bedoeling lijkt mij) maar de clip bij Cathedrals Of Mourning is werkelijk hilarisch.

geplaatst:
Mijn top 5 hardrock/metalalbums uit april:

1. Sadness - Circle of Veins
Prachtige post-black/blackgaze van een eenmansproject uit de VS. Denk aan Alcest ten tijde van Souvenirs D'un Autre Monde. Ook erg goede cleane vocalen en smaakvolle electronic-toevoegingen.
2. Waste of Space Orchestra - Syntheosis
Twee van mijn favoriete nieuwe metalbands (Oranssi Pazuzu en Dark Buddha Rising) sloegen de handen ineen voor een fantastische samenwerking
3. Inter Arma - Sulphur English
Inter Arma speelt de (sub)genregrenzen aan flarden. Op Sulphur English komt een sterke midtempo deathmetalinvloed à la Morbid Angel tevoorschijn, ook dissonante blackmetalpassages. Het resulteert in het zwaarste album van de band tot nu toe.
4. Spotlights - Love & Decay
Deze plaat is pas sinds vorige week vrijdag uit, dus ik verwacht dat hij nog wel hoger in mijn lijst gaat komen. Prachtige shoegazende doomy post-metal à la ISIS, Deftones, Jesu en Lantlos.
5. Laster - Het Wassen Oog
Avant-gardistische blackmetal uit Nederland: denk Ved Buens Ende. Prominente jazzy baspartijen en vreemde kronkelende gitaarpartijen.

Hardrock/metalreleases die je wat mij betreft in de gaten moet houden in mei (drukke maand!!):

03/05: Lord Vicar - The Black Powder
03/05: Ringworm - Death Becomes my Voice
10/05: Arch / Matheos - Winter Ethereal
10/05: Big | Brave - A Gaze Among Them
10/05: Call Of The Void – Buried In Light
10/05: Dreadnought - Emergence
10/05: Employed to Serve - Eternal Forward Motion
10/05: Spirit Adrift - Divided by Darkness
10/05: Abnormality - Sociopathic Constructs
10/05: Idle Hands - Mana
10/05: Martyrdöd - Hexhammaren
10/05: Nibiru - Salbrox
17/05: Glassing – Spotted Horse
17/05: Saint Vitus - Saint Vitus
17/05: Lo-Pan - Subtle
17/05: Bethlehem - Lebe Dich Deer
17/05: Full of Hell - Weeping Choir
17/05: Aseethe - Throes
17/05: Valborg – Zentrum
23/05: Verwoed - De Val
24/05: Sol Sistere - Extinguished Cold Light
24/05: Vale - Burden of Sight
24/05: Earth - Full Upon Her Burning Lips
24/05: Black Mountain - Destroyer
24/05: Nocturnus AD - Paradox
24/05: Tanith - In Another Time
31/05: Gaahl's Wyrd - GastiR - Ghosts Invited
31/05: Krypts - Cadaver Circulation

geplaatst:
Arch / Matheos staat al op mijn lijstje. En dan kijk ik deze maand ook nog uit naar:
Possessed - Revelations of Oblivion (10 mei)
First Signal - Line of Fire (17 mei)
Gloryhammer - Legends from Beyond the Galactic Terrorvortex (31 mei)
Whitesnake - Flesh & Blood (10 mei)

geplaatst:
Zo leuk als maart was zo mager was de belastingmaand ( and send...oef net op tijd) april voor mij.

Album van de maand april:

1 Tronos - Celestial Mechanics (2019) het bonte samenwerkingsverband van extreme metallaars maken een bont album. Critics vinden het niks bijzonders maar een industrial plaatje hadden we nog niet gehad dit jaar.

2. Moon Tooth - Crux (2019) zeer eigenaardige technische prog metal met rock gitaren en cleane poppy zang.

3. Latitudes - Part Island (2019) sfeervolle post black metal met wat zweverige new-wave vocalen

Alle pijlen op mei.

geplaatst:
17-5 Rammstein, 24-5 Diamond Head en 31-5 Death Angel gaan ook zeker een spin krijgen

geplaatst:
Als iedereen klaar is met de puzzels van Sir dan gaan we verder met kleuren (moederdagtip!)
https://www.verlag-reiffer.de/wp-content/uploads/2016/09/9783945715901.jpg

geplaatst:
Don Cappuccino schreef:
Mijn top 5 hardrock/metalalbums uit april:

1. Sadness - Circle of Veins
Prachtige post-black/blackgaze van een eenmansproject uit de VS. Denk aan Alcest ten tijde van Souvenirs D'un Autre Monde. Ook erg goede cleane vocalen en smaakvolle electronic-toevoegingen.
n

Je nummer 1 is van maart, kan echt niet hoor
Gelukkig bracht Sadness 2 weken later in april NOG een album uit. What are the odds...

geplaatst:
Haha, ben daardoor in de war geraakt. Ik heb hem in april ontdekt, daardoor zal hij er per ongeluk tussen geslopen zijn. Als compensatie ''de zesde plaats'' van april:

Mord'A'Stigmata - Dreams of Quiet Places

Polen gaat nog steeds erg lekker op blackmetalgebied. Mord'A'Stigmata speelt een vrij moderne en hoekige vorm van blackmetal met een smaakvolle scheut electronic en post-punk.

geplaatst:
Don Cappuccino schreef:
Hardrock/metalreleases die je wat mij betreft in de gaten moet houden in mei (drukke maand!!):

10/05: Idle Hands - Mana

Hier kijk ik naar uit in mei!

geplaatst:
Een Engelstalige video waarin ik mijn favoriete rock/metalalbums van maart en april bespreek (ook concertreviews, stukken over Scott Walker en Michiel Eikenaar (Nihill, Dodecahedron)):

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=8hz78mesyPc

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Moffel
geplaatst:
Motorhead is mijn favoriete 'hak & ram' band sinds 1979; ze hebben eigenlijk wel alles wat HARD is gespeeld enof nagespeeld enof gemixt.

Punk, Rock 'n Roll, rock, hardrock, metal usw.

De kernleden van 1979 leven alle 3 niet meer, maar hun muziek ('takkeherrie' volgens velen) leeft voort, of draait maar door.

Frontman Lemmy is en was zoals hij in 't eggie leefde. Geen geloel, maar draaien met die motor.

geplaatst:
Motörhead ligt mij ook nauw aan het hart. De roemruchte bezetting van Lemmy/Eddie Clarke/Phil Taylor is natuurlijk de 'vuigste' en leverde de meeste klassiekers op, maar daarna is men gewoon doorgegaan goede muziek te maken. Lemmy kon er in 1984 mee wegkomen om met een compleet nieuwe bezetting op de proppen te komen.

geplaatst:
Ik stuitte vorige week op Burn The Night van Riot City. Vond het een aanstekelijk plaatje, retro a la jaren '80/Painkiller Judas Priest en Thundersteel van Riot.

geplaatst:
Dat is een leuke tip wizard!
Alsof mei nog niet vol genoeg is..zucht..ach, deze kan er ook nog wel bij.

geplaatst:
Ik vind dat men teveel heeft ingezet op hoog gegil. Straks maar weer eens het echte werk uit de jaren 80 draaien.

geplaatst:
De originaliteitsprijs zal Riot City niet winnen maar de uitvoering is top.

Bij mij draait Paladin - Ascension (2019) inmiddels overuren in de Mei Maand Metal Maand

geplaatst:
In januari nog niet aangekondigd maar Opeth komt met een Zweedstalig album in het najaar. En voor de rest van de wereld brengen ze het ook uit in het Engels. Ik weet dat het Japanse Loudness ook een album van hun moedertaal soort van vertaald op de markt brachten maar ik zie het Within Temptation nog niet doen.
Ook Amenra schiet me te binnen ( oh , ik kan zo lachen om mijn eigen grapjes)

geplaatst:
gigage schreef:

Ook Amenra schiet me te binnen ( oh , ik kan zo lachen om mijn eigen grapjes)

Amenra heeft anders dan toch Het Dorp gecoverd.

https://www.youtube.com/watch?v=Xu1vNsP3vv8

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Deze track (Terziele) is ook in de moedertaal (vanaf 5:25):

https://www.youtube.com/watch?v=r-ih8-51s30

geplaatst:
gigage schreef:
Ik weet dat het Japanse Loudness ook een album van hun moedertaal soort van vertaald op de markt brachten maar ik zie het Within Temptation nog niet doen.

Loudness - Disillusion (1984) is me bekend als vertaalde LP en de CD in eigen taal.
Denk toch dat ik voor de Japanse ga:

Crazy Doctor (Japanese Version) vs. Crazy Doctor (English version)

geplaatst:
Zo kalm heb ik Amenra nog nooit gehoord. (Meestal heb ik het idee dat er überhaupt geen teksten aan te pas komen, in ieder geval tot aan t punt dat ik het af zet)
Maar het ging er eigenlijk om dat een album in twee talen op de markt verschijnt.
Losse tracks wel. Fuchs geh voran (fox on the run) van Scorpions, maar die is nooit officieel uitgebracht in beide talen meen ik.

geplaatst:
Met het toevoegen van de q&a met mevrouw van giersbergen komt het aantal dames volgende week op Fortarock op een whopping 2 op zaterdagmiddag (Das altijd nog 1 meer dan op zondagochtend). Wat een verschil met vorig jaar, beetje jammer.
Anneke zal dan met Amorphis toch wel een stukje meezingen?

Gast
geplaatst: vandaag om 12:31 uur

geplaatst: vandaag om 12:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.