menu

Mijn Updates +
Genres / Rock / Hardrock / metal: algemeen discussietopic

zoeken in:
Mijn top 3 metalalbums van februari:

1. Downfall of Gaia - Ethic of Radical Finitude

Het Duitse Downfall of Gaia levert zijn best klinkende album als geheel af. De band onderscheidt zich in het gehele post-black gebeuren door heerlijk grimmig en doorleefd te klinken, maar daarbij ook hele mooie melodieën te spelen. Het drumwerk van Michael Kadnar is atypisch voor de stijl: veel fills en subtiele blastbeatdetails. De band bouwt tracks prachtig op met post-rocktokkeltjes en zelfs een dromerige new wave invloed à la The Cure ten tijde van Disintegration.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=4b-h0ORBV64

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

2. Endon - Boy Meets Girl

Na de "Converge, maar dan rauwer"-sound op Through the Mirror schiet het Japanse Endon een hele andere kant in op Boy Meets Girl. Het is een korte plaat (29 minuten) waarop Endon een meesterlijke balans tussen verschillende soorten rock/metal en noise laat horen. De noise-texturen voegen echt een extra sfeer en accent toe aan de veelzijdige muziek. Je hoort stoner/sludge à la Boris, jaren '80 hardrock/punk, ambient en drone. Er is zelfs een nummer dat klinkt als Motörhead tijdens een zenuwinzinking. Daardoor klinkt Endon een stuk meer alsof ze te benaderen zijn, maar het klinkt nog steeds ronduit gestoord. De zang van Taichi Nagura is maniakaal met woordeloos gekrijs. Hij benadert de stem als instrument en doet me meer denken aan iemand als Diamanda Galás dan iedere rock/metalzanger dan ook. Vooral wanneer hij op een track op hetzelfde tempo van de drums hijgt en kreunt is dat behoorlijk ongemakkelijk. Op een goede manier, dat wel.

https://www.youtube.com/watch?v=WIPUMenOesE

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

3. Funereal Presence - Achiatus

In de deathmetal is er al een tijd een golf van bands die "retroprogressief" klinken: old school, maar ook vooruitstrevend. Het Amerikaanse Funereal Presence maakt zo'n sound in de blackmetal, een genot om naar te luisteren. De sfeer heeft weg van oude blackmetalplaten met een betere productie. De vier nummers van 10+ minuten vervelen geen moment: scherp en melodieus riffwerk, enerverend drumwerk met een goede dosis koebel en interessante riffaaneenschakelingen.

https://www.youtube.com/watch?v=dEsY6iVIXGM

En zo is er weer een maand voorbij. Mooie muzikale nummer 1 bij de Don. Ik was even bang dat die folksy boomknuffelaars van Hexvessel (die er een sport van maken om de samenzang ongelijk in te zetten ) met de eer gingen strijken. Geen black of death in mijn top 3.

Album van de maand februari

https://www.youtube.com/watch?v=fxviQKe6LIY

Soen - Lotus (2019)

01/3 Queensrÿche - The Verdict (2019) derde met LaTorre op zang en op zoek naar een nieuwe richting

01/3 In Flames - I, the Mask (2019) Zweeds melo death band's 13de alweer

Also, welke band durft te spelen als Motorhead? Maar durf je er ook naar te luisteren?
I Am the Rock by Professor Black on Spotify
https://f4.bcbits.com/img/a2109808022_10.jpg

gigage schreef:
En zo is er weer een maand voorbij. Mooie muzikale nummer 1 bij de Don. Ik was even bang dat die folksy boomknuffelaars van Hexvessel (die er een sport van maken om de samenzang ongelijk in te zetten ) met de eer gingen strijken. Geen black of death in mijn top 3.

Haha, die folky boomknuffelaars van Hexvessel staan bij mij ook hoog genoteerd, maar vallen bij mij onder folk(rock) en niet hardrock/metal.

Deze hardrock/metalalbums moet je wat mij betreft deze maand in de gaten houden:

01/03: Heaume Mortal - Solstices
01/03: Mammoth Weed Wizard Bastard - Yn Ol I Annwynn
01/03: Devil Master - Satan Spits on Children with Light
01/03: Chrome Waves - A Grief Observed
01/03: Drastus - La Croix de Sang
01/03: Fange - Punir
01/03: Eremit - Carrier of Weight
03/03: Vimur - Triumphant Master of Fates
08/03: Ataraxie - Résignés
08/03: Bergraven - Det Framlidna Minnet
08/03: Black Anvil - Miles EP
08/03: Sinmara - Hvisl Stjarnanna
15/03: Elizabeth Colour Wheel - Nocebo
22/03: La Dispute - Panorama
22/03: Nusquama - Horizon Ontheemt
29/03: Devin Townsend - Empath
29/03: Vltimas - Something Wicked Marches In
29/03: Brutus - Nest
29/03: Totaled - Lament

gigage schreef:
Also, welke band durft te spelen als Motorhead? Maar durf je er ook naar te luisteren?
I Am the Rock by Professor Black on Spotify
(afbeelding)

Ja hoor, klinkt goed op de vroege ochtend via Bandcamp. Mocht misschien wel wat meer snelheid in. Album is toegevoegd: Professor Black - I Am the Rock (2018)

Oh, ik dacht dat die uit 2019 kwam. My bad.

Tool en Soen fans zouden de laatste van Source eens kunnen proberen
Totality by Source on Spotify . Erg aanstekelijk.

8/3 Children of Bodom - Hexed (2019) melo-death uit Finland. Tiende album alweer
8/3 Tesla - Shock (2019) fijne Amerikaanse hardrockband zonder make -up in de eightees. Gaan oude tijden herleven?

geplaatst:
8/3 L.A. Guns - The Devil You Know (2019) tweede teerling sinds de reünie , 12e overall.

Sir Spamalot (crew)
geplaatst:
Death Metal Fans Are 'Nice People' - Blabbermouth.net

Privacy settings - hln.be

Maar dat wisten wij allemaal al heel lang natuurlijk!

Het doet me eraan denken: lang, lang geleden ging ik eens mee op verplaatsing naar de wedstrijd Beerschot - KV Oostende en ik babbelde een beetje met de aanwezige politie in burger die ook aan het filmen was. Zijn letterlijke woorden: "Ik ga ook naar Graspop en daar gebeurt werkelijk niets verkeerd, totaal geen agressie, totaal geen respectloos gedrag naar ons toe maar gewone mensen die komen om de muziek, enkel de muziek, niets meer."

geplaatst:
"Volgens professor Thompson zijn vreugde en ‘empowerment’ de dominerende emotionele reacties op dat muziekgenre."

Klopt helemaal met mijn ervaring. Het klinkt contradictorisch, maar death metal wekt bij mij als liefhebber pure levensvreugde en -energie op.

geplaatst:
4/03 Meadows End - The Grand Antiquation (2019) zwaar georchestreerde sympho metal uit zweden
8/03 The Royal - Deathwatch (2019) de Nederlandse metalzines geven deze een..Oh wacht... Melodic metalcore uit Eindhoven, NL
15/03 Oozing Wound - High Anxiety (2019) logge alternatieve thrash uit de VS
15/03 Black Therapy - Echoes of Dying Memories (2019) sfeervolle melo death uit Italië, derde plaat

Sir Spamalot (crew)
geplaatst:
Kronos, omdat het swingt.

geplaatst:
22/3 Aephanemer - Prokopton (2019) female frontend melodic/symphonic death metal uit Frankrijk
22/3 Megadeth - Warheads on Foreheads (2019) langverwachte opvolger van Set the world Afire

geplaatst:
Langverwacht? Hm daar verschillen de meningen nogal over vrees ik

geplaatst:
Niet? Haha, ik moest er een draai aan geven. Nog een verzamelaar dan
22/3 Mötley Crüe - The Dirt Soundtrack (2019) van de Netflix film release vandaag.

geplaatst:
Heb een beetje het idee met die Warheads on Foreheads dat vooral het verleden ertoe doet en het heden wordt afgescheept met amper 10 songs. Zou leuk geweest zijn als Dave op dergelijke compilaties zoiets als No More Mr. Nice Guy zou serveren of van die Japanse bonustracks. Sleepwalker ontbreekt, Head Crusher dan gelukkig wel weer; dat soort snelheden mis ik ten node bij Mustaine anno de dag van vandaag. Toch is de interesse in het recente werk enigszins weer opgewekt met een aankoop van Dystopia voor €5,- bij de Large.

geplaatst:
Dystopia is inderdaad een fijn album. De pit en het venijn van lang vervlogen tijden komen daarop, zij het in gedoseerde mate, voorbij.

geplaatst:
hmm ik vind Megadeth de laatste tijd vooral saai en eigenlijk zit ik niet te wachten op een compilatie.

geplaatst:
Nee, wie wel, maar totnutoe zijn er nog geen hoogvliegers in de thrash dit jaar. Misschien doet Death Angel in mei een dukaat in het zakje?

geplaatst:
Nou ik vind Megadeth op Dystopia alles behalve saai eerlijk gezegd. Of moet van jou elk album vernieuwender, experimenteler of afwijkender zijn ten opzichte van eerdere albums? Dan kan ik me er iets bij voorstellen.

geplaatst:
Machine Head leeft nog en t 25 jarig jubileum van het Burn My Eyes album wordt in october integraal gevierd in zowel Tilburg als Brussel.

geplaatst:
29/3 Devin Townsend - Empath (2019)
29/3 Manowar- the finale battle (live) iTunes

geplaatst:
La Suisse: Douze Points. Het album van de maand maart is van het trio Cellar Darling.
1.Cellar Darling - The Spell (2019)
De female fronted prog metal a-la The Gathering is besprenkelt met folk instrumenten zonder daar in te verdrinken. Het titelnummer is nog wel het meeste folky, de rest is wat steviger. Dinsdag staan ze in Utrecht

https://www.youtube.com/watch?v=nnLvaHHBJOc

geplaatst:
Women on top. De nummer twee varieert zware Doom riffs met melodramatische sfeervolle vrouwelijke vocalen en spacey electronica. Uit de lijst van Don.
2. Mammoth Weed Wizard Bastard - Yn Ol I Annwyn (2019)
clip: Mammoth Weed Wizard Bastard - The Spaceships Of Ezekiel - YouTube

Old-school metal in zijn beste vorm. Vroegere 80's US power metal fans doen er goed aan om de nummer
3. Forged in Black - Descent of the Serpent (2019) een spin tegeven.
clip: FORGED IN BLACK - Seek No Evil

geplaatst:
Dit vond ik de drie beste metalalbums van maart:

1. Elizabeth Colour Wheel - Nocebo (zeer eigenzinnig gezelschap met een behoorlijk eigen sound: elementen van post-rock, shoegaze, grunge, drone, ambient, folk, doom en sludge)
2. Cellar Darling - The Spell (oude The Gathering, maar ook prog, doom en folk. Meesterlijke refreinen!)
3. Fange - Punir (ongelofelijk doordringende sludge met een meedogenloze industriële rand)

De hardrock/metalalbums die je in april in de gaten moet houden wat mij betreft:

05/04: Gold - Why Aren't You Laughing
05/04: Laster - Het Wassen Oog
05/04: Mord’A’Stigmata – Dreams Of Quiet Places
05/04: Raketkanon - RKTKN #3
05/04: Latitudes - Part Island
05/04: Waste of Space Orchestra - Syntheosis
12/04: Inter Arma - Sulphur English
20/04: Dead to a Dying World - Elegy
26/04: Vaura - Sables
26/04: Spotlights – Love & Decay

Pittige nummer 1. Soort Amy Whinehouse hoe ze zich van binnen voelde

Gast
geplaatst: vandaag om 16:53 uur

geplaatst: vandaag om 16:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.