menu

Genres / Rock / Hardrock / metal: algemeen discussietopic

zoeken in:

gigage schreef:
Wat was je grootste tegenvaller van het jaar?
( metal & rock)

Dat de rest van Nightwish het heeft toegestaan dat Tuomas Holopainen een cd met dodelijk saaie, kabbelende instrumentals mocht toevoegen aan een verder meer dan prima Nightwish plaat. Cd 1 van Human Nature zou ruim in mijn top 10 staan, maar met die tweede cd erbij zullen ze maximaal ergens onderaan eindigen.

Yes, goeie, ik ben niet zo streng en zie het als een mislukte bonus cd

Nee dat verbaasd me niks. De tijden van Vuurwerk, Betonuur en noem maar op zullen wel nooit meer terug komen helaas. Dus in dat opzicht is dit wel een gaaf initiatief vind ik.

Mijn vijf favoriete metalalbums uit januari:

Demoniac - So It Goes

Het Chileense Demoniac maakt watertandend lekkere retroprogthrash met de meedogenloze energie van Duitse jaren '80 thrash, de technische soepelheid van Coroner en Annihilator en de moderne innovatie van Vektor en Cryptic Shift.

The Ruins of Beverast - The Thule Grimoires

The Ruins of Beverast brengt weer enorm doordringende doom met onderliggende blackmetallijnen, maar nu ook met een flinke dosis new wave/gothrock met cleane vocalen. Bij vlagen behoorlijke Type O Negative-vibes ten tijde van October Rust/World Coming Down.

Wowod - Yarost' I Proshchenie

Het Russische Wowod maakt behoorlijk indruk met een fantastische balans tussen atmosferische post-metal à la ISIS en Cult of Luna en monsters van blackened hardcore-nummers à la Cult Leader en oude Oathbreaker. Ook erg mooie synthlijnen.

Portrayal of Guilt - We Are Always Alone

Portrayal of Guilt brengt een ontzettend giftig mixtuur van blackmetal, screamo, noiserock, post-metal, doom, sludge en ongemakkelijke electronic-soundscapes.

Thermohaline - Maelström

Thermohaline is een internationale samenwerking van meerdere eenmansprojecten en het resulteert in een indrukwekkende desoriënterende melodieuze industriële blackmetalmassa met zelfs een rol voor de accordeon.

Hardrock/metalalbums waar ik benieuwd naar ben in februari:

05/02: Cult of Luna – The Raging River
05/02: DSKNT - Vacuum γ​-​Noise Transition
05/02: Alkerdeel - Slonk
05/02: Chaos Echoes – Ecstasy With The Non-Existents
05/02: Misotheist – For The Glory Of Your Redeeme
05/02: Sarin – You Can’t Go Back
05/02: StarGazer – Psychic Secretions
05/02: White Nights – Solanaceae
05/02: ÂGE ⱡ TOTAL - ÂGE ⱡ TOTAL
05/02: Heave Blood and Die - Post People
12/02: Ad Nauseam – Imperative Imperceptible Impulse
12/02: Noctambulist – Noctambulist I: Elegieen
12/02: Surut – Surut
12/02: Emptiness - Vide
12/02: God Is an Astronaut - Ghost Tapes #10
12/02: Senyawa - Alkisah
19/02: Evil – Possessed By Evil
19/02: The Lylat Continuum – Ephemeral
19/02: Spire – Temple Of Khronos
19/02: Suffering Hour - The Cyclic Reckoning
19/02: The Amenta - Revelator
19/02: In Tormentata Quiete - Krononota
26/02: Forhist – Forhist
26/02: Empyrium - Über den Sternen
26/02: Melvins - Working with God
26/02: Culted - Nous
26/02: Black Sheep Wall - Songs for the Enamel Queen
26/02: Five the Hierophant - Through Aureate Void
26/02: Sunnata - Burning in Heaven, Melting on Earth
26/02: Iotunn - Access All Worlds

Ik heb op spotify playlists per jaar gemaakt, ik zit nu naar 1986 te luisteren. Sodeknetter wat een knallers in dat jaar niet normaal. Kreator, Metallica, Queensryche, Megadeth, Crimson Glory, Fates Warning, Slayer, Iron Maiden, Florsam & Jetsam, Dark Angel, Heir Apparent etc. Het houdt niet op.

Er zijn er nog . Een hele tijd geleden heb ik eens een lijstje met tips gemaakt voor een MuMe collega, dit waren mijn tips voor 1986:

Black Sabbath – Seventh Star
Candlemass - Epicus Doomicus Metallicus
Chastain – Ruler of the Wasteland
Crimson Glory – Crimson Glory
Cyclone – Brutal Destruction
Dark Angel – Darkness Descends
David Lee Roth – Eat’ Em and Smile
Destruction – Eternal Devastation
Fates Warning – Awaken the Guardian
Fifth Angel – Fifth Angel
Flotsam and Jetsam – Doomsday for the Deceiver
Heir Apparent – Graceful Inheritance
Helstar – Remnants of War
Iron Maiden – Somewhere in Time
Joe Satriani – Not of This Earth
Joshua – Surrender
King Diamond – Fatal Portrait
Kreator – Flag of Hate [EP]
Kreator – Pleasure to Kill
Megadeth – Peace Sells… But Who’s Buying?
Metal Church – The Dark
Metallica – Master of Puppets
Motörhead – Orgasmatron
Nuclear Assault – Game Over
Ozzy Osbourne – The Ultimate Sin
Queensrÿche – Rage For Order
Racer X – Street Lethal
Savage Grace – After the Fall From Grace
Slayer – Reign in Blood
Sortilège – Larmes de Héros
Tesla – Mechanical Resonance
Tony MacAlpine – Edge of Insanity
Vinnie Moore – Mind’s Eye
Watchtower - Energetic Disassembly
Yngwie Malmsteen - Trilogy

Ongetwijfeld zijn er nog.

Amai, twee van Metallica dan nog! Wie had dat kunnen denken?

6 Great Albums Ruined by Bad Production and Mixing | Articles @ Ultimate-Guitar.Com

Mooie lijst Sir Spamalot! Ter aanvulling, voor liefhebbers van eighties metal: Glacier - The Passing of Time; de band heeft 1 EP uitgebracht in 1985, kwam deels weer bij elkaar als tribute band voor o.a. het Keep It True festival en bleek zo populair dat er eind vorig jaar (eindelijk) een langspeler is uitgebracht. Die lijkt hier in de lage landen echter volkomen over het hoofd gezien te worden, terwijl de reviews op verschillende buitenlandse sites er toch onverdeeld zeer positief over zijn.

De lyric video van album opener en single Eldest and Truest:

Sir Spamalot schreef:
Er zijn er nog . Een hele tijd geleden heb ik eens een lijstje met tips gemaakt voor een MuMe collega, dit waren mijn tips voor 1986:

Black Sabbath – Seventh Star
Candlemass - Epicus Doomicus Metallicus
Chastain – Ruler of the Wasteland
Crimson Glory – Crimson Glory
Cyclone – Brutal Destruction
Dark Angel – Darkness Descends
David Lee Roth – Eat’ Em and Smile
Destruction – Eternal Devastation
Fates Warning – Awaken the Guardian
Fifth Angel – Fifth Angel
Flotsam and Jetsam – Doomsday for the Deceiver
Heir Apparent – Graceful Inheritance
Helstar – Remnants of War
Iron Maiden – Somewhere in Time
Joe Satriani – Not of This Earth
Joshua – Surrender
King Diamond – Fatal Portrait
Kreator – Flag of Hate [EP]
Kreator – Pleasure to Kill
Megadeth – Peace Sells… But Who’s Buying?
Metal Church – The Dark
Metallica – Master of Puppets
Motörhead – Orgasmatron
Nuclear Assault – Game Over
Ozzy Osbourne – The Ultimate Sin
Queensrÿche – Rage For Order
Racer X – Street Lethal
Savage Grace – After the Fall From Grace
Slayer – Reign in Blood
Sortilège – Larmes de Héros
Tesla – Mechanical Resonance
Tony MacAlpine – Edge of Insanity
Vinnie Moore – Mind’s Eye
Watchtower - Energetic Disassembly
Yngwie Malmsteen - Trilogy

Ongetwijfeld zijn er nog.

Ik heb ze op één na allemaal

Iedereen die er bij was zal zich 1986 als een topjaar herinneren volgens mij. Bij mij viel het ook nog samen met de magische leeftijd van zestien. Metal muziek beheerste een groot deel van mijn leven.

Sir Spamalot is al met de grote namen gaan lopen en ook veel kleinere. Maar wie daarmee nog niet genoeg heeft:

Abattoir - The Only Safe Place
Accept - Russian Roulette
Angel Dust - Into the Dark Past
Anthem - Tightrope
Bad Brains - I Against I
Beyond Possession - Is Beyond Possession
Cinderella - Night Songs
Cirith Ungol - One Foot in Hell
CJSS - World Gone Mad
Cro-Mags - The Age of Quarrel
Crumbsuckers - Life of Dreams
Damien Thorne - The Sign of the Jackal
Deaf Dealer - Keeper of the Flame
Europe - The Final Countdown
Exorcist - Nightmare Theatre
Hexx - Under the Spell
Iron Angel - Winds of War
Judas Priest - Turbo
Living Death - Back to the Weapons
Lizzy Borden - Menace to Society
MacAlpine-Aldridge-Rock-Sarzo - Project: Driver
Nasty Savage - Indulgence
Possessed - Beyond the Gates
Rough Cutt - Wants You!
Sodom - Obsessed by Cruelty
Stryper - To Hell with the Devil
Stupids - Retard Picnic
Survivor - When Seconds Count
Sword - Metalized
The Accüsed - The Return Of... Martha Splatterhead
Vicious Rumors - Soldiers of the Night
Vinnie Vincent Invasion - Vinnie Vincent Invasion

Zagato, ik mis er twee uit het lijstje van Meneer Spamtveel.

Kronos schreef:
Iedereen die er bij was zal zich 1986 als een topjaar herinneren volgens mij. Bij mij viel het ook nog samen met de magische leeftijd van zestien. Metal muziek beheerste een groot deel van mijn leven. Sir Spamalot is al met de grote namen gaan lopen en ook veel kleinere.....

Zagato, ik mis er twee uit het lijstje van Meneer Spamtveel.

Heerlijk, wat een jeugdsentiment!

Geweldig vind ik altijd hoe men inpikt op een bericht en tot ons aller voordeel!

geplaatst:
Altijd voor iemand interessant: Kijk nu Muziekstad #6: Tilburg - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl. En een beetje promo voor de groepen van eigen Nederlandse / Belgische bodem is mij nooit teveel gevraagd.

geplaatst:
Alaiho - Single by Thaehan | Spotify - open.spotify.com

Tribute to de eerder dit jaar overleden Alexi Laiho

geplaatst:
evolution to thrash 1970-1983 youtube
27 minuten. Chronologisch de snelste songs tot aan Kill m All.
Incl subgenres hardrock, nwobhm, hardcore punk etc. Eén groot feest dus.
Wie mis je in de lijst?

geplaatst:
gigage schreef:
evolution to thrash 1970-1983 youtube
27 minuten. Chronologisch de snelste songs tot aan Kill m All.
Incl subgenres hardrock, nwobhm, hardcore punk etc. Eén groot feest dus.
Wie mis je in de lijst?

Bijna geen accent die verteller.....verder wel vermakelijk.

geplaatst:
Ben geen metal fan. Wat mij opvalt is als ik wel iets tegen kom dat me kan bekoren het meestal uit het Black metal genre komt. Kan het zijn dat er in dat genre betere muzikanten/componisten zitten?

geplaatst:
Michiel Cohen " betere componisten" bestaan wat mij betreft niet dit heeft alles met smaak te maken.
Deep Purple , Dream Theater en Iron Maiden hebben prima muzikanten en kunnen ook best liedjes schrijven.
Wat jou misschien aanspreekt is dat bv Black Metal meer buiten de lijntjes kleurt en avontuurlijker ( voor jou) is.
Het is als sub - genre in metal iets wat afwijkt van de meer ingeburgerde subs in het genre.
Ga het avontuur aan en ontdek dat ook in het Black metal genre een behoorlijke bandbreedte zit ( vergelijk Deafheaven met bv Immortal).

geplaatst:
Michiel Cohen schreef:
Ben geen metal fan. Wat mij opvalt is als ik wel iets tegen kom dat me kan bekoren het meestal uit het Black metal genre komt. Kan het zijn dat er in dat genre betere muzikanten/componisten zitten?

Ik denk dat in blackmetal de meest ''vrije geesten'' zitten binnen de gehele metal. Blackmetal is gefocust op vrijheid en individualisme voor mij, maar dat individualisme brengt ook veel gelijkgezinden samen. Natuurlijk is er ook een zijtak binnen blackmetal die heel puristisch is en vooral bezig is met het in stand houden van de ''oude'' en ''pure'' sound. Dat is eigenlijk best wel ironisch, aangezien juist de klassieke blackmetalbands ook nieuwe territoria verkenden en niet bezig waren met conventies. De meest interessante ontwikkelingen en innovaties binnen metal in de laatste twintig jaar hebben allemaal binnen de blackmetal plaats gevonden.

Ik denk dat ''betere componisten'' zeker niet het geval is. Al vind ik bijvoorbeeld Emperor qua compositieniveau wel tot de absolute top binnen de metal horen, die schrijven mini-symfonieën. Wat ik wel denk is dat blackmetal vaak wel een ander ambitieniveau of invalshoek heeft qua het neerzetten van songs of zelfs composities. Waarmee ik niet wil zeggen dat een achttien minuten durende blackmetalepic van een band als Ultha of Wolves in the Throne Room hoger niveau schrijfwerk is dan een ''to the point'' vijf minuten heavymetaltrack, het is allebei moeilijk om goed te doen.

Wat misschien ook meespeelt is dat veel blackmetalmuzikanten akoestisch starten. Als je op een akoestische gitaar riffs schrijft heb je een hele pure kijk op wat je bedenkt. Als je riff dan zonder opsmuk al een enorme sfeer kan brengen, kun je daarna gaan kijken welke soort effecten de sfeer kunnen versterken. Op YouTube zijn veel mensen die blackmetal akoestisch spelen en dan kun je ook horen hoe rijk de riffs vaak zijn. In zekere zin zitten er dan zeker goede componisten in het blackmetalgenre.

geplaatst:
Michiel Cohen - van black metal heb ik geen verstand, maar probeer Fates Warnings 'Perfect Symmetry' eens, of Queensrÿches 'Rage for Order', topmuzikanten met veel aandacht voor de composities. En qua metal ook nog eens niets zo heavy.

Vandaag in het NOS journaal:

Van mij mogen ze nog wel even wat beter worden (wat doet die drummer toch?), maar de bedoeling is goed. bandcamp

geplaatst:
Don Cappuccino schreef:
Ik denk dat in blackmetal de meest ''vrije geesten'' zitten binnen de gehele metal.

Zou het? Ik ken amper wat van black metal want het spreekt me zelden aan. Maar ik zou niet weten waarom bijvoorbeeld in progressive metal de geesten minder vrij zijn. En dan heb ik het niet over Dream Theater. Dat de meest interessante ontwikkelingen en innovaties binnen metal in de laatste twintig jaar allemaal hebben plaats gevonden binnen de black metal lijkt me ook wel erg gekleurd door je persoonlijke smaak.

geplaatst:
Kronos schreef:
Dat [i]de meest interessante ontwikkelingen en innovaties binnen metal in de laatste twintig jaar allemaal hebben plaats gevonden binnen de black metal lijkt me ook wel erg gekleurd door je persoonlijke smaak.

Dan ben ik benieuwd wat vanuit jouw smaak de meest interessante ontwikkelingen en innovaties binnen metal van de laatste twintig jaar zijn.

geplaatst:
Don Cappuccino schreef:
Dan ben ik benieuwd wat vanuit jouw smaak de meest interessante ontwikkelingen en innovaties binnen metal van de laatste twintig jaar zijn.

In ben niet in het bijzonder geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen en innovaties. Zal met mijn leeftijd te maken hebben. Maar alles wat de laatste twintig jaar binnen prog gebeurt vind ik interessanter dan wat in black metal gebeurt. En dat heeft dan natuurlijk weer met mijn smaak te maken.

geplaatst:
Don Cappuccino schreef:

Ik denk dat ''betere componisten'' zeker niet het geval is.

Tja ook weer een smaak dingetje.
Wat mij vooral pakt bij (en met name dan) atmosferische black metal is dat vaak de instrumentale delen (waar dan vaak ook vocalen in zitten) een wereld op zich zijn.
Met namen de langere stukken doen mij eerdere aan klassieke en modern klassieke componisten (orkestwerken) denken met steeds weer die verschuivingen in een muziekstuk.
Soms denk je dat als je zo'n langere stuk hoort dat het veelal het zelfde is, maar als je het vaker hoort krijgt je de subtielere veranderingen mee.
Ik kan daar heel ontspannen achteroverleunend naar luisteren en dit staat mijlenver vandaan van de meer (klassiekere ) -heavy- metal waarbij ik die ik eerder teruglink aan bv rock & roll.

geplaatst:
Rudi S schreef:
Ik kan daar heel ontspannen achteroverleunend naar luisteren en dit staat mijlenver vandaan van de meer (klassiekere ) -heavy- metal waarbij ik die ik eerder teruglink aan bv rock & roll.

De eerste black metal bands, Venom en Hellhammer, waren muzikaal toch erg rock-'n-roll. Zo zie je maar dat het eerder te maken heeft met de ruime omschrijving. De term heavy metal verwijst naar een specifieke muziekstijl terwijl black metal vooral over thematiek gaat die op allerlei andere subgenres overgezet kan worden. Het atmosferische wat je beschrijft vind je ook wel terug bij sommige post-metal bands, die inspiratie halen bij ambient, progressive en klassiek. En als we het dan over 'vrije geesten' hebben, zo heel vrij vind ik over het algemeen de geesten binnen black metal niet. Want ja, die black metal thema's...

geplaatst:
Kronos schreef:

De eerste black metal bands, Venom en Hellhammer, waren muzikaal toch erg rock-'n-roll.

Destijd liep ik ook al in de platenbakken te snuffelen, daarom heb ik het ook speciaal over atmosferische black metal.

geplaatst:
Daarom citeerde ik speciaal je laatste zin.

geplaatst:
Bij Ruthless Metal zijn video kanaal de top 10 thrash metal albums per jaargang beginnend bij 1983 tot inmiddels 1990. More to come dus. Toch een leuk inkijkje, hoewel iets teveel Duitse hoge noteringen naar mijn smaak, vanuit zijn perspectief. Blijkt dat ik toch nog niet helemaal up to snuf ben met de classics. Op het eind vergelijkt hij zijn lijst met de " internet" ( wat dat ook moge zijn) top 10 en volgt er een lijst met de rest, in moordend tempo weliswaar.
Dus voor wie nog op zoek is naar vergeten pareltjes en doorslaande successen van weleer in dit vervlogen(?) genre vanuit Europees oogpunt kan gerust een kijkje nemen.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:06 uur

geplaatst: vandaag om 18:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.