MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Rock / Hardrock / metal: algemeen discussietopic

zoeken in:
Onweerwolf
Waarom plegen mensen misdrijven? Gewin, lust, stoornis, afgunst, woede, verstandsverbijstering, etc..

"Corpsegrinder made me do it" past daar sowieso niet tussen.

SoaD- Bieber-Kiss

Mijn vijf favoriete hardrock/metalalbums uit augustus:

1. Atramentus - Stygian

"Dit is funeraldoom met een enorme veelzijdigheid: groots opgezet, dynamisch, symfonisch, maar niet bombastisch. Het gitaarwerk is echt om van te smullen, dat doet me denken aan Mournful Congregation."

2. Svnth - Spring In Blue

"Dit Italiaanse gezelschap speelt een erg sterke mix van post-black, post-rock/metal en shoegaze. Het gehele album heeft een ontzettend organisch geluid en de band heeft dan ook live opgenomen bij Colin Marston (Gorguts, Krallice) in de studio. Svnth doet het door de gehele plaat vrij rustig aan, zelfs de blackmetalpassages zijn niet ontzettend fel. Spring in Blue heeft een warme sfeer over zich en heeft soms een bijna jammend karakter op een positieve manier. Zo duikt de band heerlijk in dromerige shoegazepassages met glijdende baslijnen en laat dat ook lekker uitwaaieren. Het palet wordt steeds verder vergroot door de plaat heen en richting het einde komt de band ineens een stuk rockender uit de hoek met zelfs wat gitaarsolo's. De liefhebber van bands als Deafheaven en Alcest moet deze zeker gaan luisteren."

3. Krallice - Mass Cathexis

"Mass Cathexis voelt als het verzamelpunt van alle elementen van de platen na Years Past Matter, maar dan vele malen beter uitgevoerd, en het recente werk van Krallice was al uitstekend. Ik las ergens dat iemand deze plaat ''Emperor meets Gorguts and Voivod'' noemde en daar ben ik het eigenlijk helemaal mee eens. Je krijgt veel kronkelend dissonant werk à la Gorguts en de onconventionele akkoordenkeuzes van Voivod. Dat is vrij zwaar spul, maar dit wordt heel goed opgebroken met wat atmosferische synthlagen die dan weer meer naar Go Be Forgotten knipogen en ijzige Emperor-achtige loopjes."

4. Havukruunu - Uinuos Syömein Sota

''Havukruunu heeft een ontzettend dynamische plaat neergezet met een viking blackmetal sound die me doet denken aan bands als oude Enslaved, Moonsorrow, Bathory en Immortal. De band kan uithalen met scherp thrashy riffwerk en rechttoe rechtaan rocken, maar ook prachtige atmosferische passages neerzetten met koorgezangen waarbij Ulver (Bergtatt) weer naar voren komt. De koorgezangen op deze plaat zijn ronduit episch en de gitaarsolo's zijn ontzettend sterk. Er is ook goed nagedacht over de algehele flow van de plaat: richting het einde worden de nummers steeds ambitieuzer, en het album sluit zelfs af met een ambientsoundscape.''

5. The Phantom Carriage - 7-Year Epilogue

''7-Year Epilogue gaat duidelijk verder waar Falls ophield: de kenmerkende combinatie van dissonante blackmetal (Deathspell Omega) en hardcore (Converge) is nog steeds volop te horen: wringende gitaarpartijen in combinatie met een opzwepende ritmesectie. Toch lijkt The Phantom Carriage het op deze nieuweling het een stuk grootser en vooral melodieuzer aan te pakken: we krijgen cleane vocalen te horen en een sterkere invloed van post-hardcore en screamo. Daardoor is 7-Year Epilogue een stuk pakkender dan Falls.''

Spotify-playlist met tips uit augustus - op hardrock/metalgebied ook nog Motorpsycho (ik heb dit album nog maar één keer gehoord, maar eerste impressies zijn positief), Self Hypnosis, Titan to Tachyons, Rope Sect en Faceless Burial

Hardrock/metalalbums waar ik in september benieuwd naar ben:

04/09: Oceans of Slumber - Oceans of Slumber
04/09: Black Magnet - Hallucination Scene
04/09: Meslamtaea - Geketend in de Schaduw van het Leven
04/09: Deafkids & Petbrick – Deafbrick
04/09: Void Rot – Descending Pillars
11/09: Kairon; IRSE! - Polysomn
11/09: Ihsahn - Pharos
11/09: Uniform - Shame
11/09: Mastodon - Medium Rarities
11/09: Dephosphorus – Sublimation
18/09: Napalm Death - Throes of Joy in the Jaws of Defeatism
18/09: Osees - Protean Threat
18/09: Dynfari - Myrkurs Er þörf
18/09: Ancst – Summits Of Despondency
18/09: Plague Years – Circle Of Darkness
18/09: Sumac – May You Be Held
23/09: Undeath - Lesions of a Different Kind
25/09: Deftones – Ohms
25/09: The Ocean Collective - Phanerozoic II: Mesozoic | Cenozoic
25/09: Obsidian Kingdom - Meat Machine
25/09: Dropdead – Dropdead
25/09: Realize – Machine Violence
25/09: Svalbard – When I Die, Will I Get Better?
25/09: Uada – Djinn
25/09: Vous Autres – Sel de Pierre

Teun, Toon en August top 3

Op 1:
https://www.musicmeter.nl/images/cover/788000/788359.jpg?cb=1591659467
Black Crown Initiate - Violent Portraits of Doomed Escape (2020) -
Progressive Death metal, en dan de melodische variant, zo af en toe. Brutal death wisselt af met cleane melodische stukken. Deze plaat was in augustus niet uit mijn afspeellijst te krijgen
Death Comes in Reverse
totdat...

Op 2:
https://www.spirit-of-metal.com/les%20goupes/D/Death%20Divine/Affliction/Affliction_4889.jpg
Death Divine - Affliction

Melodic death uit de UK uitgevoerd door slechts één persoon. Er zitten wat new wave trekjes en old school gitaarsoloos in verwerkt. Zeer leuk gedaan.
Breaking out of Hell

Affliction by Death Divine on Spotify

Op 3:
https://www.spirit-of-metal.com/les%20goupes/Y/Yargos/The%20Dancing%20Mermaid/The%20Dancing%20Mermaid_2556.jpg
Yargos- The Dancing Mermaid

Progressive Metal. De Duitse Becky Gaber verzorgt de stoere vocalen waarbij ze er af en toe best een grunt van wil maken. Het album verzandt niet in moeilijkdoenerij en blijft best catchy. Het is wel een flinke epos met 73 (!) minuten speeltijd.
Mine Complete

The Dancing Mermaid by Yargos on Spotify -

September brengt behalve de herfst ook Ayreon, Finntrol, Oceans of Slumber, Marylin Manson , Heathen, Napalm Death, Raven en Varg.

Oktober brengt Mr. Bungle, die met Scott Ian en Dave Lombardo terugkeren naar hun roots, toen ze nog (grotendeels) thrash metal waren: 'Raping Your Mind' is hier alvast te horen. Warm aanbevolen, al moet ik nog steeds omschakelen nu me duidelijk is dat ze (voorlopig?) niet voortborduren op 'California'...

Ik ben door de tv guide aan het scrollen en zie ik een metal madness programma op XITE HD ( ziggo kanaal 25) vanavond van 23-00 uur. Ik wist niet dat zoiets nog bestond.

Mijn vijf favoriete hardrock/metalalbums van september:

1. Deftones - Ohms

Deftones brengt weer een fenomenale balans tussen monsters van metalriffs en dromerige shoegaze, maar nu met meer dystopiaanse Blade Runner-soundscapes.

2. Svalbard - When I Die, Will I Get Better

Svalbard brengt een pracht van een bezielde post-hardcore/blackgazeplaat af. Voor liefhebbers van o.a. Astronoid, Deafheaven, Alcest en Envy.

3. Napalm Death - Throes of Joy in the Jaws of Defeatism (2020)

Napalm Death zet weer een meesterlijke mix weg van razende deathgrind en post-punk/industrialtracks à la Killing Joke en Swans.

4. Oceans of Slumber - Oceans of Slumber

Nog steeds weet Oceans of Slumber niet over de gehele plaat te boeien, maar toch is het weer een erg overtuigende en eigenzinnige mix van gothicmetal, doom, deathmetal en prog.

5. Körgull the Exterminator - Sharpen Your Spikes

Körgull the Exterminator wint absoluut niet de originaliteitsprijs, maar brengt met enorm venijn zijn blackened thrash à la oude Sodom en Kreator.

Hardrock/metalalbums die je in de gaten kan/moet houden in oktober:

02/10: Enslaved - Utgard
02/10: Sumac - May You Be Held
02/10: Briqueville - Quelle
02/10: Cryptae - Nightmare Traversal
02/10: Gorephilia – In The Eye Of Nothing
02/10: Häxenzijrkell – Die Nachtseite
02/10: Tallah – Matriphagy
07/10: Greg Puciato - Child Soldier: Creator of God
09/10: Touché Amoré - Lament
09/10: Crippled Black Phoenix - Ellengæst
09/10: Gargoyl - Gargoyl
09/10: In Cauda Venenum – G.O.H.E.
16/10: Osees - Metamorphosed
16/10: Molassess - Through the Hollow
16/10: Wayfarer - A Romance with Violence
16/10: Henrik Palm – Poverty Metal
16/10: False Gods – No Symmetry…Only Disillusion
16/10: Spirit Adrift – Enlightened In Eternity
16/10: Throane – Une Balle Dans Le Pied EP
23/10: Wobbler - Dwellers of the Deep
23/10: Pallbearer - Forgotten Days
23/10: Celestial Season - The Secret Teachings
23/10: Iskandr – Gelderse Poort EP
23/10: Kosmovorous – Glorification Sermons EP
23/10: Mork Gryning – Hinsides Vrede
23/10: Undeath – Lesions Of A Different Kind
30/10: Auðn - Vökudraumsins Fangi
30/10: Convulse - Deathstar
30/10: Emma Ruth Rundle & Thou - May Our Chambers Be Full
30/10: Carcass - Despicable
30/10: Nothing - The Great Dismal
30/10: Botanist – Photosynthesis
30/10: Bleeding Out – Lifelong Death Fantasy
30/10: Wytch Hazel – III: Pentecost

Mijn vijf favoriete hardrock/metalalbums van oktober:

1. Nothing - The Great Dismal

Nothing levert zijn meest ambitieuze en grootse plaat tot nu toe af, met dikke shoegazende gitaarmuren die de middenweg tussen Siamese Dream en Loveless zijn.

2. Emma Ruth Rundle & Thou - May Our Chambers Be Full

Emma Ruth Rundle & Thou klinken samen alsof ze voor elkaar gemaakt zijn. Melancholische sludge/post-rock met een flinke dosis grunge. Soms klinkt het net alsof The Cranberries een sludgeband is geworden.

3. Tallah - Matriphagy

Tallah debuteert waanzinnig sterk met een eigenzinnige nu-metalplaat à la oude Korn/Slipknot/Mudvayne met een dosis moderne industriële metalcore à la Code Orange en Vein.

4. Molassess - Through the Hollow

Molassess levert een erg mooi debuutalbum af. Natuurlijk hoor je sporen van The Devil's Blood, maar voor de rest is dit een hele andere band. Een intrigerende onheilspellende psych/progplaat.

5. Spirit Adrift - Enlightened in Eternity

Spirit Adrift levert een ontzettend afwisselende plaat af: sterke jaren '80 heavymetalsongs en doomtracks met af en toe een proggy randje.

Hardrock/metalalbums die je in november in de gaten kan/moet houden:

06/11: Fates Warning – Long Day Good Night
06/11: Sólstafir - Endless Twilight of Codependent Love
06/11: Beltez – A Grey Chill And A Whisper
06/11: Deluge – Aego Templo
06/11: Eleanora – Mere
06/11: Void Paradigm – Ultime Pulsation | Demain Brule
11/11: Urfaust - Teufelsgeist
12/11: Dark Buddha Rising - Mathreyata
13/11: Beaten To Death – Laat maar, deel een: ik verhuis naar Mastbos
13/11: Lunatic Soul - Through Shaded Woods
13/11: Jesu - Terminus
13/11: Of Feather and Bone - Sulfuric Disintegration
13/11: Völur - Death Cult
13/11: Omegavortex - Black Abomination Spawn
13/11: Nibiru - Panspermia
13/11: Pharaoh Overlord - 6
13/11: Causa Sui - Szabodelico
13/11: Blood From The Soul – DSM-5
13/11: Katla – Allt þetta helvítis myrkur
20/11: King Gizzard & The Lizard Wizard - K.G.
20/11: Tombs - Under Sullen Skies
20/11: Light Field Reverie - Another World
20/11: Hjelvik - Welcome to Hel
20/11: Fuck the Facts - Pleine Noirceur
20/11: Pg.lost - Oscillate
20/11: Ilsa - Preyer
20/11: Liturgy - Origin of the Alimonies
27/11: Our Oceans - While Time Disappears
27/11: Voivod - Lost Machine
27/11: Shores Of Null – Beyond The Shores

Mijn vijf favoriete hardrock/metalalbums van november:

1. Jesu - Terminus

Jesu brengt weer een bloedmooie plaat. Enorm desolate en melancholische shoegazende doomy slowcore die je toch een warm gevoel geeft.

2. Of Feather and Bone - Sulfuric Disintegration

Of Feather and Bone brengt moddervette groezelige deathmetal met ronduit asociale uptempostukken met meedogenloos riffwerk, rollende midtempopassages met duistere tremoloriffs en doordringend doomy werk.

3. Light Field Reverie - Another World

Light Field Reverie debuteert erg mooi met een atmosferische mix van post-metal/doom en ambient/synthpop. Prachtige dromerige vocalen van Heike Langhans, die je ook zou kunnen kennen van Draconian en ISON.

4. Dark Buddha Rising - Mathreyata

Dark Buddha Rising brengt zijn typerende psychedelische tribal doom/dronesound, maar is een stuk meer ''to the point'' in zijn songs, zonder het geestverruimende aspect te verliezen. Dat is erg knap.

5. Fuck the Facts - Pleine Noirceur

Fuck the Facts brengt een zeer gebalanceerde en dynamische mix van grindcore, post-metal en doom.

Hardrock/metalreleases waar ik benieuwd naar ben in december:

04/12: Deafheaven - 10 Years Gone
04/12: Undergang - Aldrig I Livet
04/12: Opium Warlords - Nembutal
04/12: Green Druid - At the Maw of Ruin
04/12: Pothamus - Raya
04/12: Cryptodira – Angel Of History
04/12: Respire – Black Line
11/12: Yashira - Fail to Be
11/12: Cardinal Wyrm – Devotionals
11/12: Deftones – Black Stallion (White Pony remix album)
11/12: Elephant Tree – Day Of Doom Live
11/12: Folterkammer – Die Lederpredict
11/12: Fortid – World Serpent
11/12: Imha Tarikat – Sternenberster
14/12: Akhlys - Melinoë
18/12: Grayceon - Mothers Weavers Vulture
18/12: Eos – The Great Ascension

Zo, en dan nu de eindlijstjes. Nog iemand die 2020 wil uitzwaaien met zijn/ haar favoriete release of vergeten parel van het jaar?

Ik wacht op AC/DC die uiteraard hoog in de eindlijst komt, gezien het de derde aanschaf uit 2020 wordt en de rest er niet toe doet, dat zijn toch toevoegingen waar niemand naar omkijkt of het moet om een hilarisch aspect zijn (ZALM).

Lijkt me geen reden ze niet te benoemen al is het maar om het zelf eens terug te lezen na een paar jaar.

Aan het topic aangepaste top 10, zoals nu opgeslagen voor de MuMe-eindlijst, met de punk eruit gefilterd en AC/DC wordt vooral van belang voor die MuMe-eindlijst.

Deep Purple - Whoosh! (2020)
Rectal Smegma / Cliteater / Last Days of Humanity - Split (2020)
Aborted - La Grande Mascarade (2020)
Purulent Spermcanal / Tu Carne - Czech Brot vs Spanish Chorizo Gore Brotherhood (2020)
ZOMBIESHARK! - I Will Destroy You, Myself, and Everything I've Ever Loved (2020)
Foetal Juice - Gluttony (2020)
Shackles - Hatred's Reservoir (2020)
Belarus Beaver - Planet of the Beavers (2020)
Nolentia - Deaf / Mute (And None the Wiser) (2020)
First Days of Humanity - Atrocities (2020)

Collision - The Final Kill (2020) - Komt op de valreep nog meedingen naar een notering, vanwege een bestelling bij Dodax; zou dan het vierde aangekochte album, ongeacht type, uit dit jaar worden. Dat het tevens 'the final bestelling' bij Dodax zou worden lijkt ijdele hoop, hoop alleen niet dat dit de laatste worp van de Limburgers is.

Jason Kohnen o.a bekend van Bluuurgh, Celestial Season en Bong-Ra komt met een documentaire over NL metal, voornamelijk de Death en Thrashmetal van eind jaren '80 en '90. Helemaal in mijn straatje.
Ik denk serieus dat dit zeer tof gaat worden als ik de teaser mag geloven.

Enerzijds lijkt me dit best leuk, maar het feit dat er muziek overheen gezet is, doet een een beetje vermoeden dat er inhoudelijk niet zo veel te melden is, behalve dingen zoals Cavalera daar op het einde zegt... maar ik kan het mis hebben?

ZAP! schreef:
Enerzijds lijkt me dit best leuk, maar het feit dat er muziek overheen gezet is, doet een een beetje vermoeden dat er inhoudelijk niet zo veel te melden is, behalve dingen zoals Cavalera daar op het einde zegt... maar ik kan het mis hebben?
Ga er maar vanuit dat er genoeg interviewmateriaal in zit.

jurado - dat doe ik zeker, maar waarom zijn er niet alvast wat snippets met interessante / uitnodigende uitspraken in de teaser verwerkt? Dát wekt een beetje argwaan bij mij. Maar zoals gezegd, misschien zal dat onterecht blijken...

ZAP! schreef:
jurado - dat doe ik zeker, maar waarom zijn er niet alvast wat snippets met interessante / uitnodigende uitspraken in de teaser verwerkt? Dát wekt een beetje argwaan bij mij. Maar zoals gezegd, misschien zal dat onterecht blijken...

Tja geen idee, het was mij niet zo opgevallen door die geweldige track van Pestilence die er overheen raast. ❤️

We gaan het zien / horen. Langs welke weg zal de docu te zien zijn?

Ow, het is een crowdfundingactieteaser, zeg dat dan meteen!

Op youtube staan best wat tv programma's van weleer die aan de NL death scene aandacht hebben geschonken. De verontwaardiging van de verslaggever wordt vaak niet onder stoelen of banken geschoven

Voor de kerstdagen ( oh nee, feestdagen):
Majestica - A Christmas Carol (2020) -
Bestaande deuntjes flink uitgewerkt, symphonic power metal style.

2020 was voor mij over de breedte toch een minder goed metal jaar als 2019.

Wat zijn de 5 populairste albums van 2020 op de site ( aantal votes)?

Er is één album dat meer dan 100 stemmen trekthttps://www.musicmeter.nl/images/cover/793000/793496.jpg?cb=1599546566
1. Deftones - Ohms (2020) -
Gevolgd door:
2.Nightwish - Human. : ||: Nature. (2020) -
3.Katatonia - City Burials (2020) -
4.Paradise Lost - Obsidian (2020) -
5.Ozzy Osbourne - Ordinary Man (2020) -

Op het moment van schrijven is https://www.musicmeter.nl/images/cover/780000/780261.jpg?cb=1603123533Sorcerer - Lamenting of the Innocent (2020) - het nummer 1 album (4.15 score, meer dan 20 votes) niet alleen bij metal. Maar met slechts 26 stemmen kan dat zo afgelopen zijn, het is natuurlijk de goden verzoeken dit neer te pennen. Het sterke melodieuze gitaarwerk en de black sabbath-light riffs doen het nog zeer goed bij de fans.
The Ocean Collective - Phanerozoic II: Mesozoic | Cenozoic (2020) - komt ook nog boven de 4,0 uit op de voet gevolgd met 3,99 door zowel Katatonia - City Burials (2020) - als Oranssi Pazuzu - Mestarin Kynsi (2020) -

Wat was je grootste tegenvaller van het jaar?
( metal & rock)

Gast
geplaatst: vandaag om 04:20 uur

geplaatst: vandaag om 04:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.