MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Overigen / Afrikaans Album van de Week

zoeken in:
panjoe (moderator)
Ik ben benieuwd, Titmeister. Ik ken nog niets van het polyritmisch orkest, al heb ik The Vodoun Effect al een tijd op de digitale plank klaarliggen om te luisteren.

buizen
Ja ja ja, Masimo. Album van Titmeister nog niet beluisterd maar zeker niet vergeten, vandaar nog geen reactie.

Ha, deze ken ik, toevallig eens ontdekt toen ie opstond in de Velvet Music te Leiden. Erg leuk plaatje, al vind ik hun jaren '70-werk nog leuker.

Kijk! Met het vorige album kon ik niet zoveel, maar dit klinkt gelijk wel erg lekker zeg.

Zal me ook maar op de lijst zetten dan, totdat de weinige toffe Afrikaanse albums welke ik ken al getipt worden natuurlijk =p

Tippers:
- Titmeister
- trebremmit
- Herman
- itchy
- Bardt1980
- Ataloona
- ohmusica
- buizen
- niels94
- -SprayIt-
- philtuper
- crossip

Bij deze, en nu ist klaar he!

Yep Titmeister, heb ik reeds in bezit. Mooie keuze. Net als Shangaan was ook deze band al eens te zien op het Zomerparkfeest te Venlo. Geweldig gratis 4-daags festival waar ze ieder jaar weer fantastische Afrikaanse acts weten te programmeren. Ik noem een Tinariwen, Staf Benda Billili, Songhoi Blues, Tamikrest, Bombino, Orlando Julius & The Heliocentrics, Sierra Leone’s Refugees All Stars en dus ook dit fantastische Orchestre Poly-Rythmo: wát een energie en welk een muzikaliteit! Afrikaanse muziek als deze is één groot feest. Als je hier niet op danst heb je benen van beton!

Mooie ontdekking dit! Hoewel mijn referentiekader mbt de Afrikaanse muziek niet heel erg groot is, klinkt het afgezien van de taal wel heel bekend in de oren. Het doet me denk aan een ritmischere variant op een bekend spaans flamenco gezelschap. Ik kan alleen maar niet op de naam komen, erg frustrerend. Ik heb mijn zomerplaat van 2016 in ieder geval al gevonden!

Goed om alle enthousiaste reacties te lezen

philtuper, dat festival klinkt als een aanrader!

ohmusica
T.P. Orchestre Poly-Rythmo - Cotonou Club Is een prima instapper voor wie zich in deze muziek wil verdiepen. Je hoort heel goed de grote verwantschap met de westerse popmuziek, m.n. naar funk, soul, en rock. Wat ik hier mooi vind dat het hier om een vrij uitgebreid orkest gaat, met een ritmesectie, blazers, snaarinstrumenten en meerdere zangers. Jammer dat de nummers hier en daar aan de korte kant zijn. Mocht zo'n orkest in de buurt zijn, ga erheen, je moet het zien en beleven en de interactie met het publiek is vaak geweldig, zeker als de vlam in de pan slaat.

buizen
Titmeister heeft globaal al het meeste/belangrijkste over de muziek en het gezelschap geschreven.
Het album is goed toegankelijk voor de zij-instromende Afrikaansemuziekliefhebber. Vind de zang altijd zo mooi aan de vrolijke swingende muziek, ook hier.
En als je wilt weten hoe het in de westerse wereld destijds toe ging in de jazzy en andere rokerige clubs dan stap je toch gewoon even terug in de tijd, naar Afrikaanse muziekactiviteiten. Bewonderenswaardig zijn ook hoe veel Afrikaanse bands moeten overleven in de politiek moeilijke omstandigheden in hun land(en).
Las nog een interview met de band (2011) wat het lezen best waard is.
Favoriete liedje van het album: Tegbe.
Zoals met veel Afrikaanse combo's vooral live een belevenis natuurlijk. Terugblikkend naar dit topic is m'n favorietenlijst tot nu toe:
1. Mahmoud Ahmed - Ere Méla Méla (1975) [Masimo]
2. T.P. Orchestre Poly-Rythmo - Cotonou Club (2011) [Titmeister]
3. Shangaan Electro: New Wave Dance Music from South Africa (2010) [panjoe]

Ik weet het, ik ben nog lang niet aan de beurt maar het is lente en dít is dé soundtrack daarvan... Zet 'm loeihard!

Ya Mi Ton Gbo ? Antoine Dougbé Et L'orchestre Poly-Rythmo - YouTube

Gnonnas Pedro et ses Dadjes - dadje von o von non - YouTube

4,0 sterren voor dit album. Maar dat had hij al , ik ken het album alweer 3 jaar toen ik op zoek ging naar wat digitale wereldreisjes. Maar leuk om dit opgewekte gezelschap weer eens te beluisteren

Album van panjoe heb ik ook een luisterbeurt aan gewaagd, maar was mij helaas te onrustig om lekker in gehoor te liggen.

Een belangrijke vraag is natuurlijk: in hoeverre zijn de verzamelaars van oud werk de moeite waard, uit de tijd waarin dit gezelschap zijn naam vestigde, als ik het goed begrijp?

Dan nog een algemene suggestie: misschien is het leuk als we onze meningen over de albums meer bij de albums zelf zetten? Ten eerste omdat het daar makkelijker teruggevonden wordt voor mensen die geïnteresseerd zijn bij de albums, ook later, ten tweede omdat dat de albums zelf zichtbaarder maakt in de periode dat ze hier behandeld worden, en ten derde omdat er misschien geïnteresseerde mensen naar dit topic geleid worden Er is nu bijvoorbeeld nog niets nieuws geplaatst bij het album van deze twee weken, terwijl veel mensen er lovend over zijn, en dat is ergens zonde natuurlijk.

ohmusica
goede suggestie niels94. ik ga mijn bijdrage bij het album zetten, W.b. vraag opnieuw uitbrengen en verzamelaars dat lijkt me gemeengoed met wisselvallige kwaliteit, zoals we dat hier ook zien.

Masimo schreef:
herman: het lukt me op de een of andere manier niet om de playlist in het zoekvenster in Spotify te vinden (of bij te werken via de vorige geplaatste), staat hij onder jouw account?

Als ik het niet vergeet zal ik hier vanavond even naar kijken!

Tippers:
- Titmeister
- trebremmit
- Herman
- itchy
- Bardt1980
- Ataloona
- ohmusica
- buizen
- niels94
- -SprayIt-
- philtuper
- crossip
- Teunnis

Volgens mij is het academiejaar wel afgelopen tegen de tijd dat ik aan de beurt ben. Ik ken eigenlijk maar één originele keuze. Hopelijk wordt die niet gestolen, maar dat zal wel niet. Album staat in ieder geval nog niet op de site.

Vento Vivimus
Album van de maand APRIL
Reggea van een woestijnnomade uit Niger
nrc.nl
Het nieuwe album van mijn favoriete Nigeriaanse woestijnrocker, Omara Moctar, a.k.a. Bombino, waarvoor ik op dit forum al vaker een lans brak, mag hier zeker niet ontbreken.

Bombino - Azel - Partisan - 01-04-16

Het album, geproduceerd door David Longstreth van de Dirty Projectors, volgt op Nomad dat in april 2013 verscheen en Agadez uit 2011 en is integraal te streamen via Spotify en NPR's First Listen.

Vergeet ook deze video niet.

buizen
niels94 schreef:

Dan nog een algemene suggestie: misschien is het leuk als we onze meningen over de albums meer bij de albums zelf zetten?

ohmusica schreef:
goede suggestie niels94. ik ga mijn bijdrage bij het album zetten, W.b. vraag opnieuw uitbrengen en verzamelaars dat lijkt me gemeengoed met wisselvallige kwaliteit, zoals we dat hier ook zien.

Hoe wordt dit bedoeld? Is het én én, of voortaan de hier in het topic aangedragen albums bespreken in het desbetreffende albumtopic (en niet meer hier).

Da's inderdaad een beetje vaagpraat, zoals 't er staat. Dit topic is idd bedoeld om het luisteren naar Afrikaanse muziek aan te moedigen en dan is het aardig - ook voor de poster van het album - om te lezen wat de goegemeente ervan vindt. Een volledige recensie ("mening" zegt men hier) kan men dan kwijt bij het album zelve, zodat daar ook nog eens gepost wordt; de permalink daarheen kan dan lezing van zulks aanmoedigen, mits men dat wil (meestal is het niet mijn kopje thee).

Dit album nodigt uit tot beweging, verplaatsing en Oud-Hollands getoonde jolijt (uitbundigheid). Doet me bij wijle denken aan, schrik niet, uit 1971: Osibisa - Ayiko Bia - YouTube

buizen
Bovenstaande lijkt een goed idee. Werken met een (perma)link naar de in het albumtopic geplaatste meer uitvoerige recensie.
Dus niet dat elke albumbespreking/mening hier verdwijnt, dat zou nu juist jammer zijn van de opzet van het topic.

Dat laatste is ook zeker niet het idee van mijn opmerking

Deze uiterst dansbare track van Gabo Brown samen met Orchestre Poly-Rythmo mag er ook zeker wezen Gabo & Orchestre Poly Rhythmo - It's a Vanity - YouTube

Je hoort qua percussie ook wel meteen waar een band als US3 met het nummer Tukka Yoot's Rythm de mosterd vandaan haalt.

Bardt1980 schreef:
Deze uiterst dansbare track van Gabo Brown samen met Orchestre Poly-Rythmo mag er ook zeker wezen Gabo & Orchestre Poly Rhythmo - It's a Vanity - YouTube

Je hoort qua percussie ook wel meteen waar een band als US3 met het nummer Tukka Yoot's Rythm de mosterd vandaan haalt.

Hoe nuttig een topic als dit ook is om andere muzieksoorten te verkennen, worden er soms aannames gedaan die veel te eenduidig zijn. Vooropgesteld dat veel "zwarte muziek" (blues, jazz, soul) uiteindelijk Afrikaans van oorsprong is - de US 'native' was nl een 'roodhuid'.

US3 hoefde helemaal niet zo ver (Afrika) te gaan om polyritmische voorbeelden te vinden. Deze albums Brian Eno & David Byrne - My Life in the Bush of Ghosts (1981) en Talking Heads - Remain in Light (1980) lopen ervan over; en ook James Brown - 'Live' at the Apollo, Volume II (1968) staat bol van de funkende voorbeelden. Voor de 'praat-vocals' over da riddim heen, volstond een korte trip naar Jamaica, Lee Perry, Upsetters etc. Ook het door mij al eerder genoemde Osibisa (deels Ghana) was goed bekend in de US.

Er zijn verwantschappen, maar om nou te zeggen "daar komt de mosterd vandaan", da's wel heel stellig

Mjuman schreef:
Er zijn verwantschappen, maar om nou te zeggen "daar komt de mosterd vandaan", da's wel heel stellig

Klopt wat je zegt, ik was misschien wat te voorbarig. Maar zoals ik al eerder aangaf is mijn referentiekader en kennis mbt tot deze muziekstroming nogal beperkt. Ik tap momenteel ook maar uit mijn uiterst minimale vaatje Die hopelijk naar aanleiding van dit topic telkens weer een stukje gevuld wordt. Remain in light had ik zeker moeten weten, dat album van Talking Heads heb ik notabene in de kast staan

Ik haal mijzelf van de lijst, kan me er niet echt toe zetten om de albums te luisteren eerlijk gezegd, dus dan lijkt het me wel zo eerlijk om een ander voor te laten gaan. Misschien later nog, als ik wat meer zin heb.

Tippers:
- Titmeister
- Herman
- itchy
- Bardt1980
- Ataloona
- ohmusica
- buizen
- niels94
- -SprayIt-
- philtuper
- crossip
- Teunnis

ohmusica
Ergens de mosterd vandaan halen, vind ik nogal een negatieve term. Veel nieuwe stromingen konden ontstaan door volksverhuizingen, emigranten of slavenhandel. Tegenswoordig gaat het nog sneller en is de wereld in muzikaal opzicht pas goed opengebroken. Muziek kan grenzen overbruggen.

ohmusica schreef:
Ergens de mosterd vandaan halen, vind ik nogal een negatieve term. Veel nieuwe stromingen konden ontstaan door volksverhuizingen, emigranten of slavenhandel. Tegenswoordig gaat het nog sneller en is de wereld in muzikaal opzicht pas goed opengebroken. Muziek kan grenzen overbruggen.

Je vliegt wel heel snel door de wereldgeschiedenis heen. Wanneer is de laatste "slavenhandel" of "volksverhuizing" geweest? Ik vrees dat ik die heb gemist.

Allemaal leuk en aardig, zulke grofmazige praat; maar je schiet er weinig mee op. Denk dat elektrificatie (van de muziek), broadcasting (zowel radio als tv) belangrijkere actoren zijn geweest om een mass/popular music culture mogelijk te maken en te kunnen dragen. De oorspronkelijk externe (inhoudelijke) elementen werden daarin geïncorporeerd. Je zou raar staan te kijken als je zou horen hoe populair bijv big band jazz in NL al was in da 50s (zonder internet en tv alom).

Inspiratie en invloed zijn populairdere termen, alhoewel weinig kwantificeerbaar (al denken velen hier anders daarover m.n. wanneer ze invloed claimen).

Masimo schreef:
herman: het lukt me op de een of andere manier niet om de playlist in het zoekvenster in Spotify te vinden (of bij te werken via de vorige geplaatste), staat hij onder jouw account?

Hij staat onder mijn account, maar via mijn profiel binnen Spotify vind ik hem ook niet. Wellicht heb ik teveel playlists openbaar staan. Vind je hem niet als je zoekt op "musicmeter: afrikaans" of "afrikaans album"?

Dit is in ieder geval nog eens de link:
MusicMeter: Afrikaans album v/d week/maand on Spotify - open.spotify.com
Ik heb de playlist zowel openbaar als gezamenlijk gemaakt

Ik heb het laatste album erin ieder geval bijgezet.

Ik vertrek zaterdagochtend vroeg voor een weekje naar Kaapverdië. Met deze afspeellijst kunnen jullie ook een beetje mee: Festival de Sal on Spotify - open.spotify.com

Titmeister schreef:
Ik vertrek zaterdagochtend vroeg voor een weekje naar Kaapverdië. Met deze afspeellijst kunnen jullie ook een beetje mee: Festival de Sal on Spotify - open.spotify.com

Wat vervelend voor je dat je zo ver weg gestuurd wordt, alleen voor je werk: Afrika, en dan ook nog in de Oceaan: zo'n korte landingsbaan dat je gauw een schietgebedje doet als de landing wordt ingezet. Gelukkig spreken ze er wel Portugees - we leven met je mee

Gast
geplaatst: vandaag om 02:39 uur

geplaatst: vandaag om 02:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.