Genres / Overigen / Afrikaans Album van de Week
zoeken in:
0
geplaatst: 23 mei 2016, 20:11 uur
Deze is ook wel rete-catchy
Abdel Aziz El Mubarak - Ahla Eyyoun (Sudán) - YouTube
Abdel Aziz El Mubarak - Ahla Eyyoun (Sudán) - YouTube
0
geplaatst: 23 mei 2016, 23:46 uur
Leuke keuze! Deze stond inderdaad in mijn 1980s lijstje. Kwam deze onlangs tegen op tweedehands vinyl in een platenzaak - uiteraard aangeschaft! Zeer mooie plaat.
0
ohmusica
geplaatst: 25 mei 2016, 00:36 uur
Op de een of andere manier associeer ik dit meer met muziek uit het Midden-Oosten. De strijkers en blazers en de zanglijnen hebben een Oosters tintje. Ik las ook op het hoesje dat de band veel optredens verzorgt voor bruiloften, dan heb je wel eens een time-out nodig want dat kan daar nogal eens uitlopen... Ik luister maar weer eens verder. Dank.
0
geplaatst: 25 mei 2016, 08:50 uur
Wegens een vakantie in Kiev heb ik vorige week geen tijd gehad om uiteen te zetten wat ik van de Ndagga-plaat vond, dat zal ik morgen over overmorgen nog wel doen.
ohmusica Klopt ja, dat blijft deels het probleem van hoe je Afrika en Afrikaanse muziek definieert: het is niet voor niets dat bv iets als 'Afrikaanse Studies' aan de universiteit zich enkel op het gebied onder de Sahara richt. Bij het starten van dit topic heb ik echter de keuze gemaakt om het simpel te houden en om Afrika als continent op te vatten, muzikaal lijkt me dat ook het interessantst. Soedan valt daar binnen, Ataloona's andere keuze Pakistaanse niet. Beetje discutabel natuurlijk, maar lijkt me qua kiesgemak niet vervelend (en een extra manier om te benadrukken dat er van het continent Afrika in het Westen vaak een verkeerd beeld bestaat wb cultuur)
Ik hoor in de zang trouwens ook wel raakvlakken met Ethiopische muziek - niet vreemd natuurlijk, als buurland.
----
Overzicht:
1. Mahmoud Ahmed - Ere Méla Méla (1975, Ethiopië) [Masimo]
2. Shangaan Electro: New Wave Dance Music from South Africa (2010, Zuid-Afrika) [panjoe]
3. T.P. Orchestre Poly-Rythmo - Cotonou Club (2011, Benin) [Titmeister]
4. Hamza El Din - Escalay: The Water Wheel (1971, Egypte) [herman]
5. Konono N°1 - Assume Crash Position (2010, Democratische Republiek Congo) [itchy]
6. Mark Ernestus Presents Jeri-Jeri - 800% Ndagga (2013, Duitsland/Senegal) [Bardt1980]
7. Abdel Aziz El Mubarak - Straight from the Heart (1989, Soedan) [Ataloona]
Tippers:
- ohmusica
- buizen
- niels94
- -SprayIt-
- philtuper
- crossip
- Teunnis
- Venceremos
ohmusica Klopt ja, dat blijft deels het probleem van hoe je Afrika en Afrikaanse muziek definieert: het is niet voor niets dat bv iets als 'Afrikaanse Studies' aan de universiteit zich enkel op het gebied onder de Sahara richt. Bij het starten van dit topic heb ik echter de keuze gemaakt om het simpel te houden en om Afrika als continent op te vatten, muzikaal lijkt me dat ook het interessantst. Soedan valt daar binnen, Ataloona's andere keuze Pakistaanse niet. Beetje discutabel natuurlijk, maar lijkt me qua kiesgemak niet vervelend (en een extra manier om te benadrukken dat er van het continent Afrika in het Westen vaak een verkeerd beeld bestaat wb cultuur)
Ik hoor in de zang trouwens ook wel raakvlakken met Ethiopische muziek - niet vreemd natuurlijk, als buurland.
----
Overzicht:
2. Shangaan Electro: New Wave Dance Music from South Africa (2010, Zuid-Afrika) [panjoe]
5. Konono N°1 - Assume Crash Position (2010, Democratische Republiek Congo) [itchy]
6. Mark Ernestus Presents Jeri-Jeri - 800% Ndagga (2013, Duitsland/Senegal) [Bardt1980]
Tippers:
- ohmusica
- buizen
- niels94
- -SprayIt-
- philtuper
- crossip
- Teunnis
- Venceremos
0
geplaatst: 25 mei 2016, 09:33 uur
Arabische invloeden op muziek vind geen punt (zie Mali, Senegal en Oost-Afrika. Pure raï en aanverwanten liggen gevoelsmatig problematischer.
Binnenkort even goed de tijd nemen hiervoor. World Circuit stelt meestal niet teleur.
Binnenkort even goed de tijd nemen hiervoor. World Circuit stelt meestal niet teleur.
0
geplaatst: 25 mei 2016, 11:17 uur
Masimo schreef:
Wegens een vakantie in Kiev heb ik vorige week geen tijd gehad om uiteen te zetten wat ik van de Ndagga-plaat vond, dat zal ik morgen over overmorgen nog wel doen.
----
----
Eens. Het was natuurlijk wel een overweging, maar ik interpreteerde de strekking van het topic als puur zijnde muziek uit het Afrikaanse continent. Juist de misconceptie dat Afrikaanse muziek alleen uit de Sahara-omgeving en Zuid-Afrika komt en niet meer omvat dan Afrobeat en Ethio-jazz genres wil ik hier ook een beetje mee tegengaan. Ik zal mezelf niet een groot kenner noemen van muziek uit het Afrikaanse continent, maar ik ben toch in de afgelopen jaren een hoop diversiteit en vervaagde grenzen (ondanks veelal gespannen onderlinge relaties tussen landen/stammen/religies) tegen gekomen.
Het is natuurlijk ook een absurde gedachte dat Afrikaanse artiesten niet beïnvloed kunnen worden door muziek uit het Westen (evenals de term 'Afrikaanse muziek' een idioot begrip) en/of het Midden-Oosten. Het lijkt mij dat we in een topic als deze ons toch niet moeten beperken tot Saharalanden of artiesten die enkel tappen uit het traditionele vaatje; ofwel enkel bij hun roots blijven. Het is juist interessant om oude traditionele muziek samen zien gaan met invloeden van buitenaf.
Daarnaast moet je ook bij een land als Sudan (noord Afrika) in het achterhoofd houden dat het land in handen is geweest van vele verschillende etniciteiten, culturen en vooral religies. Daardoor verschillen de regio's van het land onderling uitermate veel van elkaar. Het merendeel van Sudan bestaat uit Sudanese Arabieren (het blijft eenmaal Noord-Afrika) en het land bestaat dan ook grotendeels uit Moslims. Dat de muziek van El Mubarak aanvoelt als (Midden-)Oosters is dan ook geen verrassing. Het land bestaat echter ook nog in de provincies uit traditionele Afrikaanse volksstammen met diverse religies, zoals bijvoorbeeld de Masara's en Fóórá in Darfur (weinig plekken zijn zo divers in religies, ook een aantal die bijna nergens anders worden uitgeoefend).
Wat ik echter zo mooi vind aan het album is dat duidelijk hoorbaar zijn de invloeden van andere Afrikaanse landen zoals Tomas hierboven als verwoord (het voorbeeld van Ethiopië). Daarnaast zijn de invloeden van de vele burgeroorlogen in Sudan op Sudanese muziek ook niet te onderschatten. Vooral in Zuid Sudan (rond Darfur) vluchtten veel inwoners naar omliggende Sahara-landen en kwamen weer terug met o.a. culturele ervaringen. Bij El-Mubarak kun je ook merken dat hij behoorlijk beïnvloed is door traditionele Westerse muziek, door zijn vele gebruik van violen en accordeon.
Goed, tot hier en het is fijn om hier weer 'ns wat discussie te hebben. Wat dat betreft dus een goede keuze geweest

0
geplaatst: 25 mei 2016, 11:34 uur
Precies, dan zijn we het eens: spreken over 'Afrikaanse' muziek, en hiervoor het gehele continent nemen is niet onproblematisch, maar wel het meest interessant/makkelijk.
Afijn: zeer benieuwd naar het album, ik kende het nog niet.
0
geplaatst: 25 mei 2016, 11:41 uur
Masimo schreef:
Precies, dan zijn we het eens: spreken over 'Afrikaanse' muziek, en hiervoor het gehele continent nemen is niet onproblematisch, maar wel het meest interessant/makkelijk.
Oh, maar ik was het al eens, omdat ik - wellicht - tzt een Zuidafrikaans album wilde posten van héél andere soort dan het tot nu toe aangevoerde materiaal.

0
ohmusica
geplaatst: 26 mei 2016, 21:19 uur
Als we met deze club rondtrekkende bewegingen maken over het zwarte continent dan komen we vanzelf ook weer eens in het zuiden uit. Uiteindelijk komen alle oorden aan de orde tot in Centraal Afrika diep in het regenwoud. Dit wordt een oneindige reeks, stel ik me zo voor. 

0
geplaatst: 27 mei 2016, 02:08 uur
Juist!
En, tags!
Arrie, thelion, trebremmit, shaadiq haynes, kobe bryant fan, The Scientist, AOVV, Paap_Floyd, inquestos, philtuper, -SprayIt-, Rogyros, Running On Empty, OldRottenhat, jeroentjuhh, crosskip, Bardt1980, niels94, Djordison, Vento Vivimus, inquestos, philtuper, crosskip, panjoe, Stalin, Manfield, Sater, Titmeister, herman, itchy, Teunnis, buizen, Bardt1980
Ieder die in dit topic heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn, maar sinds Barts post nog niet heeft gereageerd, heb ik bij dezen getagd. Ik ben van plan dit tweewekelijks te doen, omdat een topic snel vergeten wordt (het getagd worden werkt bij mij iig goed met de MuMeAfrekening). Mocht je het taggen zeer storend vinden, dan kan je me een PM sturen
En, tags!
Arrie, thelion, trebremmit, shaadiq haynes, kobe bryant fan, The Scientist, AOVV, Paap_Floyd, inquestos, philtuper, -SprayIt-, Rogyros, Running On Empty, OldRottenhat, jeroentjuhh, crosskip, Bardt1980, niels94, Djordison, Vento Vivimus, inquestos, philtuper, crosskip, panjoe, Stalin, Manfield, Sater, Titmeister, herman, itchy, Teunnis, buizen, Bardt1980
Ieder die in dit topic heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn, maar sinds Barts post nog niet heeft gereageerd, heb ik bij dezen getagd. Ik ben van plan dit tweewekelijks te doen, omdat een topic snel vergeten wordt (het getagd worden werkt bij mij iig goed met de MuMeAfrekening). Mocht je het taggen zeer storend vinden, dan kan je me een PM sturen
0
ohmusica
geplaatst: 29 mei 2016, 20:19 uur
Volgende week ben ik aan de beurt en zal ik iets kiezen uit Mali, hier alvast een voorproefje van een artiest die er helemaal niets w.b keuze mee van doen heeft:.
Mali mali, a song by Mathias Duplessy on Spotify - open.spotify.com
is er al wat te melden of heb je suggesties dan kan je het hier nu al aangeven
Mali mali, a song by Mathias Duplessy on Spotify - open.spotify.com
is er al wat te melden of heb je suggesties dan kan je het hier nu al aangeven
0
geplaatst: 1 juni 2016, 12:57 uur
Ik moet maar eens een inhaalslag maken zo te zien =p Abdel Aziz El Mubarak klinkt in ieder geval erg goed, gaaf gebruik van de strijkers daar zeg!
0
geplaatst: 1 juni 2016, 13:52 uur
Inderdaad fijn, zeker de strijkers zijn sterk, maar de zang bevalt me ook. Wel vind ik de plaat iets te lang, na een nummer of 5/6 ben ik wel voldaan.
0
ohmusica
geplaatst: 2 juni 2016, 10:50 uur
Abdel Aziz El Mubarak - Straight from the Heart (1989, Soedan) Nog een reactie: Ik moest hier even inkomen. Ik moet aan de zang wennen. Het is mij duidelijk dat dit een registratie is van een optreden, er zijn maar weinig microfoons gebruikt, de akoestiek van de zaal klinkt door en de dynamiek is vervlakt. Het is wel een rijk album. Het is een feestje daar.
0
ohmusica
geplaatst: 5 juni 2016, 20:31 uur
MusicMeter's
Afrikaans album van de week
week 23 en 24
:: OUMOU SANGERE - SEYA (2008 Mali) ::
Ter afwisseling eens werk onder aansporing van vrouwelijk talent, het wordt wel eens over het hoofd gezien. Politieke omstandigheden, sociale aspecten en economische redenen eisen hun stempel op een divers continent als Afrika. Zo had ik vier vrouwen in gedachte voor mijn keuze: welnu twee werken en leven in het Westen en zijn dus weg uit Afrika, en één vrouw moest noodgedwongen vluchten ivm. een oorlog, er mocht daar ook geen muziek worden gemaakt, vrouwen horen aan de kookpot.
Maar het is niet overal zo negatief. Mijn keuze is iemand die daar minder of geen last van heeft gehad. Waarschijnlijk woont ze in het deel van Mali waar weinig spanningen of gevechten zijn (in het noorden van Mali is het nml. nog steeds onrustig en Nederlandse militairen zitten daar in een vrij zinloze vredesmacht).
Wij gaan naar de regio Wassoulou. Er komen goede vocalisten en de Wassoulou-sound is er een begrip. Wassoulou ligt in het zuiden en strekt zich uit over meer landsgrenzen. Oumou Sangere is daar naar het zich laat aanzien in een kansrijke positie opgegroeid. Ze komt voort uit een muzikaal geslacht. De regio heeft zich sinds de onafhankelijkheid in 1960 sneller ontwikkeld dan bijvoorbeeld het noorden van het land dat veelal uit woestijn bestaat. En zo is het het ook met de muziek gegaan.
In diverse publicaties wordt Oumou Sangere als een superster besproken, dat lijkt overdreven voor hier, maar niet daar. Ze heeft grote tournees gemaakt tot in de Verenigde Staten. Ook op andere gebieden heeft ze bekendheid en faam verworven, ze is onder meer ambassadrice voor de Verenigde Naties. Vrouwenrechten is min of meer haar strijdpunt waar ze zich voor inzet en daar gaan ook een deel van haar songs over.
Waarom mijn keuze voor dit album? Er zijn verschillende redenen voor. Het album lijkt redelijk toegankelijk voor een bredere groep geïnteresseerden en is daarom geschikt voor een kennismaking met niet westerse muziek. Ik heb de CD zelf aangeschaft en ik was destijds in 2008 vrij enthousiast. Ik hoor een mooie balans tussen traditie en ook wel het moderne, er zit ambitie in en hoop.
Er staan zeker een aantal mooie nummers op deze plaat en bepaalde stukken hebben ook een dansbaar karakter. Verder vind Ik het album goed geproduceerd, het geluid klinkt prima. Vele artiesten hebben aan deze productie meegedaan, ik kom aan 50 namen, waaronder bekende namen als Bassekpu Kouyaté en Tony Allen.
“I welcome all ideas, all instruments. I want to mix everything, because I want everyone to participate.”. zegt Oumou. "Nous sommes les ambianceurs"
En dat is te horen. Het is typisch Afrikaans, het is voluit en expressief en vanuit een collectieve gedachte met veel muzikanten tot stand gekomen.
Het album is opgenomen in Bamako, Bogolan studios, geproduceerd door Nick Gold, Oumou Sangere, Cheick Tidiane Seck, voor World Circuit.
MEER INFO:
op Musicmeter
Oumou Sangaré - Seya (2009)
over eigen• culturele achtergrond en regio:
Wassoulou - Wikipedia, the free encyclopedia - en.m.wikipedia.org
Wassoulou-sound:
Wassoulou music - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
levensloop en carrière:
Oumou Sangare Facts, information, pictures | Encyclopedia.com articles about Oumou Sangare
nog iets over het album:
Sangaré - Biographie - RFI Musique - rfimusique.com
SPOTIFY
Seya by Oumou Sangaré on Spotify - open.spotify.com
---
Afrikaans album van de week
week 23 en 24
:: OUMOU SANGERE - SEYA (2008 Mali) ::
Ter afwisseling eens werk onder aansporing van vrouwelijk talent, het wordt wel eens over het hoofd gezien. Politieke omstandigheden, sociale aspecten en economische redenen eisen hun stempel op een divers continent als Afrika. Zo had ik vier vrouwen in gedachte voor mijn keuze: welnu twee werken en leven in het Westen en zijn dus weg uit Afrika, en één vrouw moest noodgedwongen vluchten ivm. een oorlog, er mocht daar ook geen muziek worden gemaakt, vrouwen horen aan de kookpot.
Maar het is niet overal zo negatief. Mijn keuze is iemand die daar minder of geen last van heeft gehad. Waarschijnlijk woont ze in het deel van Mali waar weinig spanningen of gevechten zijn (in het noorden van Mali is het nml. nog steeds onrustig en Nederlandse militairen zitten daar in een vrij zinloze vredesmacht).
Wij gaan naar de regio Wassoulou. Er komen goede vocalisten en de Wassoulou-sound is er een begrip. Wassoulou ligt in het zuiden en strekt zich uit over meer landsgrenzen. Oumou Sangere is daar naar het zich laat aanzien in een kansrijke positie opgegroeid. Ze komt voort uit een muzikaal geslacht. De regio heeft zich sinds de onafhankelijkheid in 1960 sneller ontwikkeld dan bijvoorbeeld het noorden van het land dat veelal uit woestijn bestaat. En zo is het het ook met de muziek gegaan.
In diverse publicaties wordt Oumou Sangere als een superster besproken, dat lijkt overdreven voor hier, maar niet daar. Ze heeft grote tournees gemaakt tot in de Verenigde Staten. Ook op andere gebieden heeft ze bekendheid en faam verworven, ze is onder meer ambassadrice voor de Verenigde Naties. Vrouwenrechten is min of meer haar strijdpunt waar ze zich voor inzet en daar gaan ook een deel van haar songs over.
Waarom mijn keuze voor dit album? Er zijn verschillende redenen voor. Het album lijkt redelijk toegankelijk voor een bredere groep geïnteresseerden en is daarom geschikt voor een kennismaking met niet westerse muziek. Ik heb de CD zelf aangeschaft en ik was destijds in 2008 vrij enthousiast. Ik hoor een mooie balans tussen traditie en ook wel het moderne, er zit ambitie in en hoop.
Er staan zeker een aantal mooie nummers op deze plaat en bepaalde stukken hebben ook een dansbaar karakter. Verder vind Ik het album goed geproduceerd, het geluid klinkt prima. Vele artiesten hebben aan deze productie meegedaan, ik kom aan 50 namen, waaronder bekende namen als Bassekpu Kouyaté en Tony Allen.
“I welcome all ideas, all instruments. I want to mix everything, because I want everyone to participate.”. zegt Oumou. "Nous sommes les ambianceurs"
En dat is te horen. Het is typisch Afrikaans, het is voluit en expressief en vanuit een collectieve gedachte met veel muzikanten tot stand gekomen.
Het album is opgenomen in Bamako, Bogolan studios, geproduceerd door Nick Gold, Oumou Sangere, Cheick Tidiane Seck, voor World Circuit.
MEER INFO:
op Musicmeter
Oumou Sangaré - Seya (2009)
over eigen• culturele achtergrond en regio:
Wassoulou - Wikipedia, the free encyclopedia - en.m.wikipedia.org
Wassoulou-sound:
Wassoulou music - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
levensloop en carrière:
Oumou Sangare Facts, information, pictures | Encyclopedia.com articles about Oumou Sangare
nog iets over het album:
Sangaré - Biographie - RFI Musique - rfimusique.com
SPOTIFY
Seya by Oumou Sangaré on Spotify - open.spotify.com
---
0
geplaatst: 7 juni 2016, 00:58 uur
Nice, mooie keuze, ohmusica! Ik ken Oumou's 'Worotan' door het tijdschrift The Wire, het album 'Seya' ken ik nog niet. Ben benieuwd. Ik zal ook opzoeken of er een stuk in het tijdschrift over haar geschreven stond (maar kan ook gewoon uit een lijstje zonder bijschrift gepikt zijn).
Tags: Arrie, thelion, trebremmit, shaadiq haynes, kobe bryant fan, The Scientist, AOVV, Paap_Floyd, inquestos, philtuper, -SprayIt-, Rogyros, Running On Empty, OldRottenhat, jeroentjuhh, crosskip, Bardt1980, niels94, Djordison, Vento Vivimus, inquestos, philtuper, crosskip, panjoe, Stalin, Manfield, Sater, Titmeister, herman, itchy, Teunnis, buizen,Bardt1980, Ataloona, Toon1, Venceremos, Mjuman, Mach1
Tags: Arrie, thelion, trebremmit, shaadiq haynes, kobe bryant fan, The Scientist, AOVV, Paap_Floyd, inquestos, philtuper, -SprayIt-, Rogyros, Running On Empty, OldRottenhat, jeroentjuhh, crosskip, Bardt1980, niels94, Djordison, Vento Vivimus, inquestos, philtuper, crosskip, panjoe, Stalin, Manfield, Sater, Titmeister, herman, itchy, Teunnis, buizen,Bardt1980, Ataloona, Toon1, Venceremos, Mjuman, Mach1
0
geplaatst: 7 juni 2016, 12:10 uur
Nice nice! Gaan we checken! Kende deze niet dus das altijd leuk. Zeer benieuwd...
0
geplaatst: 7 juni 2016, 14:16 uur
Helaas erg weinig tijd de laatste tijd.... ik hoop nog een keer een inhaalslag te maken.
0
geplaatst: 7 juni 2016, 14:30 uur
Te laat, crosskip! Deze trein dendert alweer door met het album van de twee weken na je post! 
itchy, en aan ieder die ook nog een inhaalslag wil maken: ik zou gewoon bij dit album weer aanhaken, inhalen komt er meestal niet van. Als we tien albums hebben gehad, ben ik van plan een eerste deel van een 'verzamelalbumspotifylijstje' te maken, met van elk album een à twee liedjes. daarmee kan vast gemakkelijker een inhaalslag gemaakt worden

itchy, en aan ieder die ook nog een inhaalslag wil maken: ik zou gewoon bij dit album weer aanhaken, inhalen komt er meestal niet van. Als we tien albums hebben gehad, ben ik van plan een eerste deel van een 'verzamelalbumspotifylijstje' te maken, met van elk album een à twee liedjes. daarmee kan vast gemakkelijker een inhaalslag gemaakt worden

0
geplaatst: 7 juni 2016, 14:58 uur
Inhalen is inderdaad vrij lastig, bijhouden is al moeilijk genoeg. Zo'n playlist lijkt me wel een leuk idee!
0
geplaatst: 7 juni 2016, 15:21 uur
Ik kwam trouwens een geinig linkje tegen over Afrika. Schijnt dat het continent niet alleen op muzikaal gebied wordt onderschat... 
Afrika: het ondergeschoven kindje op de wereldkaart - scientias.nl

Afrika: het ondergeschoven kindje op de wereldkaart - scientias.nl
0
buizen
geplaatst: 19 juni 2016, 13:34 uur
Afrikaans album van de week, wk 25/26:
Majid Bekkas - African Gnaoua Blues (2002)
https://img.discogs.com/bbQdLXZRTsBsIbL_cSRslu7IlpY=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-2073698-1262475986.jpeg.jpg
Komt Majid nu (tegenwoordig) uit Duitsland of België, en is zijn genre nu Jazz of Blues of..
Gnawa music, of Gnaouas, is
Al eeuwenlang klinkt gnawa bij speciale ceremonies waarbij de toehoorders door het opzwepende karakter van de muziek in trance raken en zo in contact komen met het hogere.
Majidt Bekkas begeleidt zichzelf op gitaar en verwante traditionele instrumenten als ud en guembri. Als geen ander vertolkt hij de gnawa, de mystieke en trance-opwekkende woestijnblues uit de Sahara die sterk overeenkomt met zowel Afrikaanse als Afro-Amerikaanse stijlen. Vooral de muziek uit Mali is een ijkpunt voor Bekkas, die zichzelf een Afro-Marokkaanse musicus noemt.
Door zijn sterke band met de Europese jazz- en improvisatiewereld werkte Majid Bekkas samen met beroemde musici als Archie Shepp, Louis Sclavis en Flavio Boltro.
Dit album staat niet op MuMe.
Maar het is wel te beluisteren op (free) Spotify.
Benieuwd wat mensen van de muziek van deze Marokkaanse artiest vinden.
https://img.discogs.com/bbQdLXZRTsBsIbL_cSRslu7IlpY=/fit-in/300x300/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(40)/discogs-images/R-2073698-1262475986.jpeg.jpg
Komt Majid nu (tegenwoordig) uit Duitsland of België, en is zijn genre nu Jazz of Blues of..
Gnawa music, of Gnaouas, is
"a rich Moroccan repertoire of ancient African Islamic spiritual religious songs and rhythms. Its well preserved heritage combines ritual poetry with traditional music and dancing"
Al eeuwenlang klinkt gnawa bij speciale ceremonies waarbij de toehoorders door het opzwepende karakter van de muziek in trance raken en zo in contact komen met het hogere.
Majidt Bekkas begeleidt zichzelf op gitaar en verwante traditionele instrumenten als ud en guembri. Als geen ander vertolkt hij de gnawa, de mystieke en trance-opwekkende woestijnblues uit de Sahara die sterk overeenkomt met zowel Afrikaanse als Afro-Amerikaanse stijlen. Vooral de muziek uit Mali is een ijkpunt voor Bekkas, die zichzelf een Afro-Marokkaanse musicus noemt.
Door zijn sterke band met de Europese jazz- en improvisatiewereld werkte Majid Bekkas samen met beroemde musici als Archie Shepp, Louis Sclavis en Flavio Boltro.
Dit album staat niet op MuMe.
Maar het is wel te beluisteren op (free) Spotify.
Benieuwd wat mensen van de muziek van deze Marokkaanse artiest vinden.
0
geplaatst: 19 juni 2016, 23:00 uur
Subsahara cq non-Arabisch Afrika komt nauwelijks aan bod hier. Jammer.
0
geplaatst: 21 juni 2016, 16:30 uur
Oumou Sangare klonk op haar album 'Seya' niet heel anders dan op 'Worotan', wellicht enkel wat ouder geworden, ook qua stem? Afijn, prima muziek, maar ook weer niet iets dat ik tien maal per week opzet, daarvoor is het niet spannend/enerverend genoeg. Wel 'gewoon' een fijn album!
Nu een naam waarvan ik de muziek nog niet heb beluisterd, gaan we draaien de komende twee weken, buizen! Gnawa is over het algemeen fijn!
Venceremos genoeg toch? Konono, Shangaan, T.P. Orchestre, Mark Ernestus/Ndagga? En je staat op de lijst, dus ik neem aan dat er nog meer non-Arabisch Afrika aankomt
Nu een naam waarvan ik de muziek nog niet heb beluisterd, gaan we draaien de komende twee weken, buizen! Gnawa is over het algemeen fijn!
Venceremos genoeg toch? Konono, Shangaan, T.P. Orchestre, Mark Ernestus/Ndagga? En je staat op de lijst, dus ik neem aan dat er nog meer non-Arabisch Afrika aankomt

0
geplaatst: 21 juni 2016, 16:34 uur
Afrikaans album van de week, wk 25/26:
Tags: Arrie, thelion, trebremmit, shaadiq haynes, kobe bryant fan, The Scientist, AOVV, Paap_Floyd, inquestos, philtuper, -SprayIt-, Rogyros, Running On Empty, OldRottenhat, jeroentjuhh, crosskip, Bardt1980, niels94, Djordison, Vento Vivimus, inquestos, philtuper, crosskip, panjoe, Stalin, Manfield, Sater, Titmeister, herman, itchy, Teunnis,Bardt1980, Ataloona, Toon1, Mjuman, Mach1
Ieder die in dit topic heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn, maar sinds buizens post nog niet heeft gereageerd, heb ik bij dezen getagd. Ik ben van plan dit tweewekelijks te doen, omdat een topic snel vergeten wordt (het getagd worden werkt bij mij iig goed met de MuMeAfrekening). Mocht je het taggen zeer storend vinden, dan kan je me een PM sturen
Overzicht:
8. Oumou Sangaré - Seya (2009, Mali) [ohmusica]
9. Majid Bekkas - African Gnaoua Blues (2002, Marokko) [buizen]
Tippers:
- niels94
- -SprayIt-
- philtuper
- crossip
- Teunnis
- Venceremos
Tags: Arrie, thelion, trebremmit, shaadiq haynes, kobe bryant fan, The Scientist, AOVV, Paap_Floyd, inquestos, philtuper, -SprayIt-, Rogyros, Running On Empty, OldRottenhat, jeroentjuhh, crosskip, Bardt1980, niels94, Djordison, Vento Vivimus, inquestos, philtuper, crosskip, panjoe, Stalin, Manfield, Sater, Titmeister, herman, itchy, Teunnis,Bardt1980, Ataloona, Toon1, Mjuman, Mach1
Ieder die in dit topic heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn, maar sinds buizens post nog niet heeft gereageerd, heb ik bij dezen getagd. Ik ben van plan dit tweewekelijks te doen, omdat een topic snel vergeten wordt (het getagd worden werkt bij mij iig goed met de MuMeAfrekening). Mocht je het taggen zeer storend vinden, dan kan je me een PM sturen
Overzicht:
8. Oumou Sangaré - Seya (2009, Mali) [ohmusica]
9. Majid Bekkas - African Gnaoua Blues (2002, Marokko) [buizen]
Tippers:
- niels94
- -SprayIt-
- philtuper
- crossip
- Teunnis
- Venceremos
0
geplaatst: 21 juni 2016, 17:15 uur
Ben d'r nog niet direct een grote fan van African Gnaoua Blues. Het dobbert een beetje voort en gezien de flinke lengte van de plaat heb ik het einde de eerste keer ook niet gehaald. Wellicht dat een volgende luisterbeurt beter bevalt.
* denotes required fields.