menu

Genres / Overigen / Afrikaans Album van de Week

zoeken in:
Ik loop hier wat achter helaas; zijn drukke weken. Hopelijk heb ik in de zomer meer tijd om het eea te beluisteren.

avatar van Masimo
Titmeister, dat lijkt inderdaad voor meerderen een probleem. Helaas heeft het niet geholpen om van de standaard van één week per album af te wijken, twee weken per album lijken ook niet genoeg.

Na het tiende genomineerde album maak ik een kort afspeellijstje (twee nummers per band), om het eerste 'seizoen' af te sluiten. Is er daarna behoefte aan een tijdje pauze, en bijvoorbeeld weer een hervatting na de qua MuMe-bezoek onregelmatige zomermaanden? Wellicht is het daarna gemakkelijker om (evt aan de hand van het afspeellijstje) albums in te halen en weer aan te haken? Of gewoon doorgaan?

avatar van Venceremos
Masimo, ik ben al aan het broeden: Ghanees/Nigeriaans of iets lusofoons? In elk geval wat uit de gouden jaren '70, die hier ook bijna niet zijn vertegenwoordigd

avatar van Masimo
Venceremos Klinkt goed! Colomach heb ik echter al uit je stemlijst gepikt

avatar van crosskip
Venceremos schreef:
Masimo, ik ben al aan het broeden: Ghanees/Nigeriaans of iets lusofoons? In elk geval wat uit de gouden jaren '70, die hier ook bijna niet zijn vertegenwoordigd

Ik ga waarschijnlijk ook voor de jaren '70. Wel een ander land, dus dat moet goedkomen

avatar van Edgar18
niels94 schreef:
Een belangrijke vraag is natuurlijk: in hoeverre zijn de verzamelaars van oud werk de moeite waard, uit de tijd waarin dit gezelschap zijn naam vestigde, als ik het goed begrijp?
Die zijn heel erg de moeite waard! Wat mij betreft nog iets meer dan het door jullie beluisterde Cotonou Club. Mijn favoriet is deze maar ook de andere verzamelaars zijn erg de moeite waard.

avatar van Teunnis
Eerste luisterbeurt Majid Bekkas beviel erg goed. Leuke keuze, buizen

Later hopelijk een wat uitgebreidere toelichting.

avatar van Venceremos
Oumou maar weer een slinger gegeven: in het geheel niet slecht maar oh zo clean. Naar mijn smaak te vol geproduceerd en veelal met westerse percussie. In hetzelfde genre geef ik de voorkeur aan Bassekou Kouyaté, wiens vrouw net zo als Sangaré klinkt maar dan met een edge, mede mogelijk gemaakt door die heerlijke ngoni.

Donso (betekent jacht, is ook een bandnaam trouwens) is trouwens wél een verdomd lekker nr.

avatar van Masimo
Majid Bekkas was een prima album. Bij het eerste nummer was ik wat huiverig (leek wel héél westers), echter, het album veranderde in fijne, hypnotische gnawa. Goed voor bij het scriptieschrijven, vrij productieve momenten

Vermoedelijk leg ik dit topic tijdens de wat bezoekersfrequentie betreft onregelmatige zomer stil, en hervat pas in september de nieuwe ronde (tenzij er nu animo is voor meer? geef dat dan aan en breng me op andere gedachten!). In ieder geval komende twee weken rustweek.

Binnenkort plaats ik een playlist met een samenvatting van de albums die we tot nu toe geserveerd hebben gekregen. Zo kunnen mensen die achterlopen in één klap het eerste seizoen enigszins inhalen

avatar van Venceremos
ohmusica schreef:
goede suggestie niels94. ik ga mijn bijdrage bij het album zetten, W.b. vraag opnieuw uitbrengen en verzamelaars dat lijkt me gemeengoed met wisselvallige kwaliteit, zoals we dat hier ook zien.


Verzamelaars (meestal singlecollectie van 1 band of bijeengesprokkeld materiaal van groepen die vaak maar 1 of 2 noemenswaardige nrs. hebben uitgebracht) van Analog Africa, Soundway of Strut zijn stuk voor stuk van zeer hoog niveau en bevatten (mn AA) geweldige liner notes. Op 2 na staan ze hier allemaal in de kast. Kun je blind kopen imo.

ohmusica
Nu pas de 9e bijdrage van buizen: Majid Bekkas - African Gnaoua Blues (2002, Marokko) kunnen beluisteren. Prima tip omdat ik de artiest niet kende en de muziek zeker de moeite waad is, m.n. vanwege zijn gelaagdheid en verrfijning uit de jazz.
Ik ga me ondertussen steeds meer storen aan de term 'Afrikaanse muziek' wat mij een gezond teken lijkt.
Op Spotify kwam ik nog een leuke afspeellijst tegen: Moroccan Gnaoua on Spotify - open.spotify.com

avatar van philtuper
Venceremos schreef:
(quote)


Verzamelaars (meestal singlecollectie van 1 band of bijeengesprokkeld materiaal van groepen die vaak maar 1 of 2 noemenswaardige nrs. hebben uitgebracht) van Analog Africa, Soundway of Strut zijn stuk voor stuk van zeer hoog niveau en bevatten (mn AA) geweldige liner notes. Op 2 na staan ze hier allemaal in de kast. Kun je blind kopen imo.
Oh zo waar dit. Verbaast me dat er tot nu toe geen verzamelaars genoemd zijn. Mag toch zeker wel? Ze horen bij mij in ieder geval wel tot het beste dat ik van Afrika in huis heb. Network is trouwens ook zo'n fijn label.

ohmusica
philtuper Misschien hier eens hier eens een keer wat meer aandacht aan besteden 'afrika verzamel', gewoon wat aardige verzamelplaten nomineren.

avatar van Ataloona
Heb zelf ook nog getwijfeld of ik een verzamelaar zou nomineren. Ik zou het gewoon doen. Verschillende verzamelplaten binnen het Afrikaans continent vind ik behoorlijk de moeite waard - essentieel soms zelfs.

avatar van philtuper
Helemaal mee eens Ataloona en ohmusica, met de kanttekening dat ik het geen aardige maar idd essentiële platen wil noemen voor iedereen die geïnteresseerd is in Afrikaanse muziek. De eerder genoemde labels hebben zulke mooie verzamelaars op hun naam staan, die horen gewoon in het rijtje thuis dat zich hier aan het ontwikkelen is. Ik ben al bijna aan de beurt dus ga ik maar eens goed nadenken...

avatar van niels94
Ik had mijn album al geplaatst, maar toen zag ik dat we in twee 'rustweken' zaten. Volgende week zondag plaatsen dan maar, Masimo?

Ondertussen heb ik de laatste tijd naar Konono N°1 - Assume Crash Position geluisterd. Erg lekkere muziek: vrolijk, energiek en zomers. Toffe sound ook, maar ik moet het wat vaker luisteren om tot een goed oordeel te komen. Ik had niet veel tijd voor dit topic de laatste weken wegens tentamen en met name een maand veldwerk, maar ik ga het zeker weer oppakken.

avatar van Masimo
Volgende week zondag is goed!

Ik hoop binnenkort nog een compilatie van alle voorgaande albums te plaatsen.

avatar van niels94
Jali Musa Jawara - Yasimika (1983)

(afbeelding)

Als ik het goed heb een vrij traditioneel werkje, afkomstig uit Guinea. Te horen zijn een balafon (een soort xylofoon), een kora (een soort luitachtige harp) en wat zachte akoestische gitaren, die voor een hypnotiserende, maar soms verrassend melodieuze en meeslepende muzikale achtergrond zorgen. Jawara zelf doet verder de vocalen, daarin bijgestaan door een vrouwelijk achtergrondkoortje. Met name het tweede nummer (zie hieronder) schijnt een klassiekertje in zijn soort te zijn en ik kan me wel voorstellen waarom.




Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

avatar van Masimo
Afrikaans album van de week:
Jali Musa Jawara - Yasimika (1983)

Tags: Arrie, thelion, trebremmit, shaadiq haynes, kobe bryant fan, The Scientist, AOVV, Paap_Floyd, inquestos, philtuper, -SprayIt-, Rogyros, Running On Empty, OldRottenhat, jeroentjuhh, crosskip, Bardt1980, niels94, Djordison, Vento Vivimus, inquestos, philtuper, crosskip, panjoe, Stalin, Manfield, Sater, Titmeister, herman, itchy, Teunnis,Bardt1980, Ataloona, Toon1, Mjuman, Mach1, Venceremos, buizen

Ieder die in dit topic heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn, maar sinds buizens post nog niet heeft gereageerd, heb ik bij dezen getagd. Ik ben van plan dit tweewekelijks te doen, omdat een topic snel vergeten wordt (het getagd worden werkt bij mij iig goed met de MuMeAfrekening). Mocht je het taggen zeer storend vinden, dan kan je me een PM sturen


Overzicht:
1. Mahmoud Ahmed - Ere Méla Méla (1975, Ethiopië) [Masimo]
2. Shangaan Electro: New Wave Dance Music from South Africa (2010, Zuid-Afrika) [panjoe]
3. T.P. Orchestre Poly-Rythmo - Cotonou Club (2011, Benin) [Titmeister]
4. Hamza El Din - Escalay: The Water Wheel (1971, Egypte) [herman]
5. Konono N°1 - Assume Crash Position (2010, Democratische Republiek Congo) [itchy]
6. Mark Ernestus Presents Jeri-Jeri - 800% Ndagga (2013, Duitsland/Senegal) [Bardt1980]
7. Abdel Aziz El Mubarak - Straight from the Heart (1989, Soedan) [Ataloona]
8. Oumou Sangaré - Seya (2009, Mali) [ohmusica]
9. Majid Bekkas - African Gnaoua Blues (2002, Marokko) [buizen]
10. Jali Musa Jawara - Yasimika (1983, Guinee) [niels94]

Tippers:
- -SprayIt-
- philtuper
- crossip
- Teunnis
- Venceremos

avatar van Masimo
Gaan we luisteren! Ben benieuwd. Eerste snippets klinken goed: rustgevende instrumentatie en mooie zanglijnen.

Hij staat op Spotify trouwens als 'Djeli Moussa Diawara', mocht iemand hem niet kunnen vinden. Via albumtitel uiteraard gemakkelijk te vinden.

-edit: ah, dan is het dezelfde vent als op Mousa Cissoko / Abdoulaye Diabaté / Djeli Moussa Diawara - Kora Jazz Trio (2003)

avatar van philtuper
Prachtig niels94! Volgens mij staat deze ook op één van de drie briljante Desert Blues van Network, net als een aantal eerder geselecteerde artiesten overigens. Benieuwd hoe een heel album klinkt.

avatar van Masimo
Het bleek een fijn album, Niels! De afwisselende zangpartijen zorgden ervoor dat het repetitieve karakter van de muziek niet verveelde, maar bezwerend werkte. Ook de balafon en de kora (ben ik niet altijd fan van, vgl. Kora Jazz Trio waar ik het instrument soms te perfect/volkomen vind klinken - dat probleem heb ik bv ook wel eens bij de harp) speelden daarin hun rol. 4* van mijn kant!

avatar van Masimo
Helaas kan Spraylt wegens persoonlijke omstandigheden geen album plaatsen. Ik stel voor dat we nu een zomerstop houden, en in september weer verdergaan. Tot dan (u wordt getagd!)

avatar van philtuper
Fijne vakantie Africalovers!

avatar van philtuper
Ik heb wel een hele fijne zomerplaat op de nominatie staan...

avatar van philtuper
https://www.musicmeter.nl/images/cover/165000/165515.jpg
philtuper schreef:
Mee eens. Zo muzikaal als dit wordt het nergens!



Bovenstaande schreef ik destijds bij het uitkomen van Legends of Benin en 7 jaar later sta ik nog steeds achter deze uitspraak. Deze verzamelaar is het zoveelste topproduct afgeleverd door het Duitse label Analog Africa, wat mij betreft de best bewaarde schatkist van Afrika.

Eerder in dit forum hadden we het al over verzamelaars en eigenlijk verbaasde ik me al een beetje dat er niet meer verzamelaars zijn aangedragen. Zelf heb ik de muziek van Afrikaanse continent grotendeels ontdekt door een aantal kneiters van een verzamelaars van labels als Network, Analog Africa, Strut en Buda Musique

Goed, ik wilde dus een verzamelaar nomineren, maar dat is nog niet zo makkelijk. Uiteraard is er die geweldige reeks van Ethiopiques, je hebt de prachtige drieluiken van Golden Afrique en Desert Blues van Network. De Next Stop Soweto serie van Strut vind ik eveneens steengoed. Dit label bracht dit jaar nog het geweldige Soul Sok Séga uit en van Analog Africa is eigenlijk gewoon alles goed. Onlangs kwamen ze nog met hun laatste parel Space Echo, ook alweer fantastisch en waar overigens een geweldige anekdote aan vooraf gaat maar die laat ik nu even achterweg. En Afro Beat Airways Vol. 1 en 2 hadden hier ook kunnen staan, maar goed ik moest kiezen en dan wordt het toch deze parel uit Benin. Waarom? Nou, hierom. Ik mag graag plaatjes draaien op feestjes en andere gelegenheden. Afgelopen augustus stond ik nog op het Zomerparkfeest op de Sounds stage. Sounds is de beste platenzaak van Nederland mochten jullie dat nog niet weten en met eigenaar Geert deel ik de liefde voor de Afrikaanse muziek. Die wordt dan ook veelvuldig gedraaid en het resultaat is dat je geheid een feestje krijgt. En deze Legends of Benin heeft het afgelopen jaar standaard in de koffer gezeten. Zo dansbaar, zo ritmisch, zo swingend als dit album klinkt. Al is het buiten nu guur en koud, zodat ik deze plaat opzet is het instant-zomer. Niet dansen is vrijwel onmogelijk, tenzij je zonder benen geboren bent, dan wordt het lastig...

Persoonlijk favoriet op dit album is Antoine Dougbé. Van alle artiesten op deze compilatie is Dougbé het minst bekend, zelfs in Benin, maar de kwaliteit en de kracht van zijn composities zijn ronduit fantastisch. Hij creëerde zijn eigen stijl van afro-cavacha. Het is een heerlijke mix van Congolese rumba, Latijnse geluiden en traditionele Vodoun-ritmes. En last but not least... laat nooit een Antoine Dougbé-plaat staan, zeker niet degene die zijn uitgebracht op zijn eigen label, Editions Dougbé Antoine. Ze zijn bijzonder en sommige zijn Afrika's meest gewilde collector's items. Het is maar dat u het weet.

En dan nu: Volume op 12 en voetjes van de vloer!






avatar van Masimo


Ter verduidelijking, we gaan weer verder: twee maanden later dan gepland, maar dit weekend toch philtuper een PM gestuurd. Het album van de komende twee weken (t/m 20 november) zal, zoals hierboven uitgebreid beschreven, 'Legends of Benin' (2009) zijn.

tagtagtag

Arrie, thelion, trebremmit, shaadiq haynes, kobe bryant fan, The Scientist, AOVV, Paap_Floyd, inquestos, philtuper, -SprayIt-, Rogyros, Running On Empty, OldRottenhat, jeroentjuhh, crosskip, Bardt1980, niels94, Djordison, Vento Vivimus, inquestos, philtuper, crosskip, panjoe, Stalin, Manfield, Sater, Titmeister, herman, itchy, Teunnis,Bardt1980, Ataloona, Toon1, Mjuman, Mach1, Venceremos, buizen


Overzicht:
1. Mahmoud Ahmed - Ere Méla Méla (1975, Ethiopië) [Masimo]
2. Shangaan Electro: New Wave Dance Music from South Africa (2010, Zuid-Afrika) [panjoe]
3. T.P. Orchestre Poly-Rythmo - Cotonou Club (2011, Benin) [Titmeister]
4. Hamza El Din - Escalay: The Water Wheel (1971, Egypte) [herman]
5. Konono N°1 - Assume Crash Position (2010, Democratische Republiek Congo) [itchy]
6. Mark Ernestus Presents Jeri-Jeri - 800% Ndagga (2013, Duitsland/Senegal) [Bardt1980]
7. Abdel Aziz El Mubarak - Straight from the Heart (1989, Soedan) [Ataloona]
8. Oumou Sangaré - Seya (2009, Mali) [ohmusica]
9. Majid Bekkas - African Gnaoua Blues (2002, Marokko) [buizen]
10. Jali Musa Jawara - Yasimika (1983, Guinee) [niels94]

Tippers:
- philtuper
- crossip
- Teunnis
- Venceremos

Klinkt interessant! Ik ken uit Benin alleen het Orchestre Poly-Rythmo, dus ik ga het van de week eens luisteren.

avatar van Venceremos
Lang niet gedraaid deze, zal 'm uitgebreid aan m'n oren blootstellen.

@philtuper: hoe uitgebreid precies (vintage vinyl?) is het Afrikaanse assortiment bij Sounds in vergelijk met de gemiddelde platenzaak waar 'wereldmuziek' maar karig wordt bedeeld?

avatar van philtuper
Venceremos Toch wel redelijk uitgebreid denk ik. Maar ik zou zeggen, breng vooral eens een bezoek aan deze unieke plantenzaak (mocht je in de buurt van Venlo zijn). De mensen die er werken, het aanbod, de afdeling tweedehands en vinyl, het is één grote snoepwinkel. En daarnaast is het heel tof om je interesses met (mede)eigenaar Geert, ook een echt Afrika-liefhebber, te delen. De man heeft werkelijk een schat aan kennis als het gaat om muziek (niet alleen Afrikaanse muziek uiteraard). Geef hem een voorbeeld van wat je zelf interessant vindt en hij komt geheid met een tip!

Gast
geplaatst: vandaag om 15:52 uur

geplaatst: vandaag om 15:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.