Mijn Updates +
Genres / Overigen / Afrikaans Album van de Week

352 BERICHTEN
zoeken in:
1
geplaatst: 21 december 2016, 00:38 uur [permalink]
Van Colomach heb ik eental keer kunnen genieten. Ik waardeer die psychedelische invloeden wel.

De hierboven genoemde verzamelaar Ghana Special zal ik binnenkort eens beluisteren. De omschrijving maakt me nieuwsgierig.

Ik blijf dit een geinig topic vinden , waar ik leuke tips vandaan haal voor de momenten dat ik zin heb in iets anders als de meestal westers georiënteerde muziek.

1
geplaatst: 28 december 2016, 16:32 uur [permalink]
Alvast de beste wensen allemaal! 2016 was muzikaal, afgezien van de doden, een topjaar. Hopelijk in 2017 meer! Goeie roetsj!

0
geplaatst: 3 januari, 10:14 uur [permalink]
De beste wensen allemaal. Fijn dat dit forum weer is opgestart ik was het even kwijt. Het motiveert meer om muziek uit andere contreien te beluisteren, er gaat al genoeg aandacht uit aan de al zo bekende Engelstalige meuk.

0
geplaatst: 3 januari, 11:25 uur [permalink]
Iedereen de beste wensen, inderdaad!

Laten we dit album nog met een week verlengen, afgelopen tijd is het natuurlijk druk geweest met feestdagen, dus laten we er nog een weekje bijplakken.

We moeten overigens een nieuwe tipgeverslijst maken! Wie wil hierna tippen?

0
geplaatst: 5 januari, 17:40 uur [permalink]
W.b. Afrikaans kwam ik deze site tegen:
Music | Analog Africa - analogafrica.bandcamp.com
deze heb ik al eens eerder getipt:
http://www.afropop.org

1
geplaatst: 7 januari, 21:31 uur [permalink]
Ja Analog Africa is natuurlijk de shit. Daar had ik het bij mijn keuze al over ohmusica. Vrijwel alles kun je blind aanschaffen van dat label.

1
geplaatst: 9 januari, 00:56 uur [permalink]
Die extra week luistertijd heb ik kunnen gebruiken om de Colomach-plaat in te halen: fijne psychedelica, repititieve zang en percussie, en met vooral toffe gitaartjes.
Omdat ik de Afrobeat Airways plaat al kende, ben ik gegaan voor Venceremos' eigenlijke keuze: de plaat waarop Pat Thomas de funkgroep Marijata introduceert trok vooral mijn aandacht omdat ik een andere plaat van Marijata (This Is Marijata) al kende en erg tof vind (vooral het lied 'No Condition is Permanent'). Terwijl die plaat vrij funky is, blijkt Venceremos' tip meer laidback (reggaebeats), in de richting van highlife te zijn. Echter, de toffe zangstem is er nog steeds. Leuk om te beluisteren!

Ik hoopte op een gegadigde voor de nieuwe plaat op de maandag, wie eerst komt die eerst maalt, wat dat betreft. Mocht niemand zich melden, dan plaats ik een album. Het lijkt me handig om weer een tipperlijst op te stellen. Wie wil?

0
geplaatst: 10 januari, 18:56 uur [permalink]
Ik wil er best nog eentje doen hoor, maar is er ook animo voor?

0
geplaatst: 10 januari, 20:21 uur [permalink]
philtuper schreef:
Ik wil er best nog eentje doen hoor, maar is er ook animo voor?
Vanuit mijn kant: ja, ben benieuwd! Wat betreft grote aantallen: ik vrees van niet. Het is wellicht ook een optie om het weekschema af te schaffen en dit topic om te vormen naar een algemeen tiptopic, waarin we met een selecte groep enthousiastelingen kunnen wildgroeien?

0
geplaatst: 10 januari, 21:12 uur [permalink]
Ik luister zelf veel te weinig naar Afrikaanse muziek. Soms kom ik wel eens iets tegen en dan blijkt het wel eens te gaan om platen van onduidelijke komaf, Europees met een Afrikaans tintje. Het gaat mij ook niet om sec getipt te worden, wat ik leuk vind als iemand zijn passie deelt met bepaalde 'onalledaagse' muziek, een (persoonlijk getint) achtergrond verhaal vanwege een concert, een bezoek aan een land, of een iemand met een niet-westerse achtergrond, of een hechte band met een album of een artiest, label etc.

0
geplaatst: 11 januari, 09:44 uur [permalink]
een algemeen tiptopic, waarin we met een selecte groep enthousiastelingen kunnen wildgroeien?

Goed idee, zolang het niet louter name-dropping wordt ben ik er vóór. Wildenthousiastelingen kunnen groeien.

0
geplaatst: 11 januari, 13:06 uur [permalink]
Masimo schreef:
(quote)
Vanuit mijn kant: ja, ben benieuwd! Wat betreft grote aantallen: ik vrees van niet. Het is wellicht ook een optie om het weekschema af te schaffen en dit topic om te vormen naar een algemeen tiptopic, waarin we met een selecte groep enthousiastelingen kunnen wildgroeien?

Op zich prima, mocht het nog genoeg leuke tips opleveren. Ik zou zeggen we kijken het even aan en als het blijkt dat het toch wat doodbloedt, laten we dan weer met een lijst met (twee)wekelijks schema gaan werken.

Ik heb nog wel een tip, maar pas over een maandje de tijd om er even wat bij te schrijven om het leuk te presenteren.

0
geplaatst: 11 januari, 16:58 uur [permalink]
En dit groepje noemen we dan 'Wildlings'. Jottum!

0
geplaatst: 11 januari, 18:46 uur [permalink]
Ik weet niet of dit voldoende 'wildlingsdisch' is maar ik kwam op de site van Afropop een razend interessant artikel tegen (met smakelijke details) over het het ontstaan van de moderne Touareg muziek zoals we die kennen van Tinariwen. Het blijkt dat het onstaan van deze muziek te maken heeft met de sociale lotgevallen en emanicipatie van lokale volks en stamverbanden binnen Mali. Daarnaast heeft iets simpels als de ontdekking van 'de gitaar' een belangrijke rol gespeeld. Het schijnt dat bijvoorbeeld een band als 'Dire Straits' nog steeds enorm door lieden aldaar aanbeden wordt en als een vliegwiel heeft gefungeerd in de ontwikkeling van de woestijn rock zoals die door o.a. Tinariwen in gang is gezet. Het volledige artikel is hier te lezen: Andy Morgan on Tuareg Music and HistoryAndy Morgan on Tuareg Music and History • Hip Deep • Afropop Worldwide
Ik kwam ook een album tegen waar ik in 2014 vele keren naar heb geluisterd en wat te maken heeft met het hier aangehaalde artikel en mijn toets der kritiek kan doorstaan. Zie ook hier op MM.
Chatma by Tamikrest on Spotify - open.spotify.com

zoiets dus...

0
geplaatst: 19 januari, 00:16 uur [permalink]
#RIP William Onyeabor William Onyeabor

0
geplaatst: 19 januari, 00:26 uur [permalink]
ohmusica schreef:
Ik kwam ook een album tegen waar ik in 2014 vele keren naar heb geluisterd en wat te maken heeft met het hier aangehaalde artikel en mijn toets der kritiek kan doorstaan. Zie ook hier op MM.
Chatma by Tamikrest on Spotify - open.spotify.com

zoiets dus...

Chatma, geweldige plaat natuurlijk en zeker een interessant artikel ook. Jimi Hendrix is ook zo'n voorbeeld geweest. Tinariwen, voor mij de grondleggers van de desert blues, zijn daar flink door beïnvloed. Binnenkort komt hun nieuwe album uit, en alhoewel het nieuwe er vanaf is kijk ik daar enorm naar uit.

0
geplaatst: 19 januari, 10:44 uur [permalink]
philtuper goede tip (van de week?), op spotify zijn levensloop gelezen, hier zijn populairste nummer van het album:
Atomic Bomb, a song by William Onyeabor on Spotify - open.spotify.com
en de docu
'Fantastic Man' (Full Length) - A Film About William Onyeabor - YouTube

0
geplaatst: 19 januari, 10:52 uur [permalink]
ohmusica schreef:
philtuper goede tip (van de week?), op spotify zijn levensloop gelezen, hier zijn populairste nummer van het album:
Atomic Bomb, a song by William Onyeabor on Spotify - open.spotify.com
en de docu
'Fantastic Man' (Full Length) - A Film About William Onyeabor - YouTube

Absoluut tip van de week! Voor degene die hem nog niet kennen. Check bovenstaande album van hem. Daar staan alle parels op! En die documentaire is al even fascinerend.

1
geplaatst: 27 januari, 03:22 uur [permalink]

Shishani & The Namibian Tales - Itaala - 16-10-16

Met Itaala probeert de Belgisch-Namibische Shishani Vranckx de muzikale tradities van haar moederland ook buiten de grenzen van Namibië wat meer bekendheid te geven.

tropicalidad.be

1
geplaatst: 11 februari, 20:34 uur [permalink]
Het nieuwe album van Tinawiren is natuurlijk het album van de week.
Ik kwam nog iets grappigs tegen, voor wie houdt van een mix van diverse invloeden, vanuit de rafelranden van Afrika... met muziek uit 'onze' contreien. Het handelt om Acid Arab.
Musique de France by Acid Arab on Spotify - open.spotify.com
Veel informatie heb ik niet.
Hier een korte bio: Acid Arab - Eurosonic Noorderslag - eurosonic-noorderslag.nl
Leuk om een of twee keer te beluisteren voor wie dit kan verdragen. Ik vond het aanstekelijk. Staat ook op Musicmeter...

0
geplaatst: 1 maart, 20:49 uur [permalink]
Acid Arab is idd leuk als je zin hebt om de voetjes van de vloer te gooien. Ik vind het als geheel iets teveel van het goede maar ik kan best een nummertje opzetten als ik plaatjes aan het draaien ben.
De nieuwe Tinariwen, terecht album van de week. Wederom kwaliteit. Niet nieuw meer, wel heel goed.

Dit zijn ook echt een paar zeer smakelijke tips overigens, beide van vorig jaar:

Kenya Special : Volume Two

Can’t You Hear Me?

Klein voorproefje...

The Lulus Band Daina - YouTube

The Bad Will Die - Keith Mlevhu ('70s African Nugget) - YouTube