MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Algemeen Sporttopic (geen voetbal) #4

zoeken in:
Als Verstappen Norris niet voorbij rijdt is Norris niet alleen de morele winnaar.

Edgar18 schreef:
Verstappen heeft meer aan een superstart van Norris. Zo goed dat ie de eerste bocht naast Piastri zit. Samen de bocht in, geen van beiden gaat opzij en dan..... BOEM!
Nou, nou, nou...maar daar hoop ik ook op
Of Tsunoda, als die een ronde ingehaald wordt, moet lichtjes meewerken
Geen fairplay, maar who cares. Schumi en Senna deden in het verleden ook dingen die niet door de beugel konden.

Onweerwolf
Poek schreef:
Maar nu weer over echte sport

Ga jij nou maar fierljeppen met je Eefje top 9.

Van mij mag Norris het dit jaar worden. Een van de meest constante rijders sinds zijn start, ook toen McLaren niet tot de top behoorde.

Ik heb dit elders al eens uiteengezet, maar wil het ook wel hier delen. Ja Norris is de meest constante van de twee McLarens, maar bij lange na niet zo constant als Verstappen.

Laten we beginnen met Norris:

In China verprustse hij zijn run in SQ3, startte hij in de sprint als 6e en in de sprint zelf maakte hij een foutje en eindigde hij als 8e. Kost hem minimal 6 punten. In de kwalificatie verpest hij zijn ronde in Q3 waardoor hij Pole mist en 3e start. Kost hem waarschijnlijk de overwinning. Nog eens 7 punten weg. 14 in totaal.

In Japan maakt hij een foutje in de kwalificatie, start als 2e en finisht daar ook, ondanks dat de McLaren de snelste auto was. Weer 7 punten weg. 21 in totaal.

In Bahrein wederom een verprutste kwalificatie. Hij start als 6e en finisht als 3e. Dat had 2e moeten zijn. Weer 3 punten weg. 24 in totaal.

In Jeddah had hij de snelheid voor pole. Maar hij crasht in Q3 en start 10e. In de race finisht hij 4e, wat een overwinning had moeten zijn. Weer 13 punten weg. 37 in totaal.

In Miami laat hij zich door Verstappen aftroeven voor Pole. Posititioneert zich verkeerd in de eerste bochten en verliest meerdere plekken. Hij wordt uiteindelijk 2e achter Piastri, terwijl hij had moeten winnnen. Weer 7 punten weg. 44 in totaal.

In Imola kwalificeert hij zich als 4e, waar pole mogelijk was. Hij wordt 2e in een auto die sneller was dan de Red Bull. Weer 7 punten weg, 51 in totaal.

In Canada botst hij op Piastri en valt uit, terwijl hij Piastri had kunnen pakken met wat meer geduld. Kost hem een 4e plek. Misschien zelfs wel een 3e plek als hij zich niet als 7e, maar als 3e had gekwalificeerd. Weer 12 punten weg. 63 in totaal.

In Spa laat hij zich aftroeven door Piastri in de eerste ronde. Kost hem de overwinning. 7 punten weg, 70 in totaal.

De uitvalbeurt in Zandvoort had hij geen debet aan.

Baku; Norris verprutste zijn kwalificatie en reed daarna kleurloos rond in de race. Een overwinning wordt een 7e plek. 19 punten weg, 89 in totaal.

Singapore: een tweede plek was mogelijk geweest, misschien zelfs wel een overwinning als hij zich op de eerste rij had gekwalificeerd. Weer 3 punten weg, 92 in totaal.

COTA: Had gewoon 2x pole moeten zijn en dus 2x de overwinning. In plaats daarvan een uitvalbeurt in de sprint en een 2e plek in de race. 15 punten weg, 107 in totaal.

Qatar: Norris had de snelheid on 2e te worden in de sprint, maar wordt 3e na een fout in SQ3 waardoor hij als 3e moet starten. Punt weg, 108 in totaal.

Piastri:

In Australië spint hij van de baan, kost hem een 2e plek. Hij wordt 9e. 16 punten weg.

In Japan had hij minimaal 2e kunnen worden achter Norris. Misschien zelfs wel kunnen winnen. 3 punten weg. 19 in totaal.

In Imola word hij 3, na van pole te zijn gestart. 10 punten weg. 29 in totaal.

In Monaco had hij minimal 2e moeten worden, misschien zelfs wel kunnen winnen. 3 punten weg, 32 in totaal.

In Canada had hij 3e kunnen worden. 3 punten weg. 35 in totaal

In Engeland maakt hij een fout achter de SC. Kost hem de overwinning. 7 punten weg. 42 in totaal.

In Hongarije wordt hij strategisch gepiepeld door zijn team. Kost hem een overwinning, maar daar kan hij niks aan doen.

In België laat hij zich aftroeven in de sprint door Verstappen. Kost hem 1 punt. 43 in totaal.

In Monza wordt hij wedereom gepiepeld door zijn team, al was Norris wel sneller. Hij had minimal 2e kunnen worden, achter Norris. 3 punten weg. 46 in totaal.

Baku: drama weekend. 18 punten weg gegooid, misschien wel 25. 71 in totaal.

Singapore: zelfde verhaal als Norris, die hem aan de kant zette. 2e plek was mogelijk geweest, 6 punten weg. 77 in totaal.

COTA: Had 2x pole moeten zijn, of op zijn minst 2x tweede. In plaats daarvan een uitvalbeurt in de sprint en een 5e plek in de race. 15 punten weg. 92 in totaal.

Mexico: had minimaal een 2e plek moeten zijn. Weer 8 punten weg, dus 100 in totaal.

Sao Paulo: Had minimaal 2x een 2e plek moeten zijn. In plaats daarvan uitvalbeurt in de sprint en 5e in de race (na een straf voor een botsing). Weer 15 punten weg. 115 in totaal.

Verstappen:

Een unsafe release in de Miami sprint kost Verstappen een 4e plek in de sprint. Maar dat is een fout van zijn team, al gaan er daar wel 4 punten verloren. In de race kost een ongelukkig getimde VSC hem een 3e plek. Weer 3 punten weg. 7 in totaal.

In Spanje kost de botsing hem zijn 5e plek. 9 punten weg. Hij had derde kunnen eindigen, als zijn team hem niet op harde banden had gezet na de laatste SC. Nog eens 5 punten extra. Totaal 22 punten.

Uitvalbeurt in Oostenrijk was niet zijn schuld.

In Engeland koste de spin hem een 3e plek. 5 punten weg, 27 in totaal. Waarvan feitelijk slechts 14 door eigen fouten zijn.

Conclusie: Norris heeft 108 punten verspeeld, Piastri 115 en Verstappen 27. Verstappen had nooit meer in de running mogen zijn om de titel.

Ik had het niet alleen over dit seizoen. Ik doel meer op voorgaande seizoenen waar Redbull en Mercedes out of league waren voor McLaren. Toen stelde Norris zelden teleur. Je ziet het ook aan zijn eindklassering die sinds 2019 op 1 jaar na altijd beter is geworden. Daarmee wil ik niet zeggen dat Norris een betere driver is dan vb Verstappen of Piastri. Maar dat hij het zeker wel verdiend om een keer kampioen te worden.

Ja, maar Russell en zeker Leclerc verdienen het ook een keer. Maar voor Leclerc zie ik het in dit tempo nooit gebeuren, bij Ferrari niet in ieder geval.

Met die gedachtegang zijn er inderdaad nog wel meer die het verdienen. Waarbij ik Leclerc veruit bovenaan het lijstje heb staan. Wat moet die een leidend weg ondergaan elke seizoen weer bij Ferrari zeg.

Norris had het kampioenschap dit jaar al lang in de pocket moeten hebben. Zelfs met de hulp van teamorders is het nog niet besloten. En de enige reden dat hij nu überhaupt voor Piastri staat is omdat die zijn mojo kwijt is geraakt laatste paar races. Maar die bleek dit seizoen toch wel de sterkere van de twee. Ondanks dat Norris vaak toch net wat sneller was.
Norris kan goed rijden en heeft de afgelopen jaren laten zien echt wel voorin mee te moeten doen. Maar toont nu met daadwerkelijk zicht op het kampioenschap toch wel weer wat fouten en zwakke momenten, logisch maar wel jammer. Puur op basis van dit seizoen gun ik het Piastri meer, maar ja dan moet je niet je mojo kwijt raken. Ze hebben de mazzel van de dominant auto dit jaar. Vraag me echt af hoe die twee het zouden doen tegen Verstappen, Leclerc en Russel in gelijkwaardig materiaal. Als Verstappen dit jaar hem nog wint (wat ik niet verwacht) zou dat echt een stunt zijn.

9 Eefjes en 1 Gretzky

Hoe dan?

Wat verprutst McLaren het hier. 12 punten te gaan. Norris had mazzel dat Kimi opzij ging. Anders waren het er 10 geweest.

Vorige keer ook al.
Ongekend.

Verstappen moet het nu ook maar gewoon pakken dan

Ai ai ai McLaren. Onbegrijpelijke beslissing bij die safetycar. Norris durfde overigens nergens risico te nemen. Saaie race...

Die safety car kwam ook precies op het juiste moment. Zeker geen saaie race. En al helemaal niet tegen het einde. Of Sainz en Antonelli 3e en 4e konden blijven, voor Norris. Half gelukt.

Tja 13 punten dient Max volgende week op Norris te pakken en het liefst voor Piastri te blijven. Lastig genoeg, maar het kan nog steeds.

Je zou haast gaan nadenken dat Netflix het seizoen bepaald. Hoe krijg je het voor elkaar om als team zo'n dominante auto neer te zetten. Het constructeurs kampioenschap binnen te hengelen. Het hele seizoen vooraan te staan en dan nog je rijders kampioenschap niet veilig gesteld te hebben.
Zo verdienen ze het ook niet wat mij betreft.

Tis het lastige aan de autosport. Vaak wint niet de beste coureur, maar de beste machine. Eenzelfde verhaal als de Mercedes jaren met Hamilton. Wat mij betreft niet de beste coureur op de grid, maar hij staat wel te pronken met zeven wereldtitels.

Leuk dat het spannend blijft tot de laatste race, maar mijn geld gaat toch op Norris.

Onweerwolf
Vladimir Semirunniy. Met z'n baanrecord in de B-groep. Leukste stayer van deze generatie. Ervanuitgaande dat Bergsma niet meer mee kan doen voor goud in Milaan hoop ik op deze jongen. ❤️

Starten ze in de B-groep niet mijn z'n vieren op de 10? Ik dacht dat een baanrecord dan niet telde.

Niettemin goede prestatie. Eens kijken wie daar in de A groep aan gaat komen.

Over minder dan een half uur misschien wel de belangrijkste en spannendste kwalificatie van het jaar. Wie start er van pole in Abu Dhabi?

Verstappen op pole!

Maar goed, met Norris op p2 en Piastri op P3 moet Verstappen alsnog hopen op een wonder morgen. Hij komt 5 punten tekort op deze manier.

Ja, maar je moet ergens beginnen niet waar

De F1-spanning bouwt zich hier nu wel behoorlijk op.

Ik ben sinds 2021 niet zo gespannen geweest voor een race.

Alhoewel ik nog steeds denk dat Norris kampioen wordt is het in ieder geval een cadeautje dat Verstappen überhaupt nog kans maakt.

Na Hongarije dacht hij geen race meer te kunnen winnen dit jaar. Hij had 97 punten achterstand op Piastri en 88 op Norris. In Zandvoort liep het verschil met Piastri nóg verder op.

Het WK had allang beslist moeten zijn in het voordeel van een McLaren. Verstappen kan zichzelf niks verwijten als hij het niet wordt. Norris, Piastri en McLaren zeker wel.

harm1985 schreef:
IVerstappen kan zichzelf niks verwijten als hij het niet wordt.

Barcelona... Barcelona... Barcelona...

Edgar18 schreef:
(quote)

Barcelona... Barcelona... Barcelona...

Onzin.

Oostenrijk werd hij eraf gereden. Norris en McLaren hebben zoveel fouten gemaakt, het had allang beslist moeten zijn.

Norris mag wel een hele grote taart naar Mercedes en Antonelli sturen. Eerst knalt ie hem de baan af in Oostenrijk en vorige week maakt ie een cruciale fout op het voor Norris meest gunstige moment mogelijk. Tis Norris gegund, maar er was er dit jaar maar één (veruit) de beste.

Natuurlijk niet. Jij zegt dat Verstappen zichzelf niks kan verwijten. Dat kan ie wel. Dat staat los van wat McLaren gedaan heeft. Verstappen heeft één cruciale fout gemaakt. Zonder die fout zou hij wereldkampioen zijn. Dat kan ie alleen zichzelf verwijten.

Als verwacht een bloedeloze race met de luxe uitgangspositie van Norris die ze zelfs nog een plekje konden laten opschuiven indien nodig. Ik hoopte vooraf nog een beetje, tegen beter weten in, op Russel en had vandaag ook niet het idee dat Leclerc er echt in wilde gaan. Het seizoen is 1 race te kort / de inhaalrace is net te laat ingezet.
Inderdaad Barcelona, maar zo denken heeft geen zin. Zo is er altijd wel wat, en McLaren heeft zoveel fouten gemaakt.

Edgar18 schreef:
(quote)
Natuurlijk niet. Jij zegt dat Verstappen zichzelf niks kan verwijten. Dat kan ie wel. Dat staat los van wat McLaren gedaan heeft. Verstappen heeft één cruciale fout gemaakt. Zonder die fout zou hij wereldkampioen zijn. Dat kan ie alleen zichzelf verwijten.

Ja, maar alleen als McLaren en Norris dan al die andere fouten die ze dit jaar hebben gemaakt ook hadden gemaakt. Dat kun je niet zeggen. Zo werkt het gewoon niet.

De 3 punten die Norris cadeau kreeg in Monza zijn nu wel heel waardevol. Net als de 7 na de wat dubieuze straf van Piastri in Silverstone.

Een kampioenschap wordt gewonnen in 24 races. En daarin heeft verstappen de minste fouten gemaakt. Maar dat is niet genoeg als je 2/3 van het jaar en mindere auto hebt en tegen twee andere coureurs moet strijden met die auto.

Verwacht resultaat vandaag.
Benieuwd of Redbull na dit seizoen op eenzelfde strategie blijft teren, of nu wel een auto trachten te maken waarin twee coureurs voor de punten kunnen racen.

Tja, je kan er een heel verhaal van maken harm1985, maar feit blijft dat Verstappen zonder zijn fout in Barcelona wereldkampioen zou zijn.

Op de prestaties van anderen heb je geen invloed. Op punten cadeau in Italië en een dubieuze straf in Engeland heb je geen invloed. Op je eigen rijden en keuzes wel. Verstappen was dit jaar veruit de beste coureur, McLaren had duidelijk de betere auto, maar nog steeds had Verstappen wereldkampioen kunnen zijn, als hij zelf een foutloos jaar had afgeleverd.

Neemt natuurlijk niet weg dat ie een monsterjaar heeft geracet. Zonder Verstappen zou het één van de saaiste seizoenen ever zijn geweest.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:52 uur

geplaatst: vandaag om 15:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.