MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Overig / Algemeen / Wat eten we vandaag?

zoeken in:
trebremmit schreef:
(quote)

Maar is het ook lekker, lijkt wel op hachee zo te zien.

Jazeker, variant op hachee en binnen het Limburgse genre vast ook weer diverse varianten.

Leptop schreef:
(quote)

Jazeker, variant op hachee en binnen het Limburgse genre vast ook weer diverse varianten.

Ik heb wel eens een recept gezien voor een Duitse variant en daar ging ook ontbijtkoek bij in

Ff simpel

Risotto met courgette en kastanje champignons

Mjuman schreef:
(quote)

Ik heb wel eens een recept gezien voor een Duitse variant en daar ging ook ontbijtkoek bij in

Ook in de Limburgse. Ontbijtkoek is het grote geheim .

Thudd
Roze koeken, Tosti, Bolognese ribbelchips, lasagne en Frans kaasje.

Drinken: Koffie, water, cola, karnemelk.

Kip uit de oven, pandan rijst en spinazie.

stamppot met pastinaak en postelein en kerrieballetjes.

Lin
Vandaag proberen een pizzabodem te maken van fathead-deeg en dan toppen met tomatensaus, kaas, champignons, paprika, uitje, geitenkaas en basilicum. Nog nooit zo gemaakt dus ben benieuwd.

Kindlief durft t niet aan dus die eet penne met spinazie, champignons en roomsaus

Soort van restjesdag vandaag. Wel een beetje luxe met hertenbiefstuk, gegrilde groenten en ovenfrites.

Stampot van zoete aardappel en prei. Na t stampen ook nog cherry tomaatjes en gebakken champignons toegevoegd

Witte bonensoep en daarna het restje zuurkoolschotel.

Lin schreef:
Vandaag proberen een pizzabodem te maken van fathead-deeg

Quoi????

Lin
Haha ja sorry, heb het niet zelf bedacht

fathead-deeg

Grappig, had ik echt nog nooit van gehoord.

Entrecote, röstirondjes, roerbak venkel/shi-take/courgette/koreander/knoflook, gemengde sla. Torres rood.
Overigens kan ik me de reactie van Fathead wel voorstellen: fathead-deeg : welke Shylock (Shakespeare - Merchant of Venice) wil zich nu stiekem over a pound of my flesh ontfermen?

De naam is wel terecht: 930 calorieën voor een pizzabodem - komt door de amandelen: 600 calorieën per 100 g. Alle snackies/noten moeten eigenlijk op de banlijst voor those who want to slim

In een normale pizzabodem zitten er maar 350; tuurlijk en maar koolhydraten besparen

Fathead schreef:

Ik zou even de rechtsbijstand raadplegen of zij zomaar jouw naam mogen gebruiken

Ik zou mijn naam eerder bij een slagroomgebakje verwachten...

Lin
Fathead schreef:

Haha nee ik ook niet maar is wel de moeite waard, was lekker

Lin
Mjuman schreef:

In een normale pizzabodem zitten er maar 350; tuurlijk en maar koolhydraten besparen

Niet iedereen bespaart koolhydraten omdat ze willen lijnen of calorieën aan het tellen zijn. Genoeg andere redenen om ermee te minderen en in dat geval zijn vetten en calorieën minder kwalijk. Als je tenminste " goede " vetten neemt.

Lin schreef:
(quote)

Niet iedereen bespaart koolhydraten omdat ze willen lijnen of calorieën aan het tellen zijn. Genoeg andere redenen om ermee te minderen en in dat geval zijn vetten en calorieën minder kwalijk. Als je tenminste " goede " vetten neemt.

En goede koolhydraten zijn er blijkbaar niet? Eerlijk gezegd ben ik redelijk fed-up met alle low-carb profeten - met name uit de US - en hun adepten. Zo'n NL foodblogster die bij hoog en laag beweerde dat raw juices and veggies the way to go was en carbs the devil's road; ook tav van carbs bestaan er meerdere varianten. Ik snap dat niet iedereen gluten verdraagt - heb ooit gezien hoe die eruitzien als je die isoleert en da's echt smerig.
En als je kijkt naar "vetten" zul je zien dat het juist datgene is wat iets lekker maakt: nootjes, mayonaise, kaas, worsten, dooraderde rib-eye. Sauzen worden vaak opgeleukt/gepimpt met klontje boter ("monteren in het jargon" maakt de saus 'fluwelig' en calorierijk).
Naast fijne worsten (vele soorten salami en andere gedroogde worsten), is kaas is - imo - de ideale lokker om tikken op de teller te jagen and Lord, do I plead guilty.

Lin
Mjuman schreef:
(quote)

En goede koolhydraten zijn er blijkbaar niet? Eerlijk gezegd ben ik redelijk fed-up met alle low-carb profeten - met name uit de US - en hun adepten. Zo'n NL foodblogster die bij hoog en laag beweerde dat raw juices and veggies the way to go was en carbs the devil's road; ook tav van carbs bestaan er meerdere varianten. Ik snap dat niet iedereen gluten verdraagt - heb ooit gezien hoe die eruitzien als je die isoleert en da's echt smerig.
En als je kijkt naar "vetten" zul je zien dat het juist datgene is wat iets lekker maakt: nootjes, mayonaise, kaas, worsten, dooraderde rib-eye. Sauzen worden vaak opgeleukt/gepimpt met klontje boter ("monteren in het jargon" maakt de saus 'fluwelig' en calorierijk).
Naast fijne worsten (vele soorten salami en andere gedroogde worsten), is kaas is - imo - de ideale lokker om tikken op de teller te jagen and Lord, do I plead guilty.

In mijn geval gaat het niet om meedoen met mode, luisteren naar flapdrollen en foodbloggers of af willen vallen maar om gezondheidsvoordelen die voortkomen uit minder koolhydraten en suikers. Ik eet nog wel koolhydraten maar minder en ik geloof echt niet dat dat slecht is. Meer groenten, meer vezels en de vermindering van koolhydraten hebben hier in huis al aangetoond dat dit een positief effect heeft op lichaam en zeker ook geest. Dus ik ga lekker door

Je worsten en ribeyes laat ik aan me voorbij gaan want eet geen dieren.

Lin schreef:
(quote)

In mijn geval gaat het niet om meedoen met mode, luisteren naar flapdrollen en foodbloggers of af willen vallen maar om gezondheidsvoordelen die voortkomen uit minder koolhydraten en suikers. Ik eet nog wel koolhydraten maar minder en ik geloof echt niet dat dat slecht is. Meer groenten, meer vezels en de vermindering van koolhydraten hebben hier in huis al aangetoond dat dit een positief effect heeft op lichaam en zeker ook geest. Dus ik ga lekker door

Je worsten en ribeyes laat ik aan me voorbij gaan want eet geen dieren.

Om met dat laatste te beginnen: dat moet je helemaal zelf weten, zo lang als je dat niet probeert op te leggen aan anderen. De voedselketen zit nou eenmaal zo in elkaar dat er genoeg dieren zijn die andere dieren eten en die dieren zitten daar niet mee.
Misschien dat er ooit een muesli-apostel opstaat die bijv. haaien, beren en krokodillen aan de biologisch-dynamisch geteelde wortelen en courgette krijgt.

De footprint van de vleesindustrie is echter zodanig dat je vanuit respect voor je leefomgeving en de instandhouding daarvan enerzijds gaat uitkijken naar (vleesloze) alternatieven (maar ook vis is een niet onbeperkt beschikbaar alternatief) en/of bij eten van vlees ervan uitgaat dat je zoveel mogelijk van het dier eet (dus ook de minder geschikte delen) en dan komt worst bijv om de hoek kijken. Dat principe vindt je ook terug bij nieuwere, andersgeoriënteerde restaurants: ongebruikelijke vleessoorten (lamsnek) en kleinere porties vlees.

Eerder al gesproken over "mijn wortels die in de traditionele vleesgerichte keuken liggen", is het niet makkelijk om te switchen naar grotendeels vega. Ik zal dat verduidelijken aan de hand van een vergelijking van het overbekende Ik vertrek - mensen vertrekken naar een ver en (redelijk) vreemd land dat ze kennen van een of meerdere vakanties, ze spreken de taal niet en vervolgens zie je hoe het hen vergaat - welnu dat is precies mijn situatie: ik probeer te wennen aan vegaland, maar ik spreek de taal niet. Ik weet - uit ervaring - dat het mogelijk moet zijn om een goede, gevarieerde vegamaaltijd op tafel te zetten en daarin probeer ik stappen te maken.

Nepvlees is voor mij een stap opzij - nepvlees 'emuleert' vlees en doet alsof het da real deal is, maar dat is gewoon niet zo. Dan houd je jezelf voor het lapje: zo van ik wil geen vlees, maar wel de smaak ervan

dix
Met dochterlief naar het IDFA. Tussen twee docu's door een bakje wok-to-go genuttigd op een bankje op het Hoofdstedelijke Spui. Geen stokjes maar plastic bestek.

Lasagne. Normaal zit ik op weinig koolhydraten maar na de training op de mtb gisteren kan het vandaag wel voor een keer.

Spaghetti bolognese alla Jamie O.

Thudd
Ontbijt: Koffie met onbijtkoek.

Lunch: Italiaanse bol met brie en een met kipkerrie. Karnemelk.

Diner: Spaghetti Bolognese. Yoghurt.

dix
Gewoon, zuurkool. Het goede nieuws: per persoon een weiswurst, een halve rookworst en een plak spek.

Ontbijt: 1 bruine boterham met kaas, 2 kopjes koffie
Lunch: 2 boterhammen met magere filet, 1 boterham met vette pindakaas, melk
Avond: Tagliatelle, prei, room, kastanjechampignons, gerookte zalm, etc. Toetje yoghurt.

Tussendoor: veel in de auto gezeten vandaag, dus veel te veel drop gegeten. En druifjes.

Tortellini met ricotta, courgette, spekjes, ui en knoflook, parmazaan.

Gegrilde zwaardvis, fettuccine met gegrilde aubergine en erenghi, salsa verde - gemengde sla.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:25 uur

geplaatst: vandaag om 20:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.